[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijden met ADR, geen tank


iveco 35c17

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei henri:

nee dat geloof ik wel.

maar je kunt ook zorgen dat je spullen voor mekaar heb als je op de zaak weg rijdt.

zo heel moeilijk hoeft dat toch niet te zijn ?

maar weg rijden bij een bedrijf dat je niet wil laden ?

omdat je de spullen niet voor mekaar heb .

en als u werkgever dat regelmatig doet.

dan zal het snel einde samenwerking zijn heb ik het vermoeden.

Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen.(:D)

 

Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je spullen in orde zijn( dat zijn ze óók als je een flesje Spa blauw in je ADR set hebt)

Maar onbewust kán het gebeuren dat je originele,bij de vakhandel gekocht ,flesje nét een dag (of twee) over de datum is.

 

Vooral kan dit gebeuren als je wel eens van auto wisselt

 

Overigens is dit flesje spa gewoon wettelijk toegelaten,t probleem is dat soms gebeurt dat degene bij wie je laadt zijn eigen regels maakt.

 

IK ( wij) hebben een grote klant in het Botlekgebied en die wilde hebben dat ik hoge veterschoenen had als ik bij hun het terrein op wilde.

IK zei hem dat ik veiligheidsschoenen had die aan de eisen, die de ARBO wetgeving aan mijn beroep stelt voldoen .

Dat was niet voldoende volgens hem( portier( beveiliger) van een externe firma) dan moest ik ze maar gaan kopen bij de Botlekstore.

Jij mag ze ook gaan kopen zei ik m,ik heb ,maat 42,dan trek ik ze wel aan,en als ik klaar ben krijg je ze weer terug.

Intussen mijn baas gebeld en de zaak uitgelegd, en die gaf me groot gelijk en ging gelijk met de afdeling inkoop bellen,ze zaten nogal te wachten op dat product.

Na n minuut of 10 kwam er een vent met n stropdas naar de poort en daar reed een heftruck achteraan,die mijn pallet in ontvangst kwam nemen,naderhand nooit last meer gehad.

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei ELZEN106:

Daar heb je geen app voor nodig.

Het uittellen kan je ook met behulp van het kaartje dat je bij je opleiding krijgt en gaat net zo vlug.

 

Wat voor kaartje?

De officiële lijst met ADR nummers en PG's is 100+ bladzijden lang. Dat past toch nooit op een kaartje?

Heb je het wel eens geprobeerd met die app?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Veel ( niet alle) ADR stukgoed producten vallen onder de verpakkingsgroep II of III,en dus onder de transport categorie 2 of 3

Dus vrij tot 333 kg ( en vermenigsvuldigings factor 3)  of vrij tot 1000 kg (met factor 3)

Zo zie je met één oogopslag hoeveel punten je hebt als je de gewichten op het vervoersdocument raadpleegt.

Pas bij verpakkingsgroep I word t raadzaam de nummerieke lijst of een app te raadplegen

 

Ikzelf maak bijna nooit gebruik van 1.1.3.6. ( de 1000 punten regeling)van het ADR,omdat het je in de praktijk niks geen voordeel oplevert als je toch al een voertuig hebt dat uitgerust is met alle ADR voorzieningen en de chauffeur een ADR certificaat heeft.

Gewoon: ADR ? de borden uit.

De enige vrijstelling die je hebt is dat je geen uitrusting hoeft te hebben ,geen ADR certificaat ,geen tweede brandblusser,en je mag een passagier meenemen.

Het vermijden van bewoonde gebieden blijft van kracht,en ook moet je de hele puntentelling op alle vervoersdocumenten vermelden,en dat word vaak ook n knoeiboel

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 uur geleden zei Aroni:

 

Wat voor kaartje?

De officiële lijst met ADR nummers en PG's is 100+ bladzijden lang. Dat past toch nooit op een kaartje?

Heb je het wel eens geprobeerd met die app?

Je hoeft alleen de vervoerscategoriën te weten,je telt gewoon alle gewichten van dezelfde verpakkinggroepen bij elkaar op,en vermenigvuldigt vervolgens ,per verpakkingsgoep,dan weet je toch precies hoeveel punten je hebt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik rij vaak met gemengde (stukgoed) ladingen en dan is het toch knap lastig om elk UN nummer terug te zoeken tussen de opsommingen en uitzonderingen. Ik vind dit nou typisch iets om nIEt zelf uit te vogelen maar aan een app over te laten. Er zijn ook best veel extra uitzonderingen; zo mag je met bepaalde 3382 stoffen weer wel door de Gotthard (E).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei Aroni:

Ik rij vaak met gemengde (stukgoed) ladingen en dan is het toch knap lastig om elk UN nummer terug te zoeken tussen de opsommingen en uitzonderingen. Ik vind dit nou typisch iets om nIEt zelf uit te vogelen maar aan een app over te laten. 

Je hoeft toch niet elk UN nummer terug te zoeken,je hoeft alleen maar de totale gewichten per verpakkingsgroep op te tellen( en ,per groep,de vermenigvuldigings factor toe te passen).

Vertrouw je t niet als je b.v bij een verpakkingsgroep I uitkomt kijk je in je nummerieke lijst en zie je vanzelf wat de vervoerscategorie is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
25 minuten geleden zei Aroni:

 Er zijn ook best veel extra uitzonderingen; zo mag je met bepaalde 3382 stoffen weer wel door de Gotthard (E).

IN "mijn tijd"probeerden wij zoveel mogelijk de Gotthart( en Ertzfeld te ontwijken en namen iedere gelegenheid waar om via de Simplon pas te gaan .

In mijn nummerieke lijst staat slechts één UN 3382  aangegeven als : bij inademing giftige vloeistof n.e.g. klasse 6.1 V.G. I en vervoerscategorie 1,met tunnelcode C/D

 

Dit product is vervoers categorie 1 en heeft een limitwaarde van 20 kg en een vermenigvuldigings factor van 50.

 

Als je app hier aan geeft dat je daarmee wel door de Gotthart mag kan zijn ,maar ik vrees dat de Zwitserse politie daar anders overdenkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Aroni:

Ik rij vaak met gemengde (stukgoed) ladingen en dan is het toch knap lastig om elk UN nummer terug te zoeken tussen de opsommingen en uitzonderingen. Ik vind dit nou typisch iets om nIEt zelf uit te vogelen maar aan een app over te laten. Er zijn ook best veel extra uitzonderingen; zo mag je met bepaalde 3382 stoffen weer wel door de Gotthard (E).

Leg eens uit hoe jij dat doet aub? Ik snap nog niks van gevaarlijke stoffen  rijden, maar dat zul je inmiddels wel snappen denk ik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je nog het adr moet halen, zorg dan dat je kop leeg is met de regels van horen zeggen van Pietje,Gerritje etc. Als je dan ben geslaagd dan zal je het beter begrijpen en anders even vragen aan de planner/afzender etc .Het is geen hoge wiskunde allemaal,succes met het rijden en leren.👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei iveco 35c17:

Limitwaarde ? Wat wil dat zeggen? @europeaan

 

En die vermenigvuldigingswaarde?

DE limitwaarde is het aantal kilo's wat je ,per verpakkingsgroep vrij mag vervoeren.
En de vermenigvuldigings waarde is de waarde waarmee je het aantal kilo's moet vermenigvuldigen om het aantal punten te berekenen ,indien je meerdere verpakkingsgroepen samen geladen hebt.

 

Voorbeeld:

Je hebt 300 kg van verpakkingsgroep II,is vervoerscategorie 2 ,factor 3,dus 3 x 300 = 900 punten

Je hebt ook 150 kg van verpakkingsgroep III,factor 1,dus 1 x 150 = 150 punten.

 

Je hebt totaal ( 300 + 150=) 450 kg ADR geladen,maar hebt wel (900+150)= 1050 punten,en kunt hier dus geen gebruik maken van de vrijstelling van 1.1.3.6.

 

IN de volgende lijst staat precies welke gewichten en waarden gelden voor de verschillende vervoerscategorieën:

 

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/gedeeltelijke-vrijstellingen.htm

 

Als je dus één vervoerscategorie (of verpakkingsgroep hebt ,heb je te maken met de limiet waarde ( 20,50,333 of 1000 kg)

Indien meerdere vervoerscatagorien(verpakkingsgroepen)dien je ,per verpakkingsgroep het aantal kilo's te vermenigvuldigen met de factor en deze resultaten bij elkaar op te tellen,dan kom je aan het aantal punten.

 

Om je nog wat bezig te houden dien je deze berekeningen ook op het vervoersdocument te vermelden.

Zeker in Nederland ,waar je,in tegenstelling van sommige buitenlanden, nog niet zo snel geselecteerd word op het vervoeren van ADR,bij een eventuele controle kun je t best gewoon de borden uitklappen en zorgen dat je uitrusting in orde is. 
 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 21-6-2020 om 19:33 zei europeaan:

Je hoeft toch niet elk UN nummer terug te zoeken,je hoeft alleen maar de totale gewichten per verpakkingsgroep op te tellen( en ,per groep,de vermenigvuldigings factor toe te passen).

Vertrouw je t niet als je b.v bij een verpakkingsgroep I uitkomt kijk je in je nummerieke lijst en zie je vanzelf wat de vervoerscategorie is.

 

Je bedoelt zeker vervoerscategorie ipv. verpakkingsgroep. Als je alleen maar UN nummer en PG's weet is het nog steeds een hele klus om de categorie te vinden.

In elk geval duurt dat minstens zo lang als met een app. Ik snap denk ik niet wat het voordeel is van zelf herleiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 21-6-2020 om 19:46 zei europeaan:

IN "mijn tijd"probeerden wij zoveel mogelijk de Gotthart( en Ertzfeld te ontwijken en namen iedere gelegenheid waar om via de Simplon pas te gaan .

In mijn nummerieke lijst staat slechts één UN 3382  aangegeven als : bij inademing giftige vloeistof n.e.g. klasse 6.1 V.G. I en vervoerscategorie 1,met tunnelcode C/D

 

Dit product is vervoers categorie 1 en heeft een limitwaarde van 20 kg en een vermenigvuldigings factor van 50.

 

Als je app hier aan geeft dat je daarmee wel door de Gotthart mag kan zijn ,maar ik vrees dat de Zwitserse politie daar anders overdenkt.

 

Ik kom nog vaak genoeg over de Simplon hoor 🙂 al was het maar omdat ik zelf ontdek dat de planners het niet goed hebben uitgerekend.

 

Ik denk dat ik het verkeerde nummer (3382) noemde, ben het even vergeten, sorry. Meld me later nog een keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei Aroni:

 

Je bedoelt zeker vervoerscategorie ipv. verpakkingsgroep. Als je alleen maar UN nummer en PG's weet is het nog steeds een hele klus om de categorie te vinden.

In elk geval duurt dat minstens zo lang als met een app. Ik snap denk ik niet wat het voordeel is van zelf herleiden

Als je nu dat kaartje had , had je gezien. Dat     PG 1   is VC 1 en PG 2 is  VC 2 etc. (En de uitzendingen staan mooi op dat kaartje,) 

Maar goed of je het nu linksom of rechtsom uitrekent , gaat erom dat je weet hoeveel punten je hebt.

Hoevaak is zoiets nu van toepassing? Lijkt mij alleen bij fijnmazige distributie aangezien de max 1000kg is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Aroni:

 

 

 

Ik denk dat ik het verkeerde nummer (3382) noemde, ben het even vergeten, sorry. Meld me later nog een keer.

IK vrees t ook,de Gotthart tunnel is een E tunnel en die mag je alleen rijden als je aan de voorwaarden van 1.1.3. ( de 1000 punten) voldoet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Lijkt mij alleen bij fijnmazige distributie aangezien de max 1000kg is.

Soms niet eens,het gaat om het aantal punten,en dat kan hoger liggen dan het aantal kilo's.

Of,ingeval van vervoerscategorie 4 ,zelfs hoger,want dan is er geen limit aan het gewicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei Aroni:

 

Je bedoelt zeker vervoerscategorie ipv. verpakkingsgroep. Als je alleen maar UN nummer en PG's weet is het nog steeds een hele klus om de categorie te vinden.

 

Welnee,die kun je zo aflezen op de nummerieke lijst,die in de documentatie zit( dikwijls(niet altijd) staat die in dezelfde kolom als de tunnelcode)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei andremast:

Topic starter krijgt op cursus een map Neem ik aan.

Daar staan de tabellen vd punten en LQ in,dan zal hij al deze reacties vanzelf begrijpen.......hoop ik voor hememoji849.pngemoji23.png

 

 

Ik laat je volgende week donderdag weten hoe het afgelopen is Andre😅👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden