[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Volvo introduceert elektrische FMX voor de bouw


Recommended Posts

  • Forumlid
Op 3-5-2022 om 17:40 zei Dokus:

Ik rij al elektrisch sinds 2013. 
 

 

 

 

 

op de fiets 

🔌🚲

 

 

Weet je hoeveel keer vervuilender die is dan een gewone fiets?

 

Laatst toevallig een heel stuk over zitten lezen. Ik fiets nog steeds gewoon en blijf dit zo lang mogelijk doen. Wel komt er een elektrische auto, ik heb zelf behoorlijk wat zonnepanelen dus dat loont 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Dokus:

voor die drie kilometer die ik naar het werk fiets zou een elektrische niet nodig zijn, maar ik ben er wel lekker vlot. 


En je loopt niet het risico dat je twee keer tegenwind  met windkracht 5 of meer moet fietsen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een NL wegenbouwer heeft ook een elektrieke Volvo. Omdat de opdrachtgever (overheid) dat graag wil. 

Het ding rijd slechts uiterst korte stukjes, is feitelijk onbruikbaar. Staat meestal gewoon aan de kant.

Een bedrijf hier in de buurt heeft een elektrische minikraan aangeschaft, speciaal voor een grote klus voor een gemeente. Die eisten dat, anders kregen ze het werk niet.

Die kraan werkt van 7 uur tot rond de middag, dan is de accu leeg. Komt de rest van de dag niet meer aan het werk..leuk voor de machinist, lekker halve dagen werken!

Overigens is er op die klus geen netstroom, dus word hij geladen met een aggregaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei RobNiat:

Alles van horen zeggen zeker? @Off-Roader?

Nee hoor, die Volvo is van ik meen Dura Vermeer. En de eigenaar van die minikraan ken ik heel goed, kom ik vrijwel dagelijks. Ging om een klus in Coevorden.

Dat het ding via een aggregaat opgeladen werd vond de gemeente niet zo leuk, die hadden liever dat de kraan elke avond naar de thuisbasis ging om daar opgeladen te worden. Echter: het vervoer heen en weer, elke dag, moet per vrachtwagen uiteraard. En dat was ook niet echt de bedoeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 8-5-2022 om 20:12 zei Off-Roader:

Een NL wegenbouwer heeft ook een elektrieke Volvo. Omdat de opdrachtgever (overheid) dat graag wil. 

Het ding rijd slechts uiterst korte stukjes, is feitelijk onbruikbaar. Staat meestal gewoon aan de kant.

Een bedrijf hier in de buurt heeft een elektrische minikraan aangeschaft, speciaal voor een grote klus voor een gemeente. Die eisten dat, anders kregen ze het werk niet.

Die kraan werkt van 7 uur tot rond de middag, dan is de accu leeg. Komt de rest van de dag niet meer aan het werk..leuk voor de machinist, lekker halve dagen werken!

Overigens is er op die klus geen netstroom, dus word hij geladen met een aggregaat. 

 

 

Moet je er een hele goede machinist op zetten die in een ochtendje doet wat een ander op een hele dag doet.

 

Maar het klopt dat het opladen van dat soort machines een uitdaging is maar er zijn oplossingen voor maar ook dat kost wat. Zo zijn er externe accupakketten die zo'n acuu op kunnen laden. Maar het is vooral slecht dat een opdrachtgever eist dat het "groen" gebeurt maar dat ze het niet faciliteren. 

 

Beetje gemiste kans.

 

Dan zijn ze in de (toren) kranen wereld iets verder. 2 van de grootste leveranciers bieden kranen aan die probleemloos op bouwstroom kunnen draaien. 32 ampere is genoeg en dat is voor de meeste bouwplaatsen geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Quincy:

 

 

Moet je er een hele goede machinist op zetten die in een ochtendje doet wat een ander op een hele dag doet.

 

Maar het klopt dat het opladen van dat soort machines een uitdaging is maar er zijn oplossingen voor maar ook dat kost wat. Zo zijn er externe accupakketten die zo'n acuu op kunnen laden. Maar het is vooral slecht dat een opdrachtgever eist dat het "groen" gebeurt maar dat ze het niet faciliteren. 

 

Beetje gemiste kans.

 

Dan zijn ze in de (toren) kranen wereld iets verder. 2 van de grootste leveranciers bieden kranen aan die probleemloos op bouwstroom kunnen draaien. 32 ampere is genoeg en dat is voor de meeste bouwplaatsen geen probleem.

Heb er maar even je hele verhaal bij gepakt. Ten eerste die hele goede machinist zit meestal al op zoon wagen of machine, om er het meeste rendement uit te halen. 

 

Ten tweede je hebt tot een bepaalde hoogte gelijk. De opdrachtgever moet voor een betere naleving zorgen of toezicht dat men zich aan de voorwaarden houdt. Maar het opladen in het veld blijft en is een probleem, vooral als je ergens met de machine in een afgelegen of onbereikbaar gebied staat. Denk b.v aan een machine die op draglineschotten een eind in het veld staat. Dan kun je wel een extern accupakket meenemen, maar die zal ook opgeladen moeten worden. En bij mij weten is er nog geen pakket waar ik een week lang stroom van kan tappen aan het eind van de dagelijkse werkzaamheden. 

 

Dat ze in de bouw verder zijn met de torenkranen klopt maar dat is een stationere machine. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Kunnen jullie mooi in de binnensteden mee gaan hengelen. :ok:

 

In Naarden (industrieterrein) staat een elektrisch aangedreven MAN 'bots' / IM voertuig van De Jong Zuurmond.

 

Heb hem al eens een keer op de A1 thv Laren gespot bij een incident.

Prima zaak, volgens mij, zo'n EV voertuig dat regionaal rijdt en dat niet continue hoeft te doen.

 

 

 

Ze hebben een ander EV exemplaar voor o.a. inzet in de winterdienst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
40 minuten geleden zei Durashift:

^^ Kunnen jullie mooi in de binnensteden mee gaan hengelen. :ok:

Dat is wel de insteek.

Komt alleen niet zo'n hele grote kraan op, dat kon niet ivm met totaal gewicht.

 

Komt bij ons ook een nieuwe 95tm  bij die electrisch word ,maar deze komt op een diesel aangedreven motorwagen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 8-5-2022 om 20:23 zei RobNiat:

Alles van horen zeggen zeker? @Off-Roader?

Die vrachtwagen kan ik geen oordeel over geven, maar die elektrische minigraver is idd compleet ruk.  Met de middag stil idd omdat de  accu leeg is. Ding elke dag naar huis slepen om op te laden. Concullega van eerder heeft er 1 op demo gehad  maar had na een week zijn buik er wel vol van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Cornelisse in Elst (Utrecht) is er wel druk mee, hebben zelfs een elektrische graafmachine (Doosan).

 

https://www.facebook.com/pg/CornelisseElst/posts/?ref=page_internal

 

 

Die wordt ook (protoype) bij Ploegam gebruikt.

 

Citaat

(..)

Accucapaciteit en opladen

"Op dit moment kan ik bijna twee dagen draaien met een accupakket, maar we zijn niet volop aan het scheppen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je wel echt de hele dag aan het scheppen bent, de accu dan wat sneller leeg is. Je merkt dat de accu ook sneller leegloopt, als je veel rijdt van klus naar klus. Maar ook dan verwacht ik er nog steeds zeker een dag mee te draaien. Aan het einde van mijn werkdag stop ik gewoon de stekker erin en hij laadt op.  (..)

 

Kracht zoals het hoort

"De machine doet echt wat je van een mobiele graafmachine mag verwachten. De kracht doet niets onder voor een diesel. Het is wel even wennen en het gevoel pakken, maar het draait echt fijn. Het is het eerste prototype en het is veelbelovend. Deze machine maakt de overstap van diesel naar elektrisch aantrekkelijk."

(..)

 

https://www.ploegam.nl/nieuws/een-fijne-machine-die-soms-zelfs-fijner-draait-dan-een-diesel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-5-2022 om 00:35 zei Durashift:

Cornelisse in Elst (Utrecht) is er wel druk mee, hebben zelfs een elektrische graafmachine (Doosan).

Er zijn meerdere bedrijven die er druk mee zijn. Die hebben een consortium opgericht. De bouwplaats van morgen. Ze gaan allemaal in de praktijk meemaken en onderzoeken wat de voor en nadelen van elektrisch t.o.v diesel is. De eerste elektrische machine is al geleverd bij weijtmans. Bij mijn werkgever wordt hij verwacht rond de bouwvak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden