[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Op welk moment gaat de 10 uurs regel in als je dienst start tussen 16:00 en 18:00 uur ?


jdinverbazing

Recommended Posts

  • Administrators

Vanaf het moment dat je dienst begint denk ik, als ik het goed inschat bedoel je die regel van maximaal 10 diensturen?

Van de pagina https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden/ gehaald: 

 

Voorwaarden nachtarbeid

  • 43 nachten per 16 weken of 20 uur per 2 weken tussen 00:00 uur en 06:00 uur.
  • De maximale arbeidstijd bij nachtarbeid is 10 uur in de periode van 24 uur vanaf het begin van de dienst of 12 uur mogelijk bij collectieve regeling.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
47 minuten geleden zei Marotrans:
47 minuten geleden zei Marotrans:

De maximale arbeidstijd bij nachtarbeid is 10 uur in de periode van 24 uur vanaf het begin van de dienst of 12 uur mogelijk bij collectieve regeling.

 

Deze zocht ik ja. Ik dank u zeer. En , ja maximaal 10 uren. De regel die geldt voor avond en nachtritten.

 

Voor ritten overdag die starten vanaf (wat zal het zijn ?) 6 uur in de ochtend geldt een duur van 15 uur (rij en rusttijd).

Het gaat mij natuurlijk om de avond en nacht regel.

 

Start ik nu om 4 uur 's middags dan heb ik om 2 uur 's nachts mijn 10 uur bereikt. 

Kom ik bv. om 1 uur 's nachts terug en wil men (de planner) mij dan nog een nachtrit in de maag splitsen, dan zou ik mij in theorie, kunnen beroepen op deze regel.

Dat kan dus met deze wetenschap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
33 minuten geleden zei jdinverbazing:

Deze zocht ik ja. Ik dank u zeer. En , ja maximaal 10 uren. De regel die geldt voor avond en nachtritten.

 

Een paar maand geleden heb ik weer eens een opfriscursus voor tachograaf en rijtijdenwet gevolgd, en daar werd die regel iets anders uitgelegd: die beste man noemde het arbeidsuren. Met andere woorden: die tien arbeidsuren mag je gewoon verdelen over de maximale diensttijd van 15 uur; dus 10 uur arbeiden (rijden, lossen of wachten) en vijf uur pauze. Daar kun je creatief mee om gaan natuurlijk ;)

 

Bij nader inzien klopt dat ook niet: het IVW omschrijft het weer anders én die controleert daar ook naar neem ik aan:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/hoe-lang-mag-nachtdienst-duren

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/regels-chauffeur-houden-s-nachts-werk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Marotrans:

Vanaf het moment dat je dienst begint denk ik, als ik het goed inschat bedoel je die regel van maximaal 10 diensturen?

Van de pagina https://truckstar.nl/handige-paginas/rijtijden/ gehaald: 

 

Voorwaarden nachtarbeid

  • 43 nachten per 16 weken of 20 uur per 2 weken tussen 00:00 uur en 06:00 uur.
  • De maximale arbeidstijd bij nachtarbeid is 10 uur in de periode van 24 uur vanaf het begin van de dienst of 12 uur mogelijk bij collectieve regeling.

Als je nauwkeurig leest zul je zien dat je maar 10 arbeidsuren mag maken,dat is niet hetzelfde als 10 diensturen.

Niet alle diensttijd word gezien als arbeids tijd,voorziene wachttijd en rusttijd is géén arbeidstijd:

 

Arbeidstijd mag niet verward worden met diensttijd, daar niet alle activiteiten gelden als arbeidstijd. Zo telt bijvoorbeeld voorziene wachttijd niet als arbeidstijd en rijden, laden en lossen daarentegen wel.

 

Meer dan één gewerkt uur tussen middernacht en 6.00 uur ‘s ochtends geldt dus als nachtarbeid en dan mag je maximaal 10 (12) uren arbeid verrichten in die betreffende dienst.

 

Bron:https://www.vdonl.nl/nieuws/nachtarbeid__waar_rekening_mee_te_houden_en_hoe_boetes_te_voorkomen

 

Je kunt dus best 15 diensturen ( begin dienst tot eindedienst) maken tijdens nachtdienst,als je maar,vanaf het begin van je dienst niet meer dan 10 uur arbeid verricht,binnen de 24 uur na aanvang van die dienst.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
1 uur geleden zei Marotrans:

 

Een paar maand geleden heb ik weer eens een opfriscursus voor tachograaf en rijtijdenwet gevolgd, en daar werd die regel iets anders uitgelegd: die beste man noemde het arbeidsuren. Met andere woorden: die tien arbeidsuren mag je gewoon verdelen over de maximale diensttijd van 15 uur; dus 10 uur arbeiden (rijden, lossen of wachten) en vijf uur pauze. Daar kun je creatief mee om gaan natuurlijk ;)

 

 

 

41 minuten geleden zei europeaan:

Als je nauwkeurig leest zul je zien dat je maar 10 arbeidsuren mag maken,dat is niet hetzelfde als 10 diensturen.

Niet alle diensttijd word gezien als arbeids tijd,voorziene wachttijd en rusttijd is géén arbeidstijd:

 

 

 

Je kunt dus best 15 diensturen ( begin dienst tot eindedienst) maken tijdens nachtdienst,als je maar,vanaf het begin van je dienst niet meer dan 10 uur arbeid verricht,binnen de 24 uur na aanvang van die dienst.

 

 

Twee verschillende omschrijvingen van hetzelfde doel dus ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Marotrans:

 

Twee verschillende omschrijvingen van hetzelfde doel dus ;)

Het is dus zeker niet zo dat je,indien je nachtdienst verricht,na precies 10 uur moet stoppen,zoals dat wel moet bij max 15 diensturen.

Én; je met minstens één uur arbeid verrichten tussen 00.00 uur en 06.00 uur.

Werk je tot 00.59 heb je geen nachtdienst verricht,en begin je om 05.01 ook niet.

 

Toen mijn oud werkgever BAS in Etten leur de firma Hereijgers overnam zaten er daar ook n paar die 's morgens om 5 uur de pas erin deden,vervolgens koffie dronken en aan de rit begonnen,om een uur of 9 een bericht naar de planning stuurden: houd je er rekening mee dat ik om 5 uur begonnen ben en dus om 15 uur terug moet zijn.

Zo dus het afhaalwerk op hun collega's afschoven,toen ze bij ons kwamen was dat snel over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
48 minuten geleden zei europeaan:

Het is dus zeker niet zo dat je,indien je nachtdienst verricht,na precies 10 uur moet stoppen,zoals dat wel moet bij max 15 diensturen.

Én; je met minstens één uur arbeid verrichten tussen 00.00 uur en 06.00 uur.

Werk je tot 00.59 heb je geen nachtdienst verricht,en begin je om 05.01 ook niet.

Kom ik later even op terug..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Marotrans: Met andere woorden: die tien arbeidsuren mag je gewoon verdelen over de maximale diensttijd van 15 uur; dus 10 uur arbeiden (rijden, lossen of wachten) en vijf uur pauze. Daar kun je creatief mee om gaan natuurlijk ;)

 

Deze regel gaat , als ik het goed begrijp, zowel op voor de dagritten èn de nachtritten ongeacht de starttijd.

Maar, pauze volgt toch altijd na 4,5 uur arbeidstijd ? En dat is 45 min. Daarna kan weer 4,5 arbeidstijd volgen met opnieuw 45 min. pauze indien de rit nog niet afgelopen is.

Dat is dan samen 9 uur arbeidstijd en anderhalf uur pauze. 

Er kan dan nog 4,5 arbeidstijd ingevuld worden waarmee dan 15 uur 'diensttijd' bereikt wordt.

 

Ik kan dan dus moeilijk volhouden dat met 10 uur werken (al dan niet met 45 pauze tijdens het laden of lossen) , ik dan 'aan mijn tijd zit'.

Deze constructie is slim bedacht door de werkgever, vakbonden en wetgever (in exact deze volgorde).

Hou dan in de kern de lonen wat laag van chauffeurs (bekend verhaal), en beloon de lange werkdagen met allerlei toeslagen en zo ontstaat een best heel aardig salaris.

 

Dat chauffeurs daar gemiddeld 50 uur per week voor moeten werken en de gemiddelde loonslaaf dat met gem. 36 uur kan bereiken is ook al net zo lang bekend.

 

Ik ben weer helemaal bij. 

Ik dank u allen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid




 
Deze regel gaat , als ik het goed begrijp, zowel op voor de dagritten èn de nachtritten ongeacht de starttijd.
Maar, pauze volgt toch altijd na 4,5 uur arbeidstijd ? En dat is 45 min. Daarna kan weer 4,5 arbeidstijd volgen met opnieuw 45 min. pauze indien de rit nog niet afgelopen is.
Dat is dan samen 9 uur arbeidstijd en anderhalf uur pauze. 
Er kan dan nog 4,5 arbeidstijd ingevuld worden waarmee dan 15 uur 'diensttijd' bereikt wordt.
 

 
 


Ik zou als ik jou was de regelgeving nog maar eens goed doorlezen,je begrijpt het nog niet helemaal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei jdinverbazing:

 

Deze constructie is slim bedacht door de werkgever, vakbonden en wetgever (in exact deze volgorde).

Nee dat zie je verkeerd....

is bedacht omdat snachts werken en voor 5 uur de dienst aanvangen slecht is voor je gezondheid! De werkgever laat je liever volle dagen maken. 
trouwens: 
45 min pauze is pas na 4,5 uur rijtijd en niet arbeidstijd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei jdinverbazing:

Ik kan dan dus moeilijk volhouden dat met 10 uur werken (al dan niet met 45 pauze tijdens het laden of lossen) , ik dan 'aan mijn tijd zit'.

 

Dat mag dus niet en daar ben je zelf bij!!!

Dan zou je gewoon even je ogen dicht moeten doen als je het moeilijk hebt.

.... of werk moeten zoeken wat beter bij jou past.

Misschien op de vuilniswagen of zo? Daar heb je meer kans dat alles naar wens is.

... al weet ik natuurlijk niet of de wagens schoon zijn en of je alleen op een wagen zit tijdens je werk.

Jij probeert overal bedrijven te veranderen... het werk te veranderen. 

Een bedrijf kan je niet zomaar veranderen. Maar dat kunnen we jou niet duidelijk maken lijkt wel

Je kunt wel werk zoeken wat bij je wensen past. Een bedrijf of werkt wat 100 of 90 % bij je wensen past is al moeilijk.

Je zal overal water bij de wijn moeten doen of geven en nemen  (waarbij jij altijd in de min staat maar wel pluspunten bij de werkgever kunt verdienen door begip voor elkaar te tonen in plaats van overal tegen aan te trappen )

Zelfs al ben je eigen rijder en heb je zelf alles te zeggen over wat er in de cabine gebeurd en wat niet, dan is het ook niet altijd 100% perfect.

Overal is wat.

 

Vandaar, chauffeur dat ben je en dat wordt je niet zomaar. 

Maar dat is mijn gedachte.....

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei europeaan:

Meer dan één gewerkt uur tussen middernacht en 6.00 uur ‘s ochtends geldt dus als nachtarbeid en dan mag je maximaal 10 (12) uren arbeid verrichten in die betreffende dienst.

Ik begrijp het blijkbaar inderdaad nog steeds niet.

Maar ook hier geldt toch nog steeds 10 (12) uren ARBEID in 15 uren DIENSTTIJD ? Dus ongeacht de starttijd ? (Ervan uitgaande dat je begonnen bent tussen , pak em beet, 16:00 en 20:00 uur).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

'Roadtrain': 

Nee dat zie je verkeerd....

is bedacht omdat snachts werken en voor 5 uur de dienst aanvangen slecht is voor je gezondheid! De werkgever laat je liever volle dagen maken. 
trouwens: 
45 min pauze is pas na 4,5 uur rijtijd en niet arbeidstijd. 

 

Kijk, dat is ook mooi duidelijk. 

Je hebt rijtijd en je hebt arbeidstijd.

Dat zijn (gek genoeg vind ik) 2 verschillende inzichten  voor 'werk'.

Het begrip 'pauze' is dan weer heel helder en niet voor andere uitleg vatbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
52 minuten geleden zei lientje:

Dat mag dus niet en daar ben je zelf bij!!!

Dan zou je gewoon even je ogen dicht moeten doen als je het moeilijk hebt.

.... of werk moeten zoeken wat beter bij jou past.

Misschien op de vuilniswagen of zo? Daar heb je meer kans dat alles naar wens is.

... al weet ik natuurlijk niet of de wagens schoon zijn en of je alleen op een wagen zit tijdens je werk.

Jij probeert overal bedrijven te veranderen... het werk te veranderen. 

Je haalt zaken door elkaar Lientje. Ik wil  geen bedrijven veranderen of schone auto's. 

 

Ik heb een heel ander onderwerp aangeroerd ! 

 

Die schone auto's wil ik overigens nog steeds hoor. Wees maar niet bang.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei jdinverbazing:

Ik begrijp het blijkbaar inderdaad nog steeds niet.

Maar ook hier geldt toch nog steeds 10 (12) uren ARBEID in 15 uren DIENSTTIJD ? Dus ongeacht de starttijd ? (Ervan uitgaande dat je begonnen bent tussen , pak em beet, 16:00 en 20:00 uur).


Eerder zijn hier twee “links” geplaatst door anderen. Lees die nog eens rustig door.....

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
27 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

C^^ in één van die links staat dus ook dat je 14 uur aan een gesloten rust moet hebben en dan gaat dat verhaal over 10 arbeidsuren niet op. ( Al vraag ik mij af of die link over  chauffeurs ging of meer over arbeid in het algemeen)

Huhh ?

 

Het plaatje is zo gemakkelijk niet voor iedereen te ontrafelen . Zo zie je maar weer.

 

Ik dacht dat het ging om 3x 9 uren rust en 2x 11 uren rust per week.

Dus na 15 uren DIENSTTIJD moet je 9 uren rusttijd hebben. Dat maakt samen weer 24 uur.

 

En alsof het al niet complex genoeg is: Du moment dat jij je kaart uit de tacho trekt c.q. je afmeld of uitlogt op de BC, gaat je 'rusttijd' in. Met name die laatste handeling kan jouw planner goed zien. 

Echter, begreep ik onlangs weer van een collega dat dát ook niet mag. Jouw reistijd van en naar huis mag niet onder 'rusttijd' vallen.

Daar heeft de planner vaak schijt aan. Hij ziet dat jij op een bepaald moment uitgeklokt bent en telt daar 9 uren bij op.

Ziezo en klaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

Die man vraagt gewoon om de mening van collega's en om een regel uitgelegd te krijgen, wat is daar mis mee.

Het zijn telkens dezelfde die mensen zitten af te zeiken die de regels willen naleven en opvolgen, je zal maar van die idio... in dienst hebben die er een potje van maken.

Dat zul je idd maar Ger. Maar de vorige vraag van mijnheer over vervuilde cabines in de nachtdienst gecombineerd met de vraag  die hij hierboven stelt, doen mij iets anders vermoeden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

AnIn diezelfde link staat ook dat 1,x in de week 8 uur rust mag dus dat gaat helemaal niet over vervoer. Wat wel vaker gebeurt is dat  de rijtijdenwet en Arbeidstijdenwet algemeen en Arbeidstijdenwet vervoer door elkaar worden gehaald en iedereen dan zijn eigen draai er aan gaat geven. Net zoals reizen vanaf standplaats of andere vestiging cq opstapplaats

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden