Spring naar bijdragen

Nadenkertje

d'Hondt
 Share

Recommended Posts

• Forumlid

Vraagstukje voor slimmeriken, rekenaars en deskundigen

Maten en gewichten zijn symbolisch, kist Is gelijkmatig beladen. Geen strikvraag.

Ons voertuig heeft 3 assen met 8 ton laadvermogen. 1 vooras, 2 achterassen. Wielbasis (vooras tot hart achterassen) Is 8 meter. We laden een kist, gewicht 24 ton, de kist Is 8 meter lang. Hij staat op twee balken, eentje boven de vooras, de andere boven het hart van de achterassen...

Voor iedereen duidelijk dat hier een probleem ontstaat. De druk op vooras Is 12 ton, op de achterassen ook. Hoe lossen we dit op zonder de kist naar voren of achter te zetten, want dat kan niet..??

De oplossing luidt: we lichten de kist achter op en schuiven de balk 2 meter naar voren. Dan laten we de kist zakken. De druk op de voorste balk Is nu 8 ton, op de achterste balk 16 ton... 1f642.png🙂

Probleem opgelost.

Juist of onjuist, graag jullie mening...

balkjes.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

In mijn ogen onjuist, want de puntbelasting op 6 meter wordt ook weer in de verhouding 6 tot 2 verdeeld over de assen. Sterker nog, het zwaartepunt van de belasting komt nog verder naar voren te liggen en ik vraag mij af of het moment dat ontstaat door de achteroverhang voldoende is omdat te compenseren.

Just two cents, want mijn natuurkundeleraar vond dat ik geen talent had..😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
30 minuten geleden zei roadtrain:

Begin met het eigen gewicht van het voertuig.......

dat wordt hier gemakshalve even vergeten?

In dit geval, niet van belang. Je hebt per as 8 ton laadvermogen, dit is dus niet de maximale as druk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
13 minuten geleden zei Ger-1957:

kracht maal arm, oftewel denk aan een wip

er  komt minder gewicht op het voorste balkje en meer op het achterste

Precies er komt meer gewicht op het achterste balkje waardoor ook de belasting op de vooras weer toeneemt, omdat dat balkje naar voren geschoven is.

Het "gewicht" op het scharnierpunt van de wip is altijd het totale gewicht van de twee personen ongeacht de stand van de wip door de momentkracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Volgens een deskundige (het bleef me toch even bezighouden) wijzigt het zwaartepunt van de lading tussen de twee uiterste steunpunten niet door de plaats van de ondersteuning te wijzigen. Het zwaartepunt van de lading ligt vast in het midden van de lading, ongeacht de ondersteuning. Wel wijzigt de gewichtsverdeling op de steunbalkjes, als je ze verschuift.

Het "wip"-principe zou alleen gelden als je de achteras zou kunnen verschuiven en het achterste balkje achter de achteras ligt, want dan zou de achteras het "scharnierpunt" voor een wip zijn. De denkfout zit in waar je het gewicht meet, op de balkjes of onder de assen; het zwaartepunt van de lading wijzigt niet ten opzichte van de assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

je schrijft: Ons voertuig heeft 3 assen met 8 ton laadvermogen. 1 vooras, 2 achterassen. Wielbasis (vooras tot hart achterassen) Is 8 meter. We laden een kist, gewicht 24 ton, de kist Is 8 meter lang.

zoals ik het nu lees...heeft de oplegger 8 ton laadvermogen..

maar ik ga ervan uit ... 8 ton per as..

ik zou er zowiezo er 3 balken eronder leggen als dit zou kunnen..

kan je de schotel verplaatsen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei Localton:

Precies er komt meer gewicht op het achterste balkje waardoor ook de belasting op de vooras weer toeneemt, omdat dat balkje naar voren geschoven is.

Het "gewicht" op het scharnierpunt van de wip is altijd het totale gewicht van de twee personen ongeacht de stand van de wip door de momentkracht.

Stel je eens voor wat er gebeurd wanneer je over een heuveltje rijdt? 

En dan met name met het gewicht achter het balkje? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik lees het voertuig toch vooral als een bakwagen en niet een oplegger hoor.

Ik heb ook wat zitten te zoeken.. maar documentatie gaat vooral over ladingszekeringen maar het verplaatsen van de piekbelasting.. daar vind ik niks over eigenlijk.

Voorbeeld (wel interessante documentatie, vind ik.

https://www.tlv.be/system/files/2019-03/europese_aanbevelingen_voor_ladingzekering.pdf

51 minuten geleden zei Localton:

het zwaartepunt van de lading wijzigt niet ten opzichte van de assen.

Ja, dat denk ik ook.

Conclusie zal toch moeten zijn: voertuig is niet geschikt voor type lading.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

De aslasten veranderen niet omdat het zwaartepunt gelijk blijft. De krachten op het chassis veranderen wel en zijn in figuur 1 beter voor het voertuig.

Wil je de aslasten goed hebben zul je de lading verder naar achteren moeten plaatsen.

—- nulli cedo —-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Met dit plaatje van Maarten als gevolg.

Nee hoor de lading moet je wel verplaatsen, maar dat wil niet zeggen dat het stophout ook helemaal achterop moet. Dat kan je gewoon boven de assen laten laten liggen. De plaats van het stophout ten opzichte van de lading wordt dan ongeveer zoals bij figuur 2

—- nulli cedo —-
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik zie een lading met maar twee steunpunten. 

1 uur geleden zei lientje:

Met dit plaatje van Maarten als gevolg.🧐

Voorop de schotelplaats in de trailer en achterop achter de achteras van de trailer. Door de plaatsing van het achterste steunpunt achter de achterste as te doen en geen vulhout te gebruiken maak je van het achterste deel van de trailer een hefboom die naar beneden wordt gedrukt. Doordat het voorste steunpunt boven de schotel is geplaatst blijft dit punt rigide en zal de trailer breken op het punt waar de neerwaartse kracht wordt overruled door de opwaartse kracht van de hefboom. Dit kan zelfs bij splinternieuwe trailers gebeuren, want let wel een trailer mag misschien 30t laden, daarmee wordt wel bedoeld op het punt waar de lasten elkaar niet opheffen maar ondersteunen. 30t boven de assen van de trailerplaatsen levert namelijk ook schade op, de meeste trailers zullen dan hun luchtbalgen verspelen. 

De aslasten zijn ook niet goed bij een dergelijke belading anders had de trailer ook niet gebroken, de achterste traileras in een dergelijke belading heeft een kracht van(  lading/2 )xafstand tot as in het kwadraat. Wat neer komt als de halve lading = 15 ton 1.5m achter de achteras plaatst dat je daar een aslast van 33.75t hebt. 

10 uur geleden zei d'Hondt:

balkjes.jpg

In dit geval helpt alleen het verplaatsen van de lading waardoor de aslast verplaatst, maar heeft deze trailer dubbellucht achterop? Anders ga je wel een probleem met wieldruk ook krijgen. De meeste banden mogen een dergelijke kracht niet dragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
12 uur geleden zei d'Hondt:

Ons voertuig heeft 3 assen met 8 ton laadvermogen. 1 vooras, 2 achterassen. Wielbasis (vooras tot hart achterassen) Is 8 meter.

Ik blijft het toch een motorwagen met laadbak vinden en geen trailer.

12 uur geleden zei d'Hondt:

Hoe lossen we dit op zonder de kist naar voren of achter te zetten, want dat kan niet..??

Wat is de houtdikte van de kist?

Kan je daar misschien een paar centimeter vanaf schuren (of een andere kist met dunner plaatmateriaal maken?) zodat je dit ..

3 uur geleden zei Teddybeer:

Iedere centimeter is 100 kilo.

.. kan toepassen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

445/65-22,5 mogen net zo veel dragen als dubbellucht, Harm. Namelijk ook 5,75 ton per band dus 11,5 ton per as.

Voor een oplegger is dat geen gebruikelijke maat, meestal is dat 425 voor een 10 tons as.

Maar op bakwagens is dat tegenwoordig steeds vaker een gebruikte banden maat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
14 minuten geleden zei Durashift:

Ik blijft het toch een motorwagen met laadbak vinden en geen trailer.

hooguit een aanhanger. J e zal niet snel een 3 assige bakwagen vinden waar 24 lading op vervoerd mag worden. zelfs een  kale 6x6 Tatra, een van de weinige trucks die 11,5 tons assen heeft weegt al 11 ton.

14 minuten geleden zei Durashift:

Wat is de houtdikte van de kist?

.. kan toepassen?

Voor de duidelijkheid, iedere centimeter voor of achteruit scheelt 100 kilo asdruk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
13 uur geleden zei d'Hondt:

De oplossing luidt: we lichten de kist achter op en schuiven de balk 2 meter naar voren. Dan laten we de kist zakken. De druk op de voorste balk Is nu 8 ton, op de achterste balk 16 ton... 1f642.png🙂

Probleem opgelost.

Juist of onjuist, graag jullie mening...

balkjes.jpg

De druk op de achterste balk wordt 18ton geen 16 dat is al fout....

Link naar opmerking
Deel via andere websites