Spring naar bijdragen

Vrachtwagen verliest IBC's langs de N214; bestuurder krijgt proces-verbaal


Vledder
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

 

 

NOORDELOOS – Twee vloeistofcontainers zijn op de N214 van een vrachtwagen gevallen en gaan lekken. De containers, ook wel IBC’s (Intermediate Bulk Containers) genoemd, vielen woensdagochtend 29 juli 2020 van een vrachtwagen en kwamen langs de weg terecht. Bij Noordeloos werd een container aangetroffen en ook bij het viaduct van de A27 bij Meerkerk werd een IBC aangetroffen. De containers lekten en omdat in eerste instantie niet duidelijk was welke vloeistof de containers bevatten, ging de politie op onderzoek uit.

De vervoerder van de vloeistofcontainers kwam na enige tijd aan en wist te melden dat er schoon water in de containers zat. “De bestuurder gaf aan dat hij een spanband was verloren en vervolgens de verkeerde afslag had genomen,” schrijven de wijkagenten van Molenlanden op Instagram.

 

image.thumb.png.fd1a8a026b1e6e5a6a0d9481e208a537.png

Bron: ZHZactueel

 

Voor sommigen is zo'n cursus ladingzekeren toch blijkbaar geen overbodige luxe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Schots en Scheef:

Net niet goed gestaan. Spanband aangratrld. Op zijn plek geschoven door trillingen en ruinte op de band. Voila, haak los en daar gaan ze.

Dingen kun je al niet zo strak aantrekken of ze zijn krom....

Alleen de bovenbeugel waar je je spanband overheen trekt zal iets krombuigen,maar dat maakt voor het functioneren van de IBC niets uit,i.b. er is geen enkel gevaar dat je de uiteindelijke inhoud,de kunststof tank dus ,beschadigd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
54 minuten geleden zei Schots en Scheef:
Op 31-7-2020 om 12:48 zei europeaan:
Alleen de bovenbeugel waar je je spanband overheen trekt zal iets krombuigen,maar dat maakt voor het functioneren van de IBC niets uit,i.b. er is geen enkel gevaar dat je de uiteindelijke inhoud,de kunststof tank dus ,beschadigd.

Dan is het geen handel meer.

Nu ook niet.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Schots en Scheef:
Op 31-7-2020 om 12:48 zei europeaan:
Alleen de bovenbeugel waar je je spanband overheen trekt zal iets krombuigen,maar dat maakt voor het functioneren van de IBC niets uit,i.b. er is geen enkel gevaar dat je de uiteindelijke inhoud,de kunststof tank dus ,beschadigd.

Dan is het geen handel meer.

Hoe bedoel je ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei suggs73:

Op beschadigde ibc zit niemand op te wachten bij hergebruik

Waar ik werk laden wij dagelijks deze IBC's.altijd nieuw en statiegeldloos.

De enige "service"die wij bieden is dat we de lege IBC's kostenloos retour nemen en af laten voeren.

Als er chemicaliën in gezeten hebben is het reinigen en afvoeren van het residu dikwijls duurder dan een nieuwe IBC.

Je kunt ook heel gemakkelijk zo een bovenrand ,die door een spanband naar elkaar getrokken is ,weer richten.

 

Buiten dat; je gaat toch de veiligheid niet ondergeschikt maken aan de handelswaarde van een verpakking.

Nu was de inhoud hier slechts water blijkbaar,maar zou er ADR goederen in gezeten hebben is het behandelen en verwijderen van een beschadigde IBC vele malen duurder dan een nieuwe ,lege IBC.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet bij Pieter Bon in Zaandam die hebben/hadden zelfs speciale unit om ibc’s te reinigen. Dus schijnbaar toch interessant voor hergebruik. 
(weet niet of dit specifiek voor een klant was of zo). 
Maar hadden dus net zo een spoelkop die in de tankauto gaat maar dan in het klein. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar ik werk laden wij dagelijks deze IBC's.altijd nieuw en statiegeldloos.
De enige "service"die wij bieden is dat we de lege IBC's kostenloos retour nemen en af laten voeren.
Als er chemicaliën in gezeten hebben is het reinigen en afvoeren van het residu dikwijls duurder dan een nieuwe IBC.
Je kunt ook heel gemakkelijk zo een bovenrand ,die door een spanband naar elkaar getrokken is ,weer richten.
 
Buiten dat; je gaat toch de veiligheid niet ondergeschikt maken aan de handelswaarde van een verpakking.
Nu was de inhoud hier slechts water blijkbaar,maar zou er ADR goederen in gezeten hebben is het behandelen en verwijderen van een beschadigde IBC vele malen duurder dan een nieuwe ,lege IBC.
Daarom rijden wij ze in tautliner.....

Bandje erachter en klaar.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
 

Met lege IBC's volstaat een bandje erachter misschien wel.

Ik kom bij bedrijven waar je met een tautliner gewoon alle IBC's afspant, eerder rijd je daar beslist de poort niet uit. En nee, zelfs niet eens alleen bij ADR.

 

Ballentent . Met tuv niet nodig.

 

Vol doen wij ook. 2 op de kop. 2 enkel met matten eronder en bandje erover. Dan nog 9 rij 2 breed, laatste matjes onder bandje erachter. TUV trailer.

 

Goed gekeurd door de BAG / DEKRA en IL&T. Geladen in D voor NL.

 

En altijd ADR.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei roadtrain:

Je zou natuurlijk van die hoekprofielen kunnen gebruiken die je ook wel ziet bij stenen of platen transport. Dan verdeel je de spanning. 

Dan rek je nog dat profiel samen,het enige wat je daaraan kunt doen is een stevige lat,die langer is dan 120 cm over de IBC leggen en daar de spanband overheen leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Schots en Scheef:

 

Ballentent . Met tuv niet nodig.

 

Vol doen wij ook. 2 op de kop. 2 enkel met matten eronder en bandje erover. Dan nog 9 rij 2 breed, laatste matjes onder bandje erachter. TUV trailer.

 

Goed gekeurd door de BAG / DEKRA en IL&T. Geladen in D voor NL.

 

En altijd ADR.

 

4 uur geleden zei Schots en Scheef:

2 dubbel hoef je ook niks aan te doen,maar die enkele alleen met matten ga je t niet mee redden.

ik doe daar een spanband om,better safe than sorry.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei europeaan:

Dan rek je nog dat profiel samen,het enige wat je daaraan kunt doen is een stevige lat,die langer is dan 120 cm over de IBC leggen en daar de spanband overheen leggen.

Ik bedoel niet die kleine hoekjes maar die stukken van Ca 1 meter 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Altijd los. Tot ik er 17 moest laden. Was net geen 25 ton. 3 enkel op de kop en de rest dubbel erachter. Stop bij het stoplicht. Trek op om links af te gaan. En spontaan staan er 3 ibc rechts van de oplegger. Daf mee 410 pk. Dus daar lag het niet aan. Sinds dien enkele vast.

Rob

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid



 
Kijk aan! We hebben het dan wel over 'ballententen', want het is niet enkel één bedrijf waar wij IBC's met ADR dienen af te spannen in een tautliner. Overigens meestal ook nog met een pallet er bovenop om het kromtrekken van de kooi eromheen te voorkomen.
Nu heb ik meer vertrouwen in de beladingsvoorschriften van grote chemiereuzen als in wat ik hier op een forum lees en zijn al onze trailers zijn dan ook nog eens TÜV-Dekra gekeurd, maar als ik het goed begrijp ontheft zo'n TÜV-Dekra keuringscertificaat je van de verplichting tot ladingzekering? Da's compleet nieuw voor mij...


Je leest verkeerd.

Waar wij in D laden is een hele grote chemie reus. Met ook diverse vestigingen in nl. Waar trouwens op elke vestiging eigen laad eisen zijn. Ook op elke vestiging mag je een filmpje kijken en krijg je een eigen pasje. Uniform werken kennen ze er niet .

Vroeger moesten we daar ook 12 spanbanden trekken.

Maar nadat ze overleg hadden met de vervoerder en die aangaf dat het met tuv opleggers niet vereist is. Hebben ze de dekra gebeld en die heeft aangegeven wat vereist is voor vervoer.

Al diverse malen aangehouden door de bag, en die kijken waar het weg komt, klimpt erin, kijkt of de banden er ziten en krijgt een en mag zo verder.

Dus zal wel goed wezen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

 Overigens meestal ook nog met een pallet er bovenop om het kromtrekken van de kooi eromheen te voorkomen.
.

Met IBC's helpt dat weinig,een euro pallet of een blokker,zijn 120 cm,net zo breed als een IBC.

Zo een pallet zal maar enkele millimeters dragen op de IBC en met aanspannen er links of rechts  van de kooi afschieten en op de kunststof drager komen te rusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Op 18-8-2020 om 23:32 zei marcel69:

er zijn ibc's met een plastic onderpallet die echt wel willen schuiven en er zijn ibc's met een houten  onderpallet en die schuiven veel minder snel is ook van belang voor het vastzetten, o en ook nog metalen onderpallets das helemaal naadje

IBC's met een houten onder pallet zijn in de food industrie niet welkom,i.v.m. schimmel en bacterien groei.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden