[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Groep Filipijnse chauffeurs woont jaar in cabine, dan 45 dagen vrij


Pierre

Recommended Posts

Gast doemijnbest
1 uur geleden zei Localton:

19 September 2017 Het nieuwe rijden. De instructeur legt uit dat om optimaal gebruik te maken van de functionaliteit van Optiroll ik zo’n 600 m voor de afslag het gas moet loslaten. Met 60 km/u rijd ik de uitvoegstrook op. Ik word luid toeterend ingehaald door een collega die op zijn voorhoofd wijst. De zegeningen van het vrachtwageninhaalverbod. Maar toegegeven ik had in de 2e rit bijna 6,4% brandstof bespaard. De instructeur feliciteert mij met het mooie resultaat. Het nut van de cursus was weer eens aangetoond. En maling aan de praktijk. De stoom uit de oren van de inhalende collega bevat toch geen CO2.

 

O ja, de instructeur was een bekende die vol trots vertelde dat hij als instructeur nu meer verdiende dan vroeger als internationaal chauffeur en dat hij altijd om vijf uur thuis was. En over die uitvoeg actie op de snelweg was zijn reactie: Tja, natuurlijk is de praktijk anders, maar ik moet laten zien dat je zuiniger kan rijden, want ik moet over die verbruikscijfers rapporteren om aan te tonen dat de cursus zin heeft. Staaltje “Management by statistics”.

 

Natuurlijk ben ik niet tegen trainingen of opleidingen, maar het belang en de effecten van het huidige pakket worden zwaar overdreven door mensen die goed eten van SOOB. Het meeste heb ik geleerd van een oude chauffeur bij mijn eerste baas, die mee moest met jonge chauffeurs om ze in de praktijk te coachen (de slag om mijn harses toen ik als broekie volledig onnodig een trailer haaks omhaalde, voel ik nu nog). Meer van hem geleerd in de praktijk dan van het weekje CCV-B in Wekerom en alle code 95 cursussen.

 

Ja, dat zou best zo kunnen hoor maar daarom is het belangrijk dat je je stem laat horen anders verbeterd er helemaal niets en langs de kant staan schreeuwen gaat je echt niet helpen. Of de mensen goed eten dat weet ik niet maar net zoals je goede en slechte chauffeurs hebt heb je ook goede en slechte trainers maar ik denk dat het salaris van een trainer niet echt een topper is hoor qua salaris. 

Vergeet niet dat b.v. voor de Code 95 trainingen het vaak de werkgever is die aangeeft wat hij wil en daar zoekt het trainingsbureau een passende training bij die aan alle voorwaarden voldoet.

Ik heb een kleine 25 jaar ieder jaar 4 dagen training moeten volgen bij de werkgever waar ik werkte en dus in totaal ca. 100 dagen. Als ik van die 100 dagen aan moet geven dat ik bij mij zelf zei ¨goh dat was nou een hele nuttige dag ¨ dan kom ik niet verder dan 10 dagen. Is heel erg triest en door kritiek te blijven geven is er door de tijd wel wat veranderd ten goede en daar doe je het maar voor. Maar om dan gelijk alles maar met de grond gelijk te maken en dat het allemaal k*t is lost niets op en maakt de situatie alleen maar slechter. Tenminste dat is mijn idee .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei doemijnbest:

Ja, dat zou best zo kunnen hoor maar daarom is het belangrijk dat je je stem laat horen anders verbeterd er helemaal niets en langs de kant staan schreeuwen gaat je echt niet helpen. Of de mensen goed eten dat weet ik niet maar net zoals je goede en slechte chauffeurs hebt heb je ook goede en slechte trainers maar ik denk dat het salaris van een trainer niet echt een topper is hoor qua salaris. 

Vergeet niet dat b.v. voor de Code 95 trainingen het vaak de werkgever is die aangeeft wat hij wil en daar zoekt het trainingsbureau een passende training bij die aan alle voorwaarden voldoet.

Ik heb een kleine 25 jaar ieder jaar 4 dagen training moeten volgen bij de werkgever waar ik werkte en dus in totaal ca. 100 dagen. Als ik van die 100 dagen aan moet geven dat ik bij mij zelf zei ¨goh dat was nou een hele nuttige dag ¨ dan kom ik niet verder dan 10 dagen. Is heel erg triest en door kritiek te blijven geven is er door de tijd wel wat veranderd ten goede en daar doe je het maar voor. Maar om dan gelijk alles maar met de grond gelijk te maken en dat het allemaal k*t is lost niets op en maakt de situatie alleen maar slechter. Tenminste dat is mijn idee .

Ik heb na 40 jaar in het transport (de laatste jaren wat minder intensief) wel geleerd dat de nuchterheid en de relativering in de sector ontbreekt. Er wordt volop ruimte geboden aan iedereen met de meest fantastische en wilde opleidingsideeën. Het is een groeimarkt geworden. En die markt wordt te vuur en te zwaard verdedigd tegen nuchtere mensen met praktijkervaring. Nou, ben ik van de eerste generatie die een diploma moest halen, want die oude knarren (van voor 1956) konden er niks van met hun Opel Blitz-rijbewijs. Ik ben als jonge chauffeur uitgelachen door mijn oudere collega's omdat ik een achterlicht had stuk gereden op een laaddock: "jij kan nog niet rijden" was de honende reactie. Er werd toen echt op je neer gekeken door je collega's als je schade reed. Tegenwoordig liggen de achterlichtglazen bij mijn baas op voorraad en is het een verbruiksartikel. Mijn nuchtere conclusie: al die jaren verplichte training, diploma's en opleidingen hebben niet geleid tot betere chauffeurs, dan de mannen met hun Opel Blitz-rijbewijs. Tijd voor de trainingssector om eens heel kritisch naar zichzelf te kijken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
37 minuten geleden zei Ger-1957:

Het is aan jou en/of je werkgever om de cursus te kiezen, roepen dat er waardeloze cursussen van af de zijlijn heeft geen zin. :rolleyes:

Dat is niet altijd waar Ger

Ik heb vorig jaar een cursus  code 95 doorlopen ( die ik zelf geregeld had,maar die door de werkgever betaald werd)

Dan heb je maar te nemen wat het "opleidingsinstituut" je aanbied,wat hun in het programma hebben,enige wat belangrijk was is t feit dat je minimaal 35 uur aanwezig moet zijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
1 uur geleden zei Localton:

Ik heb na 40 jaar in het transport (de laatste jaren wat minder intensief) wel geleerd dat de nuchterheid en de relativering in de sector ontbreekt. Er wordt volop ruimte geboden aan iedereen met de meest fantastische en wilde opleidingsideeën. Het is een groeimarkt geworden. En die markt wordt te vuur en te zwaard verdedigd tegen nuchtere mensen met praktijkervaring. Nou, ben ik van de eerste generatie die een diploma moest halen, want die oude knarren (van voor 1956) konden er niks van met hun Opel Blitz-rijbewijs. Ik ben als jonge chauffeur uitgelachen door mijn oudere collega's omdat ik een achterlicht had stuk gereden op een laad dock: "jij kan nog niet rijden" was de honende reactie. Er werd toen echt op je neer gekeken door je collega's als je schade reed. Tegenwoordig liggen de achterlichtglazen bij mijn baas op voorraad en is het een verbruiksartikel. Mijn nuchtere conclusie: al die jaren verplichte training, diploma's en opleidingen hebben niet geleid tot betere chauffeurs, dan de mannen met hun Opel Blitz-rijbewijs. Tijd voor de trainingssector om eens heel kritisch naar zichzelf te kijken.

Geloof me, ik weet er alles van in ben van 2e helft december 1955 en moest nog net iets eerder mijn diploma's halen. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
20 minuten geleden zei henri:

ik heb bij mijn vorige werkgever de code 95 moeten doen.

dat bedrijf doet het allemaal zelf dan kun je zelf niet veel kiezen ?

ja dat mocht wel maar dan was het voor eigen rekening .

 

kan best kloppen, bij vele werkgevers gaat het vaak om de kosten. Er wordt op geld gelet en niet op kwaliteit bij vele werkgevers en is mijns inziens een korte termijn visie .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei doemijnbest:

, bij vele werkgevers gaat het vaak om de kosten. Er wordt op geld gelet en niet op kwaliteit 

Nou das toch goed bekeken van die werkgevers, wij hebben die onzin van code 95 helemaal niet nodig als creme de la creme van de Europeese chauffeurs:p

De werkgever kan beter en extra barbeceu organizeren, is beter voor teambuldingLOL

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
52 minuten geleden zei Ger-1957:

LOL

 

En dat terwijl het toch zo gemakkelijk kan zijn, je gaat met je werkgever aan tafel en praat met elkaar. 

 

 

Mijn werkgever weet niet eens wat code 95 inhoudt en zegt regel t maar en laat ze mijn de rekening maar sturen.

Wij,waar ik werk,zijn geen transportbedrijf maar zijn eigen vervoer.dat zijn fabrikanten,verkopers,die hebben geen idee wat transport en het rijden met een vrachtauto inhoudt.

En denk je nu werkelijk dat ,als je bij zo een opleider terecht komt dat je veel keuze hebt over de modules die je gaat volgen?

De enige eis is dat je minimaal 7 uur praktijk doorloopt,en dat ging bij deze opleider over"het nieuwe rijden"

Gelukkig is t al zo dat je geen twee dezelfde modules meer kunt doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt. 
 

Om een (bijvoorbeeld) werkgever of verlader deels vrij te Pleiten in geval van ongeval is het handig om zo’n ding voor je personeel te hebben.

 

Maar kom er niet mee aan dat de cursus opzich nuttig is. Dat je reinste onzin. 
 

Voor Code95 wordt er 7 uur van gemaakt, wat men met gemak in een half uur kan stoppen. De rest is bijkomend geneuzel, met maar 1 doel. De tijd vol maken.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor diegene die CODE95 nog serieus nemen:

 

https://westpoort.nl/mystery-cursus/

 

Programma

De inhoud van de code 95 cursus blijft nog even geheim. Op de dag dat je de cursus komt volgen krijg je bij aankomst te horen welke cursus je gaat volgen! Een aantal dingen zijn wel zeker, lees hieronder (bijna) alles over jouw cursus.

Dagprogramma
De cursus duurt één dag, van 7.00 tot 15.00 uur. De cursusdag bestaat uit een gedeelte theorie en een praktijkdeel. Tijdens je code 95 cursus heb je de hele dag gratis koffie en thee tot je beschikking, krijg je een lekkere lunch, een frisdrankje en een tussendoortje.

 

 

En dat voor maar 99 euro ex..... Nee, het gaat om de na- en bijscholing van de chauffeurs en niet om een verdienmodel voor de trainingsbranche. 🤮

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
36 minuten geleden zei Teddybeer:

Cursus Heftruck certificaat nuttig? LOLLOLLOLLOLLOL 
 

Zelfs mij trekker “rijbewijs” in 1994 was nog moeilijker. 

is pure indekkerij, ik moest ook mijn elektrische pompwagen certificaat halen vorig jaar net zoals ieder ander en als er iets gebeurd zegt men ¨je hebt toch training gehad ? ¨

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Ja, tenzij je het jezelf gemakkelijk maakt en een alles in een pakket neemt, maar zeur dan aub niet dat het een k*t cursus is.

 

 

IK vind het geen kutcursus,maar ik vind vele modules overbodig en alleen bedacht om die 35 uur toch maar vol te krijgen,want daar gaat om,of je er wat van opsteekt maakt niet uit.

Overigens zal het er bij een groot bedrijf als bij jullie anders aan toe gaan,die kunnen met het aantal personeels leden zelf cursussen geven,een soort Vos academy.

Kleinere bedrijven hebben dat niet en zijn dan aangewezen op "opleidings instituten"

 

Bij de cursus module digitale tachograaf,die gegeven werd door een ingenieur uit de petro- chemische industrie( in ruste) ging het hoofdzakelijk over het omgaan met het apparaat,terwijl aan het belangrijkste ,de wetgeving eigenlijk voorbij gegaan werd.

Op 3 punten vertelde ik de man dat ik het niet met m eens was,wat hij merkbaar niet leuk vond.

"Hij zou het na vragen bij de ILenT zei hij,waarop ik zei dat ik t fijn zou vinden wat het antwoord van de ILenT was zou hij mij het antwoord doorsturen ( wat hij ook gedaan heeft)

Beter was t geweest dat hij,tijdens de les, met mij de discussie aangegaan had en gevraagd had waar ik mijn wijsheden vandaan had ( dit forum)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Op 17-5-2020 om 21:37 zei Pierre:

Groep Filipijnse chauffeurs woont jaar in cabine, dan 45 dagen vrij

 

Begin mei zette Euronews een film van een klein half uur op YouTube over sociale dumping in Europa. We raden je aan het filmpje te bekijken. Chauffeurs uit Oost-Europa die zich gediscrimineerd voelen komen aan het woord, evenals chauffeurs uit het westen van Europa, die zich bedreigd voelen. In Europa zijn zo’n drie miljoen chauffeurs actief. Velen van hen leven gedurende de rusttijden alleen op parkeerplaatsen en krijgen uiteenlopende salarissen betaald. Voor een Bulgaar is dat zo’n 300 euro per maand, voor bijvoorbeeld een Italiaan 1500 euro.

 

In de film is een groep Filipijnse chauffeurs te zien, die werken voor een Zweeds bedrijf via een Letse tussenpersoon, zodat ze Lets minimumloon krijgen: 670 euro per maand, plus 20 euro voor een maaltijd. De werkgever laat ze een jaar in de cabine wonen en werken, waarna ze 45 dagen, anderhalve maand, naar huis mogen. Daarna mogen ze een nieuw contract tekenen. De heren geven toe dat werkomstandigheden op de Filipijnen nog slechter zijn. "Je komt er om van de honger", zegt er een. De film toont aan dat we nog lang niet van het fenomeen sociale dumping af zijn. Let ook op de verdeeldheid binnen het Europees Parlement. Het is om die reden dat we denken dat de voorstellen die nu bijna door de politieke molen zijn, de situatie verbeteren voor alle Europese chauffeurs. 
 

 

bron: https://bigtruck.nl/blog/item/groep-filipijnse-chauffeurs-woont-jaar-in-cabine-dan-10-weken-vrij?fbclid=IwAR2BcVbki9CW30HNOTI1G7oe0WA4U4DfEgh-RcyPvKTdkdHhQjV_5RkZbQs

 

O, ja... dat is nog waar ook.

Dit topic ging gestart met een klacht over Filipijnse chauffeurs........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kutcursus,complete kolder,hoop gezever over en weer hier op het forum  mezelf vroeger kapot geleerd voor mijn chauffeursdiploma

(Ja ik weet het zegt iets over mijn IQ) Toen werkgever geworden (zal wel geluk zijn geweest) vervolgens iedereen op cursus,heftruckdiploma,bhv,ehbo,en als klap op de vuurpijl code 95 !!! 

Maar liefs 5 zaterdagen z,on malloot op bezoek laatste twee cursus dagen bestonden uit het nieuwe rijden,tja chauffeur dat is iets anders he zoals ik het je nu uitleg bespaar je voor je werkgever mooi wat diesel !!!

Ik wijselijk mijn mond dicht,maar naar een uur ik eens aan meneer ,,,iwab,,, (ik weet ales beter) gevraagd hoe je in godsnaam zuinig kunt rijden met een Scania V8 580 met neus en een city opleggertje erachter,tja zegt meneer dat is een vraag waard voor als je werkgever straks nog komt,dit is inderdaad geen doordachte combinatie !

Terug op de zaak,komt het na een half uurtje zeveren toch ter sprake ofwel Iwab vraagt,waarom er z,on zware vrachtauto is gekocht met neus en een cityoplegger erachter met daarin hooguit een tonnetje of 4 aan lading !!!

Zegt gelijk een van de chauffeurs,meneer wij mogen ons eigen matriaal kiezen,en als we het netjes bijhouden is hier niets een probleem en deze chauffeur wilde een neus en 8 cylinder,het enige wat de baas zei is mijn goed maar geen gezeik ik kan ergens niet komen met die neus.

Iwab antwoord ben toch erg benieuwd naar jullie werkgever,iedereen lachen in de kantine/klaslokaal volgens ons ben je daar vandaag mee op pad geweest ?

Ach code 95 ik lach me te pletter,net zoals ik altijd moet denken aan de oostblokkers (nee ik houd het netjes) die elke week bij ons kwamen lossen,vanuit Italie die transporteur uit het westland met die volume combie,s met dat vliegtuig op de zijkant.

Rijbewijs vast gekregen samen met code 95,mooi he die EEG.

Waardeloos geregeld op europees nivo,louter en alleen een geldkwestie,toen en nu nog steeds !! En wij NEEd e landers zijn weer het braafste jongetje van de klas.

Nogmaals ik ga mezelf legaal bijscholen aankomende winter in Giekenland,voor een paar tientjes kat in het bakkie !

 

Sorry off topic😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ger, wat voegt GPI toe aan het VCA certificaat.

 

Helemaal niets.

 

Collega heeft het door zijn zoontje van 8 laten maken, 1 fout. 
 

Bij ons hebben ze het laten verlopen, en komt er ook niet weer in. Willen ze ons op het werk hebben dan moeten ze maar zorgen dat we die flutcursus aan de poort kunnen doen, op kosten van de aannemer. Anders mogen we gelijk terug naar de zaak. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gpi VCA, ik had ook Heijmans “GO” ( geen ongevallen).incl app op de telefoon zag je welke locaties daar aan meededen) Kom ik op een andere locatie met “Go” moest ik evengoed nog filmpje kijken......(weer half uur naar de kl*te)....

nog een mailtje naar Heijmans gestuurd dat zo een mooi systeem dus niet werkt. Geeneens antwoord gekregen. 
 

gpi heb ik nog nergens kunnen gebruiken. 
VCA is toch voornamelijk als je ergens werkzaamheden moet verrichten en niet om te laden of lossen. (Zeker als het geen adr is) 

Net als de filmpjes kijken her en der. 
 

er zou iets simpelers/snellers moeten komen voor leveranciers/afhalers. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden