[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Eindelijk komt er een einde aan alle misstanden


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

h) voertuigen die worden gebruikt in verband met de rioleringsdienst, diensten ter bescherming tegen overstromingen, diensten met betrekking tot de water-, gas of electriciteitsvoorziening, onderhoud van en toezicht op wegen, de ophaaldienst voor huishoudelijk afval en de verwijdering ervan, diensten van telegrafie en telefonie, radio- en televisie-uitzendingen, evenals voor de opsporing van zend- of ontvangstapparatuur voor radio en televisie;

Ik weet uit ervaring dat ook in Frankrijk je dit niet hoeft bewijsbaar mee de nemen, en voor dit werk geld toch echt rijden OOS. Ik heb jaren helikopters naar Gap gereden (eerst vanuit Rotterdam later Zeebrugge) en werd bijna elke rit gecondoleerd omdat het een interessante vracht was werd elke keer gezegd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Citaat

September 2022 Toegang tot het beroep

Betrouwbaarheidseis (ERRU)

 

Belangrijke, heel belangrijke en meest zware inbreuken op de geldige regels (*) worden opgenomen in de met elkaar verbonden nationale registers (ERRU) en kunnen leiden tot verlies van de betrouwbaarheid voor de transportmanager en de onderneming en daarmee ook van de vergunning. Het gaat om overtredingen m.b.t. rij- en rusttijden, tachograaf, arbeidstijd, gewichten en afmetingen, technische controle, vakbekwaamheid van chauffeurs, snelheidsbegrenzers, vervoer van gevaarlijke goederen, vergunningen, bestuurdersattest en dierenvervoer.

 

NB ERRU is in NL tot op heden niet toegepast (had vanaf 2013 moeten plaatsvinden). Implementatie van huidige wetgeving wordt verwacht in januari 2021.

 

Bron: https://www.tln.nl/app/uploads/2020/07/MP-bestand-1-2.pdf

 

Schandalig toch eigenlijk hé.. dat wij in ons land een aansluiting op een internationaal registersysteem voor het beroepsverkeer maar niet voor elkaar krijgen.. :zegtniets::eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Effect terugkeerplicht trucks en chauffeurs nader onderzocht

Men denkt nu: hé , al die vrachtwagens en al die chauffeurs die heen en weer moeten gaan rijden, is dat nou wel zo goed voor het klimaat??

 

Beetje laat om daar nu mee te komen.

 

Bron: TTM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat het effect op het klimaat zal zijn is afwachten.

Dat het een prijsdrukkend effect gaat hebben op alle vrachten van west naar oost is wel een ding wat zeker is.

Als er al vrachten zijn naar de thuislanden van deze mensen zullen die onder druk komen staan omdat er meer auto's die kant op moeten dan dat er vracht is.

IK denk dat de vrachtprijzen zo rond de brandstofkosten komen liggen,alleen de bevrachters lachen zich de lul uit de broek,die kunnen deze ondernemers mooi uitpersen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Ger-1957:

nee je vloekt niet, maar die ritten zijn er niet daarom rijden ze hier :p

Conclusie, er zijn teveel auto's van die boefjes uit het oosten. 

 

Correctie, er zijn teveel auto's met kentekens uit het oosten van europa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Vledder:

Beetje laat om daar nu mee te komen

 

Nou ja, er is nu een nieuwe EU commissie... en Fransie T. heeft zijn Green Deal ideaal..

 

Ik lees in het artikel dat de betreffende 'return to home' maatregel in 2017 niet in het door de EC goedgekeurde Mobility Package deal zat, aldus de EU commissaris.

 

Hoe zit dat dan? Welke belangenclub heeft dit er dan alsnog aan toegevoegd?

 

Het lijkt er wel op dat de 2 maatregelen die nu onderwerp van onderzoek zijn, juist ten gunste zouden moeten zijn voor de (west) Europese wegtransport activiteiten / een eerlijker speelveld nastreven en dat dit tegen het zere been van de EU commissaris is?

 

Tja, wat wil de EU dan eigenlijk? Een ideaal klimaat.. maar sociaal / geestelijk uitgewoonde chauffeurs hebben omdat die bijna nooit in hun thuisomgeving kunnen/ mogen zijn?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

of de Oost Europese drivers komen hier een tijdje geld verdienen  ( voor een NL of West Europees bedrijf tegen minimale beloning ??) en verblijven misschien dan  in een zgn Polenhotel (voor hun 45 uur rust en de 24u onderweg) zoals veel andere al doen die bv in de metaalsector werkzaam zijn.  en eens in de zoveel weken misschien naar huis??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei henri:

veronderstel dat het gebeurd dat ze worden weg gestuurd  wat ik niet verwacht.

wie gaat dan die vrachten weg rijden die hun nu rijden ?

de nederlandse transporteurs die kunnen dan in keer wel aan nederlandse chauffeurs komen ?

 

dezelfde vent met een auto op een ander kenteken....

 

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Maar als ze nu al meer verdienen dan in hun thuisland en ze gaan dan bv NL cao betaald krijgen dan willen er toch nog veel meer hier gaan rijden ?

Maar dan is het voor de werkgever niks duurder om er een NL chauffeur op te zetten,de loonkosten blijven dan gelijk.

Bijkomend voordeel: de communicatie kan soms wat vlotter verlopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
47 minuten geleden zei europeaan:

Maar dan is het voor de werkgever niks duurder om er een NL chauffeur op te zetten,de loonkosten blijven dan gelijk.

Bijkomend voordeel: de communicatie kan soms wat vlotter verlopen

Ik heb daar mijn twijfels over. Volgens mij hoeft een werkgever geen pensioenafdracht te betalen voor een buitenlandse werknemer omdat hij hier geen pensioen opbouwt. En zo zullen er nog wel meer zaken zijn waardoor ze toch nog goedkoper zijn.

 

Maar ik kan natuurlijk ook helemaal verkeerd hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei edje:

Ik heb daar mijn twijfels over. Volgens mij hoeft een werkgever geen pensioenafdracht te betalen voor een buitenlandse werknemer omdat hij hier geen pensioen opbouwt. En zo zullen er nog wel meer zaken zijn waardoor ze toch nog goedkoper zijn.

 

Maar ik kan natuurlijk ook helemaal verkeerd hebben.

Volgens mij moet een werkgever zich aan de Nederlandse (CAO) regelgeving houden als hij ,wat voor mensen dan ook,in dienst neemt.

Er waren in het verleden toch nogal wat rechtszaken met dat Cypriotische uitzendbureau.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

Maar dan is het voor de werkgever niks duurder om er een NL chauffeur op te zetten,de loonkosten blijven dan gelijk.

Bijkomend voordeel: de communicatie kan soms wat vlotter verlopen

Met cao en fuwa valt er mss nog wat te schuiven maar als de chauffeur op donderdag al begint te knerpen over weekend rust of iets dergelijks kan dat beter maar zijn in een taal die je niet verstaat :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Met cao en fuwa valt er mss nog wat te schuiven maar als de chauffeur op donderdag al begint te knerpen over weekend rust of iets dergelijks kan dat beter maar zijn in een taal die je niet verstaat :D

Wanneer een chauffeur zijn weekend rust moet gaan maken (en hoe lang) kan een goede planner zo zien in zijn systeem,dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

 

Onlangs oordeelde de Rechtbank Noord-Nederland dat buitenlandse ondernemingen die hun werknemers tijdelijk in Nederland laten werken, moeten deelnemen in verplicht gestelde bedrijfstakpensioenfondsen. Deze uitspraak kan grote gevolgen hebben voor met name de bouw- en transportbranche.

 

>> bron <<

Onlangs - vonnis van de kantonrechter d.d. 15 november 2016

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei jean3:

of de Oost Europese drivers komen hier een tijdje geld verdienen  ( voor een NL of West Europees bedrijf tegen minimale beloning ??) en verblijven misschien dan  in een zgn Polenhotel (voor hun 45 uur rust en de 24u onderweg) zoals veel andere al doen die bv in de metaalsector werkzaam zijn.  en eens in de zoveel weken misschien naar huis??

Daar bij jullie in de buurt tegenover VDL is dat ook een Polenhotel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

"Eindelijk komt er een einde aan alle misstanden"

 

En toch bekruipt mij het gevoel dat dit alles gewoon niet uitvoerbaar is/niet controlleerbaar.

Of anders, net als met dat gejuich toen die 35uur bijscholing erdoor gedrukt werd, dat dit alles gewoon de zoveelste verkrampte poging is om de concurrentie van MOE te temperen, maar deze regel er gewoon he-le-maal verkeerd uit gaat pakken voor die westerse chauffeur die nog langere ritten/dagen van huis wil maken/zijn.....

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beste Ger mooi geciteerd en gecopieerd.... alleen ging dat over mensen uit andere landen die hier ter werk werden gesteld met voertuigen en/of middelen die in Nederland geregistreerd stonden. 

Het vonnis gaat niet over transito verkeer en/of cabotage verkeer wat wordt uitgevoerd met voertuigen geregistreerd in het land van herkomst van de bestuurder. 

 

De Nederlandse wetgeving is heel duidelijk  in het feit dat als er afdragen voor sociale lasten worden gedaan in het land van herkomst er in Nederland voor in ieder geval landen aangesloten bij de EU geen afdraging te hoeven worden gedaan in Nederland. 

 

Ergo: Er zullen meer Polen op Nederland gaan rijden als ze daardoor beter betaald worden. En je hoeft daar mijn mening niet voor te geloven, maar zoek maar eens op wat het chauffeurs te kort is in Polen voor distributie...... Sinds de "gelijke" betalingen is de omslag van Poolse chauffeurs die meer op binnenland gingen rijden gekenterd. 

 

7 uur geleden zei edje:

Maar ik kan natuurlijk ook helemaal verkeerd hebben.

Ja/Nee, Wel als de werknemer voor een Nederlandse vestiging werkt en op een in Nederland geregistreerd voertuig rijd. Nee, als hij werkt voor een vestiging in het land van herkomst op een voertuig uit het land van herkomst. 

 

3 uur geleden zei steenhaas1:

Onlangs - vonnis van de kantonrechter d.d. 15 november 2016

En dat vonnis heeft het ook over werknemers voor een uitzendbureau ingehuurd door een Nederlands bedrijf met een Nederland gesettelde vestiging. En vooral die laatste drie woorden die doen het hem. 

 

59 minuten geleden zei Murphy:

 deze regel er gewoon he-le-maal verkeerd uit gaat pakken voor die westerse chauffeur die nog langere ritten/dagen van huis wil maken/zijn.....

Dat is juist de crux die de bonden niet willen horen van hun leden. Want volgens de bonden willen alle chauffeurs gewoon elke avond thuis zijn en zijn de overnachtingen eigenlijk een noodzakelijk kwaad. 

 

Deze deal laat nog steeds alles mogelijk alleen niet met hetzelfde voertuig. 

A ( uit Polen ) gaat rijden op maandag vanuit Warschau met auto 1. A gaat na 10 dagen lekker naar huis en auto 1 wordt overgenomen door chauffeur B die een ritje tussen door van de planning krijgt om net over de grens met Duitsland in Polen te gaan lossen. Na de 10 werkdagen van chauffeur B gaat chauffeur C ermee op pad.......

Maw, de auto komt terug alleen de chauffeurs zijn hun vaste auto kwijt en rijden nog steeds gewoon 10/12 dagen rond en doen nog precies hetzelfde.

Het gevaar van wat hier boven staat is dat de chauffeurs die nu nog enige binding met het voertuig hebben en problemen melden dit ook niet meer zullen doen, want ze hebben maar een paar dagen en dan krijgen ze weer een andere auto uit de vloot. 

 

En dan is er een heel ander punt waar deze package aan aan het knagen is: het vrije verkeer van handel in de EU. Nu al zijn er mastenschilders die stoppen in Duitsland omdat na aftrek in NL ze minder verdienen dan in Nederland want de telling gaat over de bedragen voor de afdragingen, niet erna. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
3 uur geleden zei Ger-1957:

Hoe bedoel je dat? hij kan nog gewoon 4 weken onderweg blijven of 3 weken met alleen verkorte rust 

 

Trouwens TLN is zelf voorstander van deze regelgeving:

"TLN wil graag duidelijkheid, eenvoud en goede omstandigheden voor chauffeurs. TLN is tegen een onbeperkte mogelijkheid maandenlang in de cabine te leven. De Commissie probeert daar een einde aan te maken en dat is positief"

>> klik << 

Als ik enkel bij mij rond kijk, ik had een collega, die was gewoon 2-3 maanden onderweg. Geld verdienen en dan nam hij gewoon een maand vrij.

Mijn oudste zoon is ook al 6 weken niet thuis geweest. Hij "woont" in zijn wagen. Maar geheel vrijwillig!

 

Waar ik op doelde was dat na dat behalen van het succes dat IEDEREEN een bijscholing moest hebben na 5 jaar, velen onder ons dachten en zeiden: Nu is het gebeurt met die MOE chauffeurs.

Dat heeft dus ff anders uitgepakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden