[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Beentjes Veldhuizen & Kuma Transport failliet


Recommended Posts

  • Forumlid

Die Polensprinters zijn ook bijna allemaal nieuw spul. Maargoed ooit zal die subsidie wel ophouden en dan slijt dat spul weg en moeten ze toch de kostprijs van het wagenpark aan de klant gaan doorberekenen.

 

Vind het van Kuma eigenlijk wel knap dat ze andere bedrijven zo ver hebben gekregen om zoveel schuld te kunnen opbouwen. Dat zijn een hoop onbetaalde facturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei EJD:

Morgen 20 koelers in NL? 30 in Frankfurt? Of 50 in Valencia? Geen probleem, die wagens staan er gewoon. Kunnen wij, ook al heb je 500 wagens niet tegenop.

 

 

Nah, dat zou inhouden dat er vandaag 20 -30 auto's en chauffeurs werkeloos staan te wachten..

Ja, ook ik zie die auto's wel langs de parkings staan.. maar nooit in dergelijk grote plukken.

Ook al zit er een hoop 'subsidie' op dat soort bedrijven (als dat waar is..) en zullen die chauffeurs niet alle wachturen betaald krijgen.. dan nog kan een dergelijk groot bedrijf dat niet jaarrond vol houden, lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Girteka heeft ruim 6.000 trekkers, en die vervangen ze na max 3 jaar. Dat betekent dus dat ze elk jaar minimaal 2.000 nieuwe trekkers geleverd krijgen. Zo'n Dafje kost jou en mij +/- 90K euro, maar dat betaald Girteka niet, die krijgt zo'n ding net boven kostprijs. En wil meneer DAF dat niet? Geen probleem, gaan we toch jaarlijks 2.000 nieuwe trekkers van een ander merk bestellen. Hetzelfde verhaal geldt voor de trailers, geen fabrikant die zo'n klant laat lopen. Geeft continuiteit. En als die wagens eruit gaan gaan ze de tweedehands markt op. Trekkertje, drie jaar oud met goed drie ton op de teller is gewild. Krijgt men een nette pijs voor.Duizendje of zestig. Hebben ze in die drie jaar niet veel afgeschreven. Hoezo goedkoop rijden.

 

En wat denk je van de diesel? 800 liter per week x 6.000 = 4.800.000 (viermiljoenachthonderduizend) liter. Per week! Jij en ik 12 cent korting per liter, meneer Vos misschien 14 en een Girteka? Die krijgt nog wel wat meer.

 

En dan de chauffeur. Litouwers willen daar niet meer rijden want laag loon én voor ieder krasje/band kapot/spiegel eraf krijgt de chauffeur een rekening die met z'n salaris wordt verrekend. Maar in de voormalige Sovjet landen zijn nog heel veel mensen die voor weinig gaan rijden dus ook hun loonkosten liggen laag, lager dan bij een doorsnee LT of PL bedrijf. En op die manier kun je je diensten voor niet te veel aanbieden en her en der wat wagens achter de hand hebben staan.

 

Bedrijven als Girteka draaien op de simpele van A naar B ladingen. Niets moeilijk, niets groupage of adressen werk. Volume klanten, iedere dag 20/50 ladingen. En daar zijn ze gewoon goed in.

 

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo werkte en werkt Waberer's ook bijvoorbeeld. 
 

Alleen Girteka is nog wat slimmer naar mijn idee, dat bedrijf bestaat uit een 100 tal Bv's waaronder vrachtwagen en Trailer dealers, 2e hands in- en verkoop bedrijven en ga zo maar door. De trekkers worden dus via hun eigen dealer maatschappij gekocht en via hun eigen handelaars weer door verkocht dus al het geld blijft bij Girteka in de BV en niet bij een derde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zijn de voordelen van hun schaalgrootte. Hier kun je als kleintje niet tegenop. 

Wat ik echter ook tegenkwam een tijd geleden in een LT krant, is dat bedrijven als bijv. Hegelmann in LT toegang hebben tot een subsidiepot vanwege het creëren van werkgelegenheid, waarmee ze het wagenpark betalen en die gevoed wordt door Europese subsidies. Zo worden de al lage afachrijvingskosten netto nog lager... en daar betalen wij dus aan mee. En dat noem ik legale concurrentievervalsing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Da Raymzter:

Dat zijn de voordelen van hun schaalgrootte. Hier kun je als kleintje niet tegenop. 

Wat ik echter ook tegenkwam een tijd geleden in een LT krant, is dat bedrijven als bijv. Hegelmann in LT toegang hebben tot een subsidiepot vanwege het creëren van werkgelegenheid, waarmee ze het wagenpark betalen en die gevoed wordt door Europese subsidies. Zo worden de al lage afachrijvingskosten netto nog lager... en daar betalen wij dus aan mee. En dat noem ik legale concurrentievervalsing.

 

Dat hoor je niet vaak, dat iemand Litouws spreekt (of leest) 😀

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Durashift:

 

Nah, dat zou inhouden dat er vandaag 20 -30 auto's en chauffeurs werkeloos staan te wachten..

Ja, ook ik zie die auto's wel langs de parkings staan.. maar nooit in dergelijk grote plukken.

Ook al zit er een hoop 'subsidie' op dat soort bedrijven (als dat waar is..) en zullen die chauffeurs niet alle wachturen betaald krijgen.. dan nog kan een dergelijk groot bedrijf dat niet jaarrond vol houden, lijkt mij.


Wie zegt dat ze staan te wachten? Die 90 rijuren staan bij hun eerder waarschijnlijk op de klok dan bij de gemiddelde Nederlandse chauffeur. Tja moet je dan wachten of heeft dat rusten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Vledder:

 

Dat hoor je niet vaak, dat iemand Litouws spreekt (of leest) 😀

Google translate en de vertaalfunctie in Chrome helpen een eind hoor. Was op zoek naar gegevens over is Hegelmann en financiering en kwam een tegen wat ik op zijn zachtst gezegd interessant vond....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
29 minuten geleden zei Da Raymzter:

Google translate en de vertaalfunctie in Chrome helpen een eind hoor. Was op zoek naar gegevens over is Hegelmann en financiering en kwam een tegen wat ik op zijn zachtst gezegd interessant vond....

 

Als je dit verhaal mag geloven verdienen hun chauffeurs vaak meer dan  € 2000 netto en bij autotransport zelfs € 3000

 

https://www.eurotransport.de/artikel/2018-mindestens-800-neue-lkw-hegelmann-setzt-auf-zeitkritische-transporte-9837082.html

 

Lijkt mij te mooi om waar te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toen was de EU inderdaad nog niet zo groot maar: Nederland had veel Communautaire én Cemt vergunningen en daarmee kon je onbeperkt in de hele EU laden en lossen (Comm.) Met de Cemt vergunning kun je zo ongeveer overal naartoe. Die laatste heb je volgens mij nog steeds. Voorbeeld: in Turkije laden voor Marokko. Of, dichter bij huis van Zwitserland naar Servie.

 

En de Nederlandse bedrijven waren daar allemaal goed in thuis, net zoals een Girteka nu van links naar rechts de EU door rijdt.

 

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
37 minuten geleden zei lientje:


Wie zegt dat ze staan te wachten? Die 90 rijuren staan bij hun eerder waarschijnlijk op de klok dan bij de gemiddelde Nederlandse chauffeur. Tja moet je dan wachten of heeft dat rusten?


Girteka heeft 6000 auto's door europa rijden dus de kans dat er 50 in Spanje rond rijden is vrij groot en gezien de afstanden die hun rijden draaien ze hun hand er niet voor om om 400/500 km leeg te rijden en zodoende met 30 auto's te laden in valencia. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Vledder:

 

Als je dit verhaal mag geloven verdienen hun chauffeurs vaak meer dan  € 2000 netto en bij autotransport zelfs € 3000

 

https://www.eurotransport.de/artikel/2018-mindestens-800-neue-lkw-hegelmann-setzt-auf-zeitkritische-transporte-9837082.html

 

Lijkt mij te mooi om waar te zijn.

 

De paar Litouwers die ik heb rijden krijgen 80 - 90 euro per dag, 7 dagen per week schoon in het handje. Rijden in dienst van een LT bedrijf op een LT wagen. 10 weken op, drie weken af. De weken die ze thuis zitten krijgen ze niets.

 

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei EJD:

Girteka heeft ruim 6.000 trekkers, en die vervangen ze na max 3 jaar. Dat betekent dus dat ze elk jaar minimaal 2.000 nieuwe trekkers geleverd krijgen. Zo'n Dafje kost jou en mij +/- 90K euro, maar dat betaald Girteka niet, die krijgt zo'n ding net boven kostprijs.

Als jij ieder jaar 2000 nieuwe DAF's koopt krijg je ze voor dezelfde prijs denk ik.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei EJD:

Zo'n Dafje kost jou en mij +/- 90K euro,

Ik heb hier een offerte liggen voor een 106 met voorloper full option (enige niet gerekend is leren bekleding ) , maar die komt op 98.000 dus voor de standaard trekkers zijn ook wij minder kwijt. Denk eerder tegen de 82.000, maar ik weet ook dat Warberer ze in 2010 voor 68.000 kocht. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 
De paar Litouwers die ik heb rijden krijgen 80 - 90 euro per dag, 7 dagen per week schoon in het handje. Rijden in dienst van een LT bedrijf op een LT wagen. 10 weken op, drie weken af. De weken die ze thuis zitten krijgen ze niets.
 
.
Wat is de verhouding salaris en onbelaste onkostenvergoeding?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei EJD:

 

De paar Litouwers die ik heb rijden krijgen 80 - 90 euro per dag, 7 dagen per week schoon in het handje. Rijden in dienst van een LT bedrijf op een LT wagen. 10 weken op, drie weken af. De weken die ze thuis zitten krijgen ze niets.

 

.

 

2 uur geleden zei EJD:

Dat weet ik niet. Wél vertelde de LT eigenaar van dat bedrijf mij dat hij sinds 1 januari van dit jaar per werknemer bruto €240,= per maand meer kwijt is. Loonbelasting behoorlijk omhoog gegaan.

 

.

Volgens mij heb ik de goede bril op. Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden