[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe Europese rij- en rusttijden al in augustus van kracht


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
5 minuten geleden zei sprinter 516:


En toch hebben mensen als Ger veel goede dingen voor de hedendaagse chauffeurs gedaan.
Maar zoals altijd worden alleen de slechte dingen gezien.......
Alles wat jullie nu hebben is zo vanzelfsprekend maar vergeet niet dat daar in het verleden ook hard voor gestreden is.
En maar klagen dat alles steeds strenger wordt, maar vergeten wordt dat dit door jullie zelf veroorzaakt wordt door steeds over het randje te gaan......
Wetgeving is er gekomen door steeds de wet te overtreden, en als ik het zo lees hier en daar gaat het nog veel erger worden, omdat er steeds meer overtredingen gemaakt worden.......

Ik vermoed juist dat het aantal overtredingen veel

minder is als vroeger. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei sprinter 516:


Je moet de werkgevers erop aan kijken dat de verre ritten steeds minder worden.
Binnen de wetgeving is dat prima te doen, maar jij zou een goede cowboy zijn voor bazen waar (nog) alles kan en alles mag.
Pierre bewijst juist met zijn ritten naar Griekenland dat het prima kan binnen de wetgeving.
Hij is iemand die de wet prima kent en ook naar behoren (probeert) uit te voeren.
En ja, soms zou het beter uitkomen door een uurtje door te mogen rijden (om thuis te komen) maar er moet nu eenmaal ergens een grens getrokken worden.......

O. En ik houd me niet aan de wet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja en dan bedrijf failliet en ik op zoek naar een nieuwe baas en weer onderaan beginnen. Nee dan maar een paar overuurtjes. 

Hoezo gelijk failliet??? Bedrijven als Simon Loos (Peter Appel) bewijzen dat je een prima bedrijfsvoering kan doen zonder direct failliet te gaan.
Alleen op internationale ritten zal dat lastiger zijn ja, maar daar is het rijtijdenbesluit voor zodat een bedrijf nog steeds geld kan verdienen en een chauffeur zijn uren maken kan, maar voor sommigen is dat nooit genoeg....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@iveco 35c17ik denk dat je het mis hebt. Vroeger kon je een schijf die niet in de haak was kwijtraken, weet dat dat regelmatig het geval was verder had je niet voor 28 dagen schijven bij je zolas nu met de digi tach. Toen waren er ook nog regels met 2 verladers enz enz. Volgens mij is de pakkans nu veel groter als in de schijven tijd maar dat wten de oudgedienden beter dan ik😊😊

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die krijg ik zeker ook vergoed, punt is dat er hier door bepaalde personen wordt geroepen dat iedereen standaard maar 40 uur werkt en er zijn veel meer beroepen die meer of vergelijkbare aantallen uren maken als chauffeurs en die niet veel meer hebben. Trouwens boven op deze uren hebben we ook nog storingsdienst iedere 6 weken wat inhoud dat je ook nog eens kunt opdraven als er storingen buiten kantoortijd zijn. Uiteraard krijgen we hier een vergoeding voor maar het hoort er wel bij.

Sorry Wijnand, maar ik lees nergens dat er niet meer dan 40 uur gewerkt mag worden hè, we hebben het over een fatsoenlijk salaris voor 40 uur gelijk aan andere beroepsgroepen die 40 uur werken.
En ja in ons vak maak je regelmatig overuren en die moeten extra zijn, en niet bedoeld om alsnog een fatsoenlijk salaris te krijgen.
Zoals ik al schreef, loon naar werken, maar als het even minder is en je dus ook minder uren maakt, moet er nog steeds een fatsoenlijk salaris overblijven.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei sprinter 516:


Hoezo gelijk failliet??? Bedrijven als Simon Loos (Peter Appel) bewijzen dat je een prima bedrijfsvoering kan doen zonder direct failliet te gaan.
Alleen op internationale ritten zal dat lastiger zijn ja, maar daar is het rijtijdenbesluit voor zodat een bedrijf nog steeds geld kan verdienen en een chauffeur zijn uren maken kan, maar voor sommigen is dat nooit genoeg....

Geloof niet dat die de dagboetes kennen zoals in de bouw en trouwens het bedrijf waar ik werkte in Nederland deed AH in zeven dagen ombouwen dus oude winkelintrieur op zaterdagmiddag eruit en een week erop compleet nieuwe winkel weer ingericht open en geloof me geen asbestplaatje die dat een dag vertraagde. 10.000 euro boete  per dag voor te laat opleveren is vrij normaal in de bouw van kantoor en fabriekspanden. De winst op dit soort projecten is niet de bouw van het pand maar meerwerk, vergeten dingen door raadgevers tijdens de ontwerp fase.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei sprinter 516:


Sorry Wijnand, maar ik lees nergens dat er niet meer dan 40 uur gewerkt mag worden hè, we hebben het over een fatsoenlijk salaris voor 40 uur gelijk aan andere beroepsgroepen die 40 uur werken.
En ja in ons vak maak je regelmatig overuren en die moeten extra zijn, en niet bedoeld om alsnog een fatsoenlijk salaris te krijgen.
Zoals ik al schreef, loon naar werken, maar als het even minder is en je dus ook minder uren maakt, moet er nog steeds een fatsoenlijk salaris overblijven.

Wees blij dat je 40 uur gegarandeerd krijgt wij hebben een 37 urige werk week maar krijgen per uur betaald dus is het een keer minder als 37 krijg je dus ook minder uitbetaald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch effe op een paar dingen wat zeggen. Ten eerste Ger. Ik schreef willen werken, niet moeten werken. Als ik het in 40 uur niet verdient krijg,dan met 60 of 70 ook niet. Dus ik mag en moet niet. Dan sprinter of te wel Cor. Waarom eigen baas worden? We hebben al zoveel vrijheid dat we zelf voor het merendeel zelf bepalen tot hoelaat en hoeveel we werken, natuurlijk wel je contract uren maken. 

Met eigen rijder bedoel ik dat je zelf kan bepalen welke ritten je aanneemt en naar welke bestemming.
Als loondienst chauffeur ben je afhankelijk van vriendjes op de planning en beleid van de werkgever. Zo bedoel ik dat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
[mention=13109]sprinter 516[/mention] Waarom moeten jullie een toeslag voor vroeg beginnenen krijgen terwijl elke bouwvakker/servicetechnieker ook om 5:00 uur in zijn busje stapt om om 7:00 uur op de bouwplaats te zijn en zoals Iveco al zei zijn er bazen die maar een deel van deze uren betalen, verder hebben de meeste bedrijven een 40urige werkweek en krijg je maar 38 betaald en is er 2 uur atv per week. Wordt gebruikt om de vrijdag naar hemelvaart vrij te geven en meer van dat soort dagen.
 

Dus u vindt het prima om dagelijks om 3uur te gaan werken tegen een uur tarief gelijk aan iemand die van 8 tot 5 werkt???
Schaf dan gelijk ook maar de 30% extra toeslag af voor overwerk en 100% extra voor wetkenner zo’n en feestdagen.
Met uw redenatie wordt het werken als chauffeur nog veel minder interessant (en lonend)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik vermoed juist dat het aantal overtredingen veel
minder is als vroeger. 

Daar vergis je je eigen heel erg in vriend. Ga maar eens met de verkeerspolitie of inspectie leefomgang en transport praten.......
Wees blij dat u weinig aangehouden wordt omdat u mogelijk bij een werkgever werkt die zich blijkbaar redelijk aan de wet houdt.
Sommige groepen zoals de bloemen en groente rijders op Scandinavië zijn regelmatig aan de beurt bij controles, en niet voor niets
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zojuist zei sprinter 516:


Dus u vindt het prima om dagelijks om 3uur te gaan werken tegen een uur tarief gelijk aan iemand die van 8 tot 5 werkt???
Schaf dan gelijk ook maar de 30% extra toeslag af voor overwerk en 100% extra voor wetkenner zo’n en feestdagen.
Met uw redenatie wordt het werken als chauffeur nog veel minder interessant (en lonend)

Ik zeg niet dat ik het prima vindt ik zeg dat er meer mensen om de zelfde tijd als u vertrekken om naar hun werk te gaan. Ik zie het als een deel vanhet vak waar ik voor gekozen heb, net zoals degene die om 8 uur begint daar ook voor kiest. Ieder vak heeft voor en nadelen zoals gezegd ik woon en werk nu al 6 jaar in Denemarken en maandag om 5:00 uur vetrek ik naar Helsingør is 4,5 uur rijden en als het meezit ben ik donderdag om 17:00 uur thuis. Ik kies hiervoor en de vakbond hier bemoeit zich daar niet zo hard mee. Ze kijken of je loon klopt en of de dieeten zoals het heet goed toegepast worden. De rest regel je als werknemer zelf met je baas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

U moet dus eerst 3 uur rijden (of zo) om op uw werk te komen, dat is een heel verschil met een chauffeur die inderdaad wel (betaald) op een vroeg tijdstip vertrekt om zijn goederen op een bepaald adres te krijgen.
Ik heb inderdaad nog nooit begrepen waarom blijkbaar een aannemer die uit Limburg komt blijkbaar goedkoper kan werken (met al die reis uren) in Groningen (voorbeeld hè) dan een aannemer uit regio Groningen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

Daar was ik al bang voor Pierre, het valt ook niet mee hè, als je geen 18 meer bent hè emoji1787.png
Tuurlijk wil ik als ik de hele week van huis ben zo min mogelijk (onnodig) stil staan (en geen nachten van 14 uur of zo), maar ook geen werkdagen van 18 a 19 uur zoals daar, (...)

 

Cor, het is heel simpel.
Werkdagen van 18-19 uur komen nagenoeg nergens meer voor zover ik weet. Het overgrote deel van de mensen die ik onderweg tegenkom houd zich - wel of niet noodgedwongen- keurig aan de regels en aan de rij -en rusttijdenwet op een paar kleinigheidjes na, wat zich beperkt tot het overschrijden van een achterlijk verzinsel van 90 rij-uren per twee weken, het negeren van een achterhaald zondags rijverbod in de diverse landen of het niet compenseren van de te weinig genoten rust omdat je drie weken geleden 41 uur rust hebt gehad i.p.v. 45 maar alle weken daarna wel iedere nacht 12-14 uur of langer op je bed hebt gelegen en nog meer van dat soort onzin. Stel je voor, je zou niet uitgerust zijn na vier weken...
Maar ook nergens geen 'schokkende zaken' zoals 18-19 uur op een dag gedwongen worden om te werken. Dat je dan een keer 's avonds 14-15 uur stil staat hoort nu eenmaal bij het werk, vooral in het internationale werk. Zolang het geen hele dagen worden is er weinig aan de hand, overigens is nergens alles zo te passen dat je precies 2 x 11 en 3 x 9 uur rust maakt in de week.

 

Verders verwijt ik jou niets Cor, als het enige dat ik zeg dat je voor het werk bij Bontrans niet geschikt bleek, dan wel niet past -of pastte- in hun systeem of manier van werken. Jij hebt je contract uitgediend, afscheid genomen en iets gezocht wat wél in je straatje past; de enige goede en juiste keuze lijkt mij. Maar hier nu achteraf af gaan lopen geven op Bontrans vanwege cowboys, gesjoemel en lange werkdagen vind ik niet terecht. Dan had je gelijk moeten gaan daar. Vandaar mijn [ X ] ONGESCHIKT.

 

Zie het zo, om even een paar voorbeelden te noemen;
Je gaat solliciteren bij KLG maar hebt een bloedhekel aan Frankrijk en op zondag vertrekken; [ X [ ONGESCHIKT.
Je gaat solliciteren bij Mammoet of VTS Boxmeer maar wil liever ieder weekend thuis zijn; [ X ] ONGESCHIKT.
Je gaat solliciteren bij Simon Loos en wil dolgraag naar Zuid-Spanje of Marokko [ X ] ONGESCHIKT


Ook bij ons gebeurt het nog steeds -te vaak- dat jongens voor zichzelf zich een hele internationale droomcarriére in het vooruitzicht stellen en later tot de conclusie komen dat het toch iets te hoog gegrepen is om haast wekelijks van zondag's tot zaterdag onderweg te zijn. Vriendin niet blij, te weinig tijd om te chillen, te weinig tijd voor hun vrienden of het sporten in het weekend. Sommigen missen hun moeder, zelfs hun huisdier. Wees dan ook fair om snel afscheid te nemen en niet een werkgever op te zadelen met allerlei sociale rompslomp.

Het kan blijkbaar allemaal en we zijn nu eenmaal mensen dus ook allemaal niet dezelfde, alhoewel ik wel zeker van mening ben dat er sprake is van een serieuze generatiekloof die de transportsector beslist geen goed doet.

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei sprinter 516:


Met eigen rijder bedoel ik dat je zelf kan bepalen welke ritten je aanneemt en naar welke bestemming.
Als loondienst chauffeur ben je afhankelijk van vriendjes op de planning en beleid van de werkgever. Zo bedoel ik dat

Ben geen fultime chauffeur. Maar mag als het zo uitkomt graag een stukje sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zojuist zei sprinter 516:

U moet dus eerst 3 uur rijden (of zo) om op uw werk te komen, dat is een heel verschil met een chauffeur die inderdaad wel (betaald) op een vroeg tijdstip vertrekt om zijn goederen op een bepaald adres te krijgen.
Ik heb inderdaad nog nooit begrepen waarom blijkbaar een aannemer die uit Limburg komt blijkbaar goedkoper kan werken (met al die reis uren) in Groningen (voorbeeld hè) dan een aannemer uit regio Groningen.

Levenstandaard is goedkoper en hier zeggen ze dat jutten harder werken dan mensen van kopenhagen ik denk dat dit ook wel geld in Nederland kom van de veluwe van oorsprong en wij werkten ook langer en waren oplossing gerichter dan een een zelfde man van onze vestiging in de randstad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

Ik zeg nergens dat jij geen 70 uur mag werken hoor, van mij mag je net zoveel Werkendams je wilt, alleen de wet is hierin beperkt, en daar kan ik mij prima in vinden, jullie blijkbaar niet.


Ho even Cor; hier bepaalt de kerk hoeveel je werkt, niet de wet. :p
 

  • Like 1
  • Haha 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Wijnand 1974:

@iveco 35c17ik denk dat je het mis hebt. Vroeger kon je een schijf die niet in de haak was kwijtraken, weet dat dat regelmatig het geval was verder had je niet voor 28 dagen schijven bij je zolas nu met de digi tach. Toen waren er ook nog regels met 2 verladers enz enz. Volgens mij is de pakkans nu veel groter als in de schijven tijd maar dat wten de oudgedienden beter dan ik😊😊

Pakkans en daadwerkelijk overtredingen malen zijn twee totaal verschillende dingen.  En bij de meeste transportbedrijven word je tegenwoordig geacht je aan de rij en rusttijden te houden.  
 

ik weet zeker dat het aantal overtredingen nu veel minder is dan vroeger. Alleen de pakkams is nu wel groter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei sprinter 516:


Dat schrijf ik nergens, maar je geeft zelf al aan dat je net 12 rijuren ook geen probleem hebt

Ho ho  Cor. Waar haal jij die 12 rijuren we? Omdat ik zeg dat ik ook wel 70 uur wil werken?  Wie zegt dat dit allemaal rijuren zijn? er moet daags nog wat meer gebeuren als een beetje sturen toch!  en je weet dat je met 45 rijuren gemiddeld per week klaar bent?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei sprinter 516:


Daar vergis je je eigen heel erg in vriend. Ga maar eens met de verkeerspolitie of inspectie leefomgang en transport praten.......
Wees blij dat u weinig aangehouden wordt omdat u mogelijk bij een werkgever werkt die zich blijkbaar redelijk aan de wet houdt.
Sommige groepen zoals de bloemen en groente rijders op Scandinavië zijn regelmatig aan de beurt bij controles, en niet voor niets

Ook jij begrijpt dat de pakkans nu groter is als vroeger? Je weet wel, toen je nog eens een schiif uit het raam mikte! Doe je dat tegenwoordig met je pas ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei sprinter 516:


Wie beweert dat nu dan????
Jullie maken er een aardig drama van, omdat het minder in jullie straatje past hè

Cor de enigste die drama maakt hier ben jij! jij wil ons  nu gaan verbieden wat je zelf vroeger zelf wel gedaan hebt!

Schijnheilig en achterbaks noem ik dat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Pierre:

 

Cor, het is heel simpel.
Werkdagen van 18-19 uur komen nagenoeg nergens meer voor zover ik weet. Het overgrote deel van de mensen die ik onderweg tegenkom houd zich - wel of niet noodgedwongen- keurig aan de regels en aan de rij -en rusttijdenwet op een paar kleinigheidjes na, wat zich beperkt tot het overschrijden van een achterlijk verzinsel van 90 rij-uren per twee weken, het negeren van een achterhaald zondags rijverbod in de diverse landen of het niet compenseren van de te weinig genoten rust omdat je drie weken geleden 41 uur rust hebt gehad i.p.v. 45 maar alle weken daarna wel iedere nacht 12-14 uur of langer op je bed hebt gelegen en nog meer van dat soort onzin. Stel je voor, je zou niet uitgerust zijn na vier weken...
Maar ook nergens geen 'schokkende zaken' zoals 18-19 uur op een dag gedwongen worden om te werken. Dat je dan een keer 's avonds 14-15 uur stil staat hoort nu eenmaal bij het werk, vooral in het internationale werk. Zolang het geen hele dagen worden is er weinig aan de hand, overigens is nergens alles zo te passen dat je precies 2 x 11 en 3 x 9 uur rust maakt in de week.

 

Verders verwijt ik jou niets Cor, als het enige dat ik zeg dat je voor het werk bij Bontrans niet geschikt bleek, dan wel niet past -of pastte- in hun systeem of manier van werken. Jij hebt je contract uitgediend, afscheid genomen en iets gezocht wat wél in je straatje past; de enige goede en juiste keuze lijkt mij. Maar hier nu achteraf af gaan lopen geven op Bontrans vanwege cowboys, gesjoemel en lange werkdagen vind ik niet terecht. Dan had je gelijk moeten gaan daar. Vandaar mijn [ X ] ONGESCHIKT.

 

Zie het zo, om even een paar voorbeelden te noemen;
Je gaat solliciteren bij KLG maar hebt een bloedhekel aan Frankrijk en op zondag vertrekken; [ X [ ONGESCHIKT.
Je gaat solliciteren bij Mammoet of VTS Boxmeer maar wil liever ieder weekend thuis zijn; [ X ] ONGESCHIKT.
Je gaat solliciteren bij Simon Loos en wil dolgraag naar Zuid-Spanje of Marokko [ X ] ONGESCHIKT


Ook bij ons gebeurt het nog steeds -te vaak- dat jongens voor zichzelf zich een hele internationale droomcarriére in het vooruitzicht stellen en later tot de conclusie komen dat het toch iets te hoog gegrepen is om haast wekelijks van zondag's tot zaterdag onderweg te zijn. Vriendin niet blij, te weinig tijd om te chillen, te weinig tijd voor hun vrienden of het sporten in het weekend. Sommigen missen hun moeder, zelfs hun huisdier. Wees dan ook fair om snel afscheid te nemen en niet een werkgever op te zadelen met allerlei sociale rompslomp.

Het kan blijkbaar allemaal en we zijn nu eenmaal mensen dus ook allemaal niet dezelfde, alhoewel ik wel zeker van mening ben dat er sprake is van een serieuze generatiekloof die de transportsector beslist geen goed doet.

 

 

Pierre, no hard feelings hoor, je hebt het prima verwoord.

Ik ben inderdaad ongeschikt voor de boven genoemde firma's.

Ik heb mij in de firma Bontrans dan ook gruwelijk vergist om hun werkwijze destijds.

Tegenwoordig zullen ze zich (al dan niet noodgedwongen) ook meer aan de wet moeten houden, en zullen de boven genoemde excessen zich nu niet meer voor doen (hoop ik voor hun).

Dat het een cowboy bedrijf bleek daar sta ik nog steeds achter, laas wat onze lieve Heer verboden heeft kon daar, en als je maar mee deed, kon je de mooiste auto krijgen.......

Oke, dat is verleden tijd, en vergeten we maar, terug naar het heden dan maar......

Nu werk ik inderdaad bij een werkgever waar ik prima op mijn plaats zit, leuk afwisselend werk en regelmatig zeer exclusieve auto's achterop, en "normale" werkdagen op maandag t/m vrijdag en elke avond op tijd thuis, tegen een goed salaris.

Zoals ik al vaker geschreven heb, zouden er eigenlijk 2 rijtijden wetten of besluiten moeten komen voor nationaal werke en voor internationaal werk.

Nu zitten deze 2 elkaar veel te veel in de weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Wijnand 1974:

Wees blij dat je 40 uur gegarandeerd krijgt wij hebben een 37 urige werk week maar krijgen per uur betaald dus is het een keer minder als 37 krijg je dus ook minder uitbetaald

Ohhh, hebben jullie dan geen contract waarin je een gegarandeerd aantal uren uitbetaald krijgt?

Ik heb bijvoorbeeld een arbeidscontract van 45 uur per week, of te wel, 9 uur per dag van maandag t/m vrijdag.

Heeft de werkgever minder uren werk dan die 45 uur per week, dan krijg ik gewoon die 45 uur betaald hoor.

Bijkomend voordeel is ook dat ik een hoger pensioen opbouw heb.

Nadeel is dan weer dat mijn overuren pas na 45 uur ingaan........

Johan Cruijff schreef het ooit al, elk voordeel heeft ook een nadeel.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden