[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bandenspanningscontrolesysteem wordt verplicht op opleggers en aanhangers


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

image.png.820cbe9edd28746d9ba8380c865c42dd.png

 

De wijziging van de Global Safety Regulation; Verordening 2009/661 (GSR), waarmee opnieuw een aantal moderne veiligheidsvoorzieningen verplicht gaat worden op bepaalde voertuigcategorieën, is gepubliceerd. Voor opleggers en aanhangwagens betekent het dat een bandenspanningscontrolesysteem ( TPMS) verplicht gaat worden. Dat meldt RAI Vereniging.

De wijzigingen in de nieuwe GSR waren al eerder bekend. De GSR regelde in hoofdzaak twee dingen: het gaan hanteren van Reglementen i.p.v. Richtlijnen, en de introductie van een aantal nieuwe voorziening op bepaalde voertuigcategorieën (zoals AEBS, schakelindicatoren, LDWS, milieu-eisen banden, ESC, en TPMS.)

 

Met de nieuwe GSR wordt een groot aantal ‘moderne’ (veelal elektronische) veiligheidsvoorzieningen verplicht gesteld.

Voor alle motorvoertuigen worden de volgende systemen verplicht:

  • intelligente snelheidsondersteuning
  • ondersteuning van de installatie van een alcoholslot
  • vermoeidheids- en aandachtswaarschuwinggeavanceerde afleidingswaarschuwing
  • noodstopsignaal
  • achteruitrijdetectie
  • gegevensrecorder voor incidenten
Mercedes-Benz-Safety_2019-8-1024x683.jpg

Voor trucks en bussen worden de volgende 3 veiligheidssystemen verplicht gesteld:

  • waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook
  • geavanceerd noodremsysteem
  • geavanceerde systemen die voetgangers en fietsers in de nabijheid van de voor- of zijkant van het voertuig kunnen detecteren en die een waarschuwing kunnen geven of botsingen met deze kwetsbare weggebruikers kunnen vermijden en er worden eisen gesteld aan een betere directe zichtbaarheid van kwetsbare weggebruikers vanuit de bestuurdersstoel

In de ‘oude GSR’ was voor personenauto’s de eis inzake een TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) opgenomen. Die verplichting wordt in de nieuwe GSR uitgebreid naar andere categorieën voertuigen, waaronder aanhangwagens en opleggers van de categorieën O3 en O4.

De ingangsdata voor TPMS op de EU-categorieën O3 en O4 zoals genoemd in de nieuwe GSR, zijn voor nieuwe typegoedkeuringen: op 6 juli 2022; voor nieuwe registraties : op 7 juli 2024

Bij de individuele toelating van voertuigen in Nederland hanteert de RDW bij nieuwe eisen in principe de datum van nieuwe typegoedkeuringen van de EU; dat zou voor TPMS dus betekenen 16 juli 2022. Die datum zou dan moeten komen te staan in de ‘Individuele goedkeuringseisen en wijze van keuren’, versie 1 juli 2022.

Er zijn nog geen eisen geformuleerd voor de TPMS-systemen in zware voertuigen. De EU zegt in de nieuwe GSR: ‘de Commissie stelt door middel van uitvoeringshandelingen voorschriften vast betreffende de uniforme procedures en technische specificaties voor bandenspanningscontrolesystemen (voor zware voertuigen)’.

De eisen voor de TPMS-systemen voor personenauto’s en bestelauto’s staan in ECE Reglement 141. Het is op dit moment nog niet duidelijk of de eisen voor TPMS op O3 en O4 gebaseerd zullen gaan worden op de eisen in R 141.

 

Bron: RAI vereniging / TTM

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dan krijgt zo'n fietser in de dode hoek een signaal.....................moet de eerste fietser nog zien die daar op reageerd , als hij al in de gaten heeft dat het voor hem is. Nu kun je zeggen dat je dan moet stoppen , maar dan gaan die andere ..tig fietsers er ook langs!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei Da Raymzter:

Nee, de trucker krijgt een signaal om te stoppen.

Ik zou liever voor het systeem gaan zoals die vuilniswagens met een zijlader ook hebben.

 

Gewoon een “slagboom” uitklappen als je de richtingaanwijzer aan doet.

 

Dan ziet een fietser maar 1 keer een knipperlicht over het hoofd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Da Raymzter:

Nee, de trucker krijgt een signaal om te stoppen zolang de fietser in die dode hoek zit. Eventueel mag de vrachtwagen ook remmen.

Ja, en dan stop je en komen alle fietsers voorbij dus dat signaal houd niet meer op en jij komt niet meer verder.Probleem ligt gewoon bij de fietsers die er rechts voorbij gaan ,maar dat probleem word gewoon doorgeschoven naar de chauffeur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Het een is het gevolg van het ander. Er gebeuren nu eenmaal heel veel ongelukken waarbij ook een vrachtwagen is betrokken en dan kun je er op wachten dat er maatregelen gaan komen of ze nu zinvol zijn of niet en zal ook per persoon schelen natuurlijk. Sommige chauffeurs hebben nu eenmaal alleen maar een stuur nodig en maken geen fouten maar zo goed zijn we nu eenmaal niet allemaal. Het zijn denk ik ook allemaal kleine stapjes , proefjes en vooral data verzamelen naar het onbemand rijden in de toekomst.😎 De wegen en de auto zijn maar erg weinig de oorzaak van een ongeval dit in tegenstelling van de mens en het kost klauwen vol met geld al die ongevallen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden