[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Beginnende rijder


BenWimGert

Vraag

Hallo allen,

 

Mijn naam is Ben en ben 51 jaar. Heb een rijschool in het midden van het land en ga daar mee stoppen omdat ik chauffeur wil worden.

Zit mijn hele leven al op het asfalt en ik vind dat nog steeds elke dag een feestje. Heb mijn C rijbewijs al vanaf 1993 maar mijn E daar ben ik bijna klaar mee. 10 feb examen.

Valt me toch nog tegen om zo'n wipkar tegen een dok aan te zetten. Gaat wel steeds beter.

Heb laats een gesprek gehad bij een transport uitzendburo om me verder te oriënteren.

 

Door het ondernemen kom ik met mijn verdienste tekort om mijn huis af te betalen binnen 15 jaar en daarom mijn stap om internationaal te gaan rijden zodat ik meer kan aflossen.

 

Heb wel wat praktische vragen..

  • Wat is de verhouding van ritten internationaal dubbel bemand of alleen. Ik snap met 9 of 10 uur via de tachograaf dat de wagen dan ook 15 of 14 uur stil staat per 24 uur.

Een chauffeur rijdt naar mijn mening het liefst alleen.

  • Ik heb net die app gedownload van TruckerFly, is die een beetje betrouwbaar?
  • Voelen jullie veel tijdsdruk van de werkgever om op tijd te rijden, miss wel niet helemaal via de rijtijdenwet?
  • Zijn er veel verschillen tussen bedrijven qua betaling of alles netjes via de CAO. 
  • Kent iemand een bedrijf die chauffeurs nodig hebben en die weekritten hebben?
  • Wat zijn de netto verdiensten ongeveer van een internationaal chauffeur..qua loon, nacht vergoedingen of miss wachtgelden..

 

Ik stel me erg flexibel op naar de werkgever. Heb volwassen kinderen en het maakt me niets uit of ik vroeg avond nachts of in het weekend moet rijden.

 

Leuk forum trouwens..haal er al een hoop info uit..

 

grt Ben

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ben,

 

Er zijn mensen op dit forum die veel meer van internationaal rijden weten. Die kunnen jouw vragen beter beantwoorden
Maar ik ben er niet zeker van dat jouw voorstelling daarvan klopt.

 

- ik ben op dit forum nog geen mensen tegengekomen die dubbelbemand rijden. Volgens mij worden daar meestal buitenlandse chauffeurs voor ingezet

- 14 of 15 uur stilstaan zal niet vaak voorkomen. Als je 10 uur rijdt moet je sowieso al 2x 45 minuten pauze maken, dus blijven er nog maar 12,5 uur over. En het gaat om netto rijtijd, dus iedere minuut die je onderweg stilstaat gaat daar vanaf. Laad- en lostijd,  maar ook file bijvoorbeeld. Ik weet niet wat je gaat rijden, maar ik moest vaker opletten om binnen de diensttijd te blijven dan binnen de rijtijd (in de containers). Het leven van de meeste vrachtwagenchauffeurs bestaat ook heel veel uit wachten. Het is niet voor niets dat er een verkorte rusttijd van 9 uur is en zelfs dan zit je op je klokje te kijken tot die om zijn.  

- het meeste internationale vervoer bij Nederlandse transporteurs is 500 km rond Nederland. UItzonderingen daargelaten. 

 

De rest van de vragen laat ik aan de experts over. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben, ik lees jouw bericht ook met enige scepsis.

 

Vooropgesteld, chauffeur is een mooi beroep. Internationaal rijden is leuk. Ik heb het gedaan. Koelvervoer dubbel bemand, stukgoed Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië met enkele uitschieters naar het Oostblok en Scandinavië. Ook heb ik een tijd in het ongeregelde speciale en zwaar transport met diepladers gezeten door heel Europa. Nacht en ontij, weekenden onderweg, begeleiding, vergunningen en afwijkende regelgeving in elk afzonderlijk land in Europa. Ik mag me denk ik wel allround ervaringsdeskundige noemen.

 

Mijn loopbaan startte op andere wijze als die bij jouw. Ik werd als baby in een reiswieg achter in de slaapcabine gegooid en mijn vader, moeder en ik waren 'auf Achse'. Op mijn 16e reed ik stiekem midden in de nacht met een trekker oplegger naar huis vanaf België. Ik kwam te werken in de schuur van een groot internationaal transportbedrijf waar je verhalen hoort en dingen leert. Daar begint het opdoen met ervaring al. Toen ik begon met rijden was dat op binnenland en al snel daarna reed ik de bietencampagne in wisseldiensten. Snel daarna reed ik internationaal. Het valt gewoon tegen in het begin. Adressen zoeken (nu kinderspel), kaartlezen (volgens velen niet meer nodig), uitzoeken waar je het best kunt parkeren voor de nacht (truckerappy gebruiken velen tegenwoordig, ik ken het niet) en al die zaken die bij het buitenland horen leerde ik met vallen en opstaan.

 

Als jij als uitgangspunt het aflossen van jouw hypotheek neemt om internationaal te gaan rijden ga je het niet fiksen. Zeg ik nu keihard. Ga-Jij-Niet-Fiksen. Punt. Internationaal rijden met alles wat er bijhoort heeft een veel grotere impact op je leven als je denkt. Ondanks dat je kinderen volwassen zijn en je misschien geen partner hebt (of wel, maar er op uitgekeken) is het een totaal ánder leven. Een leven waarin je 'gevangen' bent in een hok van 2,5 bij 2. Tenminste, zo kan het aanvoelen en zeker als je voor je hypotheek onderweg gaat. Want dat betekent dat je waarschijnlijk uit je magnetron gaat zitten eten om vergoeding te sparen. Niet mijn piece of cake. Want bij je andere leven, het leven op wielen, hoort ook de gastronomie onderweg. In mijn geval betekende dat een drankje aan de bar, een hapje eten aan tafel etc. Anders zit je dus in je hok langs de autosnelweg. Omdat ik diabeet ben kon ik me niet meer vinden in het eten- en leefpatroon onderweg en ben ik ermee gestopt. Een streng dieet volgen onderweg valt niet mee. 

 

Dubbel bemand: leuk om te leren, je doet ervaring op en je kunt terugvallen op je collega. Veel heen en weer vliegwerk. Ik deed vroeger veel bloemen en planten naar Zuid Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Te ver om in 1 keer heen én weer te gaan maar in het schijventijdperk deden we niet anders. Ook veel Wenen gedaan maar uren maken onderweg. Dat vond ik het grootste nadeel, de lange rust met 2 man. Om vervolgens terug te laden en geen efficiente dag kon maken met zn 2 dus weer een lange rust met zn 2. Voorbeeld: Aan het eind van de middag, begin van de avond laden voor een rondje Tirol. Vertrekken met 2 man, uitventen en eind van de middag niet meer kunnen laden in bijvoorbeeld Salzburg. Dat geeft niet voor de eerste nacht want dan ben je verrot. Even eten en dan het mandje in. Vervolgens ga je laden in Salzburg voor bijvoorbeeld Nijmegen. Dan ben je om half negen smorgens vol en ga je af. Lossen doe je niet meer diezelfde dag maar Salzburg-Nijmegen kan prima in je eentje. Maar je bent met zijn 2. En het bedrijf zit in Rotterdam, daar mag je niet even naar toe om uit te stappen. Ik bedoel maar. Zit je weer met zijn 2en, topfit en uitgerust. Er zijn wel veel bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn en dat soort dingen stroomlijnen.

 

Tijdsdruk voel ik nooit, misschien legde ik het toendertijd mezelf meer op als mijn werkgever. In het speciaal transport was er aan de ene kant veel tijdsdruk maar aan de andere kant weer niet. Overigens snapte bedrijf weinig van planning en rommelde me maar wat aan. Ik naaide ook altijd mijn eigen naad. Deed wat me goed leek. Het ligt eraan hoe sterk je zelf bent. De ene werkgever zal je uitproberen, de andere zal gewoon respecteren dat jij je aan de wet houd. Ik ken werkgevers die min of meer eisen dat jij je aan de wet houd. Ga daarom altijd bij grote bedrijven werken die het allemaal sociaal op orde hebben. Piet Pietje transport met drie V-8 Scania's met 100 lampen en een wit stuur zul je mij niet zien. 

 

Je bent ondernemer en je hebt een rijschool zeg je. Het bevreemd me dat je met die tarieven geen hypotheek bij elkaar kunt sprokkelen of je hebt een ontzaggelijke villa. Ik zit even hardop te denken. Als je nu eens in een systeem gaat werken zoals AB Texel in 5 dagen op en 5 dagen af. Kun je snuffelen aan het overnachten in een cabine, weet je werktijden en kun je daarop je rijschool afstemmen. Hoef je dat schip niet te verbranden.

 

 

  • Like 12
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Pierre:

 

 Echter ben je volledig nieuw in dit vak met geen enkele rijervaring in dit werk en denk ik daarom dat er maar weinig bedrijven zijn die je zomaar in één keer in het diepe gooien. Tenminste, niet de 'gezonde bedrijven' vermoed ik zo.
 

 

Gezonde, goede bedrijven hebben ongetwijfeld mentor-chauffeurs. Moeilijk is het werk niet. Echter moet men gaan leven in een sub-cultuur en dat is waar het m.i. verkeerd gaat. 

 

Dat onderweg zijn is niet alleen maar werk maar een geheel ander leven voor 5 of 6 dagen. Zo zie ik het. En ik kon het niet meer en ik wil het niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei the duke:

Dat onderweg zijn is niet alleen maar werk maar een geheel ander leven voor 5 of 6 dagen. Zo zie ik het. En ik kon het niet meer en ik wil het niet meer.

 

Heel verstandig dat je van baan bent gewisseld in plaats van dat je er aan mee werkt om het mooie verre werk te veranderen door regeltjes en verboden te bedenken in het belang van de internationale chauffeur die uit vrije wil lang onder weg is.👍

Een goede chauffeur met veel ervaring kunnen ze meestal wel gebruiken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Dank voor de waardevolle reacties.

 

Ik probeer niet alles te verromantiseren en ben me ervan bewust dat het niet allemaal toppie zal zijn. Ben daar wel realist in..

 

Ik ben nu mijn hele leven ondernemer en weet exact wat ik over hou. Een villa bezit ik niet maar een gewoon rijtjeswoning. In dit land met het belastingstelsel voor een kleine MKb-er is het moeilijk iets echt over te houden. Het lijkt wel wat met al die Audi's, Bmw's ed op de weg maar schijn bedriegt als je echt goed gaat narekenen.. Ik ga wel een keus maken omdat als ik blijf doen wat ik ik deed dat ik krijg wat ik kreeg. Heb al jaren niet afgelost en moet gewoon wat gaan inhalen en wil dat graag via deze wereld gaan doen.

Ik ga dit jaar eraan proeven op binnenland en enkel en dubbel bemand, sta overal voor open. Gewoon voor de ervaring. 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk dat dat geld verdienen je tegen gaat vallen. Met andere woorden: lukte je het als zelfstandige niet, lukt het je als internationaal chauffeur in loondienst ook niet. Dat denk ik. 

 

Over geld. Ik denk dat je in D6  in de vier weken als je vier nachten weg bent zo ongeveer 3200 a 3300 overgemaakt krijgt. Daar zit je vergoeding bij.  Uren moet je niet tellen als je buitenland doet. Je werkt gewoon je tijd vol als het kan en als het niet kan omdat klanten dicht zijn ga je lekker naar een restaurant. Zo zat ik erin. Ik maakte me niet druk over uren.

 

Binnenland zonder overnachtingen: ik denk zon 2500 euro netto in de 4 weken. Maar dat kunnen de heren binnenlandchauffeurs beter zeggen. Heel veel zal ik er niet naast zitten.

 

Als je écht wil dan ga je in het koelvervoer, weekenden en snachts, strak rijden. Zaterdagen en zondagen, ja dan hark je wel wat binnen. Scandinavie gaan doen, beetje boot varen, altijd door. Ik denk zeker 4000 netto. Per 4 weken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:

 

Heel verstandig dat je van baan bent gewisseld in plaats van dat je er aan mee werkt om het mooie verre werk te veranderen door regeltjes en verboden te bedenken in het belang van de internationale chauffeur die uit vrije wil lang onder weg is.👍

Een goede chauffeur met veel ervaring kunnen ze meestal wel gebruiken.

 

 

Ik heb wel een heel uitgesproken mening over de sector hoor. Voor wat betreft het buitenlandwerk vind ik een beetje dat men niet zo moet reguleren. Laat mensen zich netjes aan de rijtijden houden en af en toe 45 uur onderweg maken als dat zo uitkomt. Niet dat uitbuiten wat je overal in ziet, bijvoorbeeld die chauffeurs die in de havens rijden en van vrijdag tot maandag in de hoek getrapt worden. Schandalig!

 

Voor wat betreft binnenlandwerk. Asociale sector, vroeg je nest uit, laat thuis. Geen zeggenschap over werktijden en noem maar op. Goed dat er bedrijven zijn als Loos en Appel waar je je tijden kan kiezen. Deze bedrijven gaan het wel redden. Maar 1 of andere transporteur met 10 a 20 auto's die dansen naar de pijpen van de klant en meegaan met de meest bizarre eisen, nee laat maar. Ik doe daar niet aan mee en zeker niet als ze mij begintijden van 3 of 4 uur in mijn mik schuiven. Daar begint deze jongen niet aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:

 

 

Een goede chauffeur met veel ervaring kunnen ze meestal wel gebruiken.

 

 

Ik heb me verzekerd van een leven lang werk. Uit mn comfortzone en dingen geleerd, ooit een beetje met bluf. Nu mijn comfortzone wat groter geworden is zit ik er weer lekker in. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je buitenland rijdt en de adressen zitten dicht bij elkaar en de adressen zijn alleen op kantoortijden open dan kan je na je laatste klant van de dag alvast naar de volgende rijden. Maar als die dichtbij zit dan sta je daar bijv. om 18u en dan ben je de volgende ochtend om tegen 8u de eerste. Dus dan heb je toch je hele vrije avond geen salaris en sta je op een godvergeten plaats van je vrije tijd te genieten. Terwijl je met binnenland nog helemaal terug moet naar de zaak. Kan maar zo dat je binnenland meer uren draait dan buitenland.  Als je klanten hebt waar je snel weg bent, of bijv. maar heel weinig stops dan zit je eerder aan je rij-uren. 15 urige werkdag maak je alleen als je ook bij de klanten wat tijd nodig hebt.

Het hangt dus allemaal af van de aard van het werk.

 

Dubbelbemand zie ik wel vacatures met bloemen en koeltransport. Dit lijkt ook wel de bestverdiende chauffeursbaan te zijn. Mag ook wel... tussen de 4 en 5000 netto. Maargoed dat is geen baan, dat is een leven. Net als internationaal chauffeur trouwens.

 

Netto binnenland zit denk ik rond de 2100. Gaat omhoog met wat ervaringsjaren.

 

Ik vraag me wel sterk af hoe gezond het allemaal is. Pas was ik bij een klant die zei dat van z'n vaste transportbedrijf er al 3 waren overleden in korte tijd. Dit hoor je best veel. Je eet en leeft onregelmatig.

 

Kan je niet eens een adviseur inhuren om je rijschool te bekijken. Het moet toch mogelijk zijn om daar een prima boterham uit te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 1-2-2020 om 18:22 zei BenWimGert:

Mijn naam is Ben en ben 51 jaar. Heb een rijschool in het midden van het land en ga daar mee stoppen omdat ik chauffeur wil worden.

 

Is de rijschool in de zin van: meerdere voertuigen, pandje (leslokaal), personeel of doe je het alleen?

 

Als je het alleen doet.. zou je ook kunnen kijken om iets af te schalen en 2 'banen' erop na te houden?

3 of 4 dagen pendelwerk in de nacht doen (pakketjes, voedsel, bloemen). Niet heel moeilijk, redelijk vaste tijden en je kan vaak toch een uurtje of 10-12 betaald krijgen, grotendeels tegen nachtvergoeding. Dagje slapen en dan eind van de middag en avond weer met rijlessen beginnen.. ;)

 

Zit je misschien wel met examens die niet vrij in te delen zijn.. waardoor je misschien in de ochtend / middaguren in de knel kan komen.. maar wellicht kan je daar achtervang voor regelen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Dat weet ik niet. Ik de tijd dat de ts zijn C rijbewijs haalde kon je als buitenland chauffeur nog serieus geld verdienen in korte tijd.

 

We hebben hier genoeg ervaring op cf om hem te vertellen dat er in ruim 25 jaar wel wat is verandert. Zo kan hij misschien op nieuw zijn plan trekken.

Waarom zou iemand anders de stap hebben genomen op om lid te worden?

Want als je geen lid bent ken je hier niet meer lezen.😞

Wanneer je meteen nieuwe leden die de stap hebben genomen om iets te posten af gaat branden in plaats van eerst een kritische vragen stellen, wordt er helemaal niets nieuws  meer geschreven.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei tstle:

Terwijl je met binnenland nog helemaal terug moet naar de zaak. Kan maar zo dat je binnenland meer uren draait dan buitenland. 

 

Er zijn genoeg binnenland (benelux) chauffeurs die in Nederland overnachten. Die maken hun max uren waarbij ze (meestal) niet de druk van die beperkte rijtijden hebben. Iets waar de lange afstand chauffeurs nog wel eens tegenaan lopen en zo eerder uitgewerkt zijn dan een chauffeur die vaker laad en los... of wacht.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden