Spring naar bijdragen

Coronacrisis kost honderdduizenden Nederlanders hun baan

Recommended Posts

• Forumlid

image.thumb.png.4eb20f2c4154eb03e840bf9621f734f5.png

De coronacrisis kost waarschijnlijk honderdduizenden Nederlanders hun baan en zet de economische vooruitgang jaren terug. Dat voorspelt De Nederlandsche Bank (DNB), die voor dit jaar alleen al rekent op de sterkste krimp van de werkgelegenheid sinds de jaren zeventig.

Volgens de centrale bank loopt de werkloosheid in 2020 waarschijnlijk op tot 4,6 procent van de beroepsbevolking, en omdat veel bedrijven pas volgend jaar zullen reorganiseren stijgt de werkloosheid dan naar verwachting verder tot 7,3 procent. Dat betekent dat straks zo’n 700.000 mensen geen baan hebben, en wel actief op zoek zijn naar werk.

Bron: Transport Online

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
  • Administrators
Op 8-6-2020 om 18:26 zei suggs73:

Kunnen allemaal de transportsector in , is dat probleem ook weer opgelost qua het niet kunnen vinden van personeel .

Vreemd genoeg hoor je deze sector niet als het om omscholen gaat, wel de zorg en m.n technische beroepen . Hoe zou dat toch komen want er zijn gewoon keihard veel chauffeurs nodig of zou het alleen gepraat zijn en de noodzaak niet zo erg is ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
48 minuten geleden zei Mebo 07:

Er zijn veel GOEDKOPE chauffeurs nodig !

Gelul. 

Er is een groot tekort aan bekwame en gemotiveerde vakmensen. Vrijwel elk transportbedrijf is doorlopend op zoek. 

(en nee, niet alleen ‘jouw’ werkgever betaalt netjes. Het gros kan zich goede krachten veroorloven)

• Like 1
  • Thanks 3
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
2 minuten geleden zei RobNiat:

Gelul. 

Er is een groot tekort aan bekwame en gemotiveerde vakmensen. Vrijwel elk transportbedrijf is doorlopend op zoek. 

(en nee, niet alleen ‘jouw’ werkgever betaalt netjes. Het gros kan zich goede krachten veroorloven)

Als ze 500 meer bieden per vier weken ga ik morgen nog hele weken rijden. zaterdagmorgen thuis en zondagmiddag/avond weg geen probleem. maar ga niet een jaar rond elk weekend standaard rijden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
56 minuten geleden zei Mebo 07:

Heb het altijd al gezegd: Er zijn veel GOEDKOPE chauffeurs nodig !

Standaard heen en weer fietsen kunnen er vele. Ik zie dat bij HKP. Maar net als dat ene standaard iets er niet is worden er vele zenuwachtig. en juist dan moet je je hoofd koel houden en doen wat er van je gevraagd word.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
11 uur geleden zei RobNiat:

En niet alleen in het transportland hoor. Je ziet het ook in andere beroepen. De mentaliteit zoals die ooit was raakt weg. 
Ik wil dit niet, ik wil dat niet. Ik eis........ en ik weet alles beter!

Tijdens het werken is men druk met de mobiel en ondertussen zeiken over luie buitenlanders :kill:

• Like 9
  • Thanks 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
11 uur geleden zei iveco 35c17:

Als ze 500 meer bieden per vier weken ga ik morgen nog hele weken rijden. zaterdagmorgen thuis en zondagmiddag/avond weg geen probleem. maar ga niet een jaar rond elk weekend standaard rijden. 

Je hoeft niet ieder weekend te rijden he. Je hoeft ook niet in de nacht, dat is een keuze. 

Er is zoveel werk, maar overal is wat. Zeker in transportwereld heeft men elkaar nodig om het werk rond te krijgen.

Maar als jij een goede chauffeur bent om mee te werken, dan kan je bij heel veel bedrijven terecht :ja:

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Er is geen tekort, ook nooit geweest.

Wanneer kwam je ergens dat er geen product was?

Duizenden trucks staan iedere dag stil op parkeer terreinen met chauffeurs er in.

Wanneer naar iets een hoge vraag is gaat de prijs omhoog.

Zolang werkgevers zeggen dat er een tekort is kunnen ze wettelijk iedereen aannemen. Chauffeurs uit de Philipijnen... Zie je dat andersom al gebeuren......

• Like 5
  • Verward 1
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators
2 uur geleden zei corydon:

....

Chauffeurs uit de Philipijnen... Zie je dat andersom al gebeuren......

Misschien niet als chauffeur, maar ze hebben er zelfs een website over gemaakt......

lees hier

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
11 minuten geleden zei Murphy:

Misschien niet als chauffeur, maar ze hebben er zelfs een website over gemaakt......

lees hier

Niet het slimste wat je kan doen als pensionado.... Familie. Gezondheids zorg. Taal. Eten.

Daar word je niet gelukkig van. Gegarandeerd....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
6 uur geleden zei corydon:

Duizenden trucks staan iedere dag stil op parkeer terreinen met chauffeurs er in.

De rijtijdenwet gebiedt ons nu eenmaal dat we meer stil moeten staan dan we mogen werken. 

En de tijd dat een auto een onbetaalbaar ding was dat ‘moest’ rijden, die lijkt voorbij te zijn. (had meer met vergunningen te maken, maar dat terzijde)
Nu zet een werkgever gewoon wat meer auto’s neer. Om dezelfde productiviteit te halen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
20 uur geleden zei iveco 35c17:

Als ze 500 meer bieden per vier weken ga ik morgen nog hele weken rijden.

Dan moet je toch echt elders kijken. Niet speciaal Heisterkamp, maar heel die regio daar, betaalt slecht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:

Dan moet je toch echt elders kijken. Niet speciaal Heisterkamp, maar heel die regio daar, betaalt slecht. 

O is dat zo Rob? Waar moet ik dan wezen? want ik heb in het westen ook wel bedragen horen roepen die weinig verschilden met hier . En ja  misschien betaald HKP wel weinig, maar ik krijg er voorlopig wel de kans om van alles te doen/proberen. En dat past me voorlopig wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
12 uur geleden zei lientje:

Je hoeft niet ieder weekend te rijden he. Je hoeft ook niet in de nacht, dat is een keuze. 

Er is zoveel werk, maar overal is wat. Zeker in transportwereld heeft men elkaar nodig om het werk rond te krijgen.

Maar als jij een goede chauffeur bent om mee te werken, dan kan je bij heel veel bedrijven terecht :ja:

Hoeft ook zeker niet. Maar kreeg pas wat aangeboden waar ik elk weekend weg zou zijn en door de week  "weekend zou hebben" Ik heb er even over nagedacht maar nee dat is niet wat ik wil. Een weekend overstaan daarintegen is geen probleem. Maar ik ga niet jaarrond elk weekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Nou CAO is CAO natuurlijk dat maakt niet uit om welke regio het gaat maar dat het werk in die hoek dun bezaaid is en er veel bedrijven zitten die liever goedkope krachten hebben werkt niet in je voordeel. Of je echt in het westen moet zijn weet ik ook niet want daar zitten ook genoeg cowboy bedrijven die hun eigen regeltjes er op na houden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
5 minuten geleden zei iveco 35c17:

O is dat zo Rob?

(...)

ik heb in het westen ook wel bedragen horen roepen die weinig verschilden met hier . 

2 minuten geleden zei iveco 35c17:

kreeg pas wat aangeboden waar ik elk weekend weg zou zijn en door de week  "weekend zou hebben" 

Jij hebt me laten weten hoeveel dat baantje opleverde. En ja, het blijft hoe dan ook appels met peren vergelijken, maar ik vond het bedroevend weinig. Voor dat bedrag hoef je geen weekeinden door te werken. 
Of, in andere woorden, met rijdende weekeinden zou je meer moeten verdienen. 

En dan wijs ik voor het gemak toch maar naar jouw werkgever die je dit aanbod deed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
13 minuten geleden zei RobNiat:

Jij hebt me laten weten hoeveel dat baantje opleverde. En ja, het blijft hoe dan ook appels met peren vergelijken, maar ik vond het bedroevend weinig. Voor dat bedrag hoef je geen weekeinden door te werken. 
Of, in andere woorden, met rijdende weekeinden zou je meer moeten verdienen. 

En dan wijs ik voor het gemak toch maar naar jouw werkgever die je dit aanbod deed. 

Of het bedroevend weinig is  weet ik  niet natuurlijk, daarom heb ik ook wat rondvraag gedaan o.a bij jouw. Feit is wel dat ze met die loonschaal toe kunnen volgens de fuwa. Dus ergens klopt het wel van hun kant. Dat  er  maar weinig zijn die dat werk voor dat geld willen doen is een ander verhaal. Ze hoeven er natuurlijk maar 1 te vinden die "ja"zegt.

Maar voor het dubbele per vier weken zou ik het ook niet gaan doen want dan gaat er want anders spaak lopen en dat heb ik er niet voor over. Hier in het oosten/noorden vragen ze chauffeurs genoeg wat ik momenteel voorbij zie komen, zou gek zijn als er niet een keer iets naar mijn zin tussen zit. Ik mag he, ik hoef niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
14 uur geleden zei RobNiat:

De rijtijdenwet gebiedt ons nu eenmaal dat we meer stil moeten staan dan we mogen werken. 

En de tijd dat een auto een onbetaalbaar ding was dat ‘moest’ rijden, die lijkt voorbij te zijn. (had meer met vergunningen te maken, maar dat terzijde)
Nu zet een werkgever gewoon wat meer auto’s neer. Om dezelfde productiviteit te halen. 

De tijd dat een veel grotere groep chauffeurs de wagen nog niet hoefde te delen 😞

Aan de andere kant heeft het veel chauffeurs weer kansen gegeven om op de wagen te stappen, we hebben alleen veel meer chauffeurs nodig om niet aldoor in de file te staan. Stel je voor dat nu alle supers tussen 6.00 en 18.00 zouden moeten worden bevoorraad en de dc's tussen 22.00 (?) en 5 dicht zouden zijn.😄

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
10 uur geleden zei iveco 35c17:

Maar kreeg pas wat aangeboden waar ik elk weekend weg zou zijn en door de week  "weekend zou hebben"

En toch heb ik collega's die dit doen en dat levert aardig wat geld op hoor. :ok:

Door de week hebben ze dan hun eigen bedrijfje (=meer hobby als je de inkomsten berekend want een hobby mag geld kosten)

Maar het leven bestaat uit meer dan alleen je werk. Het is net waar je je plezier uit haalt.

9 uur geleden zei iveco 35c17:

Ze hoeven er natuurlijk maar 1 te vinden die "ja"zegt.

Zo is het maar net! 
En in tijden van crisis is het misschien wel een opluchting om niet thuis te hoeven zijn.
Het kan veel scheidingen schelen en bij pa en ma is het thuis ook niet alles nu de kroegen ook nog half dicht zijn en de 3 de helft op het voetbalveld is afgelast :ok:

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
3 uur geleden zei lientje:

. Stel je voor dat nu alle supers tussen 6.00 en 18.00 zouden moeten worden bevoorraad en de dc's tussen 22.00 (?) en 5 dicht zouden zijn.😄

De samenleving bestaat natuurlijk niet alleen uit supers en DC's.

Er zijn nog duizenden bedrijven die gewoon om 8 uur beginnen en om 14 uur de deur sluiten,en dat alleen van maandag t/m vrijdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
12 uur geleden zei lientje:

De tijd dat een veel grotere groep chauffeurs de wagen nog niet hoefde te delen 😞

Ik doel er eigenlijk meer op dat nu steeds vaker meer auto’s gewoon stilstaan. 

Had je vroeger een dag vrij, dan was de kans groot dat je gelijk vier dagen vrij was. Want de auto ‘moest’ rijden. Altijd was er wel iemand die even een ritje deed met de ‘jouwe’. 

Tegenwoordig spreek ik echter steeds meer mensen wiens auto regelmatig dagenlang stilstaat. Onderlaatst op twee achtereenvolgende dagen bekenden getroffen onderweg. Eentje  -van mijn leeftijd- werkt al dertien jaar parttime. Elke maandag is hij vrij. En dit jaar hebben ze tot nog toe twee maal ‘zijn’ auto gebruikt voor een klusje. 

De ander is gepensioneerd. Maar hij rijdt nog wekelijks. Soms hele weken. Meest op tijd terug. Vaak genoeg woensdag al. 
Die neemt -op voorspraak van de baas- de sleutel mee naar huis. Om de man tevreden en gemotiveerd te houden rijdt zijn auto ook absoluut niet met een andere chauffeur. 

Vroeger waren dergelijke zaken ondenkbaar. Wilde je toen niet je auto delen dan had je maar te zorgen dat je zelf zeven dagen in de week beschikbaar was. 

Link naar bericht
Deel via andere websites