[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe Europese rij- en rusttijden al in augustus van kracht


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
4 uur geleden zei iveco 35c17:

Ho ho  Cor. Waar haal jij die 12 rijuren we? Omdat ik zeg dat ik ook wel 70 uur wil werken?  Wie zegt dat dit allemaal rijuren zijn? er moet daags nog wat meer gebeuren als een beetje sturen toch!  en je weet dat je met 45 rijuren gemiddeld per week klaar bent?

Jij weet donders goed wat ik bedoel met die 12 rijuren of moet ik het nog even verder uitleggen wat ik bedoel???

oke, jij mag van mij 70 uur werken hoor, ga je gang, maar maak daar geen standaard voor voor anderen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei sprinter 516:

(...) Zoals ik al vaker geschreven heb, zouden er eigenlijk 2 rijtijden wetten of besluiten moeten komen voor nationaal werke en voor internationaal werk. Nu zitten deze 2 elkaar veel te veel in de weg.

 

Daar is inmiddels al op ingesprongen door Brussel met hun Mobility Package, en daar is goed over nagedacht; met name voor de beroepsgroep in het internationale lange afstandsvervoer. Dat begon met géén 45 uur rust maken tijdens je weekend in je eigen comfortabele cabine maar beter met zes man b.v. ergens in een dorm verblijven. Goed, we mogen twee keer verkorte rust maken waar uiteraard weer allerlei haken en ogen aan zitten.

 

De werkelijke knelpunten zoals een achterhaald systeem van 90 rij-uren tweewekelijkse rijtijd waar iedereen in deze tak van sport mee in de knoei komt blijft onveranderd. Het is namelijk beter om iemand die in zijn tweede week op donderdagmiddag aan de 90 zit tot zondagavond stil te zetten op een dooie parking dan zo iemand gewoon dagelijks zijn 9 of 10 rijuren te laten rijden en met een max. van 56 uur per week een normaal weekend onderweg te laten maken of zijn thuisbasis te laten bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei iveco 35c17:

Ook jij begrijpt dat de pakkans nu groter is als vroeger? Je weet wel, toen je nog eens een schiif uit het raam mikte! Doe je dat tegenwoordig met je pas ook?

Nee tuurlijk niet.

Ik probeer mij gewoon aan de wet te houden, omdat ik geld wil verdienen, en een hekel heb aan extra belasting betalen.

Tuurlijk maak ik ook wel eens een foutje met het gebruik van de digi tacho, mar dit zal niet meer dan 1x maximaal per 28 dagen periode zijn.

De tijden van vroegeh zijn er niet meer, en dat hebben we geheel aan ons zelf (ja, ik ook) te danken door elke keer maar weer net over het randje te gaan.

En dit zal steeds verder gaan, omdat ook nu er nog steeds vervoerders/chauffeurs zijn, die denken slim te zijn, waardoor de electronica ons steeds verder gaat controleren en aanpakken, tot dat het vak echt niet meer werkbaar is.......

Elke wijziging in de wet, is tot stand gekomen, omdat " we" elke keer weer het randje op blijven zoeken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei iveco 35c17:

Cor de enigste die drama maakt hier ben jij! jij wil ons  nu gaan verbieden wat je zelf vroeger zelf wel gedaan hebt!

Schijnheilig en achterbaks noem ik dat. 

Tja, ook jij bent nu de dupe van mensen zoals ik die toen al gedwongen werden om de wet te overtreden door de werkgevers......

Toch leuk dat ik dan schijnheilig en achterbaks ben...... Mag hoor, is jou persoonlijke mening.

En ik maak er geen drama van, ik probeer jou alleen in te laten zien, dat er een groot verschil is tussen vroegeh en nu.....

Maar jij komt pas net instromen in ons vak, ons vak waar ik al bijna 40 jaar in werkzaam ben........

Tijden veranderen vriend.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Pierre:

 

Daar is inmiddels al op ingesprongen door Brussel met hun Mobility Package, en daar is goed over nagedacht; met name voor de beroepsgroep in het internationale lange afstandsvervoer. Dat begon met géén 45 uur rust maken tijdens je weekend in je eigen comfortabele cabine maar beter met zes man b.v. ergens in een dorm verblijven. Goed, we mogen twee keer verkorte rust maken waar uiteraard weer allerlei haken en ogen aan zitten.

 

De werkelijke knelpunten zoals een achterhaald systeem van 90 rij-uren tweewekelijkse rijtijd waar iedereen in deze tak van sport mee in de knoei komt blijft onveranderd. Het is namelijk beter om iemand die in zijn tweede week op donderdagmiddag aan de 90 zit tot zondagavond stil te zetten op een dooie parking dan zo iemand gewoon dagelijks zijn 9 of 10 rijuren te laten rijden en met een max. van 56 uur per week een normaal weekend onderweg te laten maken of zijn thuisbasis te laten bereiken.

Pierre, hoe je het ook went of keert.... Er zal nooit een besluit komen waar iedereen zich in kan vinden, gewoon weg omdat ieder persoon zijn eigen wensen heeft.

En ja, we moeten ons nu eenmaal allemaal houden aan de afspraken die "de wijze heren in Brussel"  voor ons gemaakt hebben, helaas......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
44 minuten geleden zei sprinter 516:

Tja, ook jij bent nu de dupe van mensen zoals ik die toen al gedwongen werden om de wet te overtreden door de werkgevers......

Toch leuk dat ik dan schijnheilig en achterbaks ben...... Mag hoor, is jou persoonlijke mening.

En ik maak er geen drama van, ik probeer jou alleen in te laten zien, dat er een groot verschil is tussen vroegeh en nu.....

Maar jij komt pas net instromen in ons vak, ons vak waar ik al bijna 40 jaar in werkzaam ben........

Tijden veranderen vriend.......

Tijden veranderen Cor. Dat ben ik met je eens. En ik heb ook geen moeite met me aan de regels te houden. Word bij ons ook van je verwacht dat je dit doet. Waar ik wel moeite mee heb, ( maar daar was je ondertussen al achter) dat is dat mensen die zelf alles al uitgevreten hebben nu tegen mij gaan zeggen van “ hej dat mag niet meer hoor” Laat het me zelf ontdekken Cor. En nee, ik hoef geen 18 uur per dag te sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei Dokus:

 




De pak kans is absoluut kleiner geworden, al is de kans dat er wat gevonden wordt bij een controle wel groter geworden, omdat je nu over een periode van 28 dagen gecontroleerd wordt.
Toen ik begon te rijden hoefde je alleen de schijven van de lopende week en de laatste werkdag van de vorige week te hebben.

 

 

Behalve in Nederland volgens het bericht van Transport online

 

https://www.transport-online.nl/site/123571/ilt-scherpt-handhaving-rij-en-rusttijden-wegvervoer-aan/

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei iveco 35c17:
14 uur geleden zei Wijnand 1974:

@iveco 35c17ik denk dat je het mis hebt. Vroeger kon je een schijf die niet in de haak was kwijtraken, weet dat dat regelmatig het geval was verder had je niet voor 28 dagen schijven bij je zolas nu met de digi tach. Toen waren er ook nog regels met 2 verladers enz enz. Volgens mij is de pakkans nu veel groter als in de schijven tijd maar dat wten de oudgedienden beter dan ik😊😊

Pakkans en daadwerkelijk overtredingen malen zijn twee totaal verschillende dingen.  En bij de meeste transportbedrijven word je tegenwoordig geacht je aan de rij en rusttijden te houden.  
 

ik weet zeker dat het aantal overtredingen nu veel minder is dan vroeger. Alleen de pakkams is nu wel groter. 

 

Mwah, en dan nog. Die 28 dagen is (in NL, maar ook daarbuiten als ik de ILT goed begrijp) niet het risico.

Vanaf dit jaar beboet de ILT iets ruimer, van heterdaad naar een week (maximaal) terug.

 

Citaat

(..) . Tot nog toe keek de ILT naar de overtredingen vanaf de laatst genoten dagelijkse rusttijd en werd enkel beboet voor heterdaad overtredingen van de rij- en rusttijden. Sinds 1 februari beboet de ILT voor ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden vanaf de laatst genoten wekelijkse rusttijd. Als een chauffeur in deze periode een ernstige overtreding heeft begaan, zoals bijvoorbeeld een veel te korte dagelijkse rusttijd, loopt de onderneming het risico hiervoor alsnog een boete te krijgen. (..)

 

Citaat

(..) Hans Drijer, senior inspecteur wegvervoer: “Voorheen keken we tijdens wegcontroles voor wat betreft overtredingen maximaal een dag terug. Tijdens bedrijfsinspecties beoordelen we namelijk de naleving van de rij- en rusttijden over een langere periode. Maar omdat de pakkans op heterdaad tijdens wegcontroles erg klein is, kwamen overtreders in sommige gevallen weg met – soms zeer ernstige – overtredingen. Door nu ook tijdens wegcontroles verder terug in de tijd te kijken en te handhaven/beboeten, trekken we bovendien de handhaving binnen Europa gelijker.” (..)

 

Citaat

(..) Bij een bedrijfsinspectie wordt bij fraude een boete opgelegd aan de werkgever. De ervaring leert dat chauffeurs vaak niet op de hoogte zijn van deze boetes en zich deels niet verantwoordelijk voelen voor de overtredingen. “Dat is per 1 februari veranderd”, stelt Drijer. “Als we constateren dat de chauffeur een duidelijke rol heeft gehad of een handeling heeft verricht waardoor het mogelijk was om te manipuleren met een bestuurderskaart of de tachograaf, dan riskeert ook de chauffeur een boete van 1.500 euro. (..)

 

 

https://www.ttm.nl/it/tachograaf/ilt-scherpt-handhaving-rij-en-rusttijden-aan/132365/

 

Edit: ow, ik zie nu dat zoetwatermatroos mij voor was. denk dat naar eenzelfde bericht (op een andere site) gelinkt wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei Durashift:

(...) Mwah, en dan nog. Die 28 dagen is (in NL, maar ook daarbuiten als ik de ILT goed begrijp) niet het risico.

Vanaf dit jaar beboet de ILT iets ruimer, van heterdaad naar een week (maximaal) terug.

 

Die 28 dagen is niet het risico zeg je? De IL&T beboet sinds 1 februari vanaf de laatste wekelijkse rust, dat is nog een lachertje. In Frankrijk en België ga je gewoon voor het volle pond, tot 28 dagen terug!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Durashift:

^^  tja, dat is dan niet een gelijk speelveld..  :D.

 

De Belgen en Fransen zitten dus aan het andere uiterste. NL is wat opgeschoven richting hun kant.. dan moeten zij maar iets opschuiven naar ons.. :p

Hoezo ???

De wet schrijft 28 dagen voor,de Fransen een Belgen gaan hier van uit.

Dat Nederland dat niet doet is mazzel voor ons.

Waarom zouden die Fransen dat moeten versoepelen ?

In Nederland is de limit 80 km/h op de snelweg,tolerantie van 3 km en dan ga je betalen.

In Frankrijk en Belgie is de limiet 90 km/h,(en in de afdaling een piekje naar de 100 km/h).

Moet Frankrijk en Belgie nu  ook de snelheid terugbrengen naar 80 km/h en achter ieder verkeersbord een laser gun plaatsen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
10 uur geleden zei iveco 35c17:

....

ik weet zeker dat het aantal overtredingen nu veel minder is dan vroeger. Alleen de pakkams is nu wel groter. 

Dat durf ik te betwisten.

Vroeger, in de schijven tijd, werd je niet op de minuut afgerekend.

Werd de weekenden onderweg als geen probleem gezien, enkel genoeg rust was voldoende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei sprinter 516:

Ohhh, hebben jullie dan geen contract waarin je een gegarandeerd aantal uren uitbetaald krijgt?

 

@sprinter 516 Nee de meeste mensen met een handwerkachtig beroep worden per gewerkt uur betaald, als je werkeloos wordt krijg je een soort bijstand verschil is verzekerd via a-kassen soort aanvulling tot je loon wat je verdiende. Vakantiegeld bouw je op over je gewerkte uren, tijd voor tijd kennen wij ook ik kan bijv. mijn reisuren/overuren opsparen en gebruiken om als ik uren tekort kom mijn uren aan te vullen. Gaat de werkgever failliet ben je ze kwijt worden ze niet meer uitbetaald. Verder krijgen de meeste met een handwerkberoep betaald per 14dagen. Verder bouw je een spaarpotje voor zon en feestdagen hier krijg je dagen als pasen, hemelvaart en kerst uitbetaald. Het restant wat je overhoud krijg je in December uitbetaald. Vergoedingen voor het overnachten(dieet) krijg je belastingvrij uitbetaald, hoogte is afhankelijk of de werkgever een hotel/bed and brekfast betaald of dat de werknemer zelf voor slaapplaats zorgt bijv. slapen in een eigen caravan. Verder krijg je op de dag dat je naar huis gaat een deel van een dieet uitbetaald. Ik hoop dat het zo duidelijk is voor je Cor en anders stuur een pm of vraag om mijn mail dan kan ik je meer laten zien verklaren.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Ik krijg het vreemde gevoel dat u zich gigantisch laat naaien.

Ik geloof Ger-1957 dat dat zeer zeker niet het geval is aangezien het Deense systeem heel anders werkt en mijn loon strook en contract gechecked zijn door de bond. Trouwens als ik genaait wordt dan betaald het beter dan bij mijn laatste 2 grote inernationale werkgevers. maar ger als ik terug reken naar euro's pak ik met 37 uur kaal loon zonder reisuren , overuren of onkostenvergoeding(dieet) al €1200 netto mee en dan is mijn zorgverzekering ook al betaald en dit is voor 14 dagen 😊 effectief gezien maandagmorgen tot donderdagmiddag dus 3,5 dag werken dus 7 dagen werken in 2 weken. Maar misschien komt dat doordat u alleen maar het Nederlands systeem kent.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Ger-1957:

Oke Deens systeem, dat is heel wat anders dus, ik heb nergens gelezen dat je in Denemarken werkt, er over heen gelezen misschien?

Maar wat vergelijk je dan hier, appels met peren?

Nee, het gaat mij erom dat er geroepen wordt dat je maar 8 uur op een dag moet werken voor een fatsoenlijk loon ik wil alleen aangeven dat er veel meer beroepen zijn die 12 uur op een dag werken en echt niet veel meer hebben dan een chauffeur maar goed Ger dit wil jij niet zien of horen. Dus ga je het op appels en peren gooien. Ik geloof dat je het goed bedoelt en dat je het beste voor hebt voor en met iedereen maar je hebt moeitebom een ander zijn mening te respecteren.

  • Like 3
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei sprinter 516:

 

Zoals ik al vaker geschreven heb, zouden er eigenlijk 2 rijtijden wetten of besluiten moeten komen voor nationaal werke en voor internationaal werk.

Nu zitten deze 2 elkaar veel te veel in de weg.

Niet mee eens Cor,of je nu binnenland of buitenland rijdt,maakt niet uit: de rijtijdenwet is voor iedereen gelijk.

Je kunt daar geen onderscheid gaan maken.

Als je nu onze ,dikwijls zwaar bewonderde, FUWA regels zou bedoelen geef ik je gelijk:

Of je nu van maandagochtend tot vrijdagavond één ritje Spanje maakt,of in dezelfde periode 6 ritten van Maastricht naar Roodeschool (of all places) maakt mag geen verschil in beloning zijn ,dus voor beide werkzaamheden E 7 w.m.b.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei sprinter 516:

^^ Als ik als simpele ziel dit al kan bedenken Rob, waarom de “geleerden” dan niet?

Wat zijn jiuw "grieven "dan tegen de RTB,wat betreft binnenlanders of buitenlanders??

 

Waar word de ene gematst en de andere benadeeld w.b. de wetgeving ?

 

Let wel he: ik ben zoals je weet ook noot tevreden geweest over de huidige wetgeving( zoals verschillende anderen)

Als ik m zou moeten schrijven ziet hij er wat anders uit....maar geen verschil tussen iemend die op het binnenland rijdt of op het buitenland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Wijnand 1974:

Nee, het gaat mij erom dat er geroepen wordt dat je maar 8 uur op een dag moet werken voor een fatsoenlijk loon ik wil alleen aangeven dat er veel meer beroepen zijn die 12 uur op een dag werken en echt niet veel meer hebben dan een chauffeur maar goed Ger dit wil jij niet zien of horen. Dus ga je het op appels en peren gooien. Ik geloof dat je het goed bedoelt en dat je het beste voor hebt voor en met iedereen maar je hebt moeitebom een ander zijn mening te respecteren.

Vergis je niet Wijnand,in Nederland heeft een chauffeur geen 8 urige werkdag,maar een 40 urige werkweek,een kleine nuance,maar toch.

In de praktijk komt dat her op neer dat een chauffeur eerst 40 uur moet maken en vervolgens alle verder uren overuren zijn.

Als t baasje op maandag geen werk heeft laat hij je thuis en kun je dinsdag opdraven om eerst aan je 40 uur te beginnen.

Hoewel dit in de praktijk erg weinig voorkomt;men zit ook hier wanhopig om chauffeurs te springen ,zodat je die 40 uur op woensdag al vol hebt en donderdag,vrijdag en zaterdag ( 150 % i.p.v. 130 %) je overuren kunt draaien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei europeaan:

Vergis je niet Wijnand,in Nederland heeft een chauffeur geen 8 urige werkdag,maar een 40 urige werkweek,een kleine nuance,maar toch.

 

Best Europeaan volgens mij heeft elke Nederlander een 40 urige werkweek dus dat 8 uur per dag is leuk maar dat geldt ook voor een schilder/servicemonteur/vertegenwoordiger of bankmederwerker. Net als ik een 37 urige werkweek heb. Dus die nuance is daar volgens mij niet aan te brengen.

22 uur geleden zei Ger-1957:

Oke niet veel meer, maar dus wel meer.

Maar laten het eens eerlijk en open spelen, wat is jou uurloon?

De meeste chauffeurs staan in D laten we zeggen de hoogste trede (D6) dat is dus 15,36 per uur bruto wel te verstaan, laten we de toeslagen even buiten beschouwing. 

Hoi Ger, Ik heb 185kr brutto per uur als ik uitreken wat ik heb gaan er in een maand ongeveer 166 uur is dus 166x185kr=30710 €1 = 7,4kr afhankelijk van wissel koers maar dit klopt redelijk is dus 307107/7,42=€4138,81 bruto als je dit maal 0,62 doet heb je mijn netto loon en dit is uitgegaan van mijn 37 uur per week. Toen ik bij de grote multinational zat ik aam het eind van mijn schaal en functiejaren zaten daar niet in de CAO kwam ik net aan de €2000 netto met de bjjtelling van de lease auto eraf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei europeaan:

 

Hoewel dit in de praktijk erg weinig voorkomt;men zit ook hier wanhopig om chauffeurs te springen ,zodat je die 40 uur op woensdag al vol hebt en donderdag,vrijdag en zaterdag ( 150 % i.p.v. 130 %) je overuren kunt draaien

Is geen slimme werkgever als je de over uren verdeelt over de andere dagen zijn het maar 130% uren en zo werkt het in het normale bedrijfsleven ook je hebt een bepaalde werktijd en de uren die je extra maakt worden per dag geschaald dus heb je maar een paar uren 150% en de rest 130%. Zo werkt het zelfs als je storingsdienst hebt en dan kregen wij wel €7,50 als toeslag voor de storingsdienst 🙊😳

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei Wijnand 1974:

Best Europeaan volgens mij heeft elke Nederlander een 40 urige werkweek dus dat 8 uur per dag is leuk maar dat geldt ook voor een schilder/servicemonteur/vertegenwoordiger of bankmederwerker. Net als ik een 37 urige werkweek heb. Dus die nuance is daar volgens mij niet aan te brengen.

 

Behalve in het beroepsgoederen vervoer dan,daar is t echt 40 uur per week.

Zou men je van maandag t/m woensdag 40 uur laten maken kan men je donderdag een vrijdag thuis laten.

Werkgevers maken zich al sterk voor een 160 uur /4 weken,hoewel dit nog geen gelopen race is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden