[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Weer een chauffeur ingereden op file bij de grens


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
11 uur geleden zei Da Raymzter:

Bij deze grensovergang geen matrixborden. Geen vooraf waarschuwing.

Wel een auto van Belgisch bedrijf (sjegers uit laakdal).

Recente XF, dus die zou aebs moeten hebben, maar lijkt uitgestaan te hebben gezien de grote schade.

Dat kan hem wel eens een hele grote douw op gaan leveren. En terecht als je het mij vraagt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei Damster:

Het heeft hem z'n leven gekost. Terecht??

terecht zeg ik niet. Maar als zijn auto wel die veiligheidssystemen had, is hij dom geweest die uit te zetten.

Had hij dat niet gedaan, was hij vrijwel zeker nog in leven geweest. Ik rij sinds kort ook een 106 xf. Ik vind die systemen echt helemaal super.

Ik zet ze iig niet uit.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei corne64:

terecht zeg ik niet. Maar als zijn auto wel die veiligheidssystemen had, is hij dom geweest die uit te zetten.

Had hij dat niet gedaan, was hij vrijwel zeker nog in leven geweest. Ik rij sinds kort ook een 106 xf. Ik vind die systemen echt helemaal super.

Ik zet ze iig niet uit.

 

Misschien is dit ongeval wel sneller gebeurt dan dat de veiligheidssystemen kunnen reageren.

Wat ik bedoel is dat de snelheid en het gewicht zodanig hoog waren dat tussen het moment van detectie en reactie het systeem er niet in slaagde het voertuig op tijd tot stilstand te brengen.

Zo een systeem kan slechts alleen wat jij met je voet ook kunt:voluit remmen

Het systeem detecteert een obstakel eerder dan jij,das alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Pierre:

 

Moeten er persé matrixborden hangen dan? 

 

Nee hoor. Was gewoon antwoord op Durashifts vraag. 

Daarnaast vind ik dat wel bekend is dat er grenscontroles zijn en je dus op je hoede moet zijn en opletten. Helaas kan deze chauffeur niet meer vertellen waarom hij/zij de file te laat gezien heeft.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat de veiligheidsyztemen niet perse uitgezet hoeven te zijn geweest, ik denk dat hij op de een of ander manier de cruise er niet op gehad heeft en dat kan verschillende oorzaken hebben, bv hij wilde stoppen aan de grens voor een pauze of heeft net iemand ingehaald waarvoor hij wat langere tijd met zijn voet op het gas heeft getrapt, kan ook nog sluiting in de oplegger hebben gezeten waardoor hij het niet deed, zijn allemaal gevallen waarvoor hij mogelijk niet op de cruise reed, En de Crashingreep van een XF weet ik niet waaarom hij heeft geweigerd als hij heeft geweigerd, of mogelijk te laat ingegrepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

Zo een systeem kan slechts alleen wat jij met je voet ook kunt:voluit remmen

Het systeem detecteert een obstakel eerder dan jij,das alles.

 

Ik weet niet of de remkracht gelijk is aan de voetremming bij een noodsituatie door de chauffeur of door het botspreventie systeem.. Ik ben zelf, in het algemeen, niet zo'n vroege remmer.. .. :zegtniets: maar ik hang mijzelf toch niet zo 'in de touwen' als dat het botsradar kan regelen.

 

Verders, vanmiddag piepte ie ook weer eens (was al wat dagen stil, gelukkig..). Lekker hoor, in de Krimpenerwaard die smalle polderweggetjes en fietsers.. ik was er al een aantal gepasseerd, netjes, met gepaste snelheid natuurlijk - en al 2x gestopt om ruimte te laten voor tegemoetkomende fietsers-.. én bij de laatste fietser springt de botsradar aan.. terwijl ik toch ruimte had aan de linkerkant.. Enfin, het bleef bij één waarschuwingspiepje..

 

Ik ben wel zover dat ik af en toe preventief de rem indruk als ik vermoed dat het systeem wel eens kan ingrijpen.. terwijl ik uitrollend de situatie, op zicht, net zo goed kan passeren.

 

 

5 uur geleden zei corne64:

Ik vind die systemen echt helemaal super.

 

Heb jij toevallig meegedaan aan onderstaand onderzoek?

 

Citaat

Vrachtwagenchauffeurs zijn over het algemeen tevreden over informatiediensten en rijtaakondersteunende (ADAS) systemen in de truck die hen helpen bij de uitvoering van hun werk. Dat blijkt uit een onderzoek dat Panteia heeft gedaan in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

 

(..)Dit onderzoek is gedaan aan de hand van twee vragenlijsten, één voor logistieke ondernemers en één voor chauffeurs. Er hebben 229 ondernemers en 330 chauffeurs meegedaan aan het onderzoek.

 

De volledige resultaten van het onderzoek zijn te vinden in het rapport ‘Monitoring wegverkeergerelateerde informatiediensten en rijtaakondersteunende systemen vrachtverkeer 2019’.

 

Bron: https://www.ttm.nl/trucks/chauffeurs-en-ondernemers-tevreden-over-rijhulpsystemen-adas-in-trucks/125448/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb wel een veldtestauto gehad van DAF een CF daar zat het systeem op met allerlei probeerseltjes in het begin, heb 5 jaar met deze auto mogen rijden en 4 jaar als veldtest auto, ik was zeer tevreden over de systemen, nu rij ik met een XF en daar zit het standaard op is iets beter uitgebalanceerd, en ook nog stesds tevreden over het systeem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei europeaan:

Misschien is dit ongeval wel sneller gebeurt dan dat de veiligheidssystemen kunnen reageren.

Wat ik bedoel is dat de snelheid en het gewicht zodanig hoog waren dat tussen het moment van detectie en reactie het systeem er niet in slaagde het voertuig op tijd tot stilstand te brengen.

Zo een systeem kan slechts alleen wat jij met je voet ook kunt:voluit remmen

Het systeem detecteert een obstakel eerder dan jij,das alles.

Mijn ervaring is dat het systeem regeert zodra je afstand minder word dan de ingestelde afstand. Hij remt dan af op de motor icm motorrem. remt je voorganger dan dan gooit hij meteen  vol de rem erop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Kiepenboer:

Ik heb medelijden met je als die ipv die op je avatar is gekomen😭

vrijwillig geruild. Wij hebben kleinere wielen, en alle kippen bij ons stuiteren nog net niet van de weg af.dat komt doordat wij twee rijsrtanden hebben, en met de meeste trailers op hoge rijstand moeten rijden. In die rijstand geeft de auto een oranje lampje in het display omdat het eigenlijk niet de normale rijstand is. De luchtbalgen zijn dan in feite opgepompt, en jij weet net als ik dat dat geen rijden is.Kreeg steeds meer last van mijn rug daardoor. De daf rijdt vele malen comfortabeler. De zit achter het stuur is wel minder in een daf. Maar dat veroorzaakt geen rugpijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei Windhoos:

Ik denk dat de veiligheidsyztemen niet perse uitgezet hoeven te zijn geweest, ik denk dat hij op de een of ander manier de cruise er niet op gehad heeft en dat kan verschillende oorzaken hebben, bv hij wilde stoppen aan de grens voor een pauze of heeft net iemand ingehaald waarvoor hij wat langere tijd met zijn voet op het gas heeft getrapt, kan ook nog sluiting in de oplegger hebben gezeten waardoor hij het niet deed, zijn allemaal gevallen waarvoor hij mogelijk niet op de cruise reed, En de Crashingreep van een XF weet ik niet waaarom hij heeft geweigerd als hij heeft geweigerd, of mogelijk te laat ingegrepen.

cruisecontrol hoeft niet ingeschakeld te zijn om het noodrem systeem te activeren.

Ook als je met je voet gas geeft reageert dat systeem. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er kan volgens mij maar een reden zijn waardoor iemand ongeremd op een stilstaand voertuig klapt......En dan neem ik onwel worden of zoiets niet mee.

Je bent dan met andere dingen bezig dan waar je mee bezig moet zijn denk ik.

Dat is wat ik denk iig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei Windhoos:

Ik heb wel een veldtestauto gehad van DAF een CF daar zat het systeem op met allerlei probeerseltjes in het begin, heb 5 jaar met deze auto mogen rijden en 4 jaar als veldtest auto, ik was zeer tevreden over de systemen, nu rij ik met een XF en daar zit het standaard op is iets beter uitgebalanceerd, en ook nog stesds tevreden over het systeem.

Ook die systemen worden steeds beter. De eerst auto's bij ons die dat hadden reageren soms op de meest rare zaken, dat doet de mijne niet. Ik heb hem in 5 weken nog niet een keer betrapt op onterecht remmen. Ook niet in scherpe bochten waar tegenliggers rijden. Dat schijnen die eerste auto's met die systemen nog wel eens te doen hoor ik van collega"s. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei corne64:

vrijwillig geruild. Wij hebben kleinere wielen, en alle kippen bij ons stuiteren nog net niet van de weg af.


Dan ben je er zowiezooo op vooruit gegaan, en qua bed zeker.

Ik lig er dan ook niet zo vaak in, maar een 3 as motorwagen compleet luchtgeveerd rijdt natuurlijk als een touringcar.
Heb mijn stoel in de laagste stand staan en die hoeft ook niet te veren.
Ik de laagste stand kan ik ook beter bij de trappers😂

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei corne64:

Mijn ervaring is dat het systeem regeert zodra je afstand minder word dan de ingestelde afstand. Hij remt dan af op de motor icm motorrem. remt je voorganger dan dan gooit hij meteen  vol de rem erop. 

Wij hebben een Volvo'tje waar ook deze crash collision warning op zit,( ik kan echter geen afstanden instellen)op de raarste momenten gaat de toeter af,in een bocht,voor een geparkeerde auto,voor een verkeersbocht,noem maar op,een ingreep heb ik nog nooit gehad

Volgens de Dealer,Bluekens,grijpt het systeem wel degelijk in,ik ga het echter niet avonturen.

Het kan een mooie uitvinding zijn maar ik heb er allerminst vertrouwen in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
50 minuten geleden zei HIT:

Bij de TGX grijpt het regelmatig in als een auto voorsorteerd  om af te slaan,  zeer hinderlijk. 

Kan dat beamen....ook  pakt het systeem net het kontje mee van afslaande auto. 
maar toch vind ik het prima dat het er op zit en zeker dat het niet uitgeschakeld kan worden. 
( beter mee verlegen dan om verlegen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden