[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe Europese rij- en rusttijden al in augustus van kracht


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
Op 27-12-2020 om 17:22 zei Ger-1957:

Zou je denken? dan ga maar eens solliciteren dan als je de 50/55 gepasseerd bent.

En als je dan al wordt aangenomen dan is het voor een of twee jaar en kun je weer kijken of ze je ergens nog willen.

 

 

 

Ik denk dat dat reuze meevalt ,ik ken er toch wel 'n paar dik in de vijftig , gewoon 2 maandjes proeftijd en vervolgens vast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

Interessante blog van Jan Bergrath op Eurotransport 

 

Wekelijkse rusttijden - helemaal de weg kwijt

 

Aan de regel dat een internationale chauffeur niet meer dan 4 weken onderweg mag zijn houden met name de Poolse en Litouwse transporteurs, met chauffeurs uit voormalige sovjetrepublieken, slecht. 
De BAG controleert niet "want ze willen de chauffeurs niet storen in hun rust"

 

Bron: Eurotransport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Vledder:

Interessante blog van Jan Bergrath op Eurotransport 

 

Wekelijkse rusttijden - helemaal de weg kwijt

 

Aan de regel dat een internationale chauffeur niet meer dan 4 weken onderweg mag zijn houden met name de Poolse en Litouwse transporteurs, met chauffeurs uit voormalige sovjetrepublieken, slecht. 
De BAG controleert niet "want ze willen de chauffeurs niet storen in hun rust"

 

Bron: Eurotransport

En terecht!!!

Tenminste , als men slaapt e/o de gordijnen gesloten zijn.

Iedereen heeft recht op een ongestoorde slaap immers!!

Als de chauffeur duidelijk te zien wakker is dan wordt het een ander verhaal, dan mogen ze controleren maar van mij hoeft het geen heksenjacht te worden.

 

Anderen mogen hier anders over denken maar dan zouden ze ook de collega's veroordelen van de grootste internationale transportnatie in het verleden waarvan een aanzienlijk aantal chauffeurs ook maanden van huis was en gedurende die tijd ook nooit in het thuisland kwamen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei sprinter 516:

Dus wat in het verleden getolereerd wordt moet nu ook maar?

We praten over een hand vol Nederlanders toen, niet echt representatief voor een hele groep lijkt mij

Of het toen of nu repensatief is,doet dat er toe? En ja,kom maar. Maar er zijn ook nog mensen die gewoon willen werken. Maar dat is tegenwoordig schijnbaar een uitzondering. En ik weet ik reageer niet veel,lees liever. Maar dat hopeloos gezeik over te weinig verdienen ten opzichte van de uren etc. Als iedereen hier net zo mondig is tegenover zijn werkgever als ze hier zijn,verdient iedereen wat hij of zij wat ze denkt te verdienen. Einde bericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
58 minuten geleden zei sprinter 516:

Dus wat in het verleden getolereerd wordt moet nu ook maar?

We praten over een hand vol Nederlanders toen, niet echt representatief voor een hele groep lijkt mij

Zou het kunnen zijn dat ik een reactie als deze verwacht zou hebben?? 😉

Met dezelfde scheve ogen als er nu naar de Oost-blokkers gekeken wordt keken vele anderen in de periode dat wij de diensten uitmaakten in Europa naar ons.

Een hand vol schrijf je maar de waarheid was echt wel iets anders , het waren er honderden die op vrijwillige basis en tot volle tevredenheid de thuisbasis nauwelijks zagen in die tijd.

Vandaar mijn vergelijking veroordeel degene die dit nu doen is ook een schop na geven aan diegenen die dat toentertijd deden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Vledder:

Interessante blog van Jan Bergrath op Eurotransport 

 

Wekelijkse rusttijden - helemaal de weg kwijt

 

(..)

 

Bron: Eurotransport

 

Kijk an, heb ik meteen een antwoord op de vraag hoe in Duitsland de opeenvolgende, verkorte, wekelijkse rust wordt geïnterpreteerd qua buitenland vervoer.

 

Vertaling (google)

Citaat

(..)


Nieuw is dat een chauffeur die zich bezighoudt met grensoverschrijdend goederenvervoer buiten 
de lidstaat van de vestiging twee opeenvolgende bekorte wekelijkse rusttijden kan nemen, op 
voorwaarde dat de chauffeur in vier opeenvolgende weken ten minste vier wekelijkse rusttijden 
neemt, waarvan ten minste twee moeten regelmatige wekelijkse rusttijden zijn. 

Belangrijk: "Voor de toepassing van dit lid wordt een bestuurder geacht actief te zijn in 
grensoverschrijdend verkeer indien de bestuurder de twee opeenvolgende bekorte wekelijkse 
rusttijden begint buiten de lidstaat van de vestiging van de werkgever en het land van verblijf
van de bestuurder, "aldus de BAG. 

Voor de beoordeling van grensoverschrijdend verkeer zijn de 
lidstaat waar de werkgever is gevestigd en het land van verblijf van de chauffeur bepalend. (..)

 

Kortom, van maandag tot vrijdagmorgen binnenlandswerk.. op de zaterdag ff de grens over en 24 uur maken.. en dat de volgende week weer.. en daarna een lang weekend. :banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Durashift:

Kortom, van maandag tot vrijdagmorgen binnenlandswerk.. op de zaterdag ff de grens over en 24 uur maken.. en dat de volgende week weer.. en daarna een lang weekend. :banaan:

 

Ik heb het je vorige week al een keer uitgelegd (klik>>>); deze wijziging in het rij- en rusttijdenbesluit is enkel voor bestuurders die betrokken zijn bij het internationale lange afstandsvervoer, dat is niet een hele week binnenland rijden en dan het weekend even een uur de grens over om daar 24 uur te maken. Alles is op heel simpele wijze te controleren via tachograafgegevens.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja Pierre, maar kennelijk denkt de BAG daar anders over. Zij interpreteren het dus als zijnde het begin van de (verkorte) wekelijkse rust dient buiten het land van de werkgever en werknemer aangevangen te zijn.

Er wordt niet gezegd dat dit het begin van de (internationale) reis moet zijn of begin van het blok van 6 x 24 uur.

 

Ik kan mij voorstellen dat jij, als lange afstandsreiziger, graag dit privilege wilt hebben..  maar zelfs de BeNeLux chauffeur kán met deze regeling werken, naar mijn mening.

 

Anyway, het zal er tzt wel op uitdraaien, net als met de cabinerust, dat de beslissende rechter oordeelt dat de wetgever het niet letterlijk heeft opgeschreven.. maar dat de intentie er wel uit te herleiden valt en het inderdaad de bedoeling van de wetgever is om slechts de verre, internationaal rijdende, gaander te faciliteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
41 minuten geleden zei Durashift:

Ik kan mij voorstellen dat jij, als lange afstandsreiziger, graag dit privilege wilt hebben..  maar zelfs de BeNeLux chauffeur kán met deze regeling werken, naar mijn mening.

 

Ik hoef dat privilege helemaal nergens voor te hebben want ik maak er normaal gesproken nooit gebruik van omdat ik het weekend gewoon thuis ben. Ik heb meestal om de week een normale wekelijkse rust en een verkorte wekelijkse rust of twee keer een normale wekelijkse rust achter elkaar.
Ik heb er één keer gebruik van gemaakt op een rit Griekenland omdat er op die rit twee weekenden in zaten en omdat die mogelijkheid nu eenmaal toegestaan is; ik had gewoon 45 uur kunnen maken het tweede weekend maar men mag geen 45 uur of langer in de cabine verblijven, zodoende maakte ik twee verkorte wekelijkse rusten achter elkaar.

Voor wat betreft de Benelux-chauffeur die volgens jou met deze regeling kan werken; ik wens hem veel succes en plezier, drie weken "lekker weg in eigen land" en twee weekendjes in België overstaan op een uur van huis! :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Wat is gewoon werken?

(...)

gewoon werken is dus 40/41 uur per week, dat er mensen zijn die meer willen werken is hun goed recht maar dat is dan ongewoon ;)

 

Je leest en reageert doelbewust in de verkeerde context Ger.

Zoals jij 'gewoon werken' intrepeteert is dat een baantje van hooguit 40 uur per week. Alles natuurlijk in het kader van een gezonder leven, het voorkomen van stress, teveel inspanning, burn-out en meer van dat gejank.

Zoals Erwin 'gewoon een keer willen werken' bedoelt, is dat lekker aan het werk kunnen zonder betutteling en bemoeienis van allerlei werkschuwe ezels die voor een ander denken of menen uit te moeten maken hoe vaak, hoe veel of hoe lang men mag werken.

Het scheelt amper twee woorden, maar is wél een hele wereld van verschil. ;)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kijk, ik heb zelf ook altijd het liefst zo veel mogelijk uren gewerkt toen ik internationaal reed, en zo min mogelijk pauze/nachtrust gemaakt als ik onderweg was, dat levert uiteraard het meest op, zowel voor de werkgever als voor de chauffeur.

Maar ik ben in heel mijn leven (gelukkig) maar 1 weekend over gestaan in het buitenland.

Tuurlijk wil een chauffeur die de hele week van huis is, veel werken, maar chauffeurs die elke avond thuis zijn, willen ook genieten van hun rust thuis met vrienden of gezin.

Net zoals Ger ook al schrijft, gaan we er maar allemaal van uit dat het heel normaal is dat een chauffeur 14 uur (als voorbeeld) per dag werkt.

Ook een chauffeur hoort een fatsoenlijk salaris te hebben als hij maar  8 a 9 uur werkt per dag, net zoals ieder ander........

Uitzonderingen zijn er altijd.

Tuurlijk is het leven wat mensen als RobNiat leeft prachtig om te doen (als je vrijgezel bent), maar enkel hier zien dit blijkbaar als standaard voor het chauffeurs vak (wat het toch echt niet is).

En dat dit soort mensen dan alleen maar last hebben van de wetgeving omdat ze met hun werk/uren/nachtrust in de knoop komen komt dus door hun soort werk.

Voor de meeste chauffeurs is de wetgeving prima te behappen zo......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Pierre:

 

Je leest en reageert doelbewust in de verkeerde context Ger.

Zoals jij 'gewoon werken' intrepeteert is dat een baantje van hooguit 40 uur per week. Alles in het kader van gezondheid, het voorkomen van stress, teveel inspanning, burn-out en meer van dat gejank.

Zoals Erwin 'gewoon een keer willen werken' bedoelt, is dat lekker aan het werk kunnen zonder betutteling en bemoeienis van allerlei werkschuwe ezels die voor een ander denken of menen uit te moeten maken hoe vaak, hoe veel of hoe lang men mag werken.

Het scheelt amper twee woorden, maar is wél een hele wereld van verschil. ;)
 

Ik denk dat mensen als "Erwin" dan maar beter "eigen baas/rijder" moeten worden, kunnen ze net zo veel werken als ze zelf willen, en niemand anders de schuld geven als ze zich niet aan de wetgeving houden.....

Kun je net zo veel uren maken en dagen van huis zijn als je zelf wilt......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei sprinter 516:

Ik denk dat mensen als "Erwin" dan maar beter "eigen baas/rijder" moeten worden, kunnen ze net zo veel werken als ze zelf willen, en niemand anders de schuld geven als ze zich niet aan de wetgeving houden.....

Kun je net zo veel uren maken en dagen van huis zijn als je zelf wilt......

Gelul Cor. Je bent als eigen baas/rijder  afhankelijk van anderen. laden en lossen bijvoorbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei sprinter 516:

(...) Kun je net zo veel uren maken en dagen van huis zijn als je zelf wilt......

 

Dat kun je bij een gewone werkgever ook. En als jij denkt dat het teveel of te lang is maak je daar afspraken over en als dat niet kan dan zoek je iets anders. Maar steeds maar liggen te zeiken over teveel werken, te lange dagen of teveel overwerk... snel de transportwereld verlaten en iets anders gaan zoeken. 38 Uur op de schoenfabriek, of 32 uur schoffelen bij de plantsoenendienst misschien, dan weet je zeker dat je niet hoeft over te werken en iedere avond op tijd hand in hand met je Miep thuis op de bank zit.

[    ] GESCHIKT
[ X ] ONGESCHIKT

  • Like 3
  • Haha 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei iveco 35c17:

Gelul Cor. Je bent als eigen baas/rijder  afhankelijk van anderen. laden en lossen bijvoorbeeld.

Oke, maar je kan zelf bepalen naar welke (verre) bestemmingen je rijden wilt, en hoelang je van huis wilt zijn toch???

Dus hoezo gelul???

Als werknemer ben je afhankelijk waar je werkgever je heen stuurt.

In mijn Bontrans tijd, werd ik ook wel op vrijdag nog naar Engeland gestuurd (met nog 30 ander collega's) en als je nee zei, was daar het gat van de deur.

Daar werkt (voor bontrans gelukkig) ook zat cowboys die het geen reed uitmaakte hoelang ze van huis waren, als ze maar een dikke V8 hadden met neus.

Ik werkte er puur voor de knaken maar wel met een sociaal leven in mijn achterhoofd.

Ik heb mijn jaar contract uitgezongen en ben er weer snel vertrokken.

In die tijd was het nog heel normaal dat je gedwongen werd om een 10 km schijf te maken (en 18 a 19 uur te werken......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Pierre:

 

Dat kun je bij een gewone werkgever ook. En als jij denkt dat het teveel of te lang is maak je daar afspraken over en als dat niet kan dan zoek je iets anders. Maar steeds maar liggen te zeiken over teveel werken, te lange dagen of teveel overwerk... snel de transportwereld verlaten en iets anders gaan zoeken. 38 Uur op de schoenfabriek, of 32 uur schoffelen bij de plantsoenendienst misschien, dan weet je zeker dat je niet hoeft over te werken en iedere avond op tijd hand in hand met je Miep thuis op de bank zit.

[  ] GESCHIKT
[ X ] ONGESCHIKT

Dus als ik het goed begrijp Pierre ben ik dus al die jaren (volgens jou) dat ik chauffeur ben "ongeschikt" voor dit werk, en dat alleen omdat ik geen 60 uur of meer per week werken wil????

Sorry hoor, wat een kolder......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei sprinter 516:

(...) In mijn Bontrans tijd, werd ik ook wel op vrijdag nog naar Engeland gestuurd (met nog 30 ander collega's) en als je nee zei, was daar het gat van de deur.
(...)

Daar werkt (voor bontrans gelukkig) ook zat cowboys die het geen reed uitmaakte hoelang ze van huis waren, als ze maar een dikke V8 hadden met neus.

Ik werkte er puur voor de knaken maar wel met een sociaal leven in mijn achterhoofd.

Ik heb mijn jaar contract uitgezongen en ben er weer snel vertrokken.


Dus Cor, in jou geval van Bontrans: [ X ] ONGESCHIKT

 

22 minuten geleden zei sprinter 516:

Ik werkte er puur voor de knaken maar wel met een sociaal leven in mijn achterhoofd.

(...)

In die tijd was het nog heel normaal dat je gedwongen werd om een 10 km schijf te maken (en 18 a 19 uur te werken......

 

Je werkte er puur voor de knaken maar kon er wél 18-19 uur per dag werken. Wat is het probleem dan?

Of was het een sociaal leven willen hebben maar wél heel veel overuren willen maken -want alles voor de poen en 18-19 uur op een dag werken? Ja ja...ik snap heel veel maar dit effe niet. :D
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei sprinter 516:

Oke, maar je kan zelf bepalen naar welke (verre) bestemmingen je rijden wilt, en hoelang je van huis wilt zijn toch???

Dus hoezo gelul???

Als werknemer ben je afhankelijk waar je werkgever je heen stuurt.

In mijn Bontrans tijd, werd ik ook wel op vrijdag nog naar Engeland gestuurd (met nog 30 ander collega's) en als je nee zei, was daar het gat van de deur.

Daar werkt (voor bontrans gelukkig) ook zat cowboys die het geen reed uitmaakte hoelang ze van huis waren, als ze maar een dikke V8 hadden met neus.

Ik werkte er puur voor de knaken maar wel met een sociaal leven in mijn achterhoofd.

Ik heb mijn jaar contract uitgezongen en ben er weer snel vertrokken.

In die tijd was het nog heel normaal dat je gedwongen werd om een 10 km schijf te maken (en 18 a 19 uur te werken......

Ja maar als je op dat laadadres niet geladen word doordat ze een sjekkie moeten roken , koffie drinken en dan daarna ook nog pauze willen houden sta je mooi stil en verdien je geen ruk. Dus ook als zelfstandige ben je gewoon afhankelijk van de rest van de club.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei sprinter 516:

Dus als ik het goed begrijp Pierre ben ik dus al die jaren (volgens jou) dat ik chauffeur ben "ongeschikt" voor dit werk, en dat alleen omdat ik geen 60 uur of meer per week werken wil????

Sorry hoor, wat een kolder......

Jij wil geen 60 uur meer werken. en zo zijn er nog wel een aantal hier. Maar jullie hebben dat in het verleden wel gedaan! Voor de knaken zeg je net zelf nog.

 

Ik wil wel 60 uur werken ook wel 70 in de week. Dat scheelt me niks. Ik ben toch onderweg immers.

 

Maar jullie hadden vroeger die vrijheid, geef ons nu dan ook die vrijheid! 

 

En ga niet als uitgebluste chauffeur vertellen wat de jongere generatie wel of niet mag.

 

Dat er in 40 uur een fatsoenlijk loon op tafel moet kunnen komen ben ik wel met je eens, maar wat is voor jouw een fatsoenlijk loon voor 40 uur werken?

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
1 uur geleden zei sprinter 516:

Ik denk dat mensen als "Erwin" dan maar beter "eigen baas/rijder" moeten worden, kunnen ze net zo veel werken als ze zelf willen, en niemand anders de schuld geven als ze zich niet aan de wetgeving houden.....

Kun je net zo veel uren maken en dagen van huis zijn als je zelf wilt......

Dat is B.S.

Een "eigen rijder" dient zich op alle punten aan de rij en rusttijden wet te houden.

Eigenlijk is die minder met rijden bezig daar zijn "kantoor" uren ook als werktijd gezien worden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

Tuurlijk wil een chauffeur die de hele week van huis is, veel werken, maar chauffeurs die elke avond thuis zijn, willen ook genieten van hun rust thuis met vrienden of gezin.

 

De reden waarom transport niet in 1 RTW past !

Zoek eventueel een andere werkgever als je minder wil werken en maak plaats voor chauffeurs die wel willen.

Goed voor de werkgever en goed voor de chauffeur. Alleen zo kunnen we de concurrentie van het oostblok aan.

Ieder zijn ding, leven en laten leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei Ger-1957:

Ik neem aan dat hier de Rijtijdenwet bedoeld wordt, nou die bestaat niet meer rijtijden zijn tegenwoordig opgenomen in de arbeidstijdenwet en deze zijn Europees geregeld. Er is nog wel een rij en rusttijden regeling opgenomen in de ATW 

 

Wel willen is ook zo betrekkelijk, je mag nog 48 uur pw werken, dus laten we nu eindelijk regelen dat we met 48 uur een fatsoenlijk loon overhouden.

Ik geef je op een briefje dat het niet lang meer duurt voordat er ook op de 48 uur grote controle gehouden wordt, al is het maar om het onaantrekkelijk te maken om lang onderweg te zijn.

 

En waarom moet iemand die normale tijden wil werken een andere werkgever zoeken? waarom niet iemand die lang en ongezond wil werken een ander land, komt ook weer ten goede aan de zorgverzekering :kiss:

Ger, jouw soort breekt in razend tempo alles af wat onze ouders en voorouders opgebouwd hebben na de oorlog.

 

En het ergste daaraan vind ik nog dat je dit ook nog met een lange neus doet tegen al die mensen die wel willen!

 

Jij bent bijna aan het einde gekomen van jouw werkzame leven en nu wil jij voor de jongere garde beslissen wat goed voor hen zou zijn. Een normaal denkend mens zou dat dus aan de personen waar het om gaatzelf over laten.

 

Die zorgverzekering goedkoper maken kunnen we ook heel snel wat aan doen.

Maar daar zul jij het vast niet mee eens zijn omdat je waarschijnlijk nog een aantal jaren van je pensioen wil genieten. En dat gun ik je.

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden