[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Het trolleybus idee


Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei Teddybeer:

Ik ben ze buiten Arnhem nog niet veel tegen gekomen.....

 

Gaat wel komen met de Trolley 2.0

Kan op de batterij verder rijden, daar waar geen draad (meer) hangt.

 

Mogelijk als sneldienst tussen Arnhem, Wageningen en Ede.. over een paar jaar.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2438126/Nog-dit-jaar-extra-snelbussen-tussen-Arnhem-en-Wageningen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei Durashift:

 

Gaat wel komen met de Trolley 2.0

Kan op de batterij verder rijden, daar waar geen draad (meer) hangt.

 

Mogelijk als sneldienst tussen Arnhem, Wageningen en Ede.. over een paar jaar.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2438126/Nog-dit-jaar-extra-snelbussen-tussen-Arnhem-en-Wageningen

 

Nou we gaan het meemaken durashift. Misschien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Precies, denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden, ligt dit proefstuk niet ergens in Zuid Duitsland ? Ik ben er een paar keer langs gekomen maar weet niet meer precies waar het ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Wacht maar rustig af, ze investeren echt niet zoveel geld om er niets mee te doen hoor, kwestie van tijd. En jij bent nog geen 5 minuten op dat traject en dan blijven er nog 1435 minuten over die dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Maar kijk je dan naar de ontwikkelingen bij de 'echte' bussen: die rijden steeds vaker elektrisch rond gevoed door accu's welke aan het eindpunt bijgeladen worden met een héél kort stukje bovenleiding. Chauffeur pauze, accu aan het infuus en we kunnen weer een rondje :ja: In het bijgaande filmpje uit Den Bosch heeft men het over 80 kilometer actieradius na 10 minuten laden.Je ziet ze steeds meer, bijvoorbeeld langs de A4 bij Schiphol staat ook zo'n laadplek. 

 

Of dit nou dé oplossing is voor het goederenvervoer over de lange afstand geloof ik niet, maar de oer- trolleybus in Arnhem zou zo maar eens kunnen verdwijnen op termijn. Die infrastructuur in de lucht kan helemaal weg, inclusief het dure onderhoud in de donkere uurtjes. Zolang een bus de vervoersvraag nog aan kan is dit best een oplossing; bij een grote vraag zoals van en naar de Universiteit Utrecht is de tram aangewezen optie.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit moet toch een hoop geld kosten? Elektrificatie van spoortrajecten in NL gaat al moeizaam (Zutphen - Hengelo kan een traject zijn,  bijvoorbeeld) of van Elst (gld) naar Tiel..  maar dat gebeurt nog niet.

 

OV in NL moet vanaf 2025 alleen maar EV zijn bij nieuwe leveringen. In Groningen (Annen) zie je dus al protesten van buurtbewoners die zo'n laadstation op de eindhalte weer niet zien zitten.. Het is altijd wat.. zeg maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Durashift:

In Groningen (Annen) zie je dus al protesten van buurtbewoners 

Annen is nog steeds Drenthe. 😜

 

Maar het protest is niet tegen het laaadstation op zich, maar tegen de locatie. Het is dan ook wel de bedoeling om die bij de halte langs de N34 te maken, maar omdat nog onzeker is of, waar en wanneer die verdubbelt gaat worden wil men deze “tijdelijk” bij een vrij groot benzine station aan de rand van het dorp bouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumlid

image.thumb.png.99c45187c21a98ed21cddc726705ca56.png

 

Contargo heeft inmiddels de 3e van totaal 5 Scania's met pantograaf in gebruik genomen. 

 

Het voertuig is de Scania El Fondo, die traditioneel met diesel tot aan de snelweg kan rijden. Op de A5 tussen Langen / Mörfelden en Darmstadt / Weiterstadt werd een jaar geleden een vijf kilometer lange testbaan onder projectmanagement van Hessen Mobil geëlektrificeerd als onderdeel van het ELISA-project. Daar aangekomen zal de pantograaf van de vrachtwagen aan de bovenleiding worden vastgemaakt en zal de aandrijving overschakelen op elektrisch. Na afloop van de testroute rijdt het voertuig nog enkele kilometers elektrisch door, aangezien het een accu heeft die wordt opgeladen via de bovenleiding en door middel van recuperatie.

"Zelfs als vijf kilometer testbaan in elke rijrichting erg weinig lijkt, dienen ze om het principe te testen", zegt Heinrich Kerstgens, mededirecteur van Contargo. “Als de respons positief is en ongeveer 30 procent van het Duitse snelwegennet is uitgerust met bovengrondse infrastructuur, kan in de toekomst ongeveer 80 procent van de in Duitsland geregistreerde zware vrachtwagens met deze technologie rijden. Dat levert echt een doorslaggevende bijdrage aan klimaatbescherming. "

Bron en meer lezen: Eurotransport

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Vledder:

 Daar aangekomen zal de pantograaf van de vrachtwagen aan de bovenleiding worden vastgemaakt en zal de aandrijving overschakelen op elektrisch.

 

Bron en meer lezen: Eurotransport

 

 

Ook een gedoe, elke x weer dat ding vastmaken. Zal toch wel makkelijker kunnen, bv met een sleepcontact 😉 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden