[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Eerste keer is altijd moeilijk


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

image.thumb.png.200e5ba24f59bfcfa4471eb80fe884de.png

 

Vrachtwagen ramt overkapping winkelcentrum in Apeldoorn

Een vrachtwagenchauffeur zag vanmiddag in Apeldoorn de overkapping van winkelcentrum de Mheen over het hoofd. 

 

Het was de eerste keer voor de chauffeur bij dit winkelcentrum.

 

Bron: De Stentor

 

Lijkt me dat hij de uitzwaai niet helemaal goed had ingeschat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Marotrans:

Volgens de chauffeur draaide de as niet snel genoeg :D

De as draait toch met de stuursnelheid van de trekker mee, hoe kan die dan niet snel genoeg draaien?  Waarschijnlijk heeft ie hem zelf hoog opgehaald en nooit aan die meesturende as gedacht denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei henri:

iveco misschien dat de techniek niet helemaal goed  meer werkte  van de stuuras ?

alles kan kapot gaan.

Is idd ook een mogelijkheid. Maar als dat zo zou zijn zou die oplegger er dan op de rechte weg wel lekker sporen?  Ik als leek kan me  voorstellen dat die stuuras dan ook zou gaan zoeken of iets dergelijks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
57 minuten geleden zei iveco 35c17:

Is idd ook een mogelijkheid. Maar als dat zo zou zijn zou die oplegger er dan op de rechte weg wel lekker sporen?  Ik als leek kan me  voorstellen dat die stuuras dan ook zou gaan zoeken of iets dergelijks.

Dat valt reuze mee. Stuurassen zijn op naloop gemonteerd, zodat als de gedwongen besturing om wat voor reden dan ook wegvalt, de as gewoon blijft volgen en niet gaat zoeken. Dit is uit veiligheidsoverwegingen verplicht. Bij rechtuitrijden merk je dus niet veel als je trailerbesturing kapot gaat.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei Da Raymzter:

Dat valt reuze mee. Stuurassen zijn op naloop gemonteerd, zodat als de gedwongen besturing om wat voor reden dan ook wegvalt, de as gewoon blijft volgen en niet gaat zoeken. Dit is uit veiligheidsoverwegingen verplicht. Bij rechtuitrijden merk je dus niet veel als je trailerbesturing kapot gaat.

Ok, duidelijk👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei Nagamiji:

 

Ik denk dat de huidige winkelcentra op nieuwe vrachtwagenchauffeurs, die het moeten leren, 

Soms kan je het denken beter aan een ander overlaten.

 

Nieuwe (winkel)centra worden juist NIET gebouwd op vrachtwagens, gezien de minimal ruimte en ongelofelijke onhandig geplaatste losplaatsen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Teddybeer:

Soms kan je het denken beter aan een ander overlaten.

 

Nieuwe (winkel)centra worden juist NIET gebouwd op vrachtwagens, gezien de minimal ruimte en ongelofelijke onhandig geplaatste losplaatsen......

Was een geintje... 

 

Vergat de knipoog. 🙈

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Teddybeer:

ongelofelijke onhandig geplaatste losplaatsen......

De Jumbo heeft een grote overdekte eigen losruimte, dat geldt voor andere winkels ook. Geen kruising met winkelende mensen. Het is ook een ambitieus project. Of het handig is, kan ik niet beoordelen, ik mag dáár niet komen. En meneer Nagamiji lost niet in de buurt van zijn woning. Zo wil Jumbo voorkomen dat de chauffeurs thuis een bakkie doen of meer... AH deed niet zo moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 20-7-2020 om 19:14 zei Dokus:


Dat is lang niet altijd het geval

Ik heb meer dan eens een trailer er achter gehad die meer dan een halve meter uit het lood er achter hing. Je kon hem dan wel weer uitlijnen, al hielp dat vaak ook maar kortstondig.

Ik heb het ook wel verschillende keren gehad dat de oplegger besloot nog een poosje door te sturen wanneer hij weer recht achter de trekker zou moeten lopen, met het gevolg dat de achterkant een enorme zwieper naar buiten maakt.


emoji40.png —- nulli cedo —- emoji40.png

Die verschijnselen ken ik. Is meestal slijtage op de stuurwig of kabels/stuurkogels van stuurstangen.

Stuurwiggen en hun rubber veerblokjes zijn slijtagedelen, en als deze niet meer/goed veert, ligt ie niet helemaal aan in de schotel, waardoor  bij uitkomen van een bocht de kopplaat niet in lijn met de trekker komt en dus de stuuras ook blijft hangen of iets doorschiet. 

 

Als de verbinding tussen koppelplaat en asstel helemaal wegvalt, is een stuuras in principe een vrije naloopas geworden. En die komt bij rechtuitrijden in middenpositie uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 20-7-2020 om 18:41 zei Teddybeer:

Soms kan je het denken beter aan een ander overlaten.

 

Nieuwe (winkel)centra worden juist NIET gebouwd op vrachtwagens, gezien de minimal ruimte en ongelofelijke onhandig geplaatste losplaatsen......

 

image.png

 

Zo'n type overkapping om onder door te lopen zie ik bij nieuwbouw van winkelcentra ook niet meer. Is toch iets meer van de jaren 80, vind ik.

Ach, zo te zien was het de keuze tussen de kap of de lantaarnpaal op links binnenkant.. :zegtniets:

 

 

In Tiel is er een nieuw winkelcentrum opgeleverd, reed er vanmiddag langs. De Jumbo is een paar meter naar het oosten verhuisd. Inpandig lossen...dat haaks op de rijweg van het parkeerterrein is gemaakt) maar ja, de chauffeurscabine mag natuurlijk nét buiten het dak staan... dus OF in de zon OF met een natte kop instappen als het regent.. 

 

Maar goed, qua ruimte om weg te draaien.. da's niet veel, als ik dat zo gauw ff zag. Hopelijk wordt het parkeerverbod aldaar goed gehandhaafd.. want de chauffeur zal toch tot aan de opsluitbanden moeten ophalen om er uit te kunnen  draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei Durashift:

Maar goed, qua ruimte om weg te draaien.. da's niet veel, als ik dat zo gauw ff zag.


Ook dit is een kwestie van cm volgens mij dat het niet paste.

Bij twijfel uitstappen is het gezegde in de winkeldistributie. 
Inzicht heb je van nature of leer je met de jaren, maar met een keer extra uitstappen kan je veel schade voorkomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Durashift:

want de chauffeur zal toch tot aan de opsluitbanden moeten ophalen om er uit te kunnen  draaien.


En anders wachten, het is niet anders.

Iets wat wel wil helpen is met paniekmaatregelen binnen gaan om te vermelden dan auto met dat en dat kenteken schade heeft en of de eigenaar zich wil melden. 
 

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Dokus:


Even een misverstand wegwerken.

Ik heb het over hydraulische besturing.


emoji40.png —- nulli cedo —- emoji40.png

Oh sorry, ik was uitgegaan van kabel of stangenbesturing omdat de trailer op de foto dat heeft.

 

By hydraulische bssturing kan behalve de slijtage van stuurwig en zijn vering, nog meer een scheefloop veroorzaken. 

Vooral bij diepladers met kleine banden is de naloop van de as nogal eens zeer beperkt, waardoor bij storing of uitval van het stuursysteem de as niet zo makkelijk naar de middenpositie gaat. En dan heb je een uitdagende combinatie om tussen de lijntjes te houden......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Nagamiji:

Briljant :ja:

 

Dat is sneller dan de auto laten wegslepen. 

Een auto wordt zeker NIET zomaar weggesleept ....... zelfs niet als hij op een laad/losplaats staat. 
dus alle andere briljante oplossingen zijn altijd sneller. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden