[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Op welk moment gaat de 10 uurs regel in als je dienst start tussen 16:00 en 18:00 uur ?


jdinverbazing

Recommended Posts

  • Forumlid
22 uur geleden zei jdinverbazing:

Huhh ?

 

Het plaatje is zo gemakkelijk niet voor iedereen te ontrafelen . Zo zie je maar weer.

 

Ik dacht dat het ging om 3x 9 uren rust en 2x 11 uren rust per week.

Dus na 15 uren DIENSTTIJD moet je 9 uren rusttijd hebben. Dat maakt samen weer 24 uur.

 

En alsof het al niet complex genoeg is: Du moment dat jij je kaart uit de tacho trekt c.q. je afmeld of uitlogt op de BC, gaat je 'rusttijd' in. Met name die laatste handeling kan jouw planner goed zien. 

Echter, begreep ik onlangs weer van een collega dat dát ook niet mag. Jouw reistijd van en naar huis mag niet onder 'rusttijd' vallen.

Daar heeft de planner vaak schijt aan. Hij ziet dat jij op een bepaald moment uitgeklokt bent en telt daar 9 uren bij op.

Ziezo en klaar.

Ik heb de ilent.nl maar es gebeld en dame in kwestie twijfelde hevig. Of ik naar even de vraag op hun website wilde invullen. Krijg ik met minimaal 2 dagen antwoord op.

Want het is onder welk kopje dan ook niet te vinden op die site.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei jdinverbazing:

Ja, maar ik wil daar toch wel zekerheid over hebben.

Die snap ik ff niet. Je stelt hier de vraag, krijgt het correcte antwoord en wilt dan alsnog de zekerheid hebben?

 

Als je de antwoorden van hier niet vertrouwt, waarom stel je hier dan de vraag?

  • Like 1
  • Thanks 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei jdinverbazing:

Ja, maar ik wil daar toch wel zekerheid over hebben.

Dan goeggel je even “woon werkverkeer chauffeur” en kom je hier op uit:

 

(volgende keer even zelf doen hè😂)

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/telt-woon-werkverkeer-als-werktijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei jdinverbazing:

Ik mis (maar is natuurlijk een vd vele kleine details) het stukje dat gaat over het woon/werk verkeer. Valt dat onder 'rusttijd' ?

Ik zal zelf ook nog even kijken.

Dat heb ik je al verteld; woon/werkverkeer is geen arbeidstijd,en valt dus binnen de 9 of 11 uur dagelijkse rust.

Behalve als je vanaf je woonadres,of vanaf de standplaats, naar een plaats rijdt die niet de standplaats van de auto is,om daar de auto over te nemen.

Dan moet je de reistijd invoeren als"overige werkzaamheden".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei Durashift:

Daarom moet je ook je pauzes nemen.. want van die 9 uren blijven er bar weinig over om te slapen, met dat heen en weer reizen van huis naar werkplek. ;)

Dat ligt er maar net aan hoever je van je werkplek woont.:D

En als je maar 9 uur thuis kunt zijn en ook nog eens een paar uur met moeders gaat liggen rotzooien komt er van slapen helemaal niks terecht,maar daar hoeft een planner ook geen rekening te houden.:nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 27-4-2020 om 22:36 zei europeaan:

Toen ik mijn groot rijbewijs haalde woonde ik nog bij mijn ouders,en wij hadden niet eens telefoon ( en ook geen TV):D

Haha mijn vader had geen rijbewijs en moest regelmatig mee achterop de brommer, une kreidlerLOL
Hilemoal noar Wanroy, daar kon je zwemmen>> de Bergen of zoiets.

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-4-2020 om 06:58 zei RobNiat:


Het ligt iets genuanceerder.  
 

 

Een lesje dus om in de oren te knopen. Dat ónze politici echt wel luisteren. En dat er iets gedaan wordt met onze grieven. 
Hadden wijzelf niet zitten zeiken over ‘hun’ dan hadden we nu niet met dat Code 95 gedrocht gezeten. 
En leg er ook niet te zeer de nadruk op dat je niets opsteekt van Code 95, want voor je het weet verhogen ze de standaard en moeten we daadwerkelijk slagen voor de toetsen om ons rijbewijs geldig te houden. 

Nou je het zegt, inderdaad Rob.

Maar dat van dat gemekker dat je er niets van opsteekt en dat het allemaal niets voor stelt dat heb ik al vaker gezegd.

Er komt een tijd dat je zoals wij voor dat pluimveecertificaat een examen af moet leggen.
Dus voor diegene die altijd maar zeuren op de sociale media>> hou AUB je kop dat het allemaal nutteloos is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Kiepenboer:

Haha mijn vader had geen rijbewijs en moest regelmatig mee achterop de brommer, une kreidlerLOL
Hilemoal noar Wanroy, daar kon je zwemmen>> de Bergen of zoiets.

 

de Wanroijse bergen...:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Kiepenboer:


Ik woon ook maar 1100 meter van de wasplaats die hier buiten ut durp is👍

Kan kiezen> te voet, met die fiets of met de auto.

Daar wordt den auto in elk geval niet warm van. 2 keer goed gasgeven en ge bent er al. Fiets lijkt me een goeie optie... .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei Kiepenboer:


Maar dat van dat gemekker dat je er niets van opsteekt en dat het allemaal niets voor stelt dat heb ik al vaker gezegd.

 

Dat had ik ook altijd gedacht,maar ik moet eerlijk toegeven toen ik in januari 2019 een week bij Blom in Etten-Leur de code 95 heb gehad,ik toch minstens 4 nieuwe moppen geleerd heb die ik nog niet kende.

Dus helemaal nutteloos was 't niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De vraag is of de reistijd tussen woonplaats en standplaats meetelt in de 'rusttijd'.

Nu geldt de aanname dat wanneer de chauffeur zijn kaart uit de tachograaf trekt en zich via de boordcomputer afmeldt of uitlogt, per direct zijn 'rusttijd' in gaat.
Hij zit dus nog steeds op de vrachtwagen zijn laatste handelingen te verrichten (tas pakken, auto opruimen en afsluiten, sleutels wegbrengen, het terrein dan uiteindelijk verlaten naar huis).
Dan de rit naar huis zelf.

Onder welk protocol vallen deze laatste handelingen nu ?
Rusttijd of tijd die niet mag meetellen als rusttijd.

Mijn aanname is namelijk dat als de heenreis naar de standplaats niet meetelt , de dienst begint namelijk pas wanneer de chauffeur zich achter het stuur van de vrachtwagen installeert via boordcomputer en bestuurderskaart, het dan ook niet zo kan zijn dat de terugreis (naar huis) niet mee mag tellen in de 'rusttijd'.
Klopt deze aanname ?

Ik hoor het graag.

 

Dit was het antwoord (in goed wollig Nederlands taalgebruik) :

 

De tijd die u vanaf uw huis naar de onderneming rijdt valt niet onder werkzaamheden en telt dus mee als rust.
 
Als u uw bestuurderskaart uit de tachograaf haalt wil niet zeggen dat dan uw rust ingaat. De werkzaamheden die u beschrijft vallen onder "overige werkzaamheden" en zijn derhalve geen rust.
 
De rit naar huis valt, net als de heenreis, niet onder werkingssfeer van de Europese verordening 561/2006.
 
Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum. U vindt de contactgegevens hieronder.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
40 minuten geleden zei jdinverbazing:

(tas pakken, auto opruimen

 

Dit moet je dan ook eerst doen voordat je de boardcomputer afsluit én je bestuurderskaart eruit haalt. ;)

 

41 minuten geleden zei jdinverbazing:

Klopt deze aanname ?

 

Ja, de terugreis naar huis telt mee in de rusttijd van het 24 uursblok.

 

Dus, 2x een half uur reistijd per dag.. is dus nog maar 8 uur (op z'n minst indien je een normale, dagelijkse rust moet maken) te besteden naar eigen inzichten. ;)

Leuker kan het transport het niet maken. :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei zoetwatermatroos:

^^ En aangezien het transport ook geen reiskosten vergoeding kent , zoeken ze dus vooral mensen uit de buurt.....Heel erg groen dus :ok:

IK heb tientallen jaren bij Fransen/IT Holland,in Rotterdam, gewerkt,de afstand van mijn woonadres naar de zaak was 62 km,ik heb daar altijd 0.25 (gulden) cents voor gevangen,of mijn ticket voor openbaar vervoer werd vergoed.

 

Ook wanneer ik op standplaats Rotterdam verbleef ging mijn OKV gewoon door,alleen als ik een avond ( of weekend) thuis was stopte het.

Goede regeling dacht ik ,of niet dan?

 

Dus als je zegt dat reiskosten niet bekent zijn in het transport vergis je je ,gewoon goede afspraken maken,zo iets hoeft niet in een CAO geregeld te worden als je n goede baas hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden