[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Beschikbaarheid


GTAKevin023

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo,

 

Heb even een reminder nodig waar dat ''beschikbaarheid'' ook alweer voor dient?

Wat ik ervan begrijp is dat je die moet gebruiken wanneer je aan het wachten bent. Dit komt in mijn sector niet zo vaak voor omdat ik 

horeca vervoer doe dus vaker tijdsdruk heb dan rustige momenten.

 

Maar toch wil ik er wat meer van weten. 😛 

Dit zijn mijn belangrijkste vragen?

1. Waarom moet ik me tacho op beschikbaar zetten als ik aan het wachten ben? Want werken (Hamertje) doe ik ook als ik aan het wachten ben. Het is gewoon geen rust, ben gewoon aan het werk.

2. Mocht ik nou toch ooit op een veerboot gaan wat minder dan 11 uur duurt, maar toch meer dan 5,5 uur aan het varen is, en ik zet mijn tacho 5,5 uur lang op beschikbaar ga ik dan wel over m'n arbeidstijd heen? Hoe lang mag ik beschikbaar zijn zonder dat ik over m'n rusttijd heenga? 

 

Gr Kevin.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vraag 1 : van wie moet dat? Als je wacht werk je dus op de hamertjes zetten

Vraag 2 : Ik denk dat niemand die op een veerboot zit zijn pas op beschikbaar zet dus waarom zou jij dat wel doen?

 

Ik zelf denk dat het alleen van belang is bij dubbelbemand en voor de rest zou ik het niet gebruiken ik zie het nut er niet van in. Of zou de BAG/Gendarmerie  het op beschikbaarheid van de tacho wel accepteren als je bv ergens je papieren aan het ophalen bent?( Wat lang kan duren en na 45minuten beschikbaarheid begint je rijtijd weer op nul)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^  in jouw werk zou je het kunnen gebruiken indien je baas een computersysteem heeft voor de orderpickers.. en dat dan gecrasht is. Waardoor jij bij aanvang van je dienst nog geen handel hebt om in te laden.. en je dus daarop moet wachten..  Dat zou je kunnen zien als beschikbaar zijn voor de baas op het moment dát er handel is.. maar zover dat er niet is.. jij geen arbeid hoeft te verrichten.. (maar wel graag betaald wilt krijgen.;). dus dan zet je de klok toch maar ff op een hamertje.. (nadat je er een kwartiertje rust op hebt gezet ;))

 

Niet aan denken joh, die functie. Ik heb het ook een keer gebruikt in een soortgelijke situatie.. maar net wat zoetwatermatroos al schreef: na 45 minuten beschikbaarheidstijd vervalt je resterende rijtijd.. Dát had ik niet begrepen (of niet gehoord) tijdens de theorielessen.. :( dus kwam ik later in de rit in de knoei met rijtijd.. waardoor een extra stop noodzakelijk was.. ellendig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tachograaf symbool Beschikbaar

Beschikbaar Andere werk Rijden Afbeelding: gebruikte tachograafsymbolenHet symbool ‘Beschikbaar’ geeft de beschikbaarheid van de chauffeur aan. Beschikbaarheidsperiodes zijn onder meer wachttijd, tijd doorgebracht op bed terwijl het voertuig in beweging is, een voertuig op een veerboot of wachten op laden en lossen. Het geeft aan dat de chauffeur gedurende deze periode alleen op zijn/haar post hoeft te blijven om oproepen te beantwoorden om te beginnen met rijden of de rit te hervatten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die beschikbaarheid is heel leuk maar als ik ergens 2 uur sta te wachten ben ik toch net zo goed aan het rusten. Weer een functie die in mijn ogen nutteloos is. Je bent of aan het wachten/rusten, aan het werken of aan het rijden. Makkelijker kunnen we het niet maken maar ja waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei schoenenreus:

Die beschikbaarheid is heel leuk maar als ik ergens 2 uur sta te wachten ben ik toch net zo goed aan het rusten. Weer een functie die in mijn ogen nutteloos is. Je bent of aan het wachten/rusten, aan het werken of aan het rijden. Makkelijker kunnen we het niet maken maar ja waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan.

Dat ligt er maar aan.....

hoe soepel je werkgever de wachturen betaald....(En niet te vergeten de pauzestaffel die dan om de hoek komt kijken)

maar dan nog: sta je in een wachtrij waar je telkens aan moet sluiten is echt wel werken. Sta je te wachten maar kan je op je gemak naar toilet kantine of wandelingetje maken wordt het al wat anders. 
wachten is per definitie NIET rusten ook al doe je niets. Zo makkelijk is het niet. Ook voor de wet niet. 
 

en voor sommigen is wachten een crime. Die zijn daarna een gevaar op de weg om proberen verloren tijd in te halen. Dus noem wachten dan nog maar rusten......
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Niet onbelangrijk detail in sommige takken van vervoer: drie uur aaneengesloten wachten vóór een verkorte dagelijkse rust van negen uur laat deze meetellen als een onverkorte van elf uur.

 

Dat kan zo maar het verschil maken tussen vrijdag thuis of het weekend op een parking... 

Ik gebruik 'm ook nooit: als er zó lang gewacht moet worden lost de planning het anders op én vaak is het voor mij handiger om op een later tijdstip de rijtijd weer op nul te zetten.

Maar om die functie als overbodig te verklaren gaat mij te ver, menigeen heeft er wél voordeel bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei schoenenreus:

Die beschikbaarheid is heel leuk maar als ik ergens 2 uur sta te wachten ben ik toch net zo goed aan het rusten. Weer een functie die in mijn ogen nutteloos is. Je bent of aan het wachten/rusten, aan het werken of aan het rijden. Makkelijker kunnen we het niet maken maar ja waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan.


Je tachograaf hoort het zelfde te registreren als je boordcomputer he 😉
 

Er is een tijd geweest dat er nog geen bc was en men tachograafschijven moest “lezen”  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei lientje:


Je tachograaf hoort het zelfde te registreren als je boordcomputer he 😉
 

Er is een tijd geweest dat er nog geen bc was en men tachograafschijven moest “lezen”  


Moet je wel een boordcomputer hebben? Ik vul alleen start en eindtijd in en de genomen pauze op papier en dat was het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Boordcomputer is voor bazen die hun personeel niet vertrouwen. Aldus mijn werkgever. 😋

 

Wij hebben een eigen app waarom we de urenregistratie doen, en 1 x per week door mailen naar kantoor. De geregistreerde tijden/uren kunnen we zowel vooruit als achteruit aanpassen.

 

Alleen reistijd, werktijd, pauze en overnachtingen kunnen we selecteren. Meer dan genoeg voor de administratie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan zou er niemand meer over blijven om de uren/salaris administratie te doen.

 

Het overige gaat al in hoofdzaak digitaal. Heel veel klanten hebben de factuur al op kantoor, op het moment wij van de weegbrug rijden.

 

Met een BC is wel proefgedraait bij ons, maar werkt te omslachtig ivm veel nacalculatie in de aannemingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei lientje:


Ik neem aan dat jij dan niet aan het laden/ lossen bent? 🧐

 

Maar is daar dus het beschikbaarheid symbool niet voor?
 


Jij registreert dus nooit alvast even pauze terwijl je de pallets tomaten aan het laden bent? Blijken dus toch nog mensen te zijn die roomser als de paus zijn. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Zeer zeker niet!

Als jou tacho op rusten staat kun jij op de BC gewoon lossen laden etc.

Staat jou BC op rusten dan ben jij beslist niet aan het lossen of laden en zal je tacho ook zeker niet op arbeid staan. Of je bent een dief van je eigen portemonnee en daarnaast verschrikkelijk dom bezig. Snap je?


Je laatste regel wel. De eerste twee niet.🤷‍♀️

 

https://transport-chauffeurs-serviceboard.nl/symbool-laden-lossen.html

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

 

Jouw (met een -w) probleem is die ellendige staffel pauze. Dat is het enige probleem doorgaans wat er is. 

Die staffelpauze is een probleem voor de planning dan wel werkgever....... die weigert nm niet genoten pauze te betalen. 
Tsja en hoe een fijne werkgever je ook hebt. Er wordt niet gratis gewerkt. (Doet hij zelf nm ook niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ho ho. Het ging hier om dat blokje op de tacho he. En over de tacho op laden-lossen zetten tijdens pauze.

 

Ik maak nu mijn 45 minuten omdat dat moet. Daarna ga ik laden, als ik moet wachten gaat hij op blokje. 

Grote kans dat ik met lossen ook moet wachten. Gaat hij weer op blokje  want ik weet niet hoe lang ik moet wachten. Dat kan lang duren daar. 

Mijn pas is dan weer schoon in ieder geval. Verder kijk ik wel of ik nog pauze ga houden. De werkgever haalt die tijd er toch wel  af. 

Mocht het na 18.00 worden en ik over de 12 werkuren ga, dan neem ik nog een pauze om te kunnen eten.

Blijf ik binnen de 12 uur dan vind ik het wel best. Ik heb genoeg stil gestaan en hou mijn werkgever er maar mooi een uur pauze die dag in.

 

Maar ik rij geen 4.5 uur in 1 stuk.

En ik heb 's avonds ook liever eerst mijn diepvries of koel gelost voor ik even een uurtje op bed wil.

 Dus ik begrijp het wel hoor als iemand hem op rust zet tijdens laden lossen. Al was het maar omdat parkeerplaatsen schaars zijn. Op de lange afstand zou het zijn omdat het het verschil is tussen vandaag of morgen laden-lossen. Dus ik veroordeel niemand :nee:

 

  • Like 3
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Het maakt ook verschil hoe je gelost of geladen wordt, b.v. in de Uk hoeven wij bijna nooit zelf te lossen of te laden en dan staat de tacho echt op pauze natuurlijk, de boardcomputer staat op laden en of lossen maar men weet donders goed waar je zelf al dan niet moet lossen en of laden maar wordt verder niet naar gekeken en wordt verrekend met de staffelpauzes/uren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
23 minuten geleden zei lientje:

Dus ik veroordeel niemand :nee:

 

Ik ook niet, maar dat op bed liggen... :(

 

Nou ben ik niet zo'n overdag- slaper, maar vraag mij geregeld af wat dat toch is: bij geen enkel bedrijf kun je in de pauze of 'n leeg half uurtje naar bed, maar in de chauffeurswereld schijnt dat bijna te móeten... Men (in het algemeen) gaat gewoon te pas en te onpas op andermans beddegoed liggen of gooit het voor de rechter stoel bijvoorbeeld...

Vreemde gewoonte, maar dat zal aan mij liggen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden