[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe Europese rij- en rusttijden al in augustus van kracht


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

De Europese Commissie verwacht dat de nieuwe wetgeving van het Mobility Package al op 31 juli 2020 wordt gepubliceerd. Deze wetgeving brengt veel veranderingen met zich mee voor de vervoerssector. Dat meldt TLN, dat de eerder gepubliceerde samenvatting en tijdlijn hieraan heeft aangepast.

De eerste belangrijke wijziging gaat al op 20 augustus in en betreft de herziening van de rij- en rusttijdenverordening op een aantal punten. Zo moet je als werkgever vanaf die datum het werk zodanig gaan organiseren dat je chauffeur eens in de 3 of 4 weken naar zijn woonplaats of exploitatievestiging kan terugkeren.

 

Bron: TTM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

alleen om de terugkeerplicht??

volgens mij ook over de afkoelperiode van 4 dagen bij cabotage en om het verbod op het doorbrengen van de 45-urige rust in de cabine.

Zo lees ik het tenminste in alle publicaties, Ook in degene die je hierboven aanhaalt.

Dus om het hele mobiliteitspact eigenlijk.

Uitermate vreemd, want alle regeringsleiders hadden hier toch mee ingestemd? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat hele mobiliteits package druist natuurlijk lijnrecht tegen de grondbeginselen van de EU in:

"Vrijheid van verkeer van personen en goederen"

Uit het feit dat iemand uit een bepaald land gedwongen word om na een bepaalde periode terug moet keren naar zijn land,met zijn voertuig,'blijkt al dat deze regel in het leb=ven geschapen is om het de ander moeilijk te maken.

 

Evenals het verbod op verblijf in de cabine tijdens de wekelijkse rust van 45 uur,gewoon iets om op de palmarêche van bepaalde mensen in vakbonds kringen en politiek bij te kunnen schrijven.

Stel gewoon eisen aan een cabine waaraan deze moet voldoen en aan de omgeving waar deze cabine staat tijdens de rust.

Of nog beter: schaf die hele 45 urige rust af, problem erledigd.

 

( de Heer schiep de wereld in 6 dagen,de zevende dag nam hij een rustdag,wie zijn wij,aardse schepselen ,dat we twee dagen rust willen)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien om mensen te beschermen tegen vervoerders die (met name Oost Europese en ander uit andere wereld delen) chauffeurs te beschermen tegen de uitbuiting die er gaande is???

En ja, daar kunnen inderdaad sommige werkwillende Nederlanders de dupe van worden.

Maar wees eerlijk Peter.

Zou jij meer dan 4 weken in een cabine willen verblijven???

Ik weet het, een enkele vrijgezel misschien wel (maar bij welk bedrijf ben je zo lang nog van huis), maar ik gok 98 % van de huidige chauffeurs niet, ook omdat wij Nederlanders door ons huidige sociale stelsel veel te duur geworden zijn, om zo lang van huis te zijn.

 

De chauffeurs die "uitgebuit" worden, ik schrijf het misschien wat raar, maar zijn allemaal mensen die in hun eigen land veel minder inkomsten hebben, en daarom toch voor dit vak kiezen puur vanwege de inkomsten die ze nodig hebben om een goed bestaan voor hun familie te hebben.

Er zullen er maar weinig zijn, die het "heerlijk" vinden, om weken bij familie vandaan te zijn en in een veel te kleine cabine te moeten leven.

Ze doen het puur voor het geld, en niets anders.......

En ja, ze hebben zeker een keuze, maar (in mijn ogen) is dit een keuze tussen 2 kwaden.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei europeaan:

Dan moet je geen chauffeur worden(of in de politiek gaan)

Peter , jij hebt in je chauffeurs loopbaan ook diverse weekenden overgestaan , maar niet op de manier waarop die oostblokkers overstaan.

Oké wij hadden 'n fatsoenlijke onkosten regeling , maar je ging toch niet op 'n plek staan waar helemaal niks was , bv. sanitair i.o.d. en de week erop was jij gewoon weer thuis.

Ik werkte toen bij Verhoeven expediteurs , voornamelijk op Frankrijk , daar kwam ook weleens 'n weekend overstaan aan te pas , maar dan zocht je toch de gezelligheid op .

Die jongens die Italië reden hadden wel eens de pech dat het 2 weekends waren ,maar dan dan was je de week erop weer gewoon in het weekend thuis , of al eerder.

Dat was niet zo extreem als wat er nu aan de hand is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
52 minuten geleden zei europeaan:

Dan moet je geen chauffeur worden(of in de politiek gaan)

Ik vind dit zo'n ongelooflijke dooddoener. Alsof je alleen maar van huis moet zijn als je chauffeur bent. Geen sociaal leven, geen verjaardagen, geen feestdagen. Je kinderen niet op zien groeien etc. Nee alleen maar werken werken en nog eens werken. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei edje:

Alsof je alleen maar van huis moet zijn als je chauffeur bent. Geen sociaal leven, geen verjaardagen, geen feestdagen. Je kinderen niet op zien groeien etc. Nee alleen maar werken werken en nog eens werken. 

 

 

En toch kiezen ze daar zelf voor, net zoals de bemanning van een zeeschip. Of worden die ook elke twee of vier weken afgelost zodat ze wat tijd bij hun familie door kunnen brengen?

 

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 
En toch kiezen ze daar zelf voor, net zoals de bemanning van een zeeschip. Of worden die ook elke twee of vier weken afgelost zodat ze wat tijd bij hun familie door kunnen brengen?
 
.

Die leven dan weer wel onder betere omstandigheden op een schip als in een cabine van een truck hè
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei opa bert:

Peter , jij hebt in je chauffeurs loopbaan ook diverse weekenden overgestaan , maar niet op de manier waarop die oostblokkers overstaan.

Oké wij hadden 'n fatsoenlijke onkosten regeling , maar je ging toch niet op 'n plek staan waar helemaal niks was , bv. sanitair i.o.d. en de week erop was jij gewoon weer thuis.

Ik werkte toen bij Verhoeven expediteurs , voornamelijk op Frankrijk , daar kwam ook weleens 'n weekend overstaan aan te pas , maar dan zocht je toch de gezelligheid op .

Die jongens die Italië reden hadden wel eens de pech dat het 2 weekends waren ,maar dan dan was je de week erop weer gewoon in het weekend thuis , of al eerder.

Dat was niet zo extreem als wat er nu aan de hand is.

Dat klopt,en de oost Europeanen kunnen ook afdwingen dat er een goede vergoeding voor tegenover staat.

Misschien is die er al wel,maar wensen ze dat geld niet uit te geven aan hun verblijf hier,en word er "hier"alleen het hoognodige uitgegeven en gaat de rest mee naar huis,waar de koopkracht voor het her verdiende bedrag toch n stuk hoger is( voor zolang t duurt)

 

Als je ,zoals hun,wat verder van huis gaat om werk te gaan zoeken loop je t risico dat je wat langer van huis bent,

Maar je hoeft je geen illusies te maken hoor:in de ogen van vele Nederlanders met een 9 tot 5 baan zijn wij, chauffeurs,toch al een uitzondering;onbegrijpelijk dat je niet iedere nacht naast je vrouw ligt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei sprinter 516:


Die leven dan weer wel onder betere omstandigheden op een schip als in een cabine van een truck hè

Dat lijkt me niet;indien die truck,met de nodige faciliteiten aan boord, geparkeerd staat op een daarvoor geschikte parking waar men veilig staat,over WC en douche kan beschikken,en misschien ook nog een bushalte op loopafstand ,sta ik toch liever 4 weken op zo een parking dan dat ik 4 weken op een zeeschip verblijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
28 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

^^ Zo extreem hoeft het natuurlijk niet, maar een chauffeur moet toch wel beseffen dat hij weet wanneer hij weggaat maar niet weet wanneer  hij thuis komt. Er zijn chauffeurs die al beginnen te rekenen wanneer ze weer thuis zijn terwijl ze de poort nog niet uit zijn.

Oh maar dat besef ik heel goed maar het gaat mij om de uitspraak dat je dan maar geen chauffeur moet worden. Ik heb ook een periode gehad dat ik een week of twee weken van huis was en dat was mijn eigen keuze maar ik heb wel de duidelijkheid gegeven dat het niet langer moest zijn omdat ik (net als de werkgever/planner) ook een sociaal leven heb, of wil hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei edje:

Ik vind dit zo'n ongelooflijke dooddoener. Alsof je alleen maar van huis moet zijn als je chauffeur bent. Geen sociaal leven, geen verjaardagen, geen feestdagen. Je kinderen niet op zien groeien etc. Nee alleen maar werken werken en nog eens werken. 

 

Nee,je hoeft niet alleen maar van huis te zijn ente werken,althans niet als je buitenlandse ritten doet ( iemand die binnenland rijdt is vanzelf meestal iedere nacht thuis)

Maar als je er voor kiest hoort t erbij dat je wel eens een weekend over staat.

Je verjaardag ,of die van vrouw en kinderen moet je dan gaan inplannen en er vrij voor nemen (ik heb dat jaren zo gedaan)

Verdr kun je je verjaardag ook vieren in de routier met verschillende collega's die je daar treft.:D :wijn:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat lijkt me niet;indien die truck,met de nodige faciliteiten aan boord, geparkeerd staat op een daarvoor geschikte parking waar men veilig staat,over WC en douche kan beschikken,en misschien ook nog een bushalte op loopafstand ,sta ik toch liever 4 weken op zo een parking dan dat ik 4 weken op een zeeschip verblijf.

Maar op een schip hoef je niet door regen en wind over een parking te lopen naar een wc of restaurant en heb je wel een veel grotere leef gedeelte
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei edje:

Oh maar dat besef ik heel goed maar het gaat mij om de uitspraak dat je dan maar geen chauffeur moet worden. Ik heb ook een periode gehad dat ik een week of twee weken van huis was en dat was mijn eigen keuze maar ik heb wel de duidelijkheid gegeven dat het niet langer moest zijn omdat ik (net als de werkgever/planner) ook een sociaal leven heb, of wil hebben. 

Mooi toch,jij stelt de limit bij je werkgever op twee weken;jij blij ,hij blij,je gezin blij.

Er zijn ook mensen die willen beslist niet overnachten,ook heb ik daar alle respect voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei sprinter 516:


Die leven dan weer wel onder betere omstandigheden op een schip als in een cabine van een truck hè

Ik betwijfel die stelling Cor. Zoals Peter al aangaf kun je als je ergens fatsoenlijk de auto kan parkeren er met een trein/bus/metro er lekker op uit. Ikzelf had altijd een fiets bij me. Op een schip maak je shiften van 12 uur maar moet je dan ook nog als je daarvoor ingedeeld ben het eten verzorgen voor de bemanning en kun je het schip niet af. Nu zal er best wel een ontspanningsruimte zijn maar dan prefereer ik toch liever de mogelijkheid om ergens heen te gaan.

Wat EJD aanhaalde is trouwens wel een erg groot verschil met een chauffeur. Als je gaat werken op een zeeschip dan weet je van te voren dat je minimaal weken van huis bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei europeaan:

Mooi toch,jij stelt de limit bij je werkgever op twee weken;jij blij ,hij blij,je gezin blij.

Er zijn ook mensen die willen beslist niet overnachten,ook heb ik daar alle respect voor.

Ik denk dat we aardig op één lijn zitten allen die ene zin van je schoot even verkeerd :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden