[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Op welk moment gaat de 10 uurs regel in als je dienst start tussen 16:00 en 18:00 uur ?


jdinverbazing

Recommended Posts

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Goed wollig Nederlands? Dit is gewoon een duidelijk en formeel antwoord op een door jou heel omslachtig gestelde vraag.

 

Prima, ik hou er over op.

Het is mij duidelijk, 

3 uur geleden zei Durashift:

Ja, de terugreis naar huis telt mee in de rusttijd van het 24 uursblok.

 

Dus, 2x een half uur reistijd per dag.. is dus nog maar 8 uur (op z'n minst indien je een normale, dagelijkse rust moet maken) te besteden naar eigen inzichten. ;)

Leuker kan het transport het niet maken.

Ik begrijp ook dat de beroepschauffeur (uitgezonderd zij die werken in het openbaar vervoer), uitgesloten zijn van 8 urige werkdagen. En dat de beroepschauffeurs dit in zijn algemeenheid accepteren.

 

Ik werk dus van rit naar rit met een onderbreking (afgesproken met vakbonden en werkgevers en daarna in wet vastgelegd), van 3x 9 uren en 2x 11 rust.

Ik leef nu dus om te werken.

Men zal het mij niet euvel duiden als ik bij mijn overtuiging blijf dit volstrekt niet normaal te vinden. 

Maar zoals wel vaker opgemerkt, dit is nu eenmaal normaal in de wereld van transport.

Wie dit niet wil moet maar wat anders zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei europeaan:

IK heb tientallen jaren bij Fransen/IT Holland,in Rotterdam, gewerkt,de afstand van mijn woonadres naar de zaak was 62 km,ik heb daar altijd 0.25 (gulden) cents voor gevangen,of mijn ticket voor openbaar vervoer werd vergoed.

 

Ook wanneer ik op standplaats Rotterdam verbleef ging mijn OKV gewoon door,alleen als ik een avond ( of weekend) thuis was stopte het.

Goede regeling dacht ik ,of niet dan?

 

Dus als je zegt dat reiskosten niet bekent zijn in het transport vergis je je ,gewoon goede afspraken maken,zo iets hoeft niet in een CAO geregeld te worden als je n goede baas hebt.

Nou dan was dat een goeije werkgever europeaan, maar zoiets moet mijns inziens WEL in de CAO geregeld worden.
Er zullen wel meer werkgevers zijn die het betalen, maar ze hoeven het niet en meestal doen ze het ook niet.

Maar er zijn wel manieren om je kosten binnen te krijgen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei RobNiat:

Vandaar die oude tegeltjeswijsheid  “Chauffeur wordt je niet, dat bén je”. 
 

En zeg niet dat je niet gewaarschuwd was voor je omschoolde en je rijbewijs haalde...

Met die eerste ben ik het (helaas) ook volstrekt niet eens. Ik ken veel collega's, mij incluis, die via omwegen chauffeur zijn geworden. Die zaten voorheen dus ook in 8-urige werkdagen en ook voor deze collega's golden flinke aanpassingen. Denk alleen al maar es aan de thuissituatie. En om nou te zeggen dat ze fysiek gesproken enorm opgeknapt zijn, nou nee. (Blij wel omdat ze weer een baan hadden, met het werkethos zat het wel goed).

 

Voor de tweede opmerking geldt dat ik voor het chauffeurs al niet gewaarschuwd hoefde te worden. Ik kende vanuit mijn vroege jeugd al genoeg 'echte' chauffeurs die nooit thuis waren. Ook voor deze chauffeurs gold de fysieke afbraak. Voor zover ik mij nog kan herinneren zijn zij ook niet heel gezond oud geworden.

 

Ik wil dan toch nog wel es heel erg graag uitgelegd krijgen hoe je niet een chauffeur wordt maar dat je dat bent ?

Aan welke definities en voorwaarden herken je zo iemand dan ?

(Ik kan er een aantal zelf bedenken maar flatterend zijn ze geen van allen).

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
10 uur geleden zei jdinverbazing:

... Ik begrijp ook dat de beroepschauffeur (uitgezonderd zij die werken in het openbaar vervoer), uitgesloten zijn van 8 urige werkdagen.

...

Leg eens uit?

Wij draaien gebroken diensten en totaal kunnen die tot 12 uur gaan.

Daarnaast hebben we diensten die 9u halen....

Daarentegen hebben we wel een regel dat onze gemiddelde "normale werkweek" de 37,5 uur niet mag overschrijden….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
58 minuten geleden zei jdinverbazing:
9 uur geleden zei RobNiat:

 

Met die eerste ben ik het (helaas) ook volstrekt niet eens. Ik ken veel collega's, mij incluis, die via omwegen chauffeur zijn geworden. Die zaten voorheen dus ook in 8-urige werkdagen en ook voor deze collega's golden flinke aanpassingen. Denk alleen al maar es aan de thuissituatie. En om nou te zeggen dat ze fysiek gesproken enorm opgeknapt zijn, nou nee. (Blij wel omdat ze weer een baan hadden, met het werkethos zat het wel goed).

De grote fout die er door instanties die je weer aan het werk willen hebben wordt gemaakt is dat ze je lekker maken met opleiding tot chauffeur. Omdat ze denken dat iedereen met een rijbewijs dan ook chauffeur is. 
dat kan werken als jij precies de baan aangeboden krijgt die jou ligt. 
 

erzijn ook banen van 8 uur per dag en ook nog overdag. Dat ligt jou misschien meer. 
Daar moet je dan ook naar op zoek gaan. 
misschien eerst ook wat meer verdiepen in de regels (die zijn er gekomen omdat ooit iedereen maar wat aan klooide en er amper controle was. Regels worden strenger, controle eenvoudiger)

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei jdinverbazing:

Ik wil dan toch nog wel es heel erg graag uitgelegd krijgen hoe je niet een chauffeur wordt maar dat je dat bent ?

Aan welke definities en voorwaarden herken je zo iemand dan ?

 

Iemand die de vele voordelen die het vak met zich mee brengt ziet?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
28 minuten geleden zei roadtrain:

erzijn ook banen van 8 uur per dag en ook nog overdag. Dat ligt jou misschien meer. 
Daar moet je dan ook naar op zoek gaan. 
misschien eerst ook wat meer verdiepen in de regels (die zijn er gekomen omdat ooit iedereen maar wat aan klooide en er amper controle was. Regels worden strenger, controle eenvoudiger)

 

 

Je mist nog steeds mijn punt Rob.

Die 'regels' heb ik mij eigen moeten maken tijdens de theorielessen. Tijdens die lessen had je het aan je natte klompen kunnen zien en aanvoelen dat je als 'chauffeur' lange dagen ging maken. Er was en is tenslotte nauwsluitende wetgeving omheen gebreid.

Dat 'breiwerk' roept nog altijd veel vragen op bij met name beginnende chauffeurs. Je moet je er dus echt in gaan verdiepen vooraleer je de materie en het jargon machtig bent.

Ik heb het geloof ik al wel es eerder opgemerkt hier dat de chauffeurs opleiding welhaast het HBO niveau bereikt. Je zult als chauffeur regelgeving op nationaal en Europees niveau eigen moeten maken.

En al die regels zijn niet altijd even begrijpelijk. Bij de een komt het begrip sneller dan bij de ander.

De vele bijdragen en vragen op dit forum ondersteund mijn stelling met genoeg verve me dunkt.

 

En wat anders gaan doen ? 

Ik ben 57 straks. Hoeveel chauffeurs heb jij succesvol door zien stromen naar beter betaalde banen ?

Hoe realistisch ben je eigenlijk ?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei jdinverbazing:

Hoe realistisch ben je eigenlijk ?

Hoe realistisch ben je zelf.......

misschien wil je teveel naar de regels leven. 
binnen de regels is er veel mogelijk. Anders was er geen transport mogelijk. 
 

het vak moet je ook in groeien met vallen en opstaan. Vraag veel aan je collega’s die hetzelfde doen hoe zij dat doen. De opleiding/wegwijs maken binnen het bedrijf waar je nu zit is minstens zo belangrijk als de basisopleiding/code95 dat is nu eenmaal nogal zwart/wit. Iedere tak van transport vraagt een andere benadering. 
 

Oud worden en ook nog van je pensioen kunnen genieten is best mogelijk. Bij ons gaan er veel tot pensioen door en komen daar na nog invallen...... 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
41 minuten geleden zei jdinverbazing:

Kan. Mag het wat concreter ?

 

Vanaf dat ik mijn pas in de tacho steek dan word ik betaald.

Jij wil er nog meer uithalen maar als ik al die bouwvak busjes zie rijden in de vroege morgen en vaak nog in de file ziet staan in de middag naar huis terug dan denk ik... zullen die de uren betaald krijgen?


Ik maak regelmatig 25 betaalde uren in 2 dagen.

Waar heb je dat nog meer? Je kunt je 40 uur makkelijk in 4 dagen maken zonder heel veel druk lijkt mij.

 

Ik heb soms misschien af en toe een minder nette wagen. Maar hup, de boel aan de kant en gaan.
In veel beroepen moet je vaak ook de puinhoop of het niet afgemaakte werk van je voorganger opruimen.
Verder ben ik de hele dag mooi alleen en maak mijn taken van die dag af.

Moet ik er nog meer opnoemen?

Voor mij geen mooiere baan als op de weg, waar geen dag het zelfde is. 👌

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid




 
En wat anders gaan doen ? 
Ik ben 57 straks. Hoeveel chauffeurs heb jij succesvol door zien stromen naar beter betaalde banen ?
Hoe realistisch ben je eigenlijk ?
 


Jij bent ook een"zij instromer"??
Begrijp dan je opmerking niet over doorstromen naar beter betaalde banen.
Dan had je je iets beter moeten laten informeren eer je hier aan begon.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei lientje:

 

Jij wil er nog meer uithalen maar als ik al die bouwvak busjes zie rijden in de vroege morgen en vaak nog in de file ziet staan in de middag naar huis terug dan denk ik... zullen die de uren betaald krijgen?

De chauffeur wel. Zijn inzittenden niet.....?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Dokus:


Dan zou ik je moeten kennen. Ik heb daar een paar jaar voor gereden.

80b12e76b4d1d122f70857b32a1e00f9.jpg


emoji40.png —- nulli cedo —- emoji40.png

Dokus ,ik ben begonnen bij IT Holland( omstreeks 1979,hang me niet op aan jaartallen) en na n paar jaar ,na n interne reorganisatie overgegaan naar Fransen Transport,wij waren al twee bedrijven in hetzelfde kantoor ,onder dezelfde directie en van de de zelfde eigenaar ( vG&L)

Daar heb ik gewerkt tot eind 1992,geen tientallen maar een jaar of 13/14 dus.

Het zou kunnen zijn dat ik je daar getroffen heb,maar aan je foto's te zien zat jij "in de boter"

IK zat in het internationale koelwerk( bij IT-H op een zeilenwagen voor Heineken en Rockwool)

Hoewel van dezelfde firma,waren dat toch 2 aparte afdelingen,wij laaide sporadisch op de boterfabriek en onze eigen collega's troffen we hoofdzakelijk op de zaak,charters kwamen zelden op de Geijssendorferweg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Kiepenboer:

Nou dan was dat een goeije werkgever europeaan, maar zoiets moet mijns inziens WEL in de CAO geregeld worden.
Er zullen wel meer werkgevers zijn die het betalen, maar ze hoeven het niet en meestal doen ze het ook niet.

Maar er zijn wel manieren om je kosten binnen te krijgen.

Het ligt er maar net aan hoe zeer men op je zit te springen,ben je een topper dan zal een bedrijf snel genegen zijn om je een kilometervergoeding te betalen.

Ga je zo iets in een CAO regelen zal dat ten eerste ten faveure zijn van chauffeurs die in een gebied wonen waar veel bedrijven zitten,chauffeurs die wat ver moeten reizen hebben dan al snel een achterstand op mensen die"dichtbij "wonen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^Heb zelf 10 jaar lang op en neer naar Veghel gereden met vw polotje.

Had bij vdb wel de afspraak dat onkostenvergoeding de hele dag doorliep, waar je normaal als je binnen 4 uur weer terug bent niets kreeg.
Deze compensatie dekte de brandstofkosten per maand>>>>> reed +- 600 km woon/werkverkeer per maand.

Dit was zoeen regeling waar je zelf voor moet praten, want reiskostenvergoeding deed men niet aan, omdat bijna niemand dat deed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei andremast:

Jij bent ook een"zij instromer"??
Begrijp dan je opmerking niet over doorstromen naar beter betaalde banen.
Dan had je je iets beter moeten laten informeren eer je hier aan begon.

Ja dat ben ik.

Je moet mijn opmerking in de context zien van langjarige werkervaringen in vele andere functies. De transport was daar niet een van.

En zoals altijd wil ik bij een volgende werkgever vd hoed en de rand weten.

De ene noemt je dan een zeikerd, de ander een zeur, weer een ander noemt je een milimeterneuker. Ikzelf noem mezelf liever als belangstellend en leergierig (ik zit hier op dit forum tenslotte ook niet voor niks).

 

En natuurlijk, je kunt en moet je vooraf goed laten informeren. Maar hoe ging dat ook alweer ?

Informatie bijkomsten bezoeken die zijn georganiseerd door uitzendbureaus die je glanzende toekomst beloven bij goede en leuke werkgevers, je gaat rijden met goed onderhouden en nieuw materieel, de werkgevers zijn ontzettend ruimhartig in de uren die je wilt werken, parttime, fulltime , alles was mogelijk.

En dan nog ga je een onbekend avontuur aan.

 

Ik kan nu uit eigen ervaring

spreken en met een gerust hart zeggen dat ik het paradijs nog niet gezien heb. In de verste, verre verte niet.

Evengoed zit ik op dit moment wel op de goede plek. Het werk is uitstekend te doen, de meeste collega's zijn geweldig en de planners ach...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Eén van de speerpunten voor de nieuwe CAO-onderhandelingen naast een 8-urige werkdag en het willen voorkomen van (structureel) overwerk.
Straks de auto delen en met zo'n 160 uur in de drie weken naar huis, daar zal het op uit draaien. Maar wel met een reiskostenvergoeding van een paar tientjes, dat dan weer wel!

 

fnv-transport-logistiek-kijk-en-vergelijk-cao.pdf 40 kB · 0 downloads

 

 

Iets van jezelf in de voet schieten.

Het lijkt wel of  voor sommige(  ik noem geen namen) opstellers van deze speerpunten geld verdienen een vies woord is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei jdinverbazing:

Ja dat ben ik.

Je moet mijn opmerking in de context zien van langjarige werkervaringen in vele andere functies.<knip> Ikzelf noem mezelf liever als belangstellend en leergierig <knip>

Ik kan nu uit eigen ervaring

spreken en met een gerust hart zeggen dat ik het paradijs nog niet gezien heb. 

12 ambachten en 13 ongelukken en nog niet willen zien dat je je eigen paradijs moet maken. Sorry dat ik het zeg maar je bent niet leergierig maar eigenwijs (mijn mening)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei jdinverbazing:

Ja dat ben ik.

Je moet mijn opmerking in de context zien van langjarige werkervaringen in vele andere functies. De transport was daar niet een van.

En zoals altijd wil ik bij een volgende werkgever vd hoed en de rand weten.

De ene noemt je dan een zeikerd, de ander een zeur, weer een ander noemt je een milimeterneuker. Ikzelf noem mezelf liever als belangstellend en leergierig (ik zit hier op dit forum tenslotte ook niet voor niks).

 

En natuurlijk, je kunt en moet je vooraf goed laten informeren. Maar hoe ging dat ook alweer ?

Informatie bijkomsten bezoeken die zijn georganiseerd door uitzendbureaus die je glanzende toekomst beloven bij goede en leuke werkgevers, je gaat rijden met goed onderhouden en nieuw materieel, de werkgevers zijn ontzettend ruimhartig in de uren die je wilt werken, parttime, fulltime , alles was mogelijk.

En dan nog ga je een onbekend avontuur aan.

 

Ik kan nu uit eigen ervaring

spreken en met een gerust hart zeggen dat ik het paradijs nog niet gezien heb. In de verste, verre verte niet.

Evengoed zit ik op dit moment wel op de goede plek. Het werk is uitstekend te doen, de meeste collega's zijn geweldig en de planners ach...

Was jouw wolk niet te rose toen je er aan begon?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden