[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Meer rijtijd en later rusten ivm Corona virus. Art. 14 561/2006 voor cruciale beroepen.


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid

 

Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) verruimt tijdelijk de regeling voor rij- en rusttijden in het wegtransport.

 (..)

 

De minister maakt gebruik van de mogelijkheid van een tijdelijk soepeler regime op specifieke onderdelen van de rij- en rusttijden regels (o.b.v. art. 14 van de Europese verordening 561/2006) waarin staat dat tijdelijke afwijkingen van de rij- en rusttijden zijn toegestaan in dringende gevallen).

 

Concreet betreft dit een verhoging van de dagelijkse rijtijdlimiet van 9 naar 11 uur; een verhoging van de wekelijkse rijtijdlimiet van 56 uur naar 60 uur; en een verhoging van de tweewekelijkse totale rijtijdlimiet van 90 naar 96 uur. Een andere wijziging betreft de wekelijke rustperiode. Op dit moment geldt dat een wekelijkse rustperiode uiterlijk zes dagen na het einde van de laatste wekelijkse rust moet beginnen. Ik zal dit naar zeven dagen brengen. De derogatie wordt ingesteld met terugwerkende kracht van 14 maart 2020 tot en met 6 april 2020”, schrijft de minister.

 

LET OP!

Deze wijziging geldt alleen voor beroepen die door het kabinet als cruciaal zijn aangemerkt. Het dan o.a. over het vervoer van de volgende producten: landbouwproducten en levende dieren; andere voedingsproducten  (levensmiddelen) en veevoeder; aardoliën en aardolieproducten; medicinale en farmaceutische producten (waaronder medische hulpmiddelen) en parfumerieën en reinigingsmiddelen en afval en vuilnis.

 

https://www.ttm.nl/transport/minister-verruimt-rij-en-rusttijden/125161/

 

~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Duss, ik kan/mag ff meer uurtjes maken.. :D Weekend doorwerken...

 

 

@Pierre. als je nu zorgt dat je medicijnen laad.. kan je de laatste (extra uurtjes) in NL maken.. ;)

 

 

~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Wat ik mij ook bedacht.. hier op het forum lees  ik soms een bericht dat een chauffeur wel blij wordt van een file.. want: extra betaalde tijd door de baas..

 

Nou.. dat wordt een karig salaris dan, de komende weken, zo fileloos als die momenteel zijn..:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Verruimde rij- en rusttijden? Hoe werkt dat dan?

 

De verruimde regeling zal niet voor iedereen en niet in alle situaties een oplossing bieden. Zorg dat de chauffeur op printouts bijhoudt wat de redenen zijn van het niet kunnen houden aan de rij- en rusttijden. In de Europese verordening 561/2006 is in artikel 12 de mogelijkheid beschreven om een geschikte stopplaats te kunnen bereiken. Artikel 12 bevat bepalingen die een bestuurder toelaten om af te wijken van de vereiste minimumrusttijden en maximumrijtijden als opgenomen in de artikelen 6 tot en met 9, teneinde een geschikte stopplaats te vinden. Het is bestemd voor gevallen waarin het voor een bestuurder tijdens de rit onverwacht onmogelijk wordt om aan de verordening te voldoen, met name in situaties van abnormale moeilijkheden, buiten de wil van de bestuurder, die blijkbaar onvermijdelijk en onverwacht zijn, ook al werd de nodige zorgvuldigheid aan de dag gelegd. De afwijking moet ook de veiligheid van personen, van het voertuig en van zijn lading waarborgen en ervoor zorgen dat de vereisten inzake verkeersveiligheid steeds in acht worden genomen.

 

Bestuurders moeten uiterlijk bij aankomst op een geschikte stopplaats de reden van de afwijking aantekenen op een afdruk. Geef daarbij aan dat het gaat om artikel 12 van verordening 561/2006 en een korte omschrijving van de reden. Deze print gedurende 28 dagen meenemen onderweg en daarna inleveren op kantoor. Dit laatste om tijdens eventuele bedrijfscontroles ook bewijsvoering te hebben.

 

Bron: TTM en TLN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Art 12 van 561/2006 is een regel waarop je je kunt beroepen als je,door overmacht,geen geschikte plaats kunt bereiken om je rust door te brengen.

Maar heeft niks te maken met de verruimingen van rij en rusttijden zoals die nu geboden worden.

Het maken van 11 rijuren i.p.v 9 of het maken van een zevende periode van 24 uur is niet onvoorzien,dat is gepland.

 

Overigens ,zover ik t lees,dien je nog steeds 9 of 11 uur dagelijkse rust te maken binnen de 24 uur,dus daar veranderd niet zo veel ( niks eigenlijk).

 

Ook staat er dat er na de wekelijkse rustperiode  6 dagen ( word 7 dagen) gereden mag worden,dit klopt ook niet helemaal:

Na be-eindiging van een wekelijkse rustperiode ( dus als je weer begint met werken) mag je 6 periodes van 24 uur(word 7 periodes van 24 uur) weer actief zijn ( met inachtneming van rij en rusttijden) voor je weer aan een nieuwe wekelijkse rust moet beginnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daarom staat er ook artikel 14 boven het topic, lezen blijft moeilijk 😉

Citaat

1. Mits geen afbreuk wordt gedaan aan de doelstellingen van artikel 1, kunnen lidstaten, na machtiging door de Commissie, uitzonderingen toestaan op de toepassing van de artikelen 6 tot en met 9 van deze verordening op onder uitzonderlijke omstandigheden verrichte vervoersactiviteiten.

 

2. In dringende gevallen kunnen de lidstaten voor een periode van ten hoogste 30 dagen een tijdelijke uitzondering toestaan, die onmiddellijk ter kennis van de Commissie wordt gebracht.

 

3. De Commissie brengt elke krachtens dit artikel verleende uitzondering ter kennis van de andere lidstaten.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Ja, dat hoorde ik ook. FNV Transport zegsman vond het maar niks. 

 

Nou, die paar uurtjes die erbij komen..  zet dat nou zoden aan de dijk? Ja, die zevende dag misschien.. maar goed, daarna zal er toch minimaal 24 uur rust gemaakt moeten worden..

 

Wat ik mij later afvroeg: heeft het arbeidstijdenbesluit vervoer niet een dergelijke bepaling (zoals artikel 14 van de EU 561/2006)?

Want volgens mij hebben de 'DC rijders' meer aan een langere diensttijd  dan aan 2 uur meer rijtijd per dag. Immers, er zal door de grote drukte wel sprake zijn van oplopende wachttijden.

 

Een chauffeur op radio 1, in datzelfde item maar dan over de sanitaire verboden voor chauffeurs, zei het treffend: doordat er nu  nagenoeg geen files zijn, worden de manifest (rij)tijden eindelijk eens gehaald ;)

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gelukkig loop je niet de hele dag aan containers loopt trekken. 😄

Maar extra diensttijd zou wel handig zijn met die wachttijden om te lossen bij DC's. Gisteren 2.5 uur wachten voor 10 pallets groente. En dan was ik een stuk sneller dan mijn voorgangers. (Nee ik kreeg geen voorrang)

Vers loopt meestal wel lekker door dacht ik. Het is gewoon gekkenhuis.

 

Ik begrijp nu ook wwaarom men wc papier hamstert. Dit gaat er wel snel doorheen als het hele gezin de hele dag thuis is 😄

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Toiletpapier heb je helemaal niet nodig, heb ik gisteren gezien. :eek: stond aan de Waalkade in Oss toiletten leeg te zuigen.. Had ik ze leeg, was er een kerel die geen geduld had..

Kakt.. en loopt weer weg.. en d'r zat geen papier in de pot.. (en hing ook niet op de rol, want die waren leeg). :confused::zegtniets:

Smeerkees. :mad:

  • Haha 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei lientje:

 

 

Ik begrijp nu ook wwaarom men wc papier hamstert. Dit gaat er wel snel doorheen als het hele gezin de hele dag thuis is 😄



Denk dat het hamsteren waar men over praat iets afgezwakt kan worden en dat
supermarkten nu meer verkopen omdat restaurants dicht zijn en de mensen wel
thuis moeten eten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou, ik ben nu juist een 'hamster' lijstje aan het maken.. want boodschappen doen wordt er niet aangenamer op, vrees ik. Wachten voor de winkel tot je erin mag..  niet te lang binnen blijven.  Zal de omzet geen goed doen.... als vele mensen precies kopen wat ze nodig hebben en de aanbiedingen/ kortingen / verleidingen laten staan omdat ze niet ff 'door de winkel' kunnen wandelen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou, ik ben nu juist een 'hamster' lijstje aan het maken.. want boodschappen doen wordt er niet aangenamer op, vrees ik. Wachten voor de winkel tot je erin mag..  niet te lang binnen blijven.  Zal de omzet geen goed doen....

Je kan ook ff naar de plaatselijke bakker, slager, groentenboer. Zeker nu iedereen in de rij moet voor de supermarkt ben je daar sneller geholpen, het is verser en..je helpt hun ook door deze tijd. Die supers overleven wel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
44 minuten geleden zei Nagamiji:

De Makro Delft was afgelopen weekend ook nagenoeg leeg. Op de food-afdeling. Ze zullen weten dat consumenten binnen zijn geweest. :confused:


😄 Ja leuk die consumenten in die winkels.

Mijn buurman was gisteren bij de Sligro. Hij heeft 3 kg kipfilet in zijn kar, zegt een vrouw... laat je ook wat voor een ander over.

Mevrouw, dit is een groothandel waar men groot inkoopt :rolleyes:

 

Verder zag je veel opengemaakte verpakkingen, daar zullen ze blij mee zijn.

En bij de kassa veel geklaag dat de prijs niet klopt.

Nee doos, de BTW komt er nog bij.
Dat valt tegen.

  • Like 1
  • Haha 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
27 minuten geleden zei albertvv:

Je kan ook ff naar de plaatselijke bakker, slager, groentenboer. Zeker nu iedereen in de rij moet voor de supermarkt ben je daar sneller geholpen,

 

Ja, dat heb ik zaterdag (deels) gedaan.

Bij de Arabische kruidenier.. werd ik prompt door een dame op leeftijd aangesproken dat ik onvoldoende afstand tot haar hield.. :mad: Ja, beetje lastig in zo'n kleine zaak met zoveel mogelijk schapruimte..

 

Vorige week bij een lokale bakker in Breda.. dacht ik ff snel een volkoren brood te kopen.. Duurder ff.. want de klanten voor mij kochten maar wat extra.. en er stond maar één dame achter de toonbank.. Allemaal begrijpelijk.. maar op dat moment ff irritant.

 

Daarnaast, sommige 'vaste' producten ben je nou eenmaal gewend.. dus die koop ik het liefst weer.

 

 

Is de Makro (en anderen) dan vrijgesteld van de verplichting om consumentenprijzen te tonen, nu er consumenten kopen?

Of is een groot bord aan het begin van de winkel, dat alle prijzen EXCL. zijn, voldoende?

(zoals de Bo-Rent dat heeft).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
47 minuten geleden zei albertvv:


Je kan ook ff naar de plaatselijke bakker, slager, groentenboer.

Doen wij altijd al zoveel mogelijk.

 

Hier net buiten het dorp zit een boer/groentenkweker die een eigen winkel er bij heeft. Daar halen we al zoveel mogelijk streekproducten. (inclusief streekbier 😇😇😇😇) vrijwel de zelfde prijs als in de supermarkt, maar nu komt het wel bij de persoon terecht waar je het wil.

 

Nu heeft ie het zo gemaakt dat ie bezorgt, of je bestelt en betaalt het gelijk. En op de afgesproken tijd staat het voor je klaar in de kapschuur. Groot rek met bakken waar een nummer op staat en met een beetje geluk ook nog jouw nummer.

 

zo min mogelijk persoonlijk contact, het is even niet anders

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 20-3-2020 om 21:44 zei Durashift:

Want volgens mij hebben de 'DC rijders' meer aan een langere diensttijd  dan aan 2 uur meer rijtijd per dag

 

Nou ben ik een W(D)C rijder.. :D maar vanwege 'de crisis' had ik toch mooi wel iets gehad aan extra diensttijd.. klein uurtje erbij was voldoende. :(

 

Nou ja.. vitaal beroep.. corona crisis.. #samenvoorelkaar > dus de mensen waren erg blij met de spoedlevering. :ok:

 

Verder ben ik ook weer wat wijzer geworden: een zeker 'controlelampje' gaat wel branden bij rijtijden maar niet als je eigenlijk al 'op bed' had moeten liggen. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Minister verlengt versoepeling rij- en rusttijden tot 1 juni

De versoepeling geldt voor de volgende sectoren:

  • Landbouwproducten en levende dieren;
  • Andere voedingsproducten en veevoeder;
  • Aardoliën en aardolieproducten;
  • Medicinale en farmaceutische producten;
  • Parfumerieën en reinigingsmiddelen.

De versoepeling betreft de volgende normen:

  • Dagelijkse rijtijd maximaal 11 uur;
  • Wekelijkse rijtijd maximaal 60 uur (met inachtneming van de maximale wekelijkse arbeidstijd van 60 uur);
  • Twee-wekelijkse rijtijd maximaal 96 uur;
  • Wekelijkse rust moet uiterlijk na 7 x 24 uur beginnen.

Bron: TTM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
2 uur geleden zei road train:

Als je dan in juli in België wordt aangehouden kan je daar mooi 250 euro aftikken want in België gaat die vlieger niet op :nee:

Misschien moeten we België gewoon maar annexeren dan zijn we van dat hele geleuter van die zuiderburen af. Walonie naar Frankrijk van de hand doen en Brussel mag kiezen.Dag België   :bey: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei doemijnbest:

Misschien moeten we België gewoon maar annexeren dan zijn we van dat hele geleuter van die zuiderburen af. Walonie naar Frankrijk van de hand doen en Brussel mag kiezen.Dag België   :bey: 

Het allerlaatste wat de Vlamingen willen is dat ze door Nederland ge-annexeerd worden.

Als België dan toch opgedeeld word willen de Vlamingen het liefste bij Duitsland horen,als ze dan komen te overlijden komen ze op het Friethof te liggen.:D

  • Like 1
  • Haha 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Hahaha,  20 jaar geleden werkte ik bij een bedrijf dat bermen maaide .

 

Toen hadden we een bestek bij Heppenheim / Bensheim Duitsland

 

In de vakantie een vakantiewerker mee die de paaltjes met een bosmaaier bij moest maaien.

Zijn eerste bijzondere opmerking  [omdat we 500 kilometer Duitsland inzaten] was "Goh wat een bult Duutsers hier"

Toen ik vroeg of die zin had in patat maar dat hij dat moest gaan halen was dat geen probleem. Alleen. Hij wist de weg niet naar de cafetaria.

Ik zeg, Joh geen probleem, je volgt gewoon de bordjes friedhof en je komt er van zelf.

Half uurtje later was die er weer😂 uiteraard zonder patat.😂

  • Like 1
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden