[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

‘Uitvlaggen trucks wordt minder interessant’


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

Jarenlang was het schering en inslag: het uitvlaggen van trucks. Ook Nederlandse transportbedrijven reden veelvuldig met ‘witte platen’, ze lieten hun trucks in Oost-Europa registreren. Het nieuwe Mobility Package stelt periodieke terugkeer van chauffeurs en voertuigen verplicht en daardoor wordt uitvlaggen minder interessant. Dat stelt ING in haar vorige week verschenen Assetvisie.

 

Hele verhaal op TTM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
57 minuten geleden zei tstle:

Hopelijk komt dit op termijn de arbeidsvoorwaarden en salaris van NL chauffeurs ten goede

Zou je denken ?

Je kunt enerzijds wel 10 % loonsverhoging realiseren,maar als anderzijds de mogelijkheid tot het maken van uren,overuren en zaterdag en zondag uren rigoreus aan banden gelegd word,zal de balans niet naar de kant van de chauffeur uitslaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei europeaan:

Zou je denken ?

Je kunt enerzijds wel 10 % loonsverhoging realiseren,maar als anderzijds de mogelijkheid tot het maken van uren,overuren en zaterdag en zondag uren rigoreus aan banden gelegd word,zal de balans niet naar de kant van de chauffeur uitslaan.

 

Ach, werkdagen van 15 uur. Dan loopt het wat uit bij de klant en de lading moet wel gelijk verder dus ff doorrijden. Werkdag is dan 16 a 17 uren. Voordat er een tekort is aan de mogelijkheid om overuren te maken zal er nog heel wat moeten gebeuren. Al hoor ik weleens dat er chauffeurs zijn die hun huishoudboekje niet meer rond krijgen zonder heel veel overuren. Ik vraag me af of dat een situatie is die je moet willen. Ik heb liever een degelijk basissalaris zodat ik geen overuren nodig heb om redelijk te leven. Maar ik weet inmiddels dat ik daarin in de minderheid ben. De meesten hebben weinig interesse in het  uurloon en de voorwaarden maar willen het liefst 70u per week werken om hetzelfde te bereiken als de rest van  het land in 40u.

 

Ook zo grappig. Normaal is het wettelijk zo dat als je gemiddeld over x maanden een bepaald aantal uren per week werkt dat je dan ook  recht hebt op een contract met die uren. Maar chauffeurs nemen genoegen met een 40u contract en werken standaard meer uren. Chauffeurs die een parttime contract hebben van bijv. 24u of 32u krijgen pas na 40u overuren toeslag....

 

In Amerika hebben ze een beschermde arbeidsmarkt. Daar kan niet de halve wereld binnenvliegen om maar aan het werk te gaan. Daar verdienen chauffeurs al tegen de 24 $ per uur. Nederland is minstens zo welvarend toch zitten we hier veel lager met de lonen. Er zit nog wel een verschil met pensioen en sociale lasten natuurlijk. Maar alsnog...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De tijd van 60 a 70 uur werken heb ik wel gehad, al een hele tijd trouwens. Ik heb nu meer vrije tijd, een beter sociaal leven en...............meer rust in mijn lichaam. Daar kan geen salaris van 3000 euro tegenop, dan maar wat minder salaris maar wel een betere invulling van het leven.

Maar dat is ieder zijn/haar keuze natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei tstle:

 

 Ik heb liever een degelijk basissalaris zodat ik geen overuren nodig heb om redelijk te leven. Maar ik weet inmiddels dat ik daarin in de minderheid ben. De meesten hebben weinig interesse in het  uurloon en de voorwaarden maar willen het liefst 70u per week werken om hetzelfde te bereiken als de rest van  het land in 40u.

 

 

 

.

Wat je hier zegt is whishfull thinking.

Wat stel je dan voor/op hoeveel wil je die "basis"dan hebben ( hoeveel % méér dan het huidige uurloon)

Stle ;je wilt een basisloon wat vergelijkbaar is met een huidig loon + 10 overuren.

Dan zul je het basisloon toch op moeten trekken met 32 % van wat je nu als basisloon hebt( bij een gelijk aantal uren van 40 u/week )

32 % erbij,dan teken je je doodvonnis,geen enkel bedrijf die daar in meegaat.

 

Dat je zegt dat de meesten geen interesse hebben in het uurloon is klinkklare onzin,toen we jaren geleden( omstreeks 1975/76) overgingen van allerlei constructies zoals rittengeld,daggeld kilometergeld,en nog wat andere fantasieën naar een uurloon begon ik pas geld te verdienen.

 

Dat ons uurloon niet t hoogste is heb je gelijk,maar in het verleden kon je je week of maandloon aardig optrekken door méér uren te maken.

Daar is niks mis mee,maar je moet dat willen doen,wil je niet meer uren draaien moet je geen chauffeur worden,Mark Rutte of Wouter Koolmees  houden per uur ook meer over dan jij en ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei tstle:

 

 

 

In Amerika hebben ze een beschermde arbeidsmarkt. Daar kan niet de halve wereld binnenvliegen om maar aan het werk te gaan. Daar verdienen chauffeurs al tegen de 24 $ per uur. Nederland is minstens zo welvarend toch zitten we hier veel lager met de lonen. Er zit nog wel een verschil met pensioen en sociale lasten natuurlijk. Maar alsnog...

Als je de U.S.A bedoelt,dat zijn iets van 52 staten ,en het staat iedere Amerikaanse staatsburger vrij om te gaan werken in welke staat hijzelf wilt.

En al zouden ze 48 dollar per uur verdienen dan zou ik er nog niet dood gevonden willen worden,maar dat is mijn persoonlijke mening hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Dat toep ik hier al een paar jaar, maar krijg telkens te horen dat we die overuren nodig hebben om een goed loon over te houden, een goed loon hoord een goed basis salaris te zijn.

DE verhoging van het uurloon is al jaren het hete hangijzer in de CAO onderhandelingen,evenals de "8 urige werkdag"

De verhoging van t uurloon gaat iedere keer moeizaam,en de 8 urige werkdag hebben we nooit voor elkaar gekregen in al die jaren.

 

Die overuren hebben we niet nodig,maar ze zijn welkom als je er voor kiest om ze te maken.

Een jeugdvriend van mij koos er voor om geen chauffeur te worden ,hij ging in "den bouw' aan de slag,40 uur en op tijd thuis,maar zijn vrouw stond dan al met de patatten klaar want hij "moest "nog enige duizenden stenen en stapelen in de avond uren,en in het zwart natuurlijk.

( met zijn 50 ste was hij "klaar met werken"niet omdat hij financieel binnen was ,maar omdat hij helemaal versleten was)

Dus  dat meer willen werken is niet iets wat chauffeurs eigen is,dat komt in alle lagen van de bevolking voor.

Maar waar t om gaat is of je t vrijwillig doet of dat je er toe gedwongen word,en als je t doet mag t toch best wat op brengen?

 

Soms lijkt wel of men werken een straf vind ( wat je zo weinig mogelijk moet doen in je leven) en overuren,ook betaalde, een doodzonde is.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
4 uur geleden zei Ger-1957:

Dat toep ik hier al een paar jaar, maar krijg telkens te horen dat we die overuren nodig hebben om een goed loon over te houden, een goed loon hoord een goed basis salaris te zijn.

Ja, maar wie vertegenwoordigt de chauffeur bij de loons onderhandelingen?

Hebben die mensen dit niet zo ver laten komen dat de chauffeur het van de overuren moet hebben?

 

(dit is geen aanval op die mensen, ook niet tegen jou Ger, maar dit is wat ik constateer en hier tegen de mannen zeg als ze weer eens potloden komen uitdelen....).

En ja, ik ook ben lid!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Ja, maar wie vertegenwoordigt de chauffeur bij de loons onderhandelingen?

Hebben die mensen dit niet zo ver laten komen dat de chauffeur het van de overuren moet hebben?

 

(dit is geen aanval op die mensen, ook niet tegen jou Ger, maar dit is wat ik constateer en hier tegen de mannen zeg als ze weer eens potloden komen uitdelen....).

En ja, ik ook ben lid!

Hoger basissalaris is meer vakantiegeld, hogere uitkering bij langdurig ziekte, hoger pensioen (als dat dan nog bestaat) hogere vergoeding overuren etc etc. Ik snap ook nog steeds niet dat de leden daarvoor gaan.

 

Ik was lid dus eigenlijk geen recht van spreken meer, volgens velen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

Wat je hier zegt is whishfull thinking.

Wat stel je dan voor/op hoeveel wil je die "basis"dan hebben ( hoeveel % méér dan het huidige uurloon)

Stle ;je wilt een basisloon wat vergelijkbaar is met een huidig loon + 10 overuren.

Dan zul je het basisloon toch op moeten trekken met 32 % van wat je nu als basisloon hebt( bij een gelijk aantal uren van 40 u/week )

32 % erbij,dan teken je je doodvonnis,geen enkel bedrijf die daar in meegaat.

 

Dat je zegt dat de meesten geen interesse hebben in het uurloon is klinkklare onzin,toen we jaren geleden( omstreeks 1975/76) overgingen van allerlei constructies zoals rittengeld,daggeld kilometergeld,en nog wat andere fantasieën naar een uurloon begon ik pas geld te verdienen.

 

Dat ons uurloon niet t hoogste is heb je gelijk,maar in het verleden kon je je week of maandloon aardig optrekken door méér uren te maken.

Daar is niks mis mee,maar je moet dat willen doen,wil je niet meer uren draaien moet je geen chauffeur worden,Mark Rutte of Wouter Koolmees  houden per uur ook meer over dan jij en ik.

 

Oke de mensen die in '75 al achter het stuur zaten zullen er meer de waarde van inzien. Maar dat is inmiddels 45 jaar geleden dus niet perse het grootste deel meer van de chauffeurs.

 

Ik zou zeggen een grondige herziening van de schalen. Zeker nu de huizenprijzen de pan uit rijzen kan je vrij weinig meer met een chauffeurssalaris. Interessant is dat 14,- per uur door bijv. FNV als gewenst minimumloon wordt gezien https://www.businessinsider.nl/minimumloon-moet-50-omhoog-naar-14-euro-per-uur-eist-fnv/

 

Dat is dan voor beroepen waar geen duur papiertje voor nodig is. Alles onder D4 haalt dat al nieteens. Dus D4 als minimale start voor de laagste schaal zou een goede stap zijn. Misschien zou een 'randstad' component in het loon ook goed zijn. In de regio Amsterdam of Utrecht is het veel duurder wonen dan in Groningen. Per provincie bekijken lijkt het niet verkeerd. In Groningen met een lage hypotheek is het waarschijnlijk prima leven met D5. Maargoed ik sprak pas een buschauffeur en die verdiende heel erg leuk voor 4 diensten in de week.

 

Maar in transport, dan ben je 30 en solliciteer je bij een groot bedrijf in Utrecht of Amsterdam en dan hoor je 'Ah u heeft net het C rijbewijs, u start bij ons dan in D0'. Tja, wat verwachten ze. Dan kan je net een studentenkamer huren. Die bedrijven hebben het trouwens helemaal niet zwaar door concurrentie uit het oostblok. Integendeel, ze werken voor de overheid onder meerjaars contracten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei tstle:

 

Oke de mensen die in '75 al achter het stuur zaten zullen er meer de waarde van inzien. Maar dat is inmiddels 45 jaar geleden dus niet perse het grootste deel meer van de chauffeurs.

 

 

 

 Dus D4 als minimale start voor de laagste schaal zou een goede stap zijn. Misschien zou een 'randstad' component in het loon ook goed zijn. In de regio Amsterdam of Utrecht is het veel duurder wonen dan in Groningen. Per provincie bekijken lijkt het niet verkeerd. In Groningen met een lage hypotheek is het waarschijnlijk prima leven met D5. Maargoed ik sprak pas een buschauffeur en die verdiende heel erg leuk voor 4 diensten in de week.

 

 

Toen wij ,bijna 50 jaar terug trouwden en een huisje kochten,een hypotheek afsloten en verbouwden was ik ook al chauffeur.

Na enige jaren liep de rente zo hoog op dat we op een gegeven moment 14 % !!!!!! rente betaalden.

Toen was ik blij dat ik wat overuren kon maken,anders hadden we,en velen met ons niet gered.

Ook konden we ons niet verschuilen achter en looneis om de salarissen maar enorm te verhogen omdat we veel rente moesten betalen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei edje:

Per provincie bekijken hoeveel je gaat verdienen? Sorry maar hier moet ik toch hard om lachen. 

Dan worden de mensen uit de provincie de nieuwe "oostblokkers"die gaan dan massaal in de steden solliciteren.

Of.. bedrijven in de randstad zetten in hun advertenties: niet woonachtig ni de provincies onnodig te solliciteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei tstle:

 

 

 

Maar in transport, dan ben je 30 en solliciteer je bij een groot bedrijf in Utrecht of Amsterdam en dan hoor je 'Ah u heeft net het C rijbewijs, u start bij ons dan in D0'. 

Wat is daar mis mee?volgens FUWA regels ben je ,als pas beginnend distirbutie chauffeur al te hoog ingeschaald,

en als "beginnend chauffeur"begin je altijd in stap 0.

Salaris word ingeschaald aande hand van het werk wat je doet,niet naar het poppetje wat het doet.

En de de stappen 0 t/m 6 of 7 geven de ervaringsjaren aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei europeaan:

Wat is daar mis mee?volgens FUWA regels ben je ,als pas beginnend distirbutie chauffeur al te hoog ingeschaald,

en als "beginnend chauffeur"begin je altijd in stap 0.

Salaris word ingeschaald aande hand van het werk wat je doet,niet naar het poppetje wat het doet.

En de de stappen 0 t/m 6 of 7 geven de ervaringsjaren aan.

 

Er is niks mee dat je onderaan begint, maar het salaris wat daarbij hoort is te laag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei tstle:

 

 

 

In Amerika hebben ze een beschermde arbeidsmarkt. Daar kan niet de halve wereld binnenvliegen om maar aan het werk te gaan. Daar verdienen chauffeurs al tegen de 24 $ per uur. Nederland is minstens zo welvarend toch zitten we hier veel lager met de lonen. Er zit nog wel een verschil met pensioen en sociale lasten natuurlijk. Maar alsnog...

We  hebben hier een paar USA specialisten die het je haarfijn kunnen uitleggen hoe het daar werkt.

Denk dat je er te rooskleurig tegenaan kijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei tstle:

 

 De meesten hebben weinig interesse in het  uurloon en de voorwaarden maar willen het liefst 70u per week werken om hetzelfde te bereiken als de rest van  het land in 40u.

 

 

Nou 70 uur per week, ben je helemaal gek, dan ben je in een strafkamp in Siberie beter af:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

 

 

Mijn vader is heel zijn arbeidsleven metselaar geweest en stond met zijn 13e op de bouw, hij wordt in september 91 en heeft alleen een plastiek knie    

IK ben vrijwel heel mijn arbeidsleven chauffeur, ging met 18 op de auto met 34 had ik mijn eerste hernia (werd 80-100% afgekeurd) op mijn 50e schouder kapot, mijn heup begint nu knap vervelend te doen, op mijn 65e denk ik afgewerkt te zijn, maar het kan ook zomaar zijn dat ik toch door ga tot de 67  (Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat die jeugdvriend van jou een watje is ;)

Ger,wat ik wil zeggen is dat ik,als chauffeur,met overuren zeker zo veel verdiende als mijn maat in den bouw.

Maar dat hij,om met hetzelfde geld naar huis te kunnen zijn lichaam moest slopen zodat hij met zijn 50 ste versleten was ,einde oefening.

 

Al de mankementen die jij opnoemt zijn aan mij voorbij gegaan,mazzel voor mij hoor,jij zult er ook niet voor gekozen hebben om dat allemaal te mankeren.

IK ben nu 72 en met mijn 60 ste met pre pensioen gegaan,de reden dat ik daar gebruik van maakte was niet mijn gezondheid ,maar die van mijn vrouw( en in mindere mate de algehele teleurgang van het Nederlandse internationale transport,lees de opkomst van uitvlaggers en Oost Europese mensen op de uitgevlagde auto's))

De paar mankementjes die ik had ( een brughoektumor en staar) zijn na mijn pensioenering ontdekt en inmiddels alweer helemaal verholpen.

Inmiddels voel ik me redelijk fit,dus zou er poep aan de knikker komen stap ik zo weer op en ga weer buitenland rijden.

IK heb in het verleden veel ,heel veel weekenden gemaakt,waarvan de meesten rijdend,en daar nooit n hekel aan gehad,en daar nooit schade van ondervonden.

Niemand heeft mijn ook ooit gevraagd of ik het wel aankon dat werk,geen baas,geen minister,en ook geen vakbonds mensen.

Als ,wie dan ook met een goed voorstel komt zal ik het aanvaarden ,of ik geef mijn bezwaren aan( hoewel dat laatste nogal eens op bezwaren stuit in bepaalde kringen)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

 

Gelukkig gaan er steeds meer stemmen op dat ze juist minder willen werken, 

Hoezo gelukkig? Wordt jij daar blij van ofzo? Ik wordt 62 en zou niet anders willen. En als jij anders wil word ik daar niet gelukkig van hoor. Moet je lekker zelf weten. Maar jouw bondsvriendjes zetten zich alleen maar in voor dit soort gedachtes dus wordt er geen hond meer lid.

  • Like 6
  • Thanks 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei europeaan:

Als je de U.S.A bedoelt,dat zijn iets van 52 staten ,en het staat iedere Amerikaanse staatsburger vrij om te gaan werken in welke staat hijzelf wilt.

En al zouden ze 48 dollar per uur verdienen dan zou ik er nog niet dood gevonden willen worden,maar dat is mijn persoonlijke mening hoor.

24 dollar per uur ,dat verdienen alleen de chauffeurs die aangesloten zijn bij de union.en dat zijn er niet zo heel veel.                                                                                                                                    De meeste worden per mijl betaald of indien eigen rijder per percentage van de bruto vrachtprijs.

Dat zijn dan eigenrijders die voor een ander transportbedrijf rijden,heb ik ook een poosje bij gereden.                                                                                                                          Echte eigenrijders die alles zelf regelen zijn er ook best veel,maar die krijgen de volledige vrachtprijs,maar lopen ook meer risico.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden