[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Op welk moment gaat de 10 uurs regel in als je dienst start tussen 16:00 en 18:00 uur ?


jdinverbazing

Recommended Posts

  • Forumlid
18 minuten geleden zei jdinverbazing:

En alsof het al niet complex genoeg is: Du moment dat jij je kaart uit de tacho trekt c.q. je afmeld of uitlogt op de BC, gaat je 'rusttijd' in. Met name die laatste handeling kan jouw planner goed zien. 

Echter, begreep ik onlangs weer van een collega dat dát ook niet mag. Jouw reistijd van en naar huis mag niet onder 'rusttijd' vallen.

Daar heeft de planner vaak schijt aan. Hij ziet dat jij op een bepaald moment uitgeklokt bent en telt daar 9 uren bij op.

Ziezo en klaar.

Als jij alleen maar “zwart /wit” precies volgens de regeltjes wilt werken. Wens ik je veel plezier in de wereld die “transport” heet......
Het is ook wel eens geven en nemen.
Een band met de planning moet je opbouwen. Ook (veel) planners snappen soms niets van al die regeltjes. (Of willen ze niet snappen).....

daar moet je mee om leren gaan. 
Zorg er in ieder geval voor dat alles wat je werkt ook betaald word. 
(ps: als ik de kaart er in stop en/of er uit haalt is de planner nog in diepe rust🤪🤪)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei jdinverbazing:

 

Echter, begreep ik onlangs weer van een collega dat dát ook niet mag. Jouw reistijd van en naar huis mag niet onder 'rusttijd' vallen.

Daar heeft de planner vaak schijt aan. Hij ziet dat jij op een bepaald moment uitgeklokt bent en telt daar 9 uren bij op.

Ziezo en klaar.

Zeg maar tegen je collega dat hij er falikant naast zit;de reistijd van de plaats waar je je schijf eruit haat en je woonadres valt gewoon binnen de rusttijd,

Voor de planner begint je rust van 9 ( of 11 ) uur dus zodra jij je schijf of card eruit haalt,als hij die regel aanhoudt heeft hij nergens schijt aan maar volgt hij wat de wet voorschrijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei jdinverbazing:

Deze zocht ik ja. Ik dank u zeer. En , ja maximaal 10 uren. De regel die geldt voor avond en nachtritten.

 

Voor ritten overdag die starten vanaf (wat zal het zijn ?) 6 uur in de ochtend geldt een duur van 15 uur (rij en rusttijd).

Het gaat mij natuurlijk om de avond en nacht regel.

 

Start ik nu om 4 uur 's middags dan heb ik om 2 uur 's nachts mijn 10 uur bereikt. 

Kom ik bv. om 1 uur 's nachts terug en wil men (de planner) mij dan nog een nachtrit in de maag splitsen, dan zou ik mij in theorie, kunnen beroepen op deze regel.

Dat kan dus met deze wetenschap.

Nee,het ligt eraan hoeveel voorziene wachturen( die je baas je overigens gewoon met betalen hoor) en rusturen je gemaakt hebt in de tijd van 16.00 u tot 01.00 uur.
Je mag ,ook als je om `16.00 u begint gewoon 15 ( of 13) diensturen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei jdinverbazing:

 

Maar, pauze volgt toch altijd na 4,5 uur arbeidstijd ? En dat is 45 min. Daarna kan weer 4,5 arbeidstijd volgen met opnieuw 45 min.

Ook hier zit je arbeidstijd en rijtijd weer door elkaar te gooien.

Bij een arbeidstijd van meer dan 5,5 uur dient 30 minuten ( evt 2 x 15 min) pauze te worden genomen.

Indien je dus na 4,5 arbeids uur nog geen 4,5 uur gereden hebt kan je gewoon doorwerken tot je aan de 5,5 uur zit en dan pas hoef je een pauze in te lassen (van minimaal 15 minuten,en zodra je aan de 4,5 rij uren zit neem je weer 30 minuten pauze,zodat je zowel aan de eisen van het TB_V ,als aan EU 561/2006 hebt voldaan.

 

Specifieke regels wegvervoer:

https://europadecentraal.nl/wp-content/uploads/2013/05/specifieke-regels-wegvervoer.pdf

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei roadtrain:

Regeltjes zijn er toch alleen voor ons welzijn????😊

Natuurlijk,maar waaruit blijkt dat nachtarbeid gevaarlijk voor de gezondheid zou zijn.

In jouw ogen misschien wel,maar in andermans ogen misschien niet,waar is"het bewijs"hiervoor ?

Er is ook een regeltje dat je je wekelijkse rust niet in je cabine door mag brengen,maar niemand heeft ooit aangetoond dat zo iets ook "gevaarlijk"voor de gezondheid is,maar waarom is t er dan??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei Marotrans:
Nachtdienst  Rusttijd
Nachtdienst eindigt na 2.00 uur

Minimaal 14 uur rust. Hooguit 1 keer per week mag de rusttijd 8 uur duren. Maar alleen als het werk dat nodig maakt.

Nachtdienst eindigt voor 2.00 uur Minimaal 11 uur rust
Na een reeks van 3 nachtdiensten of meer achter elkaar Minimaal 46 uur rust

Of bovenstaande nu specifiek geldt voor transport, dat waag ik te betwijfelen.

Voor nachtdiensten in de transport ligt de werktijd tussen 00:00 en 06:00 uur.

Aangezien ik 's middags al start, overlapt mijn arbeidstijd 00:00 uur en verder.

Het verandert dus niks aan de uitkomst. Diensttijd blijft 15 uur.

 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
49 minuten geleden zei europeaan:

Natuurlijk,maar waaruit blijkt dat nachtarbeid gevaarlijk voor de gezondheid zou zijn.

In jouw ogen misschien wel,maar in andermans ogen misschien niet,waar is"het bewijs"hiervoor ?

Er is ook een regeltje dat je je wekelijkse rust niet in je cabine door mag brengen,maar niemand heeft ooit aangetoond dat zo iets ook "gevaarlijk"voor de gezondheid is,maar waarom is t er dan??

Voor mij niet. Ik heb geen bioritme. Kan altijd slapen😊😊😊

Ik start bijna altijd voor 5 en ook nog vaak rond 4 uur. (Natuurlijk niet paar min voor 5 dan wacht ik wel even)

 

zijn genoeg onderzoeken geweest die aantonen dat onregelmatig of nachtarbeid niet als prettig ervaren wordt. 
 

ikzelf zou nooit aan weekend overstaan beginnen. Weet nu al dat ik stapel gek zou worden...... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je kan het creatief toepassen>> afgelopen vrijdag 6.45 uur rijtijd met een half uur pauze ertussen legaal.

Heb aan de achterkant van het hok geladen en toen motorwagen en aanhanger vol was aangekoppeld
en naar de voorkant gereden, rustig 2 minuten of zoo.

Daar weer op rust en op gemak bon maken met Iphone en de bon uit printen, nog ff een bakkie koffie en er staat 15 minuten rust op.
Uurtje of 3 en un half rijden dan half uur pauze en weer doooooooooooor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
41 minuten geleden zei roadtrain:


 

ikzelf zou nooit aan weekend overstaan beginnen. Weet nu al dat ik stapel gek zou worden...... 

Je gaat alleen uit van je eigen situatie,er zijn zelfs mensen die niet eens een overnachting willen maken,ieder t zijne zou ik zeggen.

 

Als je de sport niet bedrijft moet je je ook niet met de spelregels bemoeien

( aldus Wim Kan,toen het ging over de mening van de paus omtrent voorbehoedsmiddelen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Natuurlijk,maar waaruit blijkt dat nachtarbeid gevaarlijk voor de gezondheid zou zijn.

 

Werken tijdens nachtelijke uren verhoogt het risico op diabetes mellitus (type 2) en hart- en vaatziekten en veroorzaakt tevens slaapproblemen op korte termijn. Dat blijkt uit een advies van de Gezondheidsraad.

 

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/nachtwerk-is-ongezond.htm

 

https://www.arbeidsdeskundigen.nl/cms/files/2015-06/advisie-01-nadelen-van-nachtwerk-te-lijf.pdf

 

https://www.scientias.nl/de-werkelijke-de-gezondheid/

 

https://www.rivm.nl/nachtwerk

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei jdinverbazing:
 

Voor nachtdiensten in de transport ligt de werktijd tussen 00:00 en 06:00 uur.

 

 

Dat is wat ik al eerder aangaf : begint je werktijd om 05.01 heb je geen uur werktijd tussen 0.00 en 06.00 uur ( maar 59 minuten) en valt dit niet onde nachtarbeid.

Evenals je maar werkt tot 00.59 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei jdinverbazing:
Nachtdienst  Rusttijd
Nachtdienst eindigt na 2.00 uur

Minimaal 14 uur rust. Hooguit 1 keer per week mag de rusttijd 8 uur duren. Maar alleen als het werk dat nodig maakt.

   
   

Of bovenstaande nu specifiek geldt voor transport, dat waag ik te betwijfelen.

 

 

Die 8 uur rust i.i.g niet als je onder verordening EU 561/2006 ( het RTB) valt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei iveco 35c17:

Dat zul je idd maar Ger. Maar de vorige vraag van mijnheer over vervuilde cabines in de nachtdienst gecombineerd met de vraag  die hij hierboven stelt, doen mij iets anders vermoeden.

Je vermoedt dit dus fout.

 

Ik stelde de vraag omdat een collega es een keer blij uitriep dat in de overgang naar een nachtrit aan zijn 10 uur kwam.

Die collega vermeldde daarbij het onderscheid niet tussen arbeids en diensttijd. 

Ik was al net zo onwetend maar dankzij Europeaan en 'roadtrain' heb ik weer wat geleerd. En ik was het ook vergeten ( ook dat nog) maar goed, ik heb ook nooit beweerd perfect en alwetend te zijn zoals sommigen alhier pretenderen. 

Wat iemand dus niet weet in dit vakgebied ( en dat is het toch echt) , maakt hem in de ogen van diezelfde sommigen een zeikerd, loser en in het verlengde daarvan, totaal ongeschikt. En bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

Zeg maar tegen je collega dat hij er falikant naast zit;de reistijd van de plaats waar je je schijf eruit haat en je woonadres valt gewoon binnen de rusttijd,

Voor de planner begint je rust van 9 ( of 11 ) uur dus zodra jij je schijf of card eruit haalt,als hij die regel aanhoudt heeft hij nergens schijt aan maar volgt hij wat de wet voorschrijft.

Ok !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

Ook hier zit je arbeidstijd en rijtijd weer door elkaar te gooien.

Bij een arbeidstijd van meer dan 5,5 uur dient 30 minuten ( evt 2 x 15 min) pauze te worden genomen.

Indien je dus na 4,5 arbeids uur nog geen 4,5 uur gereden hebt kan je gewoon doorwerken tot je aan de 5,5 uur zit en dan pas hoef je een pauze in te lassen (van minimaal 15 minuten,en zodra je aan de 4,5 rij uren zit neem je weer 30 minuten pauze,zodat je zowel aan de eisen van het TB_V ,als aan EU 561/2006 hebt voldaan.

 

Specifieke regels wegvervoer:

https://europadecentraal.nl/wp-content/uploads/2013/05/specifieke-regels-wegvervoer.pdf

 

Dat was em..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei jdinverbazing:

Je vermoedt dit dus fout.

 

 

Dat kan ik idd fout vermoeden. maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat deze regel jouw ook wel "perfect uit zou komen"als dit idd zo was als dat je collega dacht.

 

Maar goed die hele nachtarbeidregel is  zo als ie is. En je hebt dit met code 95/ chauffeursdiploma moeten leren.

 

Echter heb ik in mijn omgeving mensen die al jarenlang s nachts werken en deze regel standaard overslaan. en hier ook nog nooit op bekeurd zijn, vandaar dat ik dus dacht dat je met deze regel je werkgever "even om de oren wou slaan" Excuus dan voor mijn lompheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Vledder:

 

Werken tijdens nachtelijke uren verhoogt het risico op diabetes mellitus (type 2) en hart- en vaatziekten en veroorzaakt tevens slaapproblemen op korte termijn. Dat blijkt uit een advies van de Gezondheidsraad.

 

https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/nachtwerk-is-ongezond.htm

 

https://www.arbeidsdeskundigen.nl/cms/files/2015-06/advisie-01-nadelen-van-nachtwerk-te-lijf.pdf

 

https://www.scientias.nl/de-werkelijke-de-gezondheid/

 

https://www.rivm.nl/nachtwerk

 

In de drie jaar dat ik nu bij mijn huidige werkgever aan het werk ben, heb ik aantallen collega's weg zien vallen door hartaanvallen, overlijden, burn-out, overspannenheid en algemeen veel voorkomende vermoeidheid. 

Hoe vaak ik al niet aan het einde vd week doodvermoeide collega's heb gesproken en gezien, is door mij niet te tellen.

 

Of zijn die collega's ook allemaal losers, zieken, zwakken en misselijken die het predikaat 'echte chauffeur' niet mogen dragen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei iveco 35c17:

 

Dat kan ik idd fout vermoeden. maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat deze regel jouw ook wel "perfect uit zou komen"als dit idd zo was als dat je collega dacht.

 

Maar goed die hele nachtarbeidregel is  zo als ie is. En je hebt dit met code 95/ chauffeursdiploma moeten leren.

 

Echter heb ik in mijn omgeving mensen die al jarenlang s nachts werken en deze regel standaard overslaan. en hier ook nog nooit op bekeurd zijn, vandaar dat ik dus dacht dat je met deze regel je werkgever "even om de oren wou slaan" Excuus dan voor mijn lompheid.

Nee hoor. Ook bij mij zakt kennis na verloop van tijd weg en blijft in essentie mijn notie aanwezig mijn rij en rusttijden in de gaten te houden.

Die 10 uurs-regel was voor mij nieuw en de collega die dit blèrde was dus ook niet volledig. En ik heb daarbij direct ook niet om nadere uitleg gevraagd. U kent het wel: je hoort iets maar bent druk en ach dat komt later wel. 

Dat gezegd hebbende is het wel zo dat ik ook zelf mijzelve in de gaten moet houden en niet over mijn eigen grenzen heen wil gaan. Planners in het algemeen doen dat niet zo goed en plannen je het liefst zo kort en zo snel mogelijk weer in voor je volgende rit.

Op tijd aangeven dat je aan je grenzen zit is zonder meer gewoon verstandig.

Ik zal de eerste niet zijn die door oververmoeidheid zichzelf in de vangrail terugvind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei jdinverbazing:

In de drie jaar dat ik nu bij mijn huidige werkgever aan het werk ben, heb ik aantallen collega's weg zien vallen door hartaanvallen, overlijden, burn-out, overspannenheid en algemeen veel voorkomende vermoeidheid. 

Hoe vaak ik al niet aan het einde vd week doodvermoeide collega's heb gesproken en gezien, is door mij niet te tellen.

 

Of zijn die collega's ook allemaal losers, zieken, zwakken en misselijken die het predikaat 'echte chauffeur' niet mogen dragen ?

Geen losers maar lieden die (willens en wetens) niet naar hun lichaam luisteren. 
of niet onder willen doen voor hun jongere of fittere collega’s...... of alleen maar “trappen” voor de baas. 
Tot het een keer mis gaat. Genoeg gevallen bekend die sterven in het harnas. 
Wel strijden voor pensioen maar het niet halen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden