[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aanvaring met Herr Brummi


iveco 35c17

Recommended Posts

  • Forumlid

Vrijdagavond  moest ik lossen en laden in Apeldoorn, tussen het lossen en laden moest ik een uurtje wachten, dus de Benz in een aangegeven vak en de tacho op rust. Na 35 minuten rust kwam Herr Brummi het terrein op rijden met zijn Atego en middels lichtsignalen en toeteren wilde hij iets of wat attenderen op een gevaar. [wist ik veel dat ik Herr Brummi in de weg stond] Maar dat werd me dus na een aantal minuten wel duidelijk en hoe!

Mijnheer kwam met zijn dikke kwabbes uit zijn auto en kwam naar mijn open raam toelopen. Ik kreeg me daar een scheldpartij over me heen, jongens, daar lusten de honden geen brood van.

 

Toen die uitgeraasd was heb ik hem eens gevraagd wat ie bedoelde. Had ik dus beter niet kunnen doen want de grammofoonplaat speelde zich opnieuw af.

 

Maar een en ander kwam erop neer dat ik geparkeerd stond op de plek waar hij altijd zijn aanhanger afkoppelde en dat ik maar moest maken dat ik wegkwam.

Toen ik hem vriendelijk uit de droom hielp dat ik niet gecharmeerd was van zijn grote bek en ook niet zou verkassen voor hem was het ijs gebroken!

 

Ik moest maar even uit de auto komen en dan zou Brummi mij wel even op de bek rammen!  Toen ik daarop begon te lachen en hem rustig vertelde dat we dan waarschijnlijk die avond allebei op het politiebureau in Apeldoorn zouden doorbrengen werd  Brummi nog witheter.

 

Stampvoetend ging hij verhaal halen bij de dame die het laden en lossen daar regelde op dat moment. Toen Brummi terugliep naar zijn auto kwam de dame bij me om te vragen wat er aan de hand was. Toen ik aangaf dat Brummi me op mijn bek wilde rammen omdat ik op "zijn"parkeerplaats stond  en er met mij van alles te regelen valt maar niet met een grote bek, begon ze te lachen en zei dat ze wel vaker problemen met hem hadden.

 

Ondertussen ging Brummi verhaal halen bij twee andere chauffeurs van twee verschillende transportbedrijven maar ook hier kreeg hij 0 op het rekest.

 

Brummi was ondertussen "wild " geworden en koppelde zijn aanhanger met een big smile naast mijn oplegger af, waarschijnlijk in de hoop dat ik dan niet aan zou kunnen dokken. En kwam ook nog even bij me lopen om even te vertellen dat ik op de 29 seconden regel best wel iets naar voren had gekund,  

Op mijn rustige antwoord dat dat ook best had gekund maar dat we dat niet doen voor grootbekken zoals hij vloog die weer in de brand en ging stampvoetend binnen weer verhaal halen, maar schijnbaar waren ze binnen ook gauw klaar met hem want mijnheer liep morrend weer naar zijn auto.

 

Ondertussen stond mijn rust erop en ben ik maar eens rustig gaan aandokken zonder ook maar iets last van Brummi zijn aanhanger te hebben gehad. Wel gebeurde er op dat moment exact wat ik de andere twee chauffeurs al voorspelt had, namelijk Brummi had last van zijn eigen volle aanhanger om de lege aanhanger voor het dok te krijgen.  Ze wisselen daar aanhangers schijnbaar vol meenemen en een lege plaatsen.

 

Toen ik geladen was was Brummi al luid toeterend vertrokken. maar op het einde van het industrieterrein stond ie aan de kant zijn pauze te maken, heb toen een keer vriendelijk getoeterd bij mezelf denkend "Wat een idioot" 

  • Like 1
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

enne........... IVECO, die 29 seconden regel is een fabeltje hoor :ja: , Ik zeg altijd maar, ¨God houd van rare mensen want hij heeft er veel gemaakt ¨ 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei doemijnbest:

enne........... IVECO, die 29 seconden regel is een fabeltje hoor :ja: , Ik zeg altijd maar, ¨God houd van rare mensen want hij heeft er veel gemaakt ¨ 

 

15 minuten geleden zei Teddybeer:

Leg eens uit wat er een fabeltje is......

Ja ik ben ook nieuwsgierig wat daar de fabel aan is? Heb het de afgelopen twee weken toch meermaals gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
1 uur geleden zei iveco 35c17:

 

Ja ik ben ook nieuwsgierig wat daar de fabel aan is? Heb het de afgelopen twee weken toch meermaals gebruikt.

Ik zou het zeker niet doen want het is gel*l, weliswaar word je rijtijd niet geregistreerd maar wel je afstand en als je dus een verkeerde treft die even verder kijkt dan zijn neus lang is dan heb  je de Bingo gewonnen. Is trouwens al eens meer hier aan de orde geweest hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

 

 

https://fleetgo.nl/kb/tachograaf/wetgeving/1-minuutregel-tachograaf/

1-minuutregel tachograaf

De 1-minuutregel voor voertuigen met een tachograaf; het lijkt een uitgelezen kans om iedere dag 30 tot 45 minuten aan extra rijtijd te winnen. Maar dat is het niet. Behalve dat het onwettig is, levert verkeerd gebruik van deze regel uiteindelijk niets op. Behalve een boete dan. 

Wat is de 1-minuutregel?

De 1-minuutregel is onderdeel van de Europese richtlijn 1266/2009 en heeft betrekking op de manier van afronden van de minuten, officieel de ‘kalenderminuten’ genoemd. Alle tachografen berekenen na een kalenderminuut welke activiteit over die kalenderminuut weggeschreven moet worden. De laatste minuut wordt weggeschreven conform het langste deel van de activiteit van dat moment.

NB Digitale tachografen van na 1 oktober 2011 berekenen de rijtijden op een andere manier dan digitale tachografen van vóór 1 oktober 2011.

Fabel: 30 tot 45 minuten langer rijden

‘Slim’ afronden van de rij minuten lijkt efficiënt; het biedt de mogelijkheid een wagen tijdens rust te verplaatsen, zonder dat de rust onderbroken wordt. Maar het verplaatsen van een voertuig binnen de rusttijd is niet toegestaan. Wie dat wel doet, maakt volgens de inspectie misbruik van de 1-minuutregel en wordt bij controle dan ook flink beboet. Trouwens; naast de ‘rustmodus’, registreert de tachograaf ook iedere beweging die het voertuig maakt. Daardoor kan eenvoudig worden gecontroleerd of een bestuurder het voertuig heeft gestart en gereden heeft tijdens zijn of haar rust. Slim afronden is dus niet zo slim als het lijkt.

Boetes voor verplaatsen voertuig

Een van de doelen van de invoering van de tachograaf is het waarborgen van de rij- en rusttijden van chauffeurs. Wie te weinig rust neemt, kan rekenen op een boete vanaf € 110,00 tot wel € 1.980,00 per dag. Tijdens rust mag een vrachtwagen niet worden verplaatst; gebeurt dat wel, dan is dat terug te zien aan de tachograafgegevens. Ook voor verplaatsing van de wagen tijdens rust kan een boete worden gegeven; het ILT (inspectie) markeert deze handeling namelijk als ‘misbruik’.

Waarom is de 1-minuutregel ingesteld?

De 1-minuut maatregel is ingevoerd om onredelijke en nadelige afrondingen te voorkomen voor ritten (distributie) waarbij vaak gestopt moet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Aldus Fleetgo, een bedrijf die tijregistratie apparatuur probeert te verkopen.

 

Vraag het eens aan een controlerende instantie, en je krijgt een, grotendeels, ander antwoord.

 

Maar mooi blijven doen wat je doet, ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Even min als mijn collega's die ook wel eens in het buitenland worden gecontroleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Ik ook niet. Ik haal dikwijls de auto even van het dock als het druk is bij het laden zodat een ander er ook voor kan en dan de papieren ophalen. Al een paar keer controle gehad maar er is nooit iets van gezegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Diegenen die denken middels de 29 seconden-regel of Out Of Scope de registratie van een verplaatsing van het voertuig te kunnen omzeilen komen bedrogen uit; wanneer bij een controle naast de bestuurderskaart ook de tachograaf word uitgelezen is iedere verplaatsing (tijdens een rustperiode) terug te zien. Wanneer je steevast tijdens je dagelijkse rust meerdere malen die 29 seconden-regel toepast en/of je rijd er een niet aannemelijke afstand mee dan zul je daar toch zeker een sluitende verklaring voor moeten hebben.

Zo hebben wij dus kort geleden bedrijfscontrole gehad en werd juist over de pauzes commentaar geleverd.  
 

De tachograaf gegevens dienen een waarheidsgetrouw beeld te vertonen, dus houdt daar rekening mee.”

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Durashift:

Tja.. ook dat kan ik interpreteren: wat is een waarheidsgetrouw beeld? Misschien juist wél die inbreuken op de 1 minuutregel..door een volle planning of tijdsbestekken waarin het werk gedaan kan worden?

 

Ik bedoel maar te zeggen dat ook achteraf heel wat (fouten/overtredingen) geconstateerd kunnen worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ dat begrijp ik.  Ik bedoel te zeggen dat als er verlangt wordt om de regelgeving beter na te leven, dat daar dan ook het werk naar moet zijn of op orde gemaakt.

Dat pauze dus echt pauze is.. en dat er met een standaard half uur aftrek (voorbeeld) dat te weinig is over een werkdag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden