[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Daf op waterstof


Recommended Posts

Wow, wat zijn ze al ver. 

 

Een docent autotechniek vd Hogeschool heeft me al eens verteld dat waterstof de toekomst is. 

 

Elektrisch is eigenlijk ook vervuilende, door de laadpalen. Die laden geen schone elektriciteit. 

 

Als overgang is hybride het meest geschikt, want dan laad je de batterijen tijdens rijden en remmen. 

 

Het gepush om volledig elektrisch te rijden is omdat de industrie nou eenmaal daar op gegokt heeft, dus die investering wil men er uit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Maar op het ogenblik kost het dacht ik nog meer energie om waterstof te maken dan dat er weer uit komt . Mogelijk dat in de toekomst een soort brandstofcel of waterstofcel hier de oplossing voor kan zijn.😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de truckstar van deze maand staat een vuilniswagen van de milieudienst Groningen, rijdt ook op waterstof.

Onlangs een podcast gehoord over waterstof, wordt op dit moment grotendeels geproduceerd uit aardgas.

Het koelen van het gas om het vloeibaar te maken kost nog gruwelijk veel energie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die auto's van Groningen zijn auto's die eerst van diesel naar elektrisch omgebouwd zijn, en waar daarna nog de waterstof installatie voor het opwekken van stroom bijgebouwd is. Nu nog een beetje dubbelop ombouwen en ruimte gebruik op de auto, maar ik ga ervanuit dat met de ervaring die er nu mee opgedaan wordt, dit in de toekomst verder ontwikkeld kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Nadat er hier 2x wat ontploft was hebben ze het waterstof gebeuren ff in de ijskast gezet. Was geloof ik 2x een depot.... Zal kijken of ik de artikelen nog kan vinden.

 

1 artikel, weliswaar uit Belgie, maar ik blijf nog ff zoeken.

https://www.autogids.be/autonieuws/veiligheid/ontploffing-waterstofstation-noorwegen.html

En een noors artikel, over dezelfde ramp.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/lekkasje-i-hydrogentank-var-arsak-til-eksplosjon-i-sandvika/3423765988.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

VDL gaat het met een (waterstof) aanhanger proberen voor OV bussen.

 

vdl-waterstofaanhanger4.jpg

Dat gaat nog een feest worden.

 

De meeste buschauffeur hebben al moeite met het vooruit rijden, laat staan dat er nog een brandstoftank achter aan komt......

  • Haha 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ja, maar het "zomaar ff tanken" is er dus voorlopig niet meer bij.

Beide explosies waren bij een "openbaar" tankstation. Oorzaak waren lekkages van de opslagtank.

Asko is heel maatschappelijk bewust aan het ondernemen en krijgt voor dit soort proeven meer voor elkaar. 

Er gaat overigens ook een supplyschip varen op amoniak.

Er rijden nog wel een handjevol wagens op waterstof, dacht dat de bussen gestopt zijn, (voorlopig).

(echt volgen doe ik het trouwens ook niet….)

 

Op DEZE KAART zie je de locatie's van de "openbare" waterstof stations:

De rode zijn gesloten, de gele in planningsfase….

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Maar er is maar 1 soort waterstof en is weliswaar niet giftig maar wil branden like hell en vlammen zie je niet .😉 Je moet letten op de luchtwervelingen zoals je die kunt zien bij een hete uitlaat. Waterstof gaat nog heel wat Youtube filmpjes opleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid
Op 24-1-2020 om 10:12 zei Vledder:

 

image.png.c5068258140e92519eff4160b605495d.pngimage.png.7e91bc923d66365b6837e185ef50053e.png

 

Kost nog wel een beetje laadruim zo te zien.

 

bron TTM: https://www.ttm.nl/materieel/waterstof/daf-op-waterstof-de-weg-op/123021/

 

 

 

Toen was het nog "binnen enkele maanden" maar ze hebben woord gehouden: het ding gaat nu rijden. Er wordt een mobiel waterstoftankstation bij geleverd

 

Heel verhaal in Transport-Online 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden