Spring naar bijdragen

Zeer grote brand bij Van der Heijden Transport in Hapert

Vledder
 Share

Recommended Posts

• Forumlid
49 minuten geleden zei Ger-1957:

Wanneer kun je schade op je werknemer verhalen?

De hoofdregel is: je kunt schade niet op je werknemer verhalen als ondernemer. Daarvoor ben je ondernemer: bedrijfsrisico’s komen voor jouw rekening. Dergelijke voorvallen moet je incalculeren in de prijs naar je klanten.

Er zijn echter drie in de wet opgenomen uitzonderingen:

1. Wanneer de werknemer opzettelijk heeft gehandeld;
  2. Wanneer de werknemer bewust roekeloos is geweest;
  3. Indien de omstandigheden van het geval daar aanleiding toe geven.

Het lijkt het transport wel.

Als je als chauffeur een, voor de tegenpartij, goede advocaat tegen je hebt dan ben je ook snel bank roet wanneer je met je mobiel in je hand iemand dood of invalide rijdt 😲

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

1en 3 vallen al af in mijn optiek.
En roken in de buitenlucht moet nog maar bewezen worden als bewust roekeloos.
Niet onmogelijk maar ook niet een uitgemaakte zaak bij zo’n grote brand lijkt mij.
Zoals Pierre al zegt, moet naar bewezen worden dat het roken (in de buitenlucht) de ENIGE oorzaak is van deze zeer grote brand.
Nogmaals de werkgever zal zeker als eerste aansprakelijk zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
In dit geval heeft de werknemer dat zelf al een beetje toegegeven natuurlijk. Door te verklappen dat hij rookte en met licht ontvlambare vloeistof  bezig te zijn.

Een dakdekker werkt toch niet met licht ontvlambare goederen??? Oké de inhoud van een gasbrander is zeker licht ontvlambaar naar zit in een brandveilige verpakking
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
In Nederland geldt sinds 1 januari 2004 het recht op een rookvrije werkplek. Werkgevers zijn verplicht om ervoor te zorgen dat werknemers kunnen werken zonder hinder of overlast te ondervinden van tabaksrook. Het maakt daarbij niet uit of de werknemer bij de overheid of in het bedrijfsleven werkt.Rauchen_Verboten.svg  

Klopt, dat geldt voor binnen, maar of dat op een dak in de buitenlucht ook geldt?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
38 minuten geleden zei sprinter 516:

Een dakdekker werkt toch niet met licht ontvlambare goederen??? Oké de inhoud van een gasbrander is zeker licht ontvlambaar naar zit in een brandveilige verpakking

Ik heb vanmorgen ergens hier gelezen dat hij dat “bekend” had. Iets met reinigen van dakleer dacht ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 minuten geleden zei sprinter 516:

En niemand zegt dat jij buiten niet mag roken.

Deze man rookte buiten op een werkplek. ...

en: bij een tankstation mag je ook niet roken ook al is dat buiten.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
50 minuten geleden zei iveco 35c17:

maar als ik buiten werk en ik wil een shaggie aansteken beslis ik dat zelf.

Dus als jij ergens een gasleiding op moet graven doe je dat met brandende peuk in je mond? 
(bluffer😜

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 minuten geleden zei roadtrain:

Dus als jij ergens een gasleiding op moet graven doe je dat met brandende peuk in je mond? 
(bluffer😜

Idd ja, als ik dat ding op moet graven is er nog niks aan de hand hoor, als ik hem door zaag word het een ander verhaal. Dan gaat de sigaret idd uit.

maar ook dat kan je gerust doen met een sigaret aan in principe. Want we werken tegenwoordig drukloos en heb jij het fornuis al eens aangekregen met een sigaret?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 minuten geleden zei Ger-1957:

het kan ff duren maar eens is het 

Welkom bij K-boem

Valt hard mee Ger. Voor een buitenstaander lijkt het met lage druk gas werken spannender dan dat het echt is.  Veel mensen zijn er bang voor en denken dat je meteen de lucht in gaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
37 minuten geleden zei iveco 35c17:

en heb jij het fornuis al eens aangekregen met een sigaret?

Die sigaret moet ook aangestoken worden hè......

En of t nou wel of niet specifiek gevaarlijker is t gaat weer om de regeltjes. 
Je kan t spreekwoord:

“voorkomen is beter dan genezen”.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei iveco 35c17:

En diegenen die dat niet aanstaat blijven maar 50 meter verderop staan. 

28 minuten geleden zei iveco 35c17:

Nog meer? heb de hele middag buiten in de schaduw gestaan. En mijn vrouw was zo lief om er met mijn jas vandoor te gaan. Brrrr

zat ze mee te lezen🤪

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 uur geleden zei Ger-1957:

Aansprakelijkheid voor schade door opzet of schuld kan niet worden uitgesloten en men zal dus ten alle tijden de schade proberen te verhalen op de veroorzaker, en die heeft al toegegeven gerookt te hebben terwijl hij werkte met zeer brandbare stoffen en is dus bewust roekeloos geweest.

Bron wet&recht

Wanneer kun je schade op je werknemer verhalen?

De hoofdregel is: je kunt schade niet op je werknemer verhalen als ondernemer. Daarvoor ben je ondernemer: bedrijfsrisico’s komen voor jouw rekening. Dergelijke voorvallen moet je incalculeren in de prijs naar je klanten.

Er zijn echter drie in de wet opgenomen uitzonderingen:

1. Wanneer de werknemer opzettelijk heeft gehandeld;
  2. Wanneer de werknemer bewust roekeloos is geweest;
  3. Indien de omstandigheden van het geval daar aanleiding toe geven.

@Ger-1957 dan nog moet je als werkgever eerst goed kunnen aantonen dat de uitvoerende personen voldoende onderricht/voorgelicht zijn. Hiervoor dienen toolboxen voorafgaande aan de werkzaamheden, hiervoor dient een werkvergunning en een taak risico analyse. Juist dit beschermt de werknener en de werkgever. Toolbox moet je af laten tekenen en bepaalde zijn verplicht om die ieder jaar te herhalen en ja er zit een hoop bullshit bij en ja het is taai droge saai stof. Maar als bedrijf moet je aantonen dat je je personeel voorgelicht hebt over de gevaren en wat mag en wat niet. Dus ik denk dat hij gerust kan zeggen ik heb staan roken onder die werkzaamheden maar als de voorman ze niet gewezen heeft op de gevaren en er geen gedegen instructie is geweest ga jij het niet verhalen op de werkgever. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei sprinter 516:
4 uur geleden zei iveco 35c17:
In dit geval heeft de werknemer dat zelf al een beetje toegegeven natuurlijk. Door te verklappen dat hij rookte en met licht ontvlambare vloeistof  bezig te zijn.

@Sprinter 516

Op 1-4-2021 om 23:36 zei Durashift:

Een van hen, een 30-jarige man uit Roosendaal, was bezig plekken op het dak schoon te maken met doeken met daarop een licht-ontvlambaar schoonmaakmiddel. Dat deed hij al rokende, terwijl “ik weet dat het eigenlijk niet mag” als hij met dit soort middelen werkt

Dit bovenstaande had Iveco35c17 gelezen.

Duss, die werknemer bekent dat hij rokende aan het werk was met spul waarbij geen vlam/warmtebron bij mag komen..

Beetje zoals een chauffeur al rijdende de telefoon bedient / bekijkt... zeg maar. ;). Hij/zij zal wel weten dat het niet mag.. maar op dat moment komt het nou ff nét zo uit dat het toch moet.. dat vingertje over een scherm schuiven..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

het ging van (door) brand naar de kltn🤕

ik (persoonlijke mening hoor) vind/vond wel dat de brandweer te snel afschaalde, nadat ze dachten dat ze de brand meester waren. (ondanks dat ze hun best wel gedaan hebben)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 3-4-2021 om 09:11 zei Ger-1957:

Daar ga je dan, woning kwijt gezin gaat er waarschijnlijk ook aan en dat allemaal voor dat ene sigaretje.

Maar het zal mij niet gebeuren toch ;)

We kleuren allemaal weleens buiten de lijntjes maar denken er niet bij na dat het wel eens grote gevolgen kan hebben.

Uw bent nogal voorzichtig/bang aangelegd.

Heeft u een keer een nare ervaring gehad? Ik ben toch wel van mening dat arbeiders in Nederland behoorlijk beschermt zijn. En ik zag ook al iemand hier zeggen dat ze toch eerst wel even bij de werkgever komen kijken welke uiteraard hiervoor verzekerd is via zijn rechtsbijstand!

Link naar opmerking
Deel via andere websites