[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Verkorte wekelijkse rust en bootfunctie


_alain_

Recommended Posts

  • Forumlid
15 uur geleden zei Vledder:

er staat toch dat de DAGELIJKSE rusttijd mag worden onderbroken. Er staat niet dat de WEKELIJKSE rusttijd mag worden onderbroken. 

In jouw betoog staat duidelijk( geel gemarkeerd) dat de wekelijkse rust NIET op dezelfde wijze onderbroken mag worden.

En dat staat nergens in art 9 van 561/2006,de officiële wetgeving

Natuurlijk is dit  voor meerdere uitleg vatbaar,evenals art 8,het verblijf in de cabine tijdens de wekelijkse rust,dat was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
57 minuten geleden zei steenhaas1:

Maar wel dat het voertuig moet stil staan, en dat is niet het geval bij gebruik van de bootfunctie!

 

 

Je bedoelt dat het voertuig op een boot staat die zich verplaatst ??:D

Terwijl jij in een luxe cabine verblijft aan boord van hetzelfde schip.

Nee,dat zal niet mogen LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Ger-1957:

Tsja lezen is moeilijk 😉

Blijkbaar wel,leg jij het ons eens uit in Jip en Janneke taal.

Deze regel is hetzelfde als dat art 8,daar moest ook de halve juridische wereld van Brussel aan te pas komen en nog kwam men er niet uit,zodat er een uitspraak kwam die ook geen hout sneed en verbetering bracht.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Tsja lezen is moeilijk.

46 minuten geleden zei europeaan:

Je bedoelt dat het voertuig op een boot staat die zich verplaatst ??

En hoe kom je op die boot? (waar dus dit hele topic over gaat)

In jouw geval wordt je er dus met een kraan opgezet,

terwijl de andere 99,99999% er zelf op rijdt en dus niet stilstaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei steenhaas1:

^^ Tsja lezen is moeilijk.

En hoe kom je op die boot? (waar dus dit hele topic over gaat)

In jouw geval wordt je er dus met een kraan opgezet,

terwijl de andere 99,99999% er zelf op rijdt en dus niet stilstaat!

Met de "bootfunctie"onderbreek je je rust,dan mag je rijden,een uur lang.

dus ook aan boord rijden,je hoeft dus niet stil te staan bij de bootfunctie

Daarna herneem je je rust ,maar moet je wel de tijd van de onderbreking ,dat uur dus ,inhalen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voertuig moet stilstaan is door jurisprudentie veranderd in " Er mag geen rijtijd worden geregistreerd ". En dat wordt bij bootfunctie wel omdat je naar de boot toerijd tenzij je kan vliegen. 

De wettekst is niet veranderd, maar de interpretatie van rechters wel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

1. In afwijking van artikel 8 mag, wanneer een bestuurder een voertuig begeleidt dat per veerboot of trein wordt vervoerd, en op voorwaarde dat hij een normale dagelijkse rusttijd neemt, die rusttijd hooguit tweemaal worden onderbroken door andere activiteiten die niet langer dan één uur duren.

 

Dus uitdrukkelijk geen wekelijkse rust met bootfunctie, dus stilstaan!

1. In afwijking van artikel 8 mag, wanneer een bestuurder een voertuig begeleidt dat per veerboot of trein wordt vervoerd, en op voorwaarde dat hij een normale dagelijkse rusttijd neemt, die rusttijd hooguit tweemaal worden onderbroken door andere activiteiten die niet langer dan één uur duren.

 

Dus uitdrukkelijk geen wekelijkse rust met bootfunctie, dus stilstaan!

1. In afwijking van artikel 8 mag, wanneer een bestuurder een voertuig begeleidt dat per veerboot of trein wordt vervoerd, en op voorwaarde dat hij een normale dagelijkse rusttijd neemt, die rusttijd hooguit tweemaal worden onderbroken door andere activiteiten die niet langer dan één uur duren.

 

Dus uitdrukkelijk geen wekelijkse rust met bootfunctie, dus stilstaan!

PS. maar een paar herhalingen, kun je het een paar keer lezen 😉 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Das wel een punt dat Ger aanhaald.

Middels die GPS functie komt er dus een verschillende locatie op de kaart, terwijl de wagen niet rijdt.

Hopenlijk zijn de hh ontwikkelaars zo slim om indien de tacho op BOOT staat, dit probleem te teckelen waardoor de controleur duidelijk ziet dat de wagen op een boot stond en zodoende de locatie tijdens stilstaan veranderd is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Naar de boot toe rijden vanaf de parkeerplaats en op de boot staan om te varen zijn twee verschillende dingen. Dat eerste bedoelt Harm. En als de banden niet draaien wordt er ook geen rijtijd geregistreerd, GPS staat daar los van. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Das wel een punt dat Ger aanhaald.

Middels die GPS functie komt er dus een verschillende locatie op de kaart, terwijl de wagen niet rijdt.

Hopenlijk zijn de hh ontwikkelaars zo slim om indien de tacho op BOOT staat, dit probleem te teckelen waardoor de controleur duidelijk ziet dat de wagen op een boot stond en zodoende de locatie tijdens stilstaan veranderd is...

Hoezo tackelen?? door de functie boot /trein te selecteren geeft je dat toch zelf al aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HIT:

Voertuig moet stilstaan is door jurisprudentie veranderd in " Er mag geen rijtijd worden geregistreerd ". En dat wordt bij bootfunctie wel omdat je naar de boot toerijd tenzij je kan vliegen. 

De wettekst is niet veranderd, maar de interpretatie van rechters wel.

 

Heb jij jurisprudentie van dit soort gerechtelijke uitspraken?

M.a.w. zijn er al rechtszaken geweest omtrent deze problematiek?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei europeaan:

Heb jij jurisprudentie van dit soort gerechtelijke uitspraken?

Staat in de C95 bijscholing van VEKAbest.

 

De reden dat stilstaan door rechters anders wordt gelezen is dat een ander jouw auto wel op de boot mag zetten terwijl jij van je rust geniet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei HIT:

Staat in de C95 bijscholing van VEKAbest.

 

 

Vekabest is een bedrijf dat zich bezighoudt met leermiddelen inde breedste zin des woords ,ook code 95.

Hun publikaties is dus geen jurisprudentie,slechts de mening van een opleider.( die niet per defintie onjuist hoeft te zijn ,maar ook niet juist.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei HIT:

 

 

De reden dat stilstaan door rechters anders wordt gelezen is dat een ander jouw auto wel op de boot mag zetten terwijl jij van je rust geniet. 

Dan zijn we eruit :ja: :ok::

De auto bij aankomst op "out of scope" en het personeel van de rederij heeft de auto,op het prive terrein van de rederij aan en van boord gereden.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Welnee, dan kom je weer op de discussie dat het niet aannemelijk is op privé terrein OUT te rijden, tig kilometers vanaf de standplaats.. ;)

 

Maar, wat betreft de slimme tachografen en het 3 uurlijkse GPS signaal.. > hoe registreert men dat als het schip in internationale wateren vaart? In welk land/continent ben je dan eigenlijk?

Is dat juridisch wel waterdicht..?? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Elke 3 rij uren staat er, niet elke 3 uur.

 

 

  • SLIMME TACHOGRAAF

    Artikel 8

    Registratie van de positie van het voertuig op bepaalde momenten tijdens de dagelijkse werktijd

1. Ten behoeve van de controle op de naleving van de wet­ geving in kwestie wordt de positie van het voertuig automatisch geregistreerd op onderstaande plaatsen of op de dichtstbijzijnde plaats waar er een satellietsignaal is:

— de plaats van het begin van de dagelijkse werktijd;
— iedere drie uur van de bij elkaar opgetelde rijtijd;

— de plaats van het einde van de dagelijkse werktijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ dat had ik dan even niet helder voor de geest. Al wordt daarover ook verschillend gecommuniceerd... :(

 

Citaat
  1. Posities van het voertuig worden om de 3 uur geregistreerd

De slimme tachograaf registreert de plaats waar de dagelijkse werktijd begint, de plaats waar het voertuig zich bevindt na telkens 3 uur rijtijd, en de plaats waar de dagelijkse werktijd eindigt. Naast de bovenstaande positiegegevens mogen in de tachograaf geen andere positiegegevens opgeslagen worden. (..)

  1. Geen manipulatie of fraude meer mogelijk

(..)

Daarnaast volgt er een nieuwe norm voor beveiliging van tachograafzegels en moet de informatie over de positie van het voertuig, die om de 3 uur wordt opgeslagen, aan de hand van een meeteenheid zijn die niet kan worden gereset. (Om verwarring te voorkomen is dit een andere meeteenheid als onderbroken tijd.)

 

Bron: https://www.rietveld.nl/nl/nieuws/tachograaf-management-in-2019/

 

Kortom, wat is het nu? Om de drie uur.. of om de drie uur rijtijd? :p

 

Verders..

2 uur geleden zei steenhaas1:

— de plaats van het begin van de dagelijkse werktijd;
— iedere drie uur van de bij elkaar opgetelde rijtijd;

— de plaats van het einde van de dagelijkse werktijd.

 

Wanneer wordt het GPS signaal bij begin / einde werktijd verstuurd? Op het moment dat (als je de kaart in de tacho laat zitten gedurende de dagelijkse (wekelijkse) rust) er voor de plaatsbepaling in de tacho wordt gekozen? Als je dat dus 'een keer vergeet' wordt er geen GPS signaal verzonden?

 

Als er dan na 3 uur rijden wél een GPS signaal verzonden wordt.. kán men dan al de 'vergeten GPS signaal' bij start van de dienst beboeten? (omdat de chauffeur de tacho niet juist bediend heeft..)  OF is de tacho inderdaad zó slim om te beredeneren dat als een voertuig na een (minimale) rustperiode weer in beweging komt.. dat een start van de dienst betekent en dus een GPS signaal uitzend?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden