[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Hoe rijd ik achteruit...


AnneM

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
2 minuten geleden zei AnneM:

Waar komen de uitdrukkingen, 'van de hand' en 'over de hand' vandaan?  

 

ik denk dat het komt van dat er vroeger bij het achteruit rijden toen de cabines nog een stuk smaller waren, de heren chauffeurs de deur open hielden en zo achteruit reden.

 

groeten martje

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
57 minuten geleden zei martje:

 chauffeurs de deur open hielden en zo achteruit reden.

 

 

 

Met het aanzetten bij een smalle inrit ( zeg maar een klein metertje aan beiden zijden ) doe ik dat nu nog om precies te kunnen zien wat er een klein 20 meter achter je gebeurd.
Is de kont van de aanhanger de oprit op dan gaat het wel op de spiegels.

Dit gaat natuurlijk ook beter als je een stuurknop op je stuur hebt, wat meerdere collega,s ook hebben.
En ja ik weet het >>>> het mag officieel niet en er zijn er veel die het ondingen vinden, maar ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^Zullen wel meerdere varianten op zijn.

Als ik tegen mun collega,s uit het noorden zeg op de hand er in>> is dus aan je eigen kant en van de hand af is de blinde kant.
dan waren er in het begin ook ook bij die je aan keken of ze het in Koln hoorde donderen.
Hullie hebben daar weer andere termen voor😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan ben ik zo een levensgevaarlijke idioot 🤣😁

 

Ik heb ooit mijn nek gebroken en zit nu met een fixatie van 3 nekwervels waar door ik moeilijker over mijn schouder kan kijken. Dus raam open en hoofd eruit is niet ideaal. 

Dan liever de levensgevaarlijke idioot uithangen en op spiegels rijden. 

Sorry @Pierre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan ben ik een idioot ;) Spiegels zijn bijna altijd schoon en met de deur open achteruit rijden vind ik onhandig. Je hangt half uit de cabine en met stevige wind moet je nog oppassen dat de deur niet uit je handen geblazen wordt. Daarbij, de spiegels zitten er niet voor niets op EN ik heb het zo geleerd. De ramen staan dan wel open, tenzij het regent want dan doe ik ze een klein stukje open.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In principe rijd ik altijd op de spiegels maar met het bakken wisselen of aanhanger aan koppelen deed ik altijd de deur open. Breedte lichtjes achterop de motorwagen werden in de spiegels onzichtbaar door de poten van de bak dus wel handig om te weten wat je aan het doen bent. Aanhanger aankoppelen moest je ook precies goed staan anders onnodig veel slijtage aan vangmuil en trekoog en daardoor voor mezelf een richtpunt gemaakt alleen dat is op de spiegels niet goed zichtbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Op de hand, van de hand, over de hand , heeft te maken met die chauffeurs die op gevoel rijden. Ze waren vroeger zo lang onderweg  dat die hand broodnodig was, gevoelig zeg maar. Bij een obstakel die in de weg stond bij het achteruitrijden , voelden ze dat meteen in de hand.😊😊

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 minuten geleden zei Pierre:

 

Natuurlijk wel. Gewoon af en toe ook naar rechts kijken. Precies zoals je met je deuren dicht doet! ;)

Tuurlijk niet. Op de momenten dat je met je lichaam deels gedraaid uit je deur hangt valt er naar rechts niets te kijken (En horen)  want dan zal je toch eerst weer grotendeels recht moeten zitten......

dat merk je al als je alleen al met je hoofd door het raam naar achter kijkt. 

  • Like 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei AnneM:

Waar komen de uitdrukkingen, 'van de hand' en 'over de hand' vandaan?  

 

 

Het lijkt mij dat dit stamt uit de tijd dat er vooral met bakwagens gereden werd. Moet je achteruit 'over je eigen kant'... dan draai je over je (linker) hand heen.

Via de rechter (blinde) kant, draai je min of meer van je (linker) hand af.   

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Ga je nu een hele anatomische benadering en verklaring geven wanneer je volgens jou wel of niets iets hoort of ziet? Ik weet niet hoe jij gedraaid zit en uit de cabine hangt...
Als je met je snufferd in je linker spiegel zit te kijken of met je klus uit de raam hangt zie je ook niet wat er rechts gebeurt. En met je deuren open hoor je ook niks begrijp ik nu? En wanneer je door het raam naar achteren kijkt...ik heb niet eens een raam aan de achterzijde in mijn slaapcabine. :rolleyes:

Ik hang nooit uit de cabine..... maar als jij Uit de cabine hangt is je reactie als er rechts iets gebeurt trager dan wanneer je recht op zit en in je linker spiegel kijkt.

als jij deels met je lichaam uit je linker deur hangt hoor je vanaf rechts ook minder dan wanneer je nog in de cabine bent. 
met door het raam naar achter kijken bedoel ik je linker raam. Zelfs dan wordt je zicht en gehoor iets belemmerd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zojuist zei Murphy:

Welk nut heeft het om het raam aan de pas. zijde te openen? Hoor je dan het geschraap beter? Of wordt het niet tijd dat je het raam schoonmaakt?

Nou dan kan je je collega beter horen die aanwijzingen geeft als je ergens blind op een krappe plek erbij moet om dat het op de hand niet gaat ivm ruimtegebrek👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
29 minuten geleden zei Murphy:

Welk nut heeft het om het raam aan de pas. zijde te openen? Hoor je dan het geschraap beter? Of wordt het niet tijd dat je het raam schoonmaakt?

Als jij de meeste aandacht op links heb en er gebeurt dan toch rechts iets en iemand geeft een schreeuw of je raakt toch iets hoor je dat beter met t raam open. (Voor zover t weer t toe laat. 
uiteraard zijnde ramen en spiegels schoon!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei Pierre:

Ik kom veel op plaatsen waar ik liever zicht op de gehele zijkant en alles wat er onder en omheen het span gebeurt 

Als ik op krappe plaatsen kom en het niet vertrouw dan stap ik wel uit, 

en wel zo vaak als het nodig is. 

 

Maar ieder doet het op zijn manier hoor. 

Leef en laat leven 😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 Wat een discussie allemaal..
Verbaas me dan ook waarom iedereen hier zo driftig reageert om zijn eigen gelijk te willen halen.

Tja als je mensen voor volslagen idioot neerzet als ze met de deur dicht en ramen op achteruit rijden kun je een reactie verwachten Pierre.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 minuten geleden zei Kiepenboer:

^^edje, na al die jaren Sligro kan je je auto bij de fillialen er toch met je ogen dicht bij de losdeur/ of aan het dock zetten😁

Sligro vaak op een terrein waar een zee van ruimte is.

Dat is dus vaak het linke er aan......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei Kiepenboer:

^^edje, na al die jaren Sligro kan je je auto bij de fillialen er toch met je ogen dicht bij de losdeur/ of aan het dock zetten😁

Sligro vaak op een terrein waar een zee van ruimte is.

Bij de Sligro wel. Maar voordat ik dat werk deed kwam ik regelmatig bij boeren om fruit, groente etc op te halen. Dat zijn net zulke leuke weggetjes als waar jij regelmatig op komt of waar Richard met zijn RMO reed. Achteruit over een een (smal) bruggetje het erf op was toen meer regel dan uitzondering. Tegenwoordig zitten ze wat ruimer bemeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden