[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Lastig, die rotonde's


Marotrans

Recommended Posts

  • Administrators

Als ik deze voorvallen zo eens bekijk kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde collega's er weinig van snappen, sorry...

Bron: www.weertdegekste.nl

 

https://www.weertdegekste.nl/2020/06/vrachtwagens-botsen-op-turborotonde-2/

 

https://www.weertdegekste.nl/2020/06/weer-botsing-met-vrachtwagens-op-turborotonde/

 

Voor de tweede keer deze week heeft vrijdagochtend op de turborotonde Ringbaan-Noord / Eindhovenseweg een ongeval plaatsgevonden.

Net als gisteren waren twee vrachtwagens tegen elkaar gebotst. Dit gebeurde wederom nadat een vrachtwagen van rijbaan wilde wisselen op de rotonde. Niemand raakte gewond bij het ongeval.

De politie kwam ter plaatse om te ondersteunen bij de afwikkeling van het ongeval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei corydon:

Wat is een turbo rotonde?

 

(..)
Nadeel van meerstrooksrotondes zijn de hogere rijsnelheden en de hiermee gepaard gaande slechtere 
verkeersveiligheid waardoor deze varianten niet aangeraden worden binnen de bebouwde kom. Bovendien 
wordt de binnenste rijstrook weinig gebruikt door onbekendheid van regels, onbekendheid met het 
type rotonde en vermeende hogere subjectieve onveiligheid.


Turborotonde
Om aan bovenstaande bezwaren te kunnen voldoen is de turborotonde ontwikkeld. Turborotondes kennen een 
hogere capaciteit en verkeersveiligheid in vergelijking met meerstrooksrotondes, daarom genieten deze 
de voorkeur boven meerstrooksrotondes. Kenmerkend aan turbo's zijn de rijbaanscheiding op de rotonde zelf. 
Het kiezen van de juiste richting dient voor de rotonde gebeuren en niet erop.
(..)

https://www.wegenwiki.nl/Rotonde#Rotondevarianten

 

 

~~~~~~~~~~~~~~

 

Vermoedelijk zal hier mee spelen dat het vooraf onvoldoende duidelijk is dat voor 3/4 linksaf links voorgesorteerd zal moeten worden.

 

Kan je beter meerstrooksrotonde's hebben, zoals op de rondweg Oost in langs Veenendaal. (op de laatste na dan, richting of van Rhenen af). Dat is ook zo'n listige voor vrachtverkeer.. in de rechter rijstrook heb je meer draairuimte.. maar mag je naderhand weer proberen in te voegen. Linker rijstrook aanhouden kan ook wel. als je ruim ophaalt en niet te snel wilt.. en dan kom je daarna beter uit, vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei corydon:

Wat is een turbo rotonde? Ik weet wat een turbo is, evenals wat een rotonde is, maar hoe voeg je dat samen????

 

Groetjes uit het (zover ik weet) rotonde loze Indiana...

Een turbo rotonde is niks meer als een rotonde met dubbele rijbanen, dat gaat perfect met een luxe wagen. maar als je die met een vrachtwagen wil nemen dan moet je gewoon de linkerbaan dichtzetten zodat ze alleen maar achter je kunnen blijven en niet naast je kunnen komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei corydon:

Wat is een turbo rotonde? 

Er zijn simpel gezegd 2 varianten.

 

 

 

B5DB8246-F688-407E-B8C8-0910E31789CD.jpeg

de meest voorkomende met 2 rijbanen. Zijn, zoals genoemd, drama dingen met een vrachtwagen.

 

En die met gescheiden rijbanen, meestal een simpele bypass voor het doorgaande verkeer.

AA7D8EAC-3AEB-4113-98B4-254F221668F7.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei corydon:

Twee rijstroken op een rotonde en dan een vrachtwagen inhalen met een vrachtwagen... Hoeveel tijd denken ze daarmee te winnen.....

Is niet inhalen ibo ,de ene vrachtenwagen rijd op de baan voor rechtdoor en de andere op de baan voor linksaf.( zijn gescheiden rijbanen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden