[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Meerdere chauffeurs op 1 vrachtwagen


jdinverbazing

Vraag

  • Forumlid

Ik zou graag willen weten hoe het met de regelgeving is gesteld omtrent het gebruik van 1 vrachtwagen door meerdere chauffeurs. Daarbij de aantekening dat de 'dagchauffeurs'  vaak als 'vaste chauffeur' op hun 'vaste auto's' rijden en dientengevolge meer 'rechten' hebben dan de 'springers' als het gaat om de inrichting van de auto met persoonlijke items en aangebrachte 'accessoires'.

Mag de 'springer' net als de 'vaste chauffeur' eisen dan wel het verlangen uitspreken op een schone en opgeruimde auto te willen zitten ?

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 154
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Tja je hebt met collega's te maken, overal is wat. Dan moet je zelf een wagen aanschaffen. 

Maar zolang je collega's hebt die langer bij je werkgever werken, meer geld voor je werkgever binnen harken of meer gebruik maken van een vaste wagen, zal jij als springer de pineut zijn. 

Ik kan mij voorstellen dat zeker een planner geen politie agent wil spelen. Die zal meer voordeel hebben om bevriend te blijven met de chauffeurs die verder nooit zeuren. 

Dat maakt hun werk een stuk makkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hebben jullie geen mentor chauffeurs die het aanspreekpunt zijn tussen chauffeurs en planning/leiding gevenden? Als je deze wel hebt en ze nemen hun taak serieus moet dit probleem op te lossen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 minuten geleden zei lientje:

Tja je hebt met collega's te maken, overal is wat. Dan moet je zelf een wagen aanschaffen. 

Maar zolang je collega's hebt die langer bij je werkgever werken, meer geld voor je werkgever binnen harken of meer gebruik maken van een vaste wagen, zal jij als springer de pineut zijn. 

Ik kan mij voorstellen dat zeker een planner geen politie agent wil spelen. Die zal meer voordeel hebben om bevriend te blijven met de chauffeurs die verder nooit zeuren. 

Dat maakt hun werk een stuk makkelijker.

Aan de andere kant: als vaste chauffeur wil je wel verlof kunnen nemen.... en in principe MOET de auto rijden dus ben je ook weer afhankelijk van springers of invallers via welke weg dan ook (gepensioneerden of uitzendkrachten of vaste extra werknemer) dus het hele spel moet wel “over en weer” gaan.....

als invaller is het natuurlijk niet zo dat jij de “troep” van de vaste chauffeur hoeft op te ruimen. Uiteindelijk is het voertuig van de werkgever en daar doen je netjes mee om te gaan! 
het “dan moet je zelf een eigen wagen aanschaffen” is dan de minst slimme opmerking die hier past want dat geld dan ook voor alle vaste chauffeurs.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei lientje:

 

Maar zolang je collega's hebt die langer bij je werkgever werken, meer geld voor je werkgever binnen harken of meer gebruik maken van een vaste wagen, zal jij als springer de pineut zijn.

Dit heeft helemaal niets te maken met het feit dat sommigen van hun auto een zwijnenstal maken. Je bent op weg met eigendom van een ander (werkgever) en dan heb je de plicht (in mijn ogen) om daar gewoon zuinig op te zijn. Het zijn geen voorwerpen van 1 euro die je bij de action koopt. Daarbij, op je eigen spullen ben je ook zuinig dus waarom niet op andermans spullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De chauffeurs netjes opvoeden ja, en elkaar er op aanspreken. :ok:

Bij ons wordt na een waarschuwing dus ook de wagen gereinigd op kosten van de chauffeur.

Bij ons mag er dus niets voor het raam.

Bij ons mag dus niet worden gerookt!

Maar bij ons is er dus ook altijd wel iets.🙄

Want bij ons mag men niets voor het raam hangen

Want bij ons mag men niet roken

Want bij ons moet men, dus ook de vaste chauffeur de wagen netjes achter laten zodat een ander ook de ruimte heeft om er in te werken.

En zo zijn er wel meer dingen.

Jd heeft ook bij ons gewerkt dus die weet er van.

 

En nee, ik haal geen spullen weg uit een auto, hooguit lig ik het op of voor de bijrijders stoel.

Je krijgt hem terug zoals ik er in stap.

Ik kom wel eens in een auto waar wordt gerookt, dat ruik je. (roken met het raam open?)

Maar zolang het niet stinkt 🤷‍♀️ 

En daar zit een heel verschil tussen. 

Ruiken en stinken. 

Rommelig of een puinhoop.

Leven en laten leven!!! Samen moet je het leefbaar houden

Maar dan niet op alle slakken zout leggen.

 

Nu zal dit best van standplaats verschillen, ik rij in wagens waarvan de vaste chauffeurs vaak meerdere nachten weg zijn.

De wagens zijn ook meestal netjes. Dat zou inderdaad het werk van goede chauffeurs coördinator oid moeten zijn.

De planner denkt alleen zijn zijn/haar voordeel.

En dat is bevriend blijven met chauffeurs waarmee ze kunnen lezen en schrijven en die vaak even een tandje er bij zetten om de boel rond te krijgen.

In ieder geval er voor zorgen dat die niet weg lopen bij het bedrijf.

Dus vanaf het begin dat ze in dienst komen .... opvoeden.

Onze chauffeurs coördinator denkt daar nog wel eens anders over.

Die zegt doodleuk, als jij een puinhoop wil maken van je wagen om er zo voor te zorgen dat er niemand met jou wagen weg wil... dan moet je niet bij Appel gaan werken. Dan zijn wij geen goede mix.

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
59 minuten geleden zei edje:

Hebben jullie geen mentor chauffeurs die het aanspreekpunt zijn tussen chauffeurs en planning/leiding gevenden? Als je deze wel hebt en ze nemen hun taak serieus moet dit probleem op te lossen zijn.

Nee, het blijft nog steeds bij de 'intentie' een mentorchauffeur aan te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De planner denkt alleen zijn zijn/haar voordeel.

En dat is bevriend blijven met chauffeurs waarmee ze kunnen lezen en schrijven en die vaak even een tandje er bij zetten om de boel rond te krijgen.

In ieder geval er voor zorgen dat die niet weg lopen bij het bedrijf.

 

En precies dàt beschrijft Lientje haarfijn goed. En inderdaad, er lopen nog steeds chauffeurs bij ons weg vanwege o.a. deze kwesties.

Het eerste jaar dat ik hier begon te werken liepen er al 86 chauffeurs weg (maar niet alleen vanwege deze problematieken hoor). Het tweede jaar liepen er nog een 36 chauffeurs weg. Het derde jaar.., nou ja, u kunt het plaatje verder zelf wel invullen.

 

Van bedrijfswege (planners en management) wordt dan altijd dit aangeduid met 'normaal verloop' . Ik kon alleen maar denken; 86 chauffeurs op een geschat totaal van 900 chauffeurs is bijna 10%. Normaal schommelt dit zo rond de 3 a 4 %.

En niemand die zich tegen deze achtergrondontwikkelingen c.q. verhalen, es achter de oren krabt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
32 minuten geleden zei lientje:

 

En nee, ik haal geen spullen weg uit een auto, hooguit lig ik het op of voor de bijrijders stoel.

Tot je om wat voor reden ook de cabine moet (laten) kantelen..., heb je het weer in je handen en wordt het jouw verantwoordelijkheid dat jouw (maar ook een ander zijn!) spullen niet door het raam komen. En geloof mij: het gebeurt nog steeds😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid



U herinnert zich wellicht de 'storingsverhalen' nog waarbij de planners het uiteindelijk de chauffeurs verboden nog spontaan naar de garage te fietsen voor, vaak kleine reparaties.


Dat zal wel met kostenplaatje te maken hebben,de uren die chauffeurs in de garage staan kan men nergens verhalen,dus wil men die tot een minimum beperken.
Die opdracht zal wel van hogerhand komen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
22 minuten geleden zei andremast:


 

 


Dat zal wel met kostenplaatje te maken hebben,de uren die chauffeurs in de garage staan kan men nergens verhalen,dus wil men die tot een minimum beperken.
Die opdracht zal wel van hogerhand komen.

 

Ik denk en weet haast wel zeker dat u hierin helemaal gelijk heeft.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
40 minuten geleden zei andremast:

Dat zal wel met kostenplaatje te maken hebben,de uren die chauffeurs in de garage staan kan men nergens verhalen

 

Nou, met 900 chauffeurs (dan schat ik in zo'n helft aan voertuigen, als alles 24/7 moet rijden), dan kan je dergelijke zaken toch anders organiseren?

Denk dat het wel uit kan om een soort TD op te zetten en zorgen dat er meer preventief wordt gewerkt.

 

Lijkt mij dat op directieniveau ook wel contacten zijn met collega transporteurs waar wel eens ideeën uitgewisseld kunnen worden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
42 minuten geleden zei roadtrain:

Tot je om wat voor reden ook de cabine moet (laten) kantelen..., heb je het weer in je handen en wordt het jouw verantwoordelijkheid dat jouw (maar ook een ander zijn!) spullen niet door het raam komen. En geloof mij: het gebeurt nog steeds😂

 

:D :D Daar stond ook een berichtje van in ons personeelsblad.

 

Wij zijn een voorstander van een sportief leven voor iedere chauffeur, ook in de pauzes of tijdens de nachtrust.

Maar gelieve geen halters op het bovenbed neer te leggen.

Tijdens het kantelen van de cabine komen deze naar beneden wat schade aan het voorraam als gevolg heeft.

(foto kapot voorraam die je zelf wel kunt bedenken.... )

Dit brengt onnodige kosten met zich mee.

Laten we er maar niet aan denken wat er kan gebeuren bij een aanrijding.

 

Kwestie van opvoeden dus :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei Durashift:

 

Nou, met 900 chauffeurs (dan schat ik in zo'n helft aan voertuigen, als alles 24/7 moet rijden), dan kan je dergelijke zaken toch anders organiseren?

Denk dat het wel uit kan om een soort TD op te zetten en zorgen dat er meer preventief wordt gewerkt.

 

Lijkt mij dat op directieniveau ook wel contacten zijn met collega transporteurs waar wel eens ideeën uitgewisseld kunnen worden..

Nou, met 900 chauffeurs (dan schat ik in zo'n helft aan voertuigen, als alles 24/7 moet rijden), dan kan je dergelijke zaken toch anders organiseren?

 

Het zijn rond de 600 voertuigen. Het volgende , veelgehoorde en gebruikte argument van planners en management is: Het is een groot bedrijf.

Daarmee aangevende dat de problematieken te omvangrijk zijn om goed aan te pakken. Daarin schuilt zeker een kern van waarheid maar is mijns inziens allerminst een reden om deze zaken niet aan te pakken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben overigens deze vraag gestart nav. een aantal klachten over mij waarbij 'vaste chauffeurs' hadden geklaagd over hoe ik hun auto achterliet. Denk daarbij aan het niet terug leggen van pennen, papiertjes, bekers, koelboxen, waterkokers, koffieapparaat, keukenrollen nou ja, je kunt het zo gek niet bedenken. Een veelheid aan verschillende rotzooi waarvan ik met moeite kan onthouden wat waar ook alweer lag.

Op mijn vraag toen (ik deed het overigens ook niet met opzet maar in de nacht, op een slecht verlichte cabine wil je nog wel eens wat over het hoofd zien en dus niet teruggelegd hebben), of voor het opruimen van een auto ook een wederkerigheid gold, was het antwoord vd planner toen botweg nee.

Dat verbaasde mij oprecht. De chauffeurs die die klachten hadden geuit, hielden zichzelf dan weer niet aan dezelfde eis die zij een collega wel wilde opleggen. Ik sta ervoor mijn gebruikte auto netjes achter te laten, afgetankt en al maar zoals eerder even opgemerkt, ik mis soms wel es wat.

Niets menselijks is mij vreemd. Vervolgens werd ik mij er meer en meer van bewust zo iedere dag/avond op een ander z'n rotzooi te moeten rijden. En natuurlijk, chauffeurs onderling kleppen ook heel wat soortgelijke ervaringen van zich af . Daarbij natuurlijk ook de vaststelling dat met al deze klachten nul en niks wordt gedaan. Ik stond en sta hier dan ook weer niet bepaald alleen in.

Vandaar mijn vraag of hierover misschien regelgeving bestaat.

Die is er dus niet behalve dan velen vinden dat je met enig moreel besef zou moeten kunnen begrijpen dat opruimen gewoon doodnormaal is. Je laat de troep niet aan een ander. Na 3 jaar werd ik dat zat en wilde hierover es mijn licht opsteken. Want ook ik ben een 'vaste chauffeur' dus iemand met 'vast contract' maar wel eentje met minder rechten wat dit betreft.

Dat voelt heel gek.

Vandaar mijn vragen.

 

 

  • Like 3
  • Verward 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij een groot bedrijf geeft een beginnende chauffeur de mogelijkheid om het vak te leren.

Veel chauffeurs willen na een aantal jaar wel eens wat anders proberen. 
Daar vind ik nietsvermoedend aan eigenlijk.
Dat heeft naar mijn mening niet altijd met de bedrijfsvoering van een bedrijf te maken.

Een bedrijf moet bij de chauffeur passen en de chauffeurs bij een bedrijf.

Dit geldt zeker voor een groot bedrijf. Gelukkig zijn er heel veel bedrijven en soorten werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@jdinverbazing jij bent dus ook in vaste dienst maar dan als “springer”?

 

fijn bedrijf is dat dan met zo een planner en zulke collega’s. Zien jou dus niet voor vol aan?........

 

Regels zijn er inderdaad niet maar normen en waarden en fatsoen mag je over en weer wel verwachten.  
 

zo hou je wel plezier in je werk denk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei roadtrain:

@jdinverbazing jij bent dus ook in vaste dienst maar dan als “springer”?

 

fijn bedrijf is dat dan met zo een planner en zulke collega’s. Zien jou dus niet voor vol aan?........

 

Regels zijn er inderdaad niet maar normen en waarden en fatsoen mag je over en weer wel verwachten.  
 

zo hou je wel plezier in je werk denk?

Yep... en nogmaals tja.

En inderdaad, mijn plezier in het werk zo is allengs wel aan het verdampen.... En ik ben de enige niet die ze niet voor vol aan zien want ik ben ook de enige 'springer' niet.

Het is een ongelijkheid die ik aan de kaak wil stellen maar waarvan ik zie dat collega's (mensen in het algemeen doen dat trouwens ook) hun vaste verworvenheden welhaast absoluut niet willen opgeven. Men bijt zich vast en zal hun positie met hand en tand willen verdedigen. Daarbij geruggesteund door de heren van de planning. Zo blijft de cirkel en situatie intact en in stand.

Ik sta hierin gezien mijn zeer wisselende achtergrond qua werk en werkervaringen veel progressiever in want immers , als flexwerker leer je je wel  aan te passen aan steeds weer wisselende banen, omstandigheden en mensen. Dat kan heel positief zijn  ( je leert ontzettend veel en je ontwikkelt jezelf als een paling in een emmer snot, ja meneer , nee meneer, hoe had u het gehad willen hebben meneer , wat u maar wenst en zegt meneer), maar nu zit ik zelf in een vast baan en dacht nu op gelijke hoogte te kunnen functioneren.

Dat is denk ik een grote vergissing.

Maar opnieuw, zo leer ik weer wat nieuws.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei RobNiat:

Een goede springer @jdinverbazing laat geen sporen achter. Je hoeft niet te onthouden waar alles lag. Je hoeft eenvoudigweg niets te verplaatsen. Zelfs iets simpels als een pen kun je zelf meenemen. Die hoef je niet van de vaste chauffeur te ‘lenen’. 
 

Dat je collega’s je niet pruimen is waarschijnlijk omdat je je in het echte leven net zo gedraagt als hier op dit forum. Je vraagt wel, maar voor jezelf weet je het antwoord al. 
 

JIJ bent een van die collega’s die springers een slechte naam geven. 

Ik 'leen'helemaal niks van wie dan ook. Ik heb altijd alles zelf van mijzelf mee !

Ik vraag simpelweg een opgeruimde auto waarin ik mijn spullen kwijt kan . En in het 'echte leven' ben ik nog veel erger dan jij je in je ergste nachtmerries niet kan voorstellen !

Ik ben berucht op mijn werk zo langzamerhand vanwege mijn drift en tomeloze inzet . Ik kan mij blind en wild ergeren aan werkhoudingen waarbij men achteloos de schouders ophaalt met de opmerking 'tja, zo gaat het nou eenmaal nou altijd'.

Veel van mijn collega's pruimen mij prima maar ik kan en ga niet met iedereen opschieten . Ben niet helmaal besodeimietert.

En jij hebt nou een grote bek tegen mij en dat is makkelijk. Mijn ervaring echter met zulke mannetjes als jij is dat er maar weinig van over blijft bij een ontmoeting. Ik zou vast maar een schone broek , onderbroek en wc rollen, veel wc rollen meenemen.

Stakker.... Ik geef springers een slechte naam.... ttttssssss............. hoe durf je ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jd hoeveel dagen werk jij in een week en hoeveel uur rij je op een dag?

Moet je er in ook overnachten?

Want overnachten betreft kan ik mij zeker voorstellen dat je een rookvrije wagen krijgt.

Maar ik kan mij voorstellen dat je collega’s lopen te vloeken als ze op de vroege morgen naar hun spullen moeten lopen zoeken en ze wel kunnen raden wie er met hun wagen weg is geweest.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei lientje:

Maar ik kan mij voorstellen dat je collega’s lopen te vloeken als ze op de vroege morgen naar hun spullen moeten lopen zoeken en ze wel kunnen raden wie er met hun wagen weg is geweest.

Gel#l..... als je weet dat je een auto moet delen dan neem je je maatregelen. Feitelijk betekent dat: al je persoonlijke spullen er uit! En netjes en schoon voor je collega. 
andersom mag je dat terug verwachten. 


Wel een vreemd bedrijf dat men daar zo met elkaar om gaat😂

uiteindelijk moet je het samen doen.

Wil zo een vaste chauffeur wel eens horen als zijn verlof niet door gaat omdat.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
53 minuten geleden zei RobNiat:

Die hoef je niet van de vaste chauffeur te ‘lenen’.

Het is maar een klein stukje zin dat ik citeer en het gaat niet eens om de zin zelf, maar waar ik mij als werkgever dan weer aan irriteer zijn die chauffeurs die de vrachtauto zien als "van hun" en daar dan een "hobbykamer/werkkamer" zoals thuis van maken en dan een springer maar zien als een mindere chauffeur omdat hij wil werken in een nette/opgeruimde cabine. 

Een vrachtauto hoort netjes te zijn, opgeruimd en schoon. Niet brandschoon, je mag best zien dat er mee gewerkt wordt maar het hoort binnen geen huiskamer te zijn waar een springer zich maar aan moet ergeren. Herstel aanpassen. 

  • Like 7
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden