[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Meerdere chauffeurs op 1 vrachtwagen


jdinverbazing

Vraag

  • Forumlid

Ik zou graag willen weten hoe het met de regelgeving is gesteld omtrent het gebruik van 1 vrachtwagen door meerdere chauffeurs. Daarbij de aantekening dat de 'dagchauffeurs'  vaak als 'vaste chauffeur' op hun 'vaste auto's' rijden en dientengevolge meer 'rechten' hebben dan de 'springers' als het gaat om de inrichting van de auto met persoonlijke items en aangebrachte 'accessoires'.

Mag de 'springer' net als de 'vaste chauffeur' eisen dan wel het verlangen uitspreken op een schone en opgeruimde auto te willen zitten ?

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dat mag je wel, of ze er wat op uit doen is een tweede.

 

Maar wat noem je schoon en opgeruimd?

 

Ik persoonlijk heb er geen probleem mee als de vaste chauffeur spullen achterlaat, daar hoef ik niet aan te zitten. Als ik een rit met een overnachting heb dan leg ik zijn dekbed wel even op de rechter stoel en mijn slaapzakkie op het bed.

Als ik niet hoef te overnachten ben ik dat bed geheel niet nodig. Koelkast is wel fijn om een en ander koel te bewaren, maar ook daar geld voor mij wat erin ligt blijf ik af en zit ie vol, dan heb ik pech.

Verder laat ik de vrachtwagen achter in de staat zoals ik hem aantref van binnen.

Bij terugkomst mijn rommel eruit even matje uitkloppen e.d.

 

Had er van de week eentje mee en daar lag al een baal shag op het dashboard dat ruim ik dan ook niet op. Sterker nog dat is voor mij het bewijs dat ik met een gerust hart een shaggie kan roken in die auto. Krijg ik een auto mee die brandschoon is rook ik enkel in de rust buiten en aankoppeltijd.

 

Maar goed ieder wil het op zijn eigen manier en naar zijn eigen standaard.

 

Ik persoonlijk heb er veel meer moeite mee als ik een auto mee krijg waar olie, koelvloeistof e.d bijgevuld moeten worden en je voor vertrek de wereld aan storingen weg moet drukken.

Dat zegt mij veel meer over de vaste chauffeur!

 

En je mag uiteraard eisen dat je een rookvrije auto meekrijgt, omdat er in bedrijfsauto s nu eenmaal een rook verbod geld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei Ger-1957:

Hoe wil je het dan hebben, dat de chauffeur wacht tot de auto koud genoeg is om olie te pijlen :confused:

En die storingen vind ik nog veel kwalijker. En als ik dit dan aangeef bij terugkomst is er niks van bekend. En bij hkp word elke auto bij terugkomst  gecontroleerd en kan je aangeven wat je ondervonden hebt. maar als er dan niks van bekent is bevreemd mij dat.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Jazeker mag jij eisen dat je een schone en rookvrije werkplek hebt

 

 

Blijkbaar wordt daar door mijn planners met wat varianten, anders over gedacht. Van: Nee tot je mag de zooi aan de kant leggen en je hoeft het niet terug te leggen als je klaar bent. Een duidelijke en constante lijn valt door mij niet te ontwaren. Ik kan klagen en melden dat het op die auto een tyfusbende is ("jij klaagt wel veel"), kan zelfs de auto weigeren (stinkt ie? Nee? Dan kun je er op rijden. Een terugkoppeling over mijn klacht krijg ik ook nooit (vaste chauffeur zal er heus op aangesproken zijn maar daar hoor ik nooit wat over).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Het lijkt mij vrij normaal dat iedere gebruiker de auto van z'n werkgever in goede staat achterlaat na gebruik. Eisen vind ik een groot woord, maar je mag wel verwachten dat alles functioneert, rookvrij is en dat koffievlekken en broodkruimels opgeruimd zijn om het maar eens netjes te zeggen. 

 

Bij mijn eerste werkgever in het transport zaten we in wisseldienst met twee chauffeurs op één auto: dagchauffeur deed klein onderhoud, nachtchauffeur tankte af na de rit en samen hielden we de cabine schoon; de week er na andersom etc. etc.. Hoe moeilijk kan het zijn? Kleine 'verfraaïngen' in overleg, ingrijpende waren gewoon verboden.

Tegenwoordig heb ik wel een vaste auto omdat ik overnacht maar zeker geen eigen auto. Avondje thuis betekent in principe 'n nachtchauffeur er op; op onze standplaats zijn die gelukkig wel aardig netjes. Er is een rookverbod bij de firma maar daar wordt niet actief op gecontroleerd; bij klachten volgen wel waarschuwingen. Niet lang geleden hebben we hier nog een discussie gehad over slapen etc.; ik ga niet op andermans beddegoed liggen en verwacht dat ook van een ander. Zeker in deze tijd haal ik dat bed af en gooi het in m'n personenauto bij een dagje vrij of lang weekend.

 

Maar er zijn meerdere standplaatsen waar gewoon niemand een vaste auto heeft, dat heeft o.a. te maken met zeer variabele aanvangstijden. Chauffeur komt in dienst en pakt de eerst beschikbare trekker mee. Als je die verhalen hoort hoe dat er soms uitziet en aan toe gaat krijg ik ook jeuk op de rug...

In Geldermalsen is dat recent ingevoerd sinds er nieuwe auto' s instromen en je ziet het er wel aan af... jammer. Maar aangezien nog steeds de naam van de werkgever op de deur én het leasecontract staat bepaalt die hoe de voertuigen ingezet worden.

  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei henri:

het blijft de verantwoorde van de chauffeur om het in geval te melden.

maar de meeste die vinden het wel best

ze zetten de auto in de hoek en denken de volgende  chauffeur moet maar zien.

hoe hij gaat  redden .

En inderdaad, hoe vaak ik al niet bij de garage heb gestaan met 'storingen' , kapotte verlichting ach...noem het allemaal maar op. Op een gegeven moment deden zoveel dat ook, waardoor er vanuit de planning een memo naar ons werd gestuurd met daarin het bericht dat het ons chauffeurs niet meer was toegestaan zonder toestemming naar de garage te fietsen om de klachten te laten verhelpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 minuten geleden zei jdinverbazing:

En inderdaad, hoe vaak ik al niet bij de garage heb gestaan met 'storingen' , kapotte verlichting ach...noem het allemaal maar op. Op een gegeven moment deden zoveel dat ook, waardoor er vanuit de planning een memo naar ons werd gestuurd met daarin het bericht dat het ons chauffeurs niet meer was toegestaan zonder toestemming naar de garage te fietsen om de klachten te laten verhelpen.

Ik zeg.... wegwezen daar😊

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei iveco 35c17:

En die storingen vind ik nog veel kwalijker. En als ik dit dan aangeef bij terugkomst is er niks van bekend. En bij hkp word elke auto bij terugkomst  gecontroleerd en kan je aangeven wat je ondervonden hebt. maar als er dan niks van bekent is bevreemd mij dat.

 

 

Voor je vertrekt alle “bevindingen” melden. Meteen aan leidinggevenden of Td of waar dan ook. Of via whatsapp of mail zodat datum en tijdstip bekend is. 
 

achteraf weet men nm nooit iets😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei roadtrain:

Voor je vertrekt alle “bevindingen” melden. Meteen aan leidinggevenden of Td of waar dan ook. Of via whatsapp of mail zodat datum en tijdstip bekend is. 
 

achteraf weet men nm nooit iets😂

dat hoort nog wel iets mee te vallen met een tablet waarin alles geregistreerd word, als je een spatbordkap kwijt bent weten ze het ook wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
47 minuten geleden zei iveco 35c17:

Dat hoeven ze ook niet aan jouw terug te koppelen dat de vaste chauffeur er op aangesproken is. Echter zou jij wel een punt van verbetering kunnen bespeuren na die tijd.

 

Is het telkens dezelfde chauffeur en auto? of praat je over meerdere chauffeurs en auto s?

Nee dus, geen verbeteringen en jawel, het gaat vaak over dezelfde auto en chauffeurs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei jdinverbazing:

En die gedachte bekruipt mij dus ook meer en meer...

Loon optijd en geen gestreep? Je kan zelf ook een keer je collega s erop aanspreken op een normale manier. En kijken wat ze dan doen, omdat je aangeeft dat het veelal de zelfde chauffeurs zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voorzover ik de reacties nu inschat, heb ik bekant geen poot om op te staan. Ik kan mij op geen enkele duidelijke regelgeving beroepen wat dit betreft.

Ter vergelijk; Gister zat ik op een auto die door de 'vaste chauffeur' was uitgerust met een stuurknop. Dat irriteerde mij nu zo erg (er zijn een aantal auto's daarmee uitgerust en soms tref ik dus zo een), dat ik een kruiskop heb gezocht en em van het stuur af heb gehaald.

Dit kreng tezamen met alle andere persoonlijke kutzooi van die chauffeur heb ik netjes aan de kant gelegd en na de rit niet meer in de originele staat hersteld.

Ergens in mijn achtergrond waarde nog de vage kennis rond dat zo'n stuurknop verboden is.

Thuis vertelde ik mijn vriendin over deze ergernis en zei ook dat ik dat nog es zou moeten na zoeken. Binnen 10 seconden had zij daarop het antwoord al gevonden ! Het is idd. bij wet verboden . Je mag alleen met zo'n ding rijden als je daarvoor een 'aantekening' op je rijbewijs hebt en dus ook een medische verklaring. Het wordt nog gekker als dan ook nog vereist wordt dat de chauffeur in kwestie verplicht is dat kloteding ná de rit moet verwijderen.

Ik heb geen aantekening voor dat ding op mijn rijbewijs en ben dus ook nog eens strafbaar als ik aangehouden word.

En kijk, dat is nou duidelijke regelgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
27 minuten geleden zei iveco 35c17:

Loon optijd en geen gestreep? Je kan zelf ook een keer je collega s erop aanspreken op een normale manier. En kijken wat ze dan doen, omdat je aangeeft dat het veelal de zelfde chauffeurs zijn.

Tja, dat zou kunnen alleen heb ik geen enkel idee wie heren zouden kunnen zijn. Ik rijd in de avond en de nacht, zij rijden overdag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei jdinverbazing:

Tja, dat zou kunnen alleen heb ik geen enkel idee wie heren zouden kunnen zijn. Ik rijd in de avond en de nacht, zij rijden overdag.

Groot bedrijf dus. In de boordcomputer terugschuiven in berichten dan kom je er wel achter wie er voor je op die auto heeft gezeten en heb je erzelf een naam bij. 

En eens komt de dag dat je hem tegenkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een ander voorbeeld: Ik stap op een CF en zie dat direct rechts naast de stoel een plastic bekertje op de motor overkapping is geschroefd , inhoud; asresten. Daar werd ik nou zo giftig van dat ik dat asbakkreng eraf gesloopt heb en naar rechts gesmeten heb tezamen met alle alle andere kleretakkezooi. Een rangeerder vertelt mij later die nacht dat de chauffeur in kwestie op dat bekertje nóg een bekertje plaatst, de eigenlijke asbak dat is.

Dat doet hij (en nou komt het) omdat....je van de originele asbak van de auto geen gebruik meer mag maken !! 

De auto zelf is dan ook nog beplakt met anti-rook stickers (die door hem niet aangebracht zullen zijn). Nu gun ik iedereen zijn rokertje (heb zelf jáááren gerookt, echt waar) maar dit werd mij echt te gek.

Ik heb er niets meer over gehoord (de terugkoppeling).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei jdinverbazing:

. Een rangeerder vertelt mij later die nacht dat de chauffeur in kwestie op dat bekertje nóg een bekertje plaatst, de eigenlijke asbak dat is.

Dat doet hij (en nou komt het) omdat....je van de originele asbak van de auto geen gebruik meer mag maken !! g).

Hmm, Werk bij die chauffeur de elektrische raambediening niet?😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
20 minuten geleden zei road train:

Misschien is ergens anders gaan kijken, maar ja tis maar voor een dag,je kan je eigen ook wel over alles druk maken, laat het gaan doe je werk of zoek iets anders 

Jij vindt mij dus eigenlijk ook een zeikerd. Iemand anders hier zei het al eerder en ook ik heb al bij veel andere transport bedrijven gewerkt. Daar ging het ook al niet heel anders. Punt is: Ik heb het wèl naar mijn zin bij dit bedrijf. Daarom eigenlijk stel ik deze vragen om es te kijken wat nu eigenlijk de regelgeving hierover is.

Die is er dus niet echt en ben je als 'springer' aan de wilde wolven overgeleverd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden