[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe Europese rij- en rusttijden al in augustus van kracht


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
8 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

Wanneer iemand voortdurend zijn motor een uur of 3-4 stationair laat lopen zoals die Poolse chaufeur die het weekend naast mij stond, dan is het niet aannemelijk dat men de wekelijkse rust elders dan de cabine genoten heeft. Hier komt dan het 'vrijwillige bewijs' om de hoek kijken, kan men dat niet overleggen dan zal het een hele kluif worden om te bewijzen dat men die periode van 45 uur of langer niet in de cabine heeft verbleven.

 

 

 

 

 

Pierre,nu we toch aan het komma neuken zijn wil ik je wijzen op art 11 van de universele verklaring van de rechten van de mens:D

 

https://www.amnesty.nl/encyclopedie/universele-verklaring-van-de-rechten-van-de-mens-uvrm-volledige-tekst

 

Daar staat ( in sub 1) he volgende:

 

Artikel 11

  1. Eenieder, die wegens een strafbaar feit wordt vervolgd, heeft er recht op voor onschuldig gehouden te worden, totdat zijn schuld krachtens de wet bewezen wordt in een openbare rechtszitting, waarbij hem alle waarborgen, nodig voor zijn verdediging, zijn toegekend.

 

Dus als die controleur aanneemt dat jij wel in je cabine hebt verbleven ( zonder dat direct te kunnen bewijzen)heeft hij zijn beroep gemist en had hij aannemer moeten worden .

 

Verder is t zo ( maar dat weet ik niet zeker) dat niemand verplicht is belastend bewijst tegen zichzelf aan moet leveren in een rechtszaak,het z,g zwijgrecht

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwijgrecht#:~:text=Het zwijgrecht is onderdeel van,bewijs te leveren)" betekent.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
52 minuten geleden zei europeaan:

....

Verder is t zo ( maar dat weet ik niet zeker) dat niemand verplicht is belastend bewijst tegen zichzelf aan moet leveren in een rechtszaak,het z,g zwijgrecht

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwijgrecht#:~:text=Het zwijgrecht is onderdeel van,bewijs te leveren)" betekent.

 

 

 

Vraag mij dan oprecht af waarom we altijd de tachograafschijf/kaart moeten overhandigen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

Dat soort verhalen zijn me vreemd, vreemd  😉

IK heb in mijn tijd bij Fransen in Rotterdam ook dit soort werk gedaan;een lijndienst van Brussel naar Tiel.v.v. 5 x per week.

Echter op vrijdagavond moest de auto ook nog een keer naar Brussel om dar te lossen.

En op maandagmiddag daar weer beginnen.

De auto moet dus vrijdag nacht in Brussel blijven staan .

Ik nam in Brussel dan de trein naar huis,en op maandag weer terug naar Brussel.

Baas je betaalde mij  de uren die ik op zaterdag werkte om naar Brussel te rijden ,én de dagvergoeding werd doorbetaald.

Ik had dus 7 volle dagen dagvergoeding( destijds iets van 48 gulden + 24 gulden voor de zondag)eerste dag en laatste dag was er niet.

Treinkaart,15 gulden enkele reis was ook voor mij,terug naar Brussel reed ik met een collega mee.

 

Dan vind ik het een zielig baasje dat ,als de chauffeur op eigen gelegenheid naar huis komt zijn dagvergoeding ingehouden word.

alternatief zou zijn dat baasje zijn reisuren ( met collega of met de trein) betaald.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zojuist zei europeaan:

IK heb in mijn tijd bij Fransen in Rotterdam ook dit soort werk gedaan;een lijndienst van Brussel naar Tiel.v.v. 5 x per week.

Echter op vrijdagavond moest de auto ook nog een keer naar Brussel om dar te lossen.

En op maandagmiddag daar weer beginnen.

De auto moet dus tijdens het weekend in Brussel blijven staan .

Ik nam in Brussel dan de trein naar huis,en op maandag weer terug naar Brussel.

Baas je betaalde mij  de uren die ik op zaterdag werkte om naar Brussel te rijden ,én de dagvergoeding werd doorbetaald.

Ik had dus 7 volle dagen dagvergoeding( destijds iets van 48 gulden + 24 gulden voor de zondag)eerste dag en laatste dag was er niet.

Treinkaart,15 gulden enkele reis was ook voor mij,terug naar Brussel reed ik met een collega mee.

 

Dan vind ik het een zielig baasje dat ,als de chauffeur op eigen gelegenheid naar huis komt zijn dagvergoeding ingehouden word.

alternatief zou zijn dat baasje zijn reisuren ( met collega of met de trein) betaald.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

Pierre, nu we toch aan het komma neuken zijn (...)

 

De vraag is wie hier nu aan het komma-neuken is en zich via allerlei bochten, puptentjes naast de cabine en al neukende met de vrouw van de Gendarme naar zijn gelijk wil wringen, tegen beter weten in. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Murphy:

 

Vraag mij dan oprecht af waarom we altijd de tachograafschijf/kaart moeten overhandigen......

Zo een digitale tachograaf is niets anders dan een demonstratie van technisch kunnen.

Bijdragen aan de veiligheid doet t weinig,integendeel; chauffeurs zijn dikwijls zo druk met op hun schermpje kijken of ze niet in overtreding gaandat dikwijls voorvallen zoals files overzien worden,ende verschrikkelijkste kop/staart botsingen voorvallen.

 

Maar ja;wettelijk moet hij erin zitten maar als een controleur iets wilt waarnemen wat hij niet uit de tachograaf kan halen hoef ik me niet geroepen te voelen om bewijs te leveren ten nadele van mijzelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Pierre:

 

De vraag is wie hier nu aan het komma-neuken is en zich via allerlei bochten, puptentjes naast de cabine en al neukende met de vrouw van de Gendarme naar zijn gelijk wil wringen, tegen beter weten in. :p

IK geef zeker extreme voorbeelden,maar niet tegen beter weten in maar jouw voorbeelden van het uitlezen van motormanagement om aan te tonen dat iemand in de cabine verbleven heeft zijn zeker zo extreem.

het is een overtreding van de rijtijden wet,geen moordonderzoek.

 

Stel je voor;morgen word jij voor t een en ander gepakt,ga je dan gewoon betalen en laat je t op zijn beloop??

Dacht t niet toch, dan neem je toch ook een jurist in de arm en ga je alle mogelijkheden om gelijk te krijgen benutten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
29 minuten geleden zei europeaan:

(...) jouw voorbeelden van het uitlezen van motormanagement om aan te tonen dat iemand in de cabine verbleven heeft zijn zeker zo extreem.

 

Is dat werkelijk zo?

Als het om daadwerkelijke bewijsvoering gaat wanneer jij niet uit eigen beweging (vrijwillig) een hotelrekening o.i.d. wenst te overleggen en blijft volharden in de bewering dat je b.v. even op en neer naar huis in Nederland bent geweest toen je auto 45 uur stilstond in Zuid-Frankrijk en men heeft sterk het vermoeden dat je wél in de cabine hebt verbleven, dan is bijvoorbeeld een printje van het toerental van jou vrachtwagenmotor zo gemaakt. Sneller dan jij de vrouw van de Gendarme hebt aangeduwd...

 

Screenshot_20201222-163233.thumb.png.1d2e734a6584447a569645209d1ff8e3.png

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja nu wil ik dit topic niet vervuilen,maar is er misschien een link/foto te plaatsen van die bewuste vrouw van die Gendarme,ik hoef ze misschien niet aan te duwen.

Maar om on topic te blijven, wil ik ze misschien wel berijden !

Vraag mezelf dan maar gelijk af wat het uitlezen van het motormanagement dan aan gaat geven,om maar in extremen te blijven denken.

 

 

Groet

  • Like 3
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

En de strijd om nog geavanceerdere apparatuur in de vrachtwagen weer open is 😁

Die strijd zal nooit eindigen.

Mits men dat hele 561/2006 op de schop neemt en herziet,en daarbij de ervaring van ervaren gepokte en gemazelde mensen daarin meeneemt.

 

Ik ,( en ik niet alleen)met mijn bescheiden ervaring ,kan je zo al verschillende dingen noemen die men kan weglaten of veranderen omdat ze niets bijdragen aan het welzijn van een chauffer ,en zeker niet aan de verkeersveiligheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei europeaan:

Die strijd zal nooit eindigen.

Mits men dat hele 561/2006 op de schop neemt en herziet,en daarbij de ervaring van ervaren gepokte en gemazelde mensen daarin meeneemt. (....)

 

Ook daar komen we dan nooit helemaal uit ben ik bang. Ger zou b.v. graag een verplicht wekelijkse rust van minimaal 60 uur willen zien, ik vind het huidige 24 en 45 uur al lang genoeg. De één vind 8 uur werken op een dag meer dan zat , de ander heeft aan 12 rijuren per dag nog niet genoeg. Het verschilt allemaal zoveel per individu en het soort werk dat je daar nooit uitkomt.

 

Maar als het ooit zover komt dat dat hele rijtijdenbesluit op de schop gaat, dan is wat mij betreft die achterhaalde onzin van 90 rijuren per 2 weken en die 24-uursregel het eerste wat eruit gehaald dient te worden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Pierre:

 

Ook daar komen we dan nooit helemaal uit ben ik bang. Ger zou b.v. graag een verplicht wekelijkse rust van minimaal 60 uur willen zien, ik vind het huidige 24 en 45 uur al lang genoeg. 

 

Maar als het ooit zover komt dat dat hele rijtijdenbesluit op de schop gaat, dan is die achterhaalde onzin van  90 rijuren per 2 weken en die 24-uursregel het eerste wat eruit gehaald dient te worden.

 

Zoveel mensen,zoveel wensen.

Dat Ger graag wekelijks 60 uur rust gun ik m van harte echt waar,

Maar laat hem dan anderen niet verplichten dat óók te moeten doen.

 

In mijn ogen zou 24 uur,na 6 periodes van 24 uur voldoende zijn,immers de "markt: reguleert dat grotendeels zelf;als je op vrijdag niet meer kunt lossen sta je vanzelf al 60 uur stil.

En degene die dit werk doen: wat verder weg ,met daarin weekenden,zijn zelf mondig genoeg om men hun werkgever eruit te komen en hier afspraken over te maken.

 

Wat betreft mijn mening over het verbieden van verblijf in het voertuig kan ik kort zijn ,mijn mening is hier wel bekent: maak vereisten waar een cabine ,waarin verbleven word ,aan met voldoen,én aan de plaats waar men zo een voertuig stalt( beschikbaarheid van bewaking,sanitair horeca)

 

Ook die 90 uur/2 weken is klinkklare onzin,dit gaat helemaal nergens over en dient geen enkel doel,niet de verkeersveiligheid en zeker niet het welzijn van mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Ger-1957:

 

Waarom zie ik jullie niet op vergaderingen waarom piepen jullie hier en niet daar? Zo ga je dat nooit winnen.

 

Ergens heb je natuurlijk gelijk,maar wat als op die vergaderingen je stem net zo genegeerd word als in on-line sessies hier op dit forum.

Een stem is een stem,en als je op allerlei publieke plaatsen flyers weg legt met daarin jouw mening,moet je ook de consequentie aanvaarden dat je tegengeluiden krijgt ,en deze niet negeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Ger-1957:

De aanhouder wint, dus zet hem op

Ben maar niet bang hoor Ger,

Het is misschien vechten tegen de bierkaai,maar ik grijp iedere discussie aan om mijn standpunt w.b. het doorbrengen van de wekelijkse rust in de cabine,uitte dragen.

Het kan wel dus ,zo een regel veranderen;nu mag je al twee verkorte wekelijkse rusten na elkaar maken.

In veel landen is art 8.8 al buiten werking gesteld i.v.m de coronacrisis,en mag je gewoon in de cabine verblijven.

Ook de rij en rusttijden waren aangepast,dus nu het algemeen belang prevaleert word het welzijn van de chauffeur op de tweede plaats gesteld?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei RobNiat:

 

 

(reden voor mij ook om pertinent tégen die vijf keer 8 te zijn, want mijn wekelijkse rust hoeft niet in het weekend te zitten.

Klinkt mooi.

 

Maar de digitale tachograaf berekend wel je (2) wekelijkse rijtijd van zondagavond/maandagochtend 0.00.

 

Dan zal dat ook aangepast moeten worden.

 

Verder werken wij bij ons zelden tot nooit in het weekend. Als wij met die 60 uur weekend rust opgezadeld worden dan kunnen wij  dus maandag pas om 6 uur vertrekken als we op vrijdag “vroeg” (om 18 uur) bij de zaak staan.

 

Niet iedereen is de hele week van huis, en moet zich daarom maar aan de “internationale” rijders aanpassen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei RobNiat:


 

(reden voor mij ook om pertinent tégen die vijf keer 8 te zijn, want mijn wekelijkse rust hoeft niet in het weekend te vallen. En geen werkgever laat je betaald thuis zitten)

Rob,vergis je niet,die 5x8 heeft niets met de wekelijkse rust te maken en heeft daar ook geen invloed op.Nu is t zo in onze CA dat wij een wekelijkse salaris garantie hebben van 40 uur,gemaakt van maandag tot zaterdag.

Waar bonden al lang voor strijden is een garantie van 8 uur per dag,dit wil niet zeggen dat je ook maar 8 uur er dag moet maken,mag ook gerust meer zijn,alleen iedere uur wat je,per dag meer dan 8 maakt word een overuur,a 130 %

Echter maak je minder dan 8 uur per dag moet de werkgever je toch 8 uur uitbetalen.

Nu,met een 40 uur garantie kan men je 3 dagen 13,5 uur,a 100 % laten maken en heb je woensdag avond je uren erop zitten en kan men je donderdag en vrijdag thuis laten.

Waar de werkgevers nu mee komen is een garantie van 160 uur per 4 weken,rij je je de snot voor ogen,a 100 %, en mag je halverwege week 3 naar huis .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

mag je halverwege week 3 naar huis .

Edit:

Dit "naar huis sturen"is in de praktijk ook niet zo gemakkelijk;die auto zal toch moeten rijden,en voor een chauffeur die men naar huis stuurt is zo 1,2,3, geen vervanger: er is n.l geen dooie hond die nog op een vrachtwagen wilt rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei opa bert:

Stel dat ze in Den Haag de verhoging van het minimumloon er door krijgen , dan zullen de werkgevers wel over de brug moeten komen anders krijgen ze geen hond meer zo gek om op de auto te gaan .

 

Nou inderdaad, de bonden pleiten voor een minimum uurloon van 14€

Het verschil wordt dan wel erg klein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Showfeur:

 

Nou inderdaad, de bonden pleiten voor een minimum uurloon van 14€

Het verschil wordt dan wel erg klein.

Dan kunnen er wel 'n paar loongroepen geschrapt worden, ik weet niet precies hoe hoog de lonen precies zijn van de onderste trede , maar die mogen dan niet meer , en D6 is dan ook maar net boven het minimum. Dat zullen de werkgevers niet graag horen, daar is geen loonruimte voor zeggen ze.!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden