[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe Europese rij- en rusttijden al in augustus van kracht


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Hoe kom je aan die wijsheid dat ik geen weekenden wens te maken.

Weet je, je beschuldigd mij al van zoveel dingen dat het langzaam zielig begint te worden.

Lezen Ger,,,,Lezen..

IK zeg nergens dat jij geen weekenden wilt werken,ik zeg dat het er op lijkt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei sprinter 516:



Waar het wel om gaat, is dat er een wetgeving is, en die nageleefd moet worden.
 

Waar het om gaat is hoe deze wetgeving tot stand gekomen is.

Het stinkt er naar dat dit is gebeurt om het de oost Europeaan extra moeilijk te maken hier zijn werk te doen,en dat de west Europese chauffeur daar de gevolgen van ondervind is dan jammer ,maar helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar het om gaat is hoe deze wetgeving tot stand gekomen is.
Het stinkt er naar dat dit is gebeurt om het de oost Europeaan extra moeilijk te maken hier zijn werk te doen,en dat de west Europese chauffeur daar de gevolgen van ondervind is dan jammer ,maar helaas.

Die Oost Europese chauffeur zal er net zo veel last van hebben als de westerse hoor......
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei europeaan:

Toch niks mis mee, mijn cabine ,voorzien van alle moderne voorzieningen,zoals stand verwarming via het motorblok,stand airco,koelkast,telefoon,was altijd een prima plaats om te verblijven.

dat had ik in mijn jonge jaren als trucker echt niet:nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei europeaan:

Zelfs toen was het een prima plaats om te verblijven.

De jaren erna is t alleen maar beter geworden.:ja:

 

Ach Peter, het is enkel een voorzetje naar het gemijmer over vroeger tijden, toen de mannen nog van staal waren en de boten van hout.

"Vroeger was alles beter".
"Nou, niet echt beter maar wel veel gezelliger".


Die kennen we al dus niet relevant; einde discussie, snel door naar de volgende!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei Pierre:

 



"Vroeger was alles beter".
"Nou, niet echt beter maar wel veel gezelliger".

 

Ach qua matriaal zijn we er 1000% op vooruit gegaan ipv die ouwe troep van vroeger:p

Qua verre ritten op uitzonderingen na is de strijd met de veel goedkopere krachten uit het Oosten
voorlopig verloren.

Maar wie weet is het over 10 jaar weer heel anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
29 minuten geleden zei Kiepenboer:

(...) Qua verre ritten op uitzonderingen na is de strijd met de veel goedkopere krachten uit het Oosten
voorlopig verloren. Maar wie weet is het over 10 jaar weer heel anders.

 

En daar moet dan het nieuwe Mobility Package -met een aantal aanpassingen in het rij -en rusttijdenbesluit uiteindelijk voor gaan zorgen. Precies waar de discussie in dit topic uiteindelijk over ging.

Wat de verre ritten en goedkope krachten uit Oost-Europa betreft; die strijd lijkt mij voorgoed verloren, daar gaat ook een Mobility Package weinig aan veranderen. Als transport-grootmachten zoals Polen, Hongarije, Roemenië, Bulgarije en Litouwen de kont tegen de krib gaan gooien -wat nu al gebeurt (klik>>>)- en de geldstroom vanuit die landen naar Brussel stilaan droog valt zullen we eens zien hoe snel die graaiers daar hun plannen terugdraaien.

 

Daarnaast is het ook maar de vraag hoeveel mensen van de huidige generatie -ik neem de Nederlandse chauffeur even als voorbeeld- nog onderweg willen met een rit van twee weken of langer zover die mogelijkheid bestaat, ook die ritten zijn vaak een uitzondering op de regel. Mensen hebben tegenwoordig andere bezigheden dan drie weken in een cabine te willen vertoeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Pierre:

 

 Daarnaast is het ook maar de vraag hoeveel mensen van de huidige generatie -ik neem de Nederlandse chauffeur even als voorbeeld- nog onderweg willen met een rit van twee weken of langer zover die mogelijkheid bestaat, ook die ritten zijn vaak een uitzondering op de regel.
 

Inderdaad, daar zijn steeds minder aantallen van die dat nog willen doen.

Dus laat die mannen uit het Oosten maar lekker tuffen, want inmiddels kan het westen
niet meer zonder deze moderne nomaden.

Gisteren een ritje la Dorsten en lo Bocholt (D) en restpartij voor Lunteren, en als je dan
ziet hoeveel er onderweg staan op een dooie P plaats ( soms is er 10km een pompstation en dat snap ik dan niet)  dan rij je toch 5 min verder en je in ieder geval een toilet, en miscien nog wel een douche.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid



Inderdaad, daar zijn steeds minder aantallen van die dat nog willen doen.

Dus laat die mannen uit het Oosten maar lekker tuffen, want inmiddels kan het westen
niet meer zonder deze moderne nomaden.




Is denk ik niet alleen een kwestie van willen,maar hoofdzakelijk een geld kwestie,hoe je het ook wend of keert de mannen uit het oosten zijn gewoon goedkoper als wij.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei Kiepenboer:

(...) Gisteren een ritje la Dorsten en lo Bocholt (D) en restpartij voor Lunteren, en als je dan
ziet hoeveel er onderweg staan op een dooie P plaats ( soms is er 10km een pompstation en dat snap ik dan niet)  dan rij je toch 5 min verder en je in ieder geval een toilet, en miscien nog wel een douche.

 

Dat zijn nu de "paupers" waar ik wel eens eerder aan refereerde op dit forum. Zwaar onderbetaald, geen piek om te besteden aan enige vorm van fatsoenlijk levensonderhoud, lopen er bij als zwervers, dikwijls met oud en versleten materiaal onderweg. Eigenlijk pure uitbuiting en een kwestie van overleven voor deze 'slachtoffers', en juist voor die mannen is de bedoeling achter het Mobility Package misschien een goede insteek om deze situatie eens goed aan te pakken.


Voor de rest hoef je nergens medelijden mee te hebben, er is namelijk een groot verschil. Om een voorbeeld te stellen; iedere bewaakte parking onderweg in Frankrijk staat 's avonds ramvol met splinternieuw materiaal uit het Oostblok wat allemaal met hetzelfde gemak 25-30 euro betaald voor een nacht en waar menig chauffeur gewoon gebruik maakt van alle voorzieningen zoals sanitair en restaurant.

De redenering van het Mobility Package om o.a. een eerlijker speelveld te creëren is daarom in mijn optiek een lachertje waarmee de West-Europese transporteurs zichzelf gigantisch in hun voet geschoten hebben; alle West-Europese transportondernemingen die zich specifiek op de internationale markt oriënteren doen er namelijk allemaal even hard aan mee. Geen enkele uitgezonderd...;)
 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

Daarnaast is het ook maar de vraag hoeveel mensen van de huidige generatie -ik neem de Nederlandse chauffeur even als voorbeeld- nog onderweg willen met een rit van twee weken of langer zover die mogelijkheid bestaat, ook die ritten zijn vaak een uitzondering op de regel. Mensen hebben tegenwoordig andere bezigheden dan drie weken in een cabine te willen vertoeven.

Met de huidige wetgeving heb ik daar mijn twijfels bij,met regels zoals 90 rij uren/twee weken en 45 uur wekelijkse rust buiten de cabine  vergaat je al snel het plezier in het werk.

Dan zullen velen er voor kiezen om "binnenland"te gaan doen in de winkeldistributie,daar is gegarandeerd werk zat te vinden,maar ik hoef jou niet te vertellen hoe dat daar aan toe gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 



De redenering van het Mobility Package om o.a. een eerlijker speelveld te creëren is daarom in mijn optiek een lachertje waarmee de West-Europese transporteurs zichzelf gigantisch in hun voet geschoten hebben; alle West-Europese transportondernemingen die zich specifiek op de internationale markt oriënteren doen er namelijk allemaal even hard aan mee. Geen enkele uitgezonderd...;)
 

 

 

 

 

Mee eens,

Indien je iedere chauffeur gewoon zijn ding laat doen,binnen bepaalde wettelijke voorschriften,en de meest onzinnige voorschriften schrapt;zoals 90 u/2 weken,het verblijfsverbod in de cabine bij wekelijkse rust,en gewoon iedere nacht minimaal 9 uur rust i.p.v. 11  isdat beter voorde gemoedsrust van alle chauffeurs en heb je nog steeds een eerlijk speelveld voor allen chauffeurs,of je nu Nederlander,Duitser of Roemeen bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Kiepenboer:



Gisteren een ritje la Dorsten en lo Bocholt (D) en restpartij voor Lunteren, en als je dan
ziet hoeveel er onderweg staan op een dooie P plaats ( soms is er 10km een pompstation en dat snap ik dan niet)  dan rij je toch 5 min verder en je in ieder geval een toilet, en miscien nog wel een douche.

Daar ligt net het probleem;als je die mannen uit t oosten er morgen € 100 per dag bijgeeft ,blijven ze nog steeds op dat soort parkings staan omdat ze dat geld liever mee naar huis nemen dan dat ze het hier voor wat menselijke voorzieningen uitgeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mee eens,

Indien je iedere chauffeur gewoon zijn ding laat doen,binnen bepaalde wettelijke voorschriften,en de meest onzinnige voorschriften schrapt;zoals 90 u/2 weken,het verblijfsverbod in de cabine bij wekelijkse rust,en gewoon iedere nacht minimaal 9 uur rust i.p.v. 11  isdat beter voorde gemoedsrust van alle chauffeurs en heb je nog steeds een eerlijk speelveld voor allen chauffeurs,of je nu Nederlander,Duitser of Roemeen bent.

Peter je hebt het over onzinnige regels, maar wat is dan wel zinnig???

Je zal altijd mensen houden die ergens last van ondervinden omdat geen enkel werk gelijk is.

Er moeten dus regels zijn, en ja daar lopen sommige tegen aan ja helaas, maar het merendeel van de chauffeurs hebben er geen last van.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei sprinter 516:

(...) Er moeten dus regels zijn, en ja daar lopen sommige tegen aan ja helaas, maar het merendeel van de chauffeurs hebben er geen last van.......

 

10 minuten geleden zei Ger-1957:

Voor jou is dat onzinnige regelgeving, maar voor de meeste is dat bescherming tegen onzinnige werkgevers en een zelfbescherming voor mensen die nooit genoeg uren kunnen maken.

 

Een maximum van 90 rij-uren in twee weken is een probleem voor nagenoeg iedereen die internationaal, c.q. op de lange afstand rijd. 56 Rijuren in de ene week en dan nog maximaal 34 in de volgende week mogen rijden dient geen enkel doel maar zorgt enkel dat mensen b.v. noodgedwongen dagen aan de kant staan op een dooie parking tot ze vanaf maandagochtend 0.00 uur weer verder mogen volgens de wet.
Zeggen dat het merendeel hier geen last van heeft is dus klinklare onzin, verder geloof ik niet dat jij-jullie tegenwoordig ooit in de buurt komen van die 90 uur in de twee weken, en dus ook niet de beslissing voor je kiezen krijgt om óf drie dagen doelloos op een parking te gaan staan óf het risico te moeten nemen om gewoon door te rijden met 90 rij-uren om een normale wekelijkse rust thuis of op de plaats van vestiging te genieten. Onnodig om hier dan je oordeel over te vellen.


 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Pierre:

 

 

Een maximum van 90 rij-uren in twee weken is een probleem voor nagenoeg iedereen die internationaal, c.q. op de lange afstand rijd. 


 

Dat is niet alleen internationaal of op de lange afstand. Is bij ons in het kippervervoer ook een probleem omdat het vaak pure rijuren  zijn die mijn collega's maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei sprinter 516:

Peter je hebt het over onzinnige regels, maar wat is dan wel zinnig???

 

Met name de 90 rijuren/twee weken en het verblijfsverbod in de cabine bij wekelijkse rust vind ik onzinnige regels,maar dat wist jij al.

En ik heb je ook al eens uitgelegd waarom ik dat onzinnige regels vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Erwin 75:

Dat is niet alleen internationaal of op de lange afstand. Is bij ons in het kippervervoer ook een probleem omdat het vaak pure rijuren  zijn die mijn collega's maken. 

 

Als je hoofdzakelijk rijwerk hebt zit je daar inderdaad zo aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is niet alleen internationaal of op de lange afstand. Is bij ons in het kippervervoer ook een probleem omdat het vaak pure rijuren  zijn die mijn collega's maken. 
Klopt, wij hebben ook van die distri ritten dat je 13 diensturen hebt en je 10 rijuren vol. Vorige week reed ik om 6 uur weg, was om 10:30 bij mijn 4e adres en had 4:08 rijtijd. 22 minuten lossen bij 3 adressen. Adres 1 was 2 minuten en adres 2 was 4 minuten.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
28 minuten geleden zei Erwin 75:

Dat is niet alleen internationaal of op de lange afstand. Is bij ons in het kippervervoer ook een probleem omdat het vaak pure rijuren  zijn die mijn collega's maken. 

Daar valt ut al niet mee met die 4.5 rijuren😂
s,morgens om 5 a 6 uur beginnen en rond 9 uur ff een kwartiertje koffie en dan door tot 12.30 schaft
geeft ook al 5 a 6 rijuren.

Heb destijds ook veel voor de firma W gereden via C v S en daar was het wel 2 keer
3 kwartier maken per dag.
Kan je wel zeggen dat de meeste daar de schurft aan hadden om 2 keer 3 kwartier in de keet te gaan zitten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je die 90 rijuren vanuit een sociaal oogpunt en/of een 5 daagse werkweek bekijkt klopt het wel. Maar in de praktijk is het een waardeloze regel.,al denk ik wel dat het gros van de mensen hier er niet zo vaak last van hebben. (Ik ieder geval niet,weekendrust (compenseren) loop ik vaker tegen aan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden