[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Beginnen als chauffeur


LoneCanidae

Vraag

  • Forumlid

Hallo,

 

Ik overweeg om vrachtwagenchauffeur te worden. Ik ben 28, kom niet ver na mijn opleiding en ben toe aan wat nuttigs. 

Ik heb betaalde opleidingen voorbij zien komen, maar ik ben daar een beetje huiverig voor. Beetje het idee dat ze dat niet voor niets doen en dat je erg vast zit aan een bedrijf en het gewoon geen ideale situatie is. Maar zelf de opleiding betalen kost weer veel geld, en ik vraag me af of je als beginnend chauffeur wel makkelijk ergens terecht komt.

Daarnaast zou ik graag willen weten wat er allemaal mogelijk is, wat voor transport en wat voor uren je maakt in bepaalde sectoren. Ik heb geen idee. 

Ik heb autisme, dat is verder geen groot probleem, maar structuur en routine zijn voor mij erg belangrijk. Het lijkt mij fijn om vaste routes of klanten te rijden. Welke kant in het vrachtwagenchauffeurs vak moet ik dan op? Kunnen jullie mijn vragen beantwoorden of zijn er plekken op het internet waar die vragen beantwoord zijn? 

 

(Het lukte me niet om dit in het goede forum te plaatsen)

 

Alvast bedankt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei LoneCanidae:

Maar zelf de opleiding betalen kost weer veel geld,

 

De vraag is, heb je dat geld liggen?

Anders is een betaalde opleiding een goede mogelijkheid.

Misschien wel handig om ervaringen te vragen bij bepaalde bedrijven, maar naar wat ik zo om mij heen zie is dat je dan vaak begin met supermarkten bevoorraden.

Dat is in ieder geval een goede manier op te beginnen, en daar is ook meestal wel werk in. 

En wat is een paar jaar werken bij een eerlijke werkgever met misschien niet je droombaan voor een mensenleven? 

Zie dit als investering naar een andere baan.

Wanneer het je lukt om in je contracttijd zonder schade te rijden, heb je meestal een voorsprong op andere sollicitanten. 🙂  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 minuten geleden zei lientje:

En wat is een paar jaar werken bij een eerlijke werkgever met misschien niet je droombaan

Nou dat kan ik je wel vertellen . Ik heb een half jaar gewerkt waar ik elke morgen met tegenzin naar toe ging , ik kan je vertellen dat die half jaar lang is geweest en zal ook nooit meer ergens gaan werken waar ik het niet naar mijn zin heb.En dan kun je van de zijlijn wel gaan roepen dat het op een mensenleven niet zoveel is maar dat is het wel.

  • Like 4
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 minuten geleden zei Mebo 07:

Nou dat kan ik je wel vertellen . Ik heb een half jaar gewerkt waar ik elke morgen met tegenzin naar toe ging , ik kan je vertellen dat die half jaar lang is geweest en zal ook nooit meer ergens gaan werken waar ik het niet naar mijn zin heb.En dan kun je van de zijlijn wel gaan roepen dat het op een mensenleven niet zoveel is maar dat is het wel.

 

Misschien een idee dat je eerst een rit mee rijdt met een chauffeur voordat je je via een bedrijf aanmeldt bij zoiets als STL?

Je hebt op het moment de bedrijven voor het uitzoeken.

Of misschien nu had en is het nu niet echt een goed moment om te starten aangezien alle rijscholen plat liggen en de banenmarkt onzeker is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vaste routes, vaste klanten is soms wel mogelijk maar op een moment zal je ook flexibel moeten willen/kunnen zijn....

rond de feestdagen, vakantieperiodes, Corona of andere crisis. en als bv vaste route wegvalt of ingrijpend veranderd. 
denk er om. 100% vast werkgarantie heb je nooit...... en dat ga je een keer tegenkomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Schots en Scheef:



En vast adressen werk horeca distri. Hebben veelal vaste routes.

Door de Corona staan er nu zo'n 70 stil , maar normaal gesproken rijden die allemaal vaste ritten , weet niet waar TS vandaan komt , maar dat werk is er in heel Nederland wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je zou het bij ons (Postnl)  kunnen proberen. Kijk even op  'werken bij postnl '  hoe je moet solliciteren.  Er zijn momenteel een paar nieuwe chauffeurs in opleiding die ook nog met de rijopleiding bezig zijn. Is niet helemaal vaste route werk, maar zijn wel over het algemeen vaste klanten. Zal in het begin even lastig zijn als je allemaal klanten hebt waar je nog niet eerder geweest bent, maar je kunt altijd collega's vragen hoe je het beste aan kunt rijden.

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Schots en Scheef:

Eerst eens kijken of je je rijbewijs kunt halen met autisme??? 

8 uur geleden zei Vledder:

 

Ik zeg niks :banaan:

 

Auto rijbewijs ging ook prima. Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb ook als koerier gewerkt. Het enige wat ik daar vervelend aan vond was de drukte van een stad, ik heb last van overprikkeling. Ik denk dat Horeca of winkel distributie daardoor misschien niet perse geschikt voor me is, tenzij je de keuze hebt om dorpen af te gaan. 

 

Bedankt voor alle reacties. Ik ga me er eens verder en goed in verdiepen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 uur geleden zei LoneCanidae:

maar structuur en routine zijn voor mij erg belangrijk. Het lijkt mij fijn om vaste routes of klanten te rijden. Welke kant in het vrachtwagenchauffeurs vak moet ik dan op?

 

Je kan zelfs nog een laag dieper gaan: wil jij met een vast product werken?

 

Bijvoorbeeld: inzamelen van gebruikte voertuigbanden. Is in principe telkens dezelfde handelingen.. maar het rondje langs klanten kan verschillend zijn..

 

Ik heb ook een vast 'product' en tegenwoordig ook min of meer een vast route op de meeste dagen van de week.. maar vandaag heb ik de route andersom gereden dan vorige week maandag. ;)

 

Verders zijn er altijd wel 'verrassingen' op een dag.. wat vaak meer tijd kost... meevallers zijn in de minderheid. :D

 

Bedenk wel dat je als instromer in het vak.. veelal flexibel ingezet wordt. De vaste structuren of mooie ritten zijn vaak al toebedeeld aan de chauffeurs die er al een tijdje werken, wat op zich wel logisch is.

 

Ik denk dat je, met de aankomende economische tegenwind, e.e.a. goed moet overdenken. Wát is je drijfveer.. Ik lees dat je met je huidige werk niet verder komt. Valt daar nog iets aan te sleutelen? Verwacht je dat dit werk / jouw baan crisisbestendig is voor dit jaar?

 

De uitstroom van chauffeurs die pensioeneren zal niet stoppen na de corona tijd, lijkt mij... maar ook een deel van die chauffeurs blijven vaak wel ff een paar uurtjes bijklussen.. en met minder werk zal de vraag naar vers bloed toch wel zakken..tenzij het branchesegmenten zijn waar veel verloop is of het niet aantrekkelijk is in de ogen van menig chauffeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb autisme, dat is verder geen groot probleem, maar structuur en routine zijn voor mij erg belangrijk. Het lijkt mij fijn om vaste routes of klanten te rijden. Welke kant in het vrachtwagenchauffeurs vak moet ik dan op? 

 

Probeer het eens bij een van de grotere zandboeren.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

Je kan zelfs nog een laag dieper gaan: wil jij met een vast product werken?

 

Bijvoorbeeld: inzamelen van gebruikte voertuigbanden. Is in principe telkens dezelfde handelingen.. maar het rondje langs klanten kan verschillend zijn..

 

Ik heb ook een vast 'product' en tegenwoordig ook min of meer een vast route op de meeste dagen van de week.. maar vandaag heb ik de route andersom gereden dan vorige week maandag. ;)

 

Verders zijn er altijd wel 'verrassingen' op een dag.. wat vaak meer tijd kost... meevallers zijn in de minderheid. :D

 

Bedenk wel dat je als instromer in het vak.. veelal flexibel ingezet wordt. De vaste structuren of mooie ritten zijn vaak al toebedeeld aan de chauffeurs die er al een tijdje werken, wat op zich wel logisch is.

 

Ik denk dat je, met de aankomende economische tegenwind, e.e.a. goed moet overdenken. Wát is je drijfveer.. Ik lees dat je met je huidige werk niet verder komt. Valt daar nog iets aan te sleutelen? Verwacht je dat dit werk / jouw baan crisisbestendig is voor dit jaar?

Vast product klinkt inderdaad ook wel goed. Ik heb een keer een chauffeur horen zeggen die bij het magazijn waar ik toen werkte lege pallets aan het verzamelen was, dat rijden voor die pallet boer de chillste baan was die hij heeft gehad. 

 

Mijn drijfveer, ja. Ik heb als Hiker en koerier gereden en dat vond ik fijne bijbanen tijdens mij studie. Ik vind rijden fijn en zelfstandig/alleen zijn. Het manoeuvreren vond ik ook wel uitdagend. Ook vond ik het rijden van een grote RV (9meter) in Amerika geweldig. Daarnaast vind ik het erg chill om Euro en American truck sim te doen... 🤷‍♂️

 

Ik ben woonachtig in Heemskerk, misschien is er iemand die wat weet in deze omgeving. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ach er zijn ook regelmatige ritten hoor. Er is zoveel verschillend werk?
Sommigen denken dat chauffeurs van o.a Loos, Appel, Knap alleen maar supermarkten rijden maar er is meer.:ja:
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een vaste winkelronde met brood of vers en daarna een of twee pendels.

De DC's moeten ook worden bevoorraad en dat is het moeilijkste werk niet, en als het je voorkeur is,  iedere dag het zelfde.

Bij de grotere bedrijven is er veel mogelijk.

 

Al ben je autistisch, dan hoeft dit dus totaal geen probleem te zijn om een vrachtwagen te besturen.

In tegendeel, deze chauffeurs werken vaak heel precies 👌

Iets wat ook in je voordeel kan werken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Domino:

Wellicht is het een optie om eens bij St. Vd Brink te vragen..maar ik denk dat je wel beter even kan wachten tot die Corona crisis wat afzwakt. 

Jouw collega meldde hier van de week dat er wel 60 stil stonden🙀 dus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 minuten geleden zei roadtrain:

Jouw collega meldde hier van de week dat er wel 60 stil stonden🙀 dus. 

 

Daarom moet hij ook even wachten tot die ellende voorbij is. Denk dat het bij een hoop bedrijven een slappe boel is nu. Al zullen er vast wel uitzonderingen zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden