[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Groep Filipijnse chauffeurs woont jaar in cabine, dan 45 dagen vrij


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Groep Filipijnse chauffeurs woont jaar in cabine, dan 45 dagen vrij

 

Begin mei zette Euronews een film van een klein half uur op YouTube over sociale dumping in Europa. We raden je aan het filmpje te bekijken. Chauffeurs uit Oost-Europa die zich gediscrimineerd voelen komen aan het woord, evenals chauffeurs uit het westen van Europa, die zich bedreigd voelen. In Europa zijn zo’n drie miljoen chauffeurs actief. Velen van hen leven gedurende de rusttijden alleen op parkeerplaatsen en krijgen uiteenlopende salarissen betaald. Voor een Bulgaar is dat zo’n 300 euro per maand, voor bijvoorbeeld een Italiaan 1500 euro.

 

In de film is een groep Filipijnse chauffeurs te zien, die werken voor een Zweeds bedrijf via een Letse tussenpersoon, zodat ze Lets minimumloon krijgen: 670 euro per maand, plus 20 euro voor een maaltijd. De werkgever laat ze een jaar in de cabine wonen en werken, waarna ze 45 dagen, anderhalve maand, naar huis mogen. Daarna mogen ze een nieuw contract tekenen. De heren geven toe dat werkomstandigheden op de Filipijnen nog slechter zijn. "Je komt er om van de honger", zegt er een. De film toont aan dat we nog lang niet van het fenomeen sociale dumping af zijn. Let ook op de verdeeldheid binnen het Europees Parlement. Het is om die reden dat we denken dat de voorstellen die nu bijna door de politieke molen zijn, de situatie verbeteren voor alle Europese chauffeurs. 
 

 

bron: https://bigtruck.nl/blog/item/groep-filipijnse-chauffeurs-woont-jaar-in-cabine-dan-10-weken-vrij?fbclid=IwAR2BcVbki9CW30HNOTI1G7oe0WA4U4DfEgh-RcyPvKTdkdHhQjV_5RkZbQs

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Las ergens dat thaise mannen uit dorpen en uit omliggende landen op vissers boten terecht komen voor jaren en niks betaald krijgen. De boten komen nooit in een haven, lossen bij een "moederschip". Slavernij heet zo iets. En als ze toch land zien en er naartoe zwemmen worden ze door de autoriteiten, zoals in Indonesie, gewoon terug gebracht naar t scip.

https://www.trouw.nl/cultuur-media/we-krijgen-allemaal-bloedvis-op-ons-bord~b18ef716/

 

Vijf jaar gevangen zitten op een boot is niks bijzonders. In Ghost Fleet regent het getuigenissen van ex-slaven die tien, twaalf of zelfs vijftien jaar ronddobberen op een Thais vissersschip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 18-5-2020 om 02:47 zei RobNiat:

Ach ach. Er zijn meer Filipijnen werkzaam in de koopvaardij die helemaal nooit thuis zijn. 
 

Dat is een keuze die je maakt. Geld en avontuur. Daar zijn altijd wel mensen voor te porren. 
 

 

 

Ja,dat denk ik ook.

En als ,wij Nederlanders in het buitenland meer kunnen verdienen dan in ons eigen land,doordat hier de werkgelegenheid is ingestort,zijn we ook massaal vertrokken.

Kijk maar naar de tijd ,net na de oorlog,toen er massaal ge emigreerd werd naar Canada,de USA of Australie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei corydon:

Dat werd wel heel erg aan bemoedigd door de regering en zelfs het konklijk huis.

De Filippijnen hebben geen keuze

Ze hebben altijd een keuze Ibo; thuisblijven en vergaan van de geeuwhonger of een jaar in een truck leven en een paar centen mee naar huis nemen.

 

IK ben blij dat ik niet in hun schoenen sta,maar áls ik daar in stond wist ik het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei RobNiat:

Ik geloof niet dat er iemand ‘vergaat van de geeuwhonger’ op de Filipijnen. Het is een redelijk welvarend land. Zeer vruchtbaar. En tussen de duizenden eilanden zwemt zat vis. 
 

De echte sloebers die er ongetwijfeld ook zijn, die komen niet naar Europa. Filipijnen die in het buitenland werken spreken allemaal minstens Engels en hebben iets van onderwijs genoten. 

IK weet t niet Rob,ik ben er nooit geweest,de enige Filipijnen die ik ken zijn de dames die in Spanje in de horeca werken.:D

Maar er zal,denk ik,wel een reden zijn dat zij zich voor maanden/jaren verhuren om hier in de cabine te leven.

Ik ken ook nogal wat Nederlanders die het hele jaar door,week na week treinmodules deden in Noord Italie,en de weekenden tot volle tevredenheid in Dormeletto,aan het Lago Maggiore stonden ( en daar gewoon in hun cabine sliepen.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

.

Ik ken ook nogal wat Nederlanders die het hele jaar door,week na week treinmodules deden in Noord Italie,en de weekenden tot volle tevredenheid in Dormeletto,aan het Lago Maggiore stonden ( en daar gewoon in hun cabine sliepen.)

Toevallig gene Jaap?  En nog ene (ben de naam kwijt) die met een Italiaanse samenwoonde in de buurt van Novara. 

Die deden toen de trein containers voor Ewals. 

 

Ik heb daar toen ook een maandje ofzo dat werk gedaan, ik reed bij Ewals zelf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
40 minuten geleden zei _alain_:

Toevallig gene Jaap?  En nog ene (ben de naam kwijt) die met een Italiaanse samenwoonde in de buurt van Novara. 

Die deden toen de trein containers voor Ewals. 

 

Ik heb daar toen ook een maandje of zo dat werk gedaan, ik reed bij Ewals zelf. 

Verschillende bedrijven deden dat daar;Malenstein;de Waard,v/d Bosch, namen moet je me niet vragen Alain.

En deze mannen deden dat stuk voor stuk allemaal vrijwillig,die vroegen erom daar een paar maanden aan een te werken.

Ik zat in die tijd bij Bas in Etten leur,wij deden ook multimodaal,bij ons zat er er echter geen liefhebbers om op deze manier te werken,dus bleven die twee weken weg,waaronder één weekend in Dormelletto,en dan weer naar huis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Pierre:

 

Ik weet niet onder welke steen jij leeft of uit welke commune of gereformeerde bijbelgordel je vandaan komt, maar de werkelijkheid ligt in de grote boze stad van Nederland toch nét iets anders als behalve die twee talen en nog wat dialecten en accenten die jij noemt.
Net als in de Filipijnen wonen ook in Nederland nog zo'n 200 verschillende nationaliteiten en worden bijna even zoveel verschillende talen gesproken. Waarvan grotendeels het soort uitvreters uit allerlei landen die hier uit onze ruif mee lopen te plukken en met volledige medewerking vanuit de overheid ons zorg -en sociaal stelsel leeg trekken en op zijn kop zetten zonder ooit één poot uitgestoken te hebben voor onze samenleving en maatschappij. Grenzen dicht en opzouten met die lui, noem mij maar racist. Ik geef er helemaal niks om! ;)

https://www.nu.nl/binnenland/4036992/nederland-telt-tweehonderd-nationaliteiten.html

Ben het geheel met je eens, opdonderstralen met dat teringvolk welk hier niks doen, behalve uitkering ophalen. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

WIJ,Nederlanders kennen alle talen,behalve BEtalen.:D:D

 

Betalen is een non-verbale taal, een soort van gebarentaal als het ware.

Je spreekt het met handen of voeten

Als je betaald gebruik je je handen, als je weigert te betalen gebruik je je voeten.

Helder nu?

  • Like 1
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor de hobby-linguisten onder ons:

 

Nederland mag dan 200 verschillende nationaliteiten hebben, hoeveel verschillende talen die spreken heb ik even niet opgezocht.

Op de Filipijnen echter zijn er naast Filipino en Engels (de officiele talen) nog 175 andere INHEEMSE talen. Dus niet van immigranten maar door de verschillende groepen die er wonen oorspronkelijk gesproken talen. Er zijn 7000 eilanden waarvan een kwart maar wordt bewoond. Op die eilanden wonen allemaal verschillende culturele groepen die allemaal hun eigen taal hebben. 

Om toch een beetje met elkaar te kunnen communiceren hebben ze een standaard taal ontwikkelt, en dat wordt nu door zo'n 60 miljoen mensen gesproken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei AnneM:

dat het gemiddelde CF-lid niet of moeilijk on-topic kan blijven en dat er geen of weinig moderatie plaats vindt😁

Gelukkig niet zeg;ik zit nog op een paar fora,en bij een daarvan zit een ex ambtenaar te modereren ,en die smoort iedere discussie gelijk in de kiem,ik kan je verzekeren dat dit conflicten creëert.

Een forum moet op de eerste plaats een praatgroep blijven,vergelijk het met de stamtafel in het chauffeursrestaurant,daar kan de discussie ook een ander wending nemen.

Alleen de voorzitter van de eerst of tweede kamer kan een discussie die of topic gaat terecht afkappen.

Indien dat hier gebeurt dient zo een moderator ook tot de orde geroepen worden.

Bij beledigingen over en weer of andere onregelmatigheden mag een moderator ingrijpen,maar bij of topic zal hij daardoor een discussie eerder verzieken dat dat hij daarmee goed doet,en zullen wellicht leden hierdoor gaan afhaken .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

 

Dat voor dit soort lieden geen arbeidsvergunning benodigd is, een officieel erkend rijbewijs wat dan ook nog iets voorsteld 

en b.v. code 95. 

Verkeersborden lezen zal niet gaan en matrixborden met balangrijke aanwijzingen moet m.i ook aca cadabra zijn.........

Het lijkt wel dat alles kan tegenwoordig,  maar wij nederlanders al jaren in het bezit van een chauffeursdiploma mochten dit document bij het oud papier doen en in een soort van kleuterklasje code 95 gaan halen.

n

Nou is bijscholing niet eens zo verkeerd echter deze mensen rijden hier  in de voor hun vreemde dan zo maar rond.......  in mijn ogen diep treurig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei Ger-1957:

 

en dat je in een kleuterklas zat heb jij je dan weer zelf aangedaan, je had ook een geschiktere cursus kunnen volgen.

De cursus heb je vaak niet zelf voor t zeggen. 
en die kleuters (collegas) krijg je er gratis bij😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als jij al jaren in het bezit was van een chauffeursdiploma heb je nooit code 95 hoeven te halen.
Wat jij dan gedaan hebt is nascholing volgen, en dat je in een kleuterklas zat heb jij je dan weer zelf aangedaan, je had ook een geschiktere cursus kunnen volgen.
 
Overigens heb ik ook in kleuterklasjes de mensen de domste dingen horen zeggen, er zijn er genoeg die nog veel moeten leren

Niet iedereen mag zelf de te volgen cursussen bepalen Ger, bijna altijd bepaalt de werkgever dit voor het personeel.
Wie betaald die bepaalt.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Ik had er ook bij moeten zetten dat je er tijdens een scholing ook iets van mag zeggen als het een kleuterklasje wordt, bij ons zit de leidinggevende er altijd bij dus het wordt niet vlug een kleuterklas want dan grijpt hij in

Jij hebt mazzel dat de cursussen bij jullie intern gegeven worden,dan kan iemand de regie behouden.

Als je bij een klein bedrijf werkt ben je aangewezen op de cursussen die bij deze "opleidingsinstituten"gegeven worden.

 

Veel van deze "leraren"verstaan de kunst van het ingrijpen niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei Ger-1957:

Dus jou baas betaald 1000 euro en de cursus is waardeloos en jij zegt er niets van, of hoe moet ik dat zien :rolleyes:

 

Of de cursus waardeloos is of niet maakt i.d. niet uit.

Men moet nu eenmaal een code 95 hebben om met een vrachtauto te mogen rijden.

Hoe ik denk over de cursus code 95 heb ik al meer duidelijk gemaakt.

En als ik daar toch zit probeer ik daar altijd wat op te steken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden