[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe Europese rij- en rusttijden al in augustus van kracht


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Waar -in welk wetsartikel, stuk of document als behalve wat schrijfsels op een forum kan ik deze bewering op een juiste en duidelijke manier omschreven ergens terugvinden?

In EU 561/2006 art 8.8.

Daar staat duidelijk dat men de normale wekelijkse rust niet in een voertuig mag doorbrengen.

Waar dat dan wel zou moeten staat nergens beschreven,of dat in een hotel moet?of bij vrienden? of bij de vrouw van de Gendarme die weekend dienst heeft ?

 

Nergens staat dat de chauffeur dient te bewijzen dat hij niet in het voertuig gebleven is.

 

In extremis zou je b.v een tentje kunnen opbouwen in de berm naast je auto;je zou dan probleem kunnen krijgen met de wetshandhavers omdat je de recreatiewet overtreed,maar dat is altijd goedkoper dan een prent vanwege EU 561/2006

 

Zelfs hier : kan ik er niks over vinden:

 

https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/road/social_provisions/doc/trace_explanatory_text_nl.pdf

 

( blz 41/44)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

In EU 561/2006 art 8.8.

Daar staat duidelijk dat men de normale wekelijkse rust niet in een voertuig mag doorbrengen.

Waar dat dan wel zou moeten staat nergens beschreven (....)

 

Nergens staat dat de chauffeur dient te bewijzen dat hij niet in het voertuig gebleven is.

 

Of dat nergens staat beschreven durf ik te betwisten. In het nieuwe MP staat namelijk in artikel 8(8) duidelijk vermeld aan welke voorwaarden het verblijf van de 45 uur dient te voldoen.


Even gezocht op de pagina van de EC bij vragen en antwoorden.

 

II. Ban to take a regular weekly rest in the cabin of a vehicle

 

5. What constitutes suitable gender-friendly accomodation to take the regular weekly rest periods?

 

Article 8(8)

 

The legalisation clarifies that regular weekly rests of at least 45 hours must be taken in a gender-friendly accomodation with adequate sleeping and sanitary facilities, they cannot be taken in the cabin of the vehicle.

 

There is no definition nor a list of criteria to define the notion of  suitable accomodation in the legislation and it is important to leave flexibility of the type of accomodation that drivers may use.

 

However, article 8(8) clearly requires that the accomodation offers adequate sleeping facilities and sanitary facilities. The facilities should leave enough privacy for each individual.

 

Several types of accomodation may fulfil those criteria, for instance, a hotel, motel rental apartment or a private home.

 

Ik kan nu even geen links plaatsen, maar vrij vertaald betekend het dat de normale rust in een passende en gendervriendelijke locatie met sanitaire voorzieningen op kosten van de werkgever genoten dient te worden. Er zijn geen nadere criteria vastgesteld waaraan zo'n voorziening dient te voldoen.

 

Ook TLN vermeld dat wanneer de chauffeur geen bewijs van een verblijf in b.v. hotel kan overleggen, er bij een controle van uit mag worden gegaan dat hij in de cabine is verbleven tijdens zijn 45 uur.

 

45 uur rust in de cabine.

Vraag: moet je aantonen dat je als bedrijf/chauffeur de weekendrust niet in het voertuig hebt doorgebracht?

Antwoord: Nee, de controleur zal aan moeten tonen dat het verbod is overtreden. Dat kan alleen op heterdaad, de controleur mag niet vragen om aanvullende bewijzen buiten de tachograafgegevens voor de rij- en rusttijden. De EC heeft dat bevestigd in de gepubliceerde vragen en antwoorden.  Indien hij de chauffeur bij het voertuig aantreft tijdens zijn 45 uur rust zal het in combinatie met de tachograafgegevens leiden tot het constateren van een overtreding. De chauffeur hoeft niet aan te tonen dat hij niet in de cabine heeft gerust maar als hij op dat moment niet vrijwillig tegenbewijs levert (bv een hotelbon) zal er worden aangenomen dat hij in de cabine heeft geslapen en een boete volgen. De verkorte wekelijkse en de dagelijkse rust mag wel in het voertuig worden doorgebracht.

 

Ook ik ben dus zeker geen voorstander van dit soort regels, maar we hebben het hier nu puur over jou bewering dat nergens staat beschreven waar de chauffeur zijn 45 uur onderweg zou moeten doorbrengen. Dat staat dus wel degelijk beschreven in het officiele MP (8(8) en in dat rijtje hoort dus zeker geen vrachtwagencabine thuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
36 minuten geleden zei RobNiat:

(....) Met 43 1/2 uur rust gaan rijden klinkt hetzelfde als op donderdag met 10 1/2 uur rust de weg op gaan “want ik heb pas twee keer negen uur rust gemaakt “. 

 

Geen probleem toch? Je mag 3 keer 9 maken, als je zorgt dat je je vijfde dag 11 uur binnen 24 uur maakt is er helemaal niemand die je iets doet of kan maken.

Ik ben er ook zeker van dat ik aankomende week een normale wekelijkse rust maak met de benodigde compensaties vooraf zoals vereist volgens MP. Niks aan de hand dus... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Of dat nergens staat beschreven durf ik te betwisten.  maar vrij vertaald betekend het dat de normale rust in een passende en gendervriendelijke locatie met sanitaire voorzieningen op kosten van de werkgever genoten dient te worden. Er zijn geen nadere criteria vastgesteld waaraan zo'n voorziening dient te voldoen.

 

Ook TLN vermeld dat wanneer de chauffeur geen bewijs van een verblijf in b.v. hotel kan overleggen, er bij een controle van uit mag worden gegaan dat hij in de cabine is verbleven tijdens zijn 45 uur.

 

 Indien hij de chauffeur bij het voertuig aantreft tijdens zijn 45 uur rust zal het in combinatie met de tachograafgegevens leiden tot het constateren van een overtreding. De chauffeur hoeft niet aan te tonen dat hij niet in de cabine heeft gerust maar als hij op dat moment niet vrijwillig tegenbewijs levert (bv een hotelbon) zal er worden aangenomen dat hij in de cabine heeft geslapen en een boete volgen.  MP (8(8) en in dat rijtje hoort dus zeker geen vrachtwagencabine thuis.

Er staat i.d.d nergens waar de chauffeur wel mag verblijven,dat t gendervriendelijk moet zijn staat buiten kijf.

In sommige gevallen zou een pubtentje nog mogen,t is maar net wat de man zelf wilt,zelfs het KM en het KCT maken er ,in barre winterse omstandigheden gebruik van.:D

 

Dat je,indien je tijdens het maken van je wekelijkse rust,bij het voertuig word aangetroffen kan voor een controleur aanleiding zijn om te vervolgen,waarop jij door het tonen van een hotelbon kunt weerleggen.

Maar alleen wanneer je tijdens de rust word aan getroffen ,als je na het voltooien van je wekelijkse rust weer gaat rijden en je word 5 minuten later gecontroleerd hebben ze geen poot om op te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei europeaan:

(...) als je na het voltooien van je wekelijkse rust weer gaat rijden en je word 5 minuten later gecontroleerd hebben ze geen poot om op te staan.

 

Zolang jij enkel in de cabine verblijft en daar niet langer dan 45 uur staat is er nog altijd sprake van een verkorte wekelijkse rust, wat inhoudt dat die gewoon in de cabine genoten mag worden

 

Wat TLN schrijft klopt mijns inziens dan ook niet helemaal. Wanneer men 45 uur of langer onderweg is verbleven en men kan op vrijwillige basis geen bewijsstukken overleggen (hotelbon o.i.d.) dan zou men aan kunnen nemen dat die rustperiode in de cabine is genoten en daarvoor bekeuren. Van een "op heterdaad" kan dan al geen sprake zijn, als behalve wanneer de chauffeur na die 45 uur nog steeds stilstaat en in zijn cabine zit. Reeds vertrokken en 5 minuten later staande gehouden worden doet daar ook niks aan of af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei Pierre:

 

 

 

 Van een "op heterdaad" kan dan al geen sprake zijn, als behalve wanneer de chauffeur na die 45 uur nog steeds stilstaat en in zijn cabine zit. Reeds vertrokken en 5 minuten later staande gehouden worden doet daar ook niks aan of af.

Een heterdaad is wanneer de chauffeur bij het voertuig aangetroffen word en zijn wekelijkse 45 nog niet voltooid heeft.

Dat is wat TLN bedoelt volgens mij.

 

Probleem word dan wanneer de chauffeur zijn kaart uit de tacho haalt,hij daarmee een handeling verricht,en dus zijn rust onderbreekt.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei europeaan:

Een heterdaad is wanneer de chauffeur bij het voertuig aangetroffen word en zijn wekelijkse 45 nog niet voltooid heeft.

Dat is wat TLN bedoelt volgens mij.

 

Als hij zijn 45 uur nog niet voltooid heeft is er nog steeds sprake van een verkorte wekelijkse rustperiode en kan er nooit sprake zijn van een 'heterdaad'. Of dat nou 24 uur of 44.58 uur is.

Pas wanneer de chauffeur 45 of langer stilstaat en in zijn auto verblijft is er sprake van het doorbrengen van de normale wekelijkse rust in de cabine, niet anders. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Pierre:

 

 

Pas wanneer de chauffeur 45 of langer stilstaat en in zijn auto verblijft is er sprake van het doorbrengen van de normale wekelijkse rust in de cabine, niet anders. 

Maak hier "verbleven heeft"van.

Zodra je je 45 uur voltooid hebt,ben je weer helemaal clean en hoef e niks meer aan te tonen.

 

Overigens ,in jouw voorbeeld zeg je dat je vorig weekend 24 uur verkorte rust hebt genomen,dit weekend moet dat 45 uur zijn ,maar in de nieuwe regeling mag je twee verkorte verkorte rusten na elkaar maken.

As je nu dus 45 uur blijft staan kun je dat verdelen in een tweede verkorte rust(24 uur)+ 21 uur compensatie van de vorige verkorte rust .

En dan mag je dus wél in de cabine verblijven,of denk ik nu te gemakkelijk??:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
57 minuten geleden zei Ger-1957:

Wat weer een fantasie, het blijft lachen met jullie

Aan dit soort reacties hebben we weinig.

Leg jij het dan ,in je oneindige wijsheid,eens uit,en vertel ons ,op een nette manier waar we verkeerd denken.

Dat is het doel van dit forum toch: op een nette manier discussieren over dingen die ons raken,zonder beledigende of denigrerende opmerkingen te maken.

Met als uitgangspunt dat "mijn"(of jouw) waarheid niet ünbedingt "de "waarheid is.

  • Like 4
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei Ger-1957:

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben

Ger wat ben je een ongelovelijke  baal hooi. Je bent de laatste tijd niet anders dan oorlog aan het stichten hier. Overal waar er maar wat uit te lokken valt ben je momenteel aanwezig in de hoop dat de hyena s weer over je heen vallen zodat je weer naar de forumleiding kan stappen en met je vingertje kan wijzen.

 

Hier word gewoon een leuke en intressante  discussie gevoerd  en jij walst er weer als een olifant door de porselein kast doorheen terwijl je zaterdag dacht ik nog zat te klagen dat het hier nergens meer overging.

 

Als ik jouw was zou ik even weer in de leesstand gaan voorlopig en nadenken over wie nu echt de plaaggeest is!

  • Like 6
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei europeaan:

Maak hier "verbleven heeft"van.

Zodra je je 45 uur voltooid hebt,ben je weer helemaal clean en hoef e niks meer aan te tonen.

 

Overigens ,in jouw voorbeeld zeg je dat je vorig weekend 24 uur verkorte rust hebt genomen,dit weekend moet dat 45 uur zijn ,maar in de nieuwe regeling mag je twee verkorte verkorte rusten na elkaar maken.

As je nu dus 45 uur blijft staan kun je dat verdelen in een tweede verkorte rust(24 uur)+ 21 uur compensatie van de vorige verkorte rust .

En dan mag je dus wél in de cabine verblijven,of denk ik nu te gemakkelijk??:angel:

 

Dat is gewoon precies wat ik eerder al heb gezegd, ik maak 43 i.pv. 45 uur rust;

1: omdat het dankzij de nieuwe regels in het MP toegestaan en ik zeker ben van een ruime compensatie van het tekort van beide verkorte wekelijkse rusten binnen de 4e (!) week na de laatste normale wekelijkse rust om aan de regels van het MP te voldoen.

2: omdat ik door deze tweede verkorte rust niet in een voorziening hoef te verblijven zoals voorgeschreven door de EU, m.a.w. gewoon on mijn cabine mag verblijven.

 

Overigens blijf jij volharden in het feit dat je niet aan hoeft te tonen waar je verbleven hebt wanneer je 45 uur of langer wekelijkse rust onderweg gemaakt hebt.

Je slaat de plank hier toch mis: aan de hand van de ingevoerde landcode en de nieuwe types tachograaf die middels GPS de locatie kunnen weergeven kan gemakkelijk vastgesteld worden dat men de wekelijkse rust niet thuis -of plaats van vestiging-gemaakt heeft.

Zoals in het voorbeeld van TLN al aangegeven ligt de bewijslast niet bij de chauffeur maar word er wel vanuit gegaan dat wanneer de chauffeur dit bewijs niet vrijwillig kan of wil leveren, hij niet anders dan die wekelijkse rust van 45+ uur in zijn cabine heeft doorgebracht en kan daar dan alsnog voor bekeurd worden.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei 1934:

We drinken een glas,we doen een plas,en alles blijft zoals het was !!!!

Was dat maar waar;

Sinds de komst van EU 561/2006,nu dus een jaar of 14 geleden,is het totale beeld van "normaal je werk doen"veranderd.

Enerzijds een goede zaak dat er wetgeving is om mensen tegen zichzelf en /of hun werkgever(planners) te beschermen.

Anderzijds een aanfluiting dat de div Europese overheden deze wetgeving samengesteld hebben en gebruiken om werkende mensen exorbitant hoge boetes op te leggen,en het leven zuur maken,enkel en alleen omdat men aan het werk is.

 

Je zou,als chauffeur,in de verleiding komen om het slechte pad op te gaan;dan kun je ook je leven achter tralies doorbrengen,maar t leven is dan wel n stuk gemakkelijker(en in veel gevallen brengt t nog meer op ook.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Er zijn legio mogelijkheden, zo kun je het motormanagement uitlezen, heeft de motor gedraaid dan was je en in de auto en je had geen pauze, invullen van de reistijd heen en terug van en naar het hotel niet ingevuld.

 

Je zou de chauffeur ook een chip kunnen implanteren,die je op afstand uitleest.

Dat is goedkoper dan een motormanagement uitlezen,die monteur de dat doet met ook betaald worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

 

En het is ook niet zo dat na 45 uur rust alles op nul staat, ze kunnen en mogen nog steeds 28 dagen controleren, en als vastgesteld wordt dat de regels nog steeds met voeten getreden worden dan komt er wel weer nieuwe wetgeving. 

De enige reden dat 28 dagen regel is uitgevonden om de wekelijkse rusten te kunnen controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

 

Je slaat de plank hier toch mis: aan de hand van de ingevoerde landcode en de nieuwe types tachograaf die middels GPS de locatie kunnen weergeven kan gemakkelijk vastgesteld worden dat men de wekelijkse rust niet thuis -of plaats van vestiging-gemaakt heeft.

 

DE ingevoerde landcodes en de plaatsbepaling van de tachograaf tonen slechts aan waar het voertuig zich bevind.

Zodra je een wekelijkse rust begint en je afmeld bij de tachograaf ,ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt (behalve in een voertuig)

Volgens mij hoef je slechts aan te geven dat je een wekelijkse rust hebt gemaakt,waar en hoe,en met wie is privé.

Als jij ( extreem) met de vrouw van de Gendarme de koffer in duikt,het hele weekend,hoef je haar ook geen verklaring van verblijf te vragen sterker nog: dit soort verklaringen zijn er,binnen de EU, niet eens

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En als ik (zoals afgelopen weekend) van vrijdagnamiddag tot maandagmorgen wekelijkse rust neem, dus dik 60h, en ik ga zaterdag op hotel. 

Dan heb ik geen 45h aaneengesloten in mijn wagen doorgebracht en vervolgens ook wettelijk in orde?

 

De kaart blijft in de tachograaf zitten gedurende de ganse periode. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Er zijn legio mogelijkheden, zo kun je het motormanagement uitlezen, heeft de motor gedraaid dan was je en in de auto en je had geen pauze, invullen van de reistijd heen en terug van en naar het hotel heen en terug (...)

 

Dank voor deze toevoeging Ger, die was ik gisteren vergeten erbij te zetten.

 

Het motormanagement -het laten draaien en het toerental van de motor- is gemakkelijk terug te vinden bij een controle.

 

Wanneer iemand voortdurend zijn motor een uur of 3-4 stationair laat lopen zoals die Poolse chaufeur die het weekend naast mij stond, dan is het niet aannemelijk dat men de wekelijkse rust elders dan de cabine genoten heeft. Hier komt dan het 'vrijwillige bewijs' om de hoek kijken, kan men dat niet overleggen dan zal het een hele kluif worden om te bewijzen dat men die periode van 45 uur of langer niet in de cabine heeft verbleven.

 

Nogmaals, ik kan me ook niet helemaal vinden in deze regelgeving, met name omdat nog steeds niet duidelijk is waaraan een rustplaats -anders dan de vrachtwagencabine- precies aan dient te voldoen om de wekelijkse rust van 45 uur of langer wél door te mogen brengen. Het zijn echter wel de feiten zoals ze nu op tafel liggen.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei Ger-1957:

Er zijn legio mogelijkheden, zo kun je het motormanagement uitlezen, heeft de motor gedraaid dan was je en in de auto en je had geen pauze, invullen van de reistijd heen en terug van en naar het hotel niet ingevuld.

 

Een jaar of 20 geleden kwam het bij jou werkgever toch ook voor>> not me.  dat men een weekend
zogenaamd op Peppenhoven om maar eens iets te noemen, had gestaan.

Men kon toen al zien in Oss hoe vaak de auto op contact had gestaan, nou niet 1 keer, dus die chauffeur
was naar huis, en ging op zondagavond of maandag morgen met iemand weer die kant op
en was het weekend thuis, dus geen weekend vergoeding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
36 minuten geleden zei Kiepenboer:

Een jaar of 20 geleden kwam het bij jou werkgever toch ook voor>> not me.  dat men een weekend
zogenaamd op Peppenhoven om maar eens iets te noemen, had gestaan.

Men kon toen al zien in Oss hoe vaak de auto op contact had gestaan, nou niet 1 keer, dus die chauffeur
was naar huis, en ging op zondagavond of maandag morgen met iemand weer die kant op
en was het weekend thuis, dus geen weekend vergoeding.

Dat is wel heel zielig van dat baasje dan,de reisuren die die chauffeur maakte als hij met een collega meereed,en weer terug naar zijn auto,werden die wel betaald?? ja toch zeker??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei fleur:

De leek die meeleest heeft nu ook een beetje een beeld van het gedoe en wetgeving waarmee de chauffeur rekening mee moet houden. 👍

 

De leek die hier op dit forum meeleest krijgt denk ik de meest vreemde indrukken van de beroepschauffeur :p.

 

.

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden