[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe Europese rij- en rusttijden al in augustus van kracht


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
2 uur geleden zei lientje:

En is dat pensioen ook eentje waar je mooi van kan genieten?

Ik heb genoeg collega's die bij de marine hebben gezeten en met 55 jaar met pensioen konden.

Genoeg pensioen om van te leven maar meer ook niet.  :(

Hij vaarde bij shell... mooie twee onder een kap met riante tuin. 
maar was wel altijd meerdere maanden van huis. 
heb ze nooit horen klagen. Toen ze twee kindjes hadden hoefde mijn zuster niet meer te werken. 
 

zijn ooit wel bewust naar Brabant verhuisd waar de huizen beduidend goedkoper waren dan hier in NH. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Misschien heb ik iets gemist, maar ik lees net dat met de invoering van het mobiliteitspakket er ook een belangrijke wijziging van de rij- en rusttijdenwet wordt ingevoerd. 


Aan artikel 12 worden de volgende alinea’s toegevoegd: “

 

Mits de verkeersveiligheid niet in gevaar komt, mag de bestuurder in uitzonderlijke omstandigheden ook afwijken van artikel 6, leden 1 en 2, en artikel 8, lid 2, door de dagelijkse en wekelijkse rijtijd met maximaal één uur te overschrijden om de exploitatievestiging van de werkgever of zijn woonplaats te kunnen bereiken voor het nemen van een wekelijkse rusttijd.

 

De bestuurder mag, onder dezelfde omstandigheden, de dagelijkse en wekelijkse rijtijd met maximaal twee uur overschrijden, op voorwaarde dat onmiddellijk vóór het extra rijden een aaneengesloten onderbreking van 30 minuten is genomen, om de exploitatievestiging van de werkgever of de woonplaats van de bestuurder te bereiken met het oog op het nemen van een normale wekelijkse rusttijd.

 

De bestuurder moet uiterlijk bij aankomst op de bestemming of op de geschikte stopplaats de reden van een dergelijke afwijking met de hand aantekenen op het registratieblad of op een afdruk van zijn controleapparaat of in het dienstrooster.

 

Iedere verlenging van de rijtijd wordt gecompenseerd door een equivalente periode van rust, die voor het einde van de derde week na de betrokken week en bloc in combinatie met een rusttijd moet worden genomen.”.

 

Bron: Eur-lex blad L249/63

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
Op 31-10-2020 om 17:41 zei europeaan:

(...) Waar stel ik dat je op een dooie parking moet gaan staan,ik heb t over een parkeerplaats waar je de nodige faciliteiten hebt,zoals douches,toiletten en eventueel bewaking en waar je,indien je dat wenst gewoon in het restaurant kunt gaan eten.

 

Ik sta nu het tweede weekend onderweg in Duitsland op een Autohof dat letterlijk van alle gemakken is voorzien. Douches, sanitair, bar, restaurant, bedenk het maar...

 

Vorig weekend in Griekenland een verkorte rust gemaakt, nu mag ik hier geen normale wekelijkse rust maken want geen 45 uur in de cabine volgens de wet. De criteria waaraan een rustplaats moet voldoen om daar minimaal 45 uur te mogen doorbrengen zijn nog steeds onduidelijk. Ik ga dus morgen met 43 uur wekelijkse rust - de tweede opeenvolgende verkorte wekelijkse rust achter weer rijden.

 

Nu komt dat uiteindelijk wel goed omdat ik vrijdag met de kerst thuis ben en volgens de nieuwe regels van het Mobility Package de verkorte rust in de week na de tweede verkorte rust vooraf aan een normale wekelijkse rust gecompenseerd moet worden, -dus twee normale en twee verkorte opeenvolgende wekelijkse rustperiodes binnen vier weken-, maar het is gewoon klinkklare onzin om zo te moeten werken.

 

Overigens ben ik er ook niet helemaal op gerust dat je met twee keer een verkorte rust achter elkaar in het buitenland zomaar wegkomt, ondanks dat het door de Europese Commissie is vastgelegd. Afgelopen week in Roemenië nog een grote controle gehad, daar komt in dat geval heel wat handen -en voetenwerk bij kijken vrees ik...:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei Pierre:

 

Vorig weekend in Griekenland een verkorte rust gemaakt, nu mag ik hier geen normale wekelijkse rust maken want geen 45 uur in de cabine volgens de wet. De criteria waaraan een rustplaats moet voldoen om daar minimaal 45 uur te mogen doorbrengen zijn nog steeds onduidelijk. Ik ga dus morgen met 43 uur wekelijkse rust - de tweede opeenvolgende verkorte wekelijkse rust achter weer rijden.

 

Ik heb vorig weekend een verkorte weekend thuis gehad, en ik sta nu in Marienborn (oude grens oostduitsland aan de A2) op dit moment al 45h30 stil, 

morgenvroeg vertrek ik hier rond een uur of 8 om wat verderop te lossen. 

Tijd genoeg om er zelfs te compenseren.

 

 

Ik ben toch een boefje he 😇

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De regels voor wat betreft twee keer een opeenvolgende verkorte wekelijkse rustperiode zijn door de Europese Commissie vastgelegd in het MP en inmiddels allang van kracht.

 

Ook vanuit het bedrijf word gewezen op -en gewerkt met de mogelijkheden die men hierin heeft met inachtneming van de geldende regels wat betreft compensatie en dergelijke.

Ik maak me daarom geen zorgen en zie een eventuele controle met vertrouwen tegemoet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Zij moeten bewijzen dat je in je voertuig verbleven hebt.

Waar je wél verbleven hebt is helemaal niet relevant.

 

Waar -in welk wetsartikel, stuk of document als behalve wat schrijfsels op een forum kan ik deze bewering op een juiste en duidelijke manier omschreven ergens terugvinden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Pierre:

 

 

Ook vanuit het bedrijf word gewezen op -en gewerkt met de mogelijkheden die men hierin heeft met inachtneming van de geldende regels wat betreft compensatie en dergelijke.

Ik maak me daarom geen zorgen en zie een eventuele controle met vertrouwen tegemoet.

Dat geloof ik,maar voor die 2 uur zou ik gaan voor  de 45 uur rust.maar dat is mijn mening

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei andremast:

Dat geloof ik,maar voor die 2 uur zou ik gaan voor de 45 uur rust, maar dat is mijn mening

 

Niet relevant in deze André, enkel dat het 'mooi staat' bij een eventuele controle. Precies hetzelfde als 5 x 12 uur in een week maken i.p.v. 3 x 9 en 2 x 11, of een uur pauze maken i.p.v. 45 minuten omdat de Gendarme dat graag zo ziet volgens vooral de mensen die achter iedere boom de Gestapo zien liggen...

 

Het zou overigens betekenen dat de nieuwe regels zoals omschreven in het MP allemaal uit de lucht gegrepen zijn terwijl ze juist voor o.a. dit soort situaties in het leven geroepen zijn.

 

Allemaal onzin en verloren tijd dus, ik doe het al jaren op deze manier -als het op dat moment zo moet- en ik heb nog nooit commentaar gehad op deze manier van werken.

Niet in België, niet in Frankrijk en zelfs niet in Roemenië afgelopen week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei _alain_:

Je hebt ook mensen die de tijd hebben om 1h pauze te nemen 🤣 😇

 

 

 

Ofwel, er zijn mensen die niet altijd de tijd hebben om overal een uur pauze te nemen i.p.v. de wettelijke voorgeschreven 45 minuten.

 

Ik sta ook wel eens 14 uur stil of meerdere keren per week veel langer dan 11 uur, ik maak ook wel eens een uur pauze i.p.v. altijd precies 45 minuten.

Maar als ik een paar dagen achter elkaar 'strak' gewerkt heb en mijn pauzes en dagelijkse rusttijden met minimale marges gemaakt heb, heb ik daar nog nooit commentaar over gehad.

 

Zover mijn eigen ervaringen word daar ook helemaal niet naar gekeken; ze steken die pas in de laptop en zien precies wat er fout is, niet wat je allemaal goed hebt gedaan in de afgelopen 28 dagen.

Heb je pech en tref je een kwaaie dan betaal je, heb je een beetje plausibele verklaring voor een bepaalde overtreding en iemand die wat begrip toont, dan rijdt je zonder problemen verder.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden