[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

AdBlue fraude


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

image.thumb.png.6f90d6b8a31025e7d47f66593a9743f0.png

 

Het niet tanken van Adblue levert gemiddeld een besparing van 1000 euro, rekent de minister aan de Kamer voor. Het niet tanken van Adblue (en het monteren van een emulator, red. TTM.nl) zorgt tot wel 10 hogere emissies van NOx. Daarom staat er in Nederland ook een boete op van 7.500 euro, maar de handhaving schiet te kort.

 

Bron: https://www.ttm.nl/transport/milieu/minister-wil-onderzoek-naar-adblue-fraude-in-nederland/123157/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Het zou ook eens fijn zijn indien ze de reden tot "fraude" eens zouden gaan onderzoeken.

Wat ik hier zo voorbij zie komen aan foutmeldingen in het AB systeem…...

Dikwijls valt de wagen in "veilige modus" omdat er weer eens wat defect is aan dat formidabel systeem.

Vaak een sensor die het leven gelaten heeft, maar daardoor wel een hoop ellende veroorzaakt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat lijkt me erg weinig. Adblue-verbruik is ongeveer 5% van dieselverbruik. Bij 26 ltr op 100 km zit je dus op 1,3 ltr Adblue. Om op 0,2 cent per km te komen zou je het voor €0,15 per liter in moeten kopen. Dan hebben jullie een heeeeeele goeie inkoper 😃 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

of...………………. geen AB gebruiken en kom je op die 0,2 cent per kilometer. Je zou dus zo ca. 1000 euro kunnen besparen volgens het artikel en dat maal 100 auto's . Daar kun je toch heel wat andere leuke dingen van doen als het tenminste een echte netto besparing is. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Volgens mij is het ook heel gemakkelijk om het zelf te maken , het is immers ureum (stikstofverbinding) opgelost in demi water en dan zou je wel eens aan die 14,5 cent kunnen komen of nog goedkoper. Als we onze urine zouden kunnen verzamelen en zuiveren hebben we het ook tenslotte want het wordt bij ieder mens door de lever afgescheiden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ga je gang, heb de formule voor je opgezocht:

 

Uit methaan, dizuurstof, distikstof en water wordt ureum geproduceerd. Eerst wordt aardgas gekraakt om waterstofgas te produceren. Vervolgens wordt hiermee met stikstofgas uit de lucht ammoniak gemaakt in het Haber-Boschproces.

Het ammoniak wordt in een volgende productiestap omgezet in ureum door een reactie van ammoniak met koolzuur:

{\displaystyle {\ce {2 NH3 + CO2 <=> H2N-COONH4}}}{\displaystyle {\ce {2 NH3 + CO2 <=> H2N-COONH4}}} (ΔH= -117kJ/mol @ 110 atm, 160°C)
{\displaystyle {\ce {H2N-COONH4 <=> (NH2)2CO + H2O}}}{\displaystyle {\ce {H2N-COONH4 <=> (NH2)2CO + H2O}}} (ΔH= +15.5 kJ/mol @ 160-180°C)

 

Waar kan ik mijn urine inleveren?

 

:banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Een win-win situatie ? Hmmmm is wel heel erg genuanceerd gedacht. Immers CO2 is koolzuur en dat probleem is dan ook gelijk opgelost, dus gewoon niet minder km maken met de camion maar juist meer om zoveel als mogelijk AB te verwerken.🤣 Ik zie kansen !!!😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden