[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Keuze voor Pacton


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

30 ton op een boerenerf vereist Pacton maatwerk

30 ton op een boerenerf vereist Pacton maatwerk
 

OMMEN - Arjan van Brakel uit Nieuwleusen is zo'n 13 jaar werkzaam als chauffeur, waarvan de laatste vier jaar voor zichzelf. Hij komt veel op krap bemeten locaties, zoals boerenerven, bouwplaatsen, campings en renovatieprojecten. "Heel vaak heb ik gedacht, ik kom hier nooit meer weg." Juist daarom hield Van Brakel al jaren een lijstje bij met de perfecte specificaties voor een oplegger. Recent leverde Pacton Trailers zijn ideale drieassige schuifzeilentrailer af. "Fluitend draai ik nu over krappe erfjes heen!"

De nieuwe Pacton schuifzeilentrailer is Van Brakels eerste eigen oplegger. Eerder reed hij met trailers van de opdrachtgever. De nieuwe Pacton-trailer (type TPD.345.T-EKP1) heeft drie assen, waarvan twee assen gestuurd. Met een koppelingdruk van 15.000 kg en een asdruk totaal van 30.000 kg ontstaat een totaal toelaatbaar gewicht van 45.000 kg. Alle assen zijn widespread geplaatst. De nieuwe oplegger wordt gebruikt in combinatie met een DAF XF Super Spacecab, met 460 pk motorvermogen.

Van Brakel wordt veel ingeschakeld door een bevrachtingskantoor. Hij werkt met regelmaat zes dagen van de week en verzorgt veel 'kooi-aap' transporten van bijvoorbeeld droge mortel, kunstmest, gipsplaten, staal en hout. De lading is divers, maar altijd zwaar van gewicht. "De oplegger wordt echt maximaal belast in mijn dagelijkse praktijk. De afleverlocaties zijn even divers als de lading, maar heel vaak is het krap bemeten. Dan moet je regelmatig haaksom met de combinatie en dat resulteert in zware belasting. Mijn vorige trailer was een starre drieasser; na vier jaar gebruik begon de hoofdbalk al te scheuren."

Gestuurd is superkeuze

De afgelopen jaren hield Van Brakel zijn wensen voor een ideale trailer nauwgezet bij. "Mijn eerste trailer moet gelijk een goede zijn, want hij moet heel veel jaren mee. Ik heb over alles nagedacht. Omdat ik veel met maximale belading rijd, ben ik gaan kijken hoe bulkauto's en stenentrailers gespecificeerd zijn; die zijn immers ook toegerust op zware belastingen. De twee gestuurde assen - met Tridec-besturing - zijn een superkeuze, want weliswaar heb je een beetje 'uitzwaai', je draait niettemin gemakkelijk over krappe erven heen. Ik heb tientons assen van BPW; dat zijn dé assen. De voorste as is voorzien van een volautomatische aslift. Al met al zijn de gewichten en aslasten met deze widespread Pacton-trailer beter te verdelen. Met starre drieassers kwam ik nog wel eens in problemen op dat gebied. Daarnaast heb ik bewust gekozen voor 4 rvs-kisten. In de praktijk zie je vaak een stukje fietsenvanger, een kist en een stophoutbak, maar dat ziet er niet uit, vind ik. Nu is alles glad en strak, heb ik meer droge bergruimte én zijn gelijk de zijkanten afgeschermd. Het stophout blijft ook mooi droog zo én neemt geen vocht (gewicht) op. Voor de uitstraling én de gewichtsbeperking heb ik gekozen voor aluminium Alcoa DuraBright velgen."

Van-Brakel-02.jpg

Voor zware inzet

Waarom Van Brakel voor zijn eerste trailer een Pacton koos? "Ik had exact in mijn hoofd hoe de trailer moest worden en zo is hij ook gerealiseerd. Het klopt gewoon precies en het is fenomenaal werken met een Pacton. Het is daarbij een oer-Nederlands product, in mijn specificatie gebouwd voor de Nederlandse markt; ik mag met mijn zware ladingen toch de grens niet over. Ja, natuurlijk maken partijen als Schmitz en Krone hartstikke mooie trailers met enorme inwendige ruimte. Dat is mooi voor 24 ton internationaal, maar niet voor 30 ton op een boerenerf met wringen en torderen waar je raar van wordt. Bij Pacton investeer je wat extra voor het maatwerk, maar zo'n trailer gaat wel minstens drie keer langer mee in de écht zware inzet."

Wat één van de beste opties was waarin hij geïnvesteerd heeft, wil Van Brakel graag vertellen. "De pneumatisch uitschuifbare kokers voor bevestiging van de kooi-aap meeneemheftruck. Dat heb ik toch 3,5 jaar lang niet gehad en wát een verademing. Ik had laatst 26 adressen met maismest; geloof me maar dat het de investering waard is."

Schuifkap

De schuifzeilenoplegger voor Van Brakel is ruimschoots voorzien van led-verlichting, waaronder DAF led-achterlichten, en rondom voorzien van werklampen. Voor het compartimenteren en fixeren van de diverse lading van Van Brakel zijn er schuifrongen, in het randprofiel 2x 25 TÜV-gecertificeerde bindogen (capaciteit 2,5 ton), 2x 8 rongkokers in het randprofiel en 2 rongkokers links en rechts naast de hoofdligger ten bate van een separatieschot. De vier rijen vurenhouten huifplanken zijn te plaatsen op 40 mm, 700 mm, 1.150 mm, 1.600 mm en 2.050 mm vanuit de vloer. De huifplanken zijn tevens drie-hooggestapeld op vloerhoogte te plaatsen. De trailer is voorzien van Groeneveld Centrale Vetsmering, gemonteerd op het besturingssysteem en de assen. De schuifkap van de trailer kan naar voren (met meeschuivende, klapbare achterbalk) en naar achteren opengeschoven worden. Op de schuifzeilen staat een sympathieke 'reclame' voor Stichting Hoogvliegers (www.stichtinghoogvliegers.nl) waarvoor Van Brakel zich inzet als vrijwilliger.

Dit alles combineert volgens een enthousiaste Van Brakel in een 'prachtige, strakke combinatie'. Arjan van Brakel kon niet nóg meer tevreden zijn met zijn materieel. "Ik ben voor mijn boterhammen onderweg, maar op een manier die ik fantastisch vind én met een prachtige combinatie van twee oer-Hollandse producten."

 

Bron: Transport Online

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, dat snap ik ook niet zo goed. Reclame voor de auto die er (standaard) voor staat, op de trailer. Wordt nog wat als er ooit toch een ander merk voor moet..

 

Wel een mooi verhaal en de eigenaar is werkelijk enthousiast en heeft er wel goed over nagedacht, als ik dat zo lees. :ok:

 

De uitschuifbare kokers voor de kooi-aap?.  Dat scheelt dan dat je die niet zelf hoeft op te takelen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei Durashift:

 

De uitschuifbare kokers voor de kooi-aap?.  Dat scheelt dan dat je die niet zelf hoeft op te takelen ?

als je de kooiaap eraan hangt, dan doe je hem omhoog

schuif je kokers uit en laat je de kooiaap daar weer op zakken

"vroegah"schoof je die met de hand uit, of trok je die met een stangetje naar buiten.

deze dus op lucht

scheelt je er weer onder kruipen

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, elke keer als de aap eraf moet, schuif je ze in. En als je in dat werk 15-25 keer de aap nodig bent scheelt het veel kruipwerk.

Ben ik ff blij dat wij die kt kokers niet gebruiken (zitten er bij de meeste trailers/hangers niet eens op bij ons)
Versterkte ketting en kettingbevestiging en gewoon hangen. Werkt perfect binnen een minuut d’r af of erop


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
default_icon_volgend.gif
Zuinige werkgever?

Gewoon pneumatisch bediende pootjes werken prima bij ons.


—- nulli cedo —-
Zo'n wagenpark beheerder hebben wij ook als ze er zelf maar niet mee hoeven te werken...... . We hadden gevraagd om steunpoten op lucht, en schuiflepels....

Kost te duur. Sta ik toch lekker langer te lossen.. Tja....

Net als auto's overal die goedkope knakenstoel in.....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
default_icon_volgend.gif
Zuinige werkgever?

Gewoon pneumatisch bediende pootjes werken prima bij ons.


—- nulli cedo —-

Bij jullie misschien maar jullie rijden dan ook alleen maar (goed bedoeld) in Nederland. Ons materiaal gaat door een groot deel van Europa en er zijn landen bij waar ze niet blij worden van uitgeschoven pootjes ( ben je officieel te lang of iets in die strekking). Maar ik denk dat de grootste afweging is dat het een bak onderhoud scheelt, en een trailer die in de werkplaats staat levert geen geld op


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe zou de Arbo daar over denken, onder je op z'n lepels hangende koolaap kruipen??

Nogmaals wij gebruiken geen poten maar versterkte ophanging. Maar dat heeft mij ook wel eens verbaasd idd, honderden apen liggen op die manier op pootjes en nog nooit een Arbo over gehoord. Zullen wel allemaal een juiste risicoinventarisatie ingevuld hebben


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden