[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mijn naam is haas


EJD

Recommended Posts

  • Forumlid
17 minuten geleden zei lientje:

Woning van medewerker afgeperst fruitbedrijf in Hedel beschoten'

 

 

Het houd niet op.

https://nos.nl/artikel/2379137-woning-van-medewerker-afgeperst-fruitbedrijf-in-hedel-beschoten

 

bron:NOS

Ja, het was net weer een beetje rustig in het dorp. 

 

Ik ken het gezin best wel goed, voor ons heeft het niet zon grote impact - het is immers niet bij ons- maar het desbetreffende gezin is weer helemaal in shock. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

en weer wat reurink in de keet:

"De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag een grote controle gehouden op de A2 in de buurt van de Gelderse plaats Hedel. Het gebied is twee dagen geleden door de gemeente Maasdriel als veiligheidsrisicogebied bestempeld vanwege het geweld in de zaak rond een fruitbedrijf, dat in de afgelopen weken weer is opgelaaid. De politie mag in deze omgeving preventief fouilleren."

 

Lees HIER het artikel van Nu.nl
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei roadtrain:

Goed te lezen dat er wel wat ondernomen wordt. Voor zover je iets voor kan zijn (...)

 

Vind je dat heel bijzonder dan, dat er iets ondernomen word?

Dat lijkt mij toch wel het allerminste wat hier verwacht mag worden; notabene het Openbaar Ministerie zelf heeft hier een gigantische blunder begaan door zeer onzorgvuldig handelen en de lijst met namen en thuisadressen van tientallen werknemers van de Groot in het strafdossier en bij de verdachten terecht laten komen.

Je zal maar een paar kogels door je voordeur krijgen of je huis in de fik door zo'n fout....  

 

https://www.ed.nl/binnenland/blunder-justitie-criminelen-krijgen-gegevens-van-personeel-de-groot-in-hedel-via-dossier-coke-onderzoek~a46d3662/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

Blunder Justitie: criminelen krijgen gegevens van personeel De Groot in Hedel via dossier coke-onderzoek

 

HEDEL - Door een blunder van justitie in een cocaïneonderzoek zijn gegevens van vele tientallen werknemers van fruitbedrijf De Groot in Hedel in een strafdossier beland. Bij het bedrijf werd in het verleden een grote hoeveelheid cocaïne gevonden. De eigenaren zijn al bedreigd en worden zwaar beveiligd.

 

Dat bevestigt het Openbaar Ministerie Oost-Nederland. Die erkent de blunder en gaat diep door het stof. Zeker drie verdachten hebben de gegevens ingezien. Twee van hen zitten nog vast, een derde is op vrije voeten. Het personeel is aan het eind van de middag  ingelicht door politie en OM, meldt Taco van der Dussen, de advocaat van het fruitbedrijf, aan het Brabants Dagblad

De raadsman ontdekte zelf dat de gegevens in verkeerde handen waren gekomen. Hij trok direct aan de bel, maar de informatie was al via de advocaten bij de verdachten terecht gekomen.  ,,Ik heb direct verzocht of de lijsten terug konden worden gegeven”, stelt Van der Dussen. ,,Dat werd toegezegd, maar een van de verdachten heeft zich bedacht en zelf contact gezocht met een journalist van De Telegraaf en het OM. Dat heeft hij alleen maar gedaan om justitie onder druk te zetten en er een voordeeltje uit te halen.”

De advocaat stelt dat hij het OM heeft verzocht extra maatregelen tegen de verdachte nemen, zodat hij in ieder geval geen contact meer kan hebben met de buitenwereld. 

 

Huisadressen

Bij De Groot werken in totaal 130 mensen, van wie het grootste deel op de hoofdlocatie in Hedel. Tussen de gedeelde gegevens zouden onder meer de thuisadressen van medewerkers zitten. Die had het OM nodig om een inschatting te maken van de mogelijke beveiliging. Volgens De Telegraaf gaat het om gegevens van tientallen medewerkers. Dat wil het OM niet bevestigen. Een woordvoerder verwijst naar een kort persbericht op de site van het OM en wil er verder niets aan toevoegen. Ook een woordvoerder van het bedrijf wil maandagavond niets kwijt en verwijst naar de advocaat. In het persbericht stelt het OM wel dat er bij hen nooit aanwijzingen zijn geweest dat mensen direct gevaar liepen. 

 

2022828173_DeGroot.thumb.png.30a48750a3cb67121dc049c2d7afa704.png

 

Dreigen met liquidatie

In de afgelopen jaren werden er tot schrik van het bedrijf meermalen partijen coke tussen het fruit ontdekt. Het fruitbedrijf had daar zelf niets mee te maken, maar werd na de ontdekking wel verantwoordelijk gehouden door criminelen. In september bleek hoe groot de dreiging was: tijdens de rechtszaak tegen een paar betrokkenen werd duidelijk dat de eigenaren van De Groot via sms’jes werden afgeperst. Er werd daarbij gedreigd met het liquideren van ‘een willekeurige medewerker’, als er niet 1,2 miljoen euro zou worden betaald. 

Toen het bedrijf aangifte deed overhandigde Fresh Group in vertrouwen personeelslijsten aan politie en OM omwille van het onderzoek. Maar toen is een ernstige fout begaan. De lijsten met namen van personeelsleden werden per ongeluk toegevoegd aan het strafdossier. Personeelsleden zijn doodsbang geworden en willen beveiliging.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik was vannacht ook aan de beurt. Ik reed de snelweg af in Hedel en als je dan de bocht door bent zag je pionnen staan zodat je niet rechts kon. Dus automatisch links de fuik in. Er kwam een negroïde agent naar mn raampje en die vertelde me dat er een verkeerscontrole aan de gang was. Ik vroeg hem of hij aan etnisch profileren deed maar hij pakte het grapje niet😁.

 

Maar aan etnisch profileren werd wel gedaan, althans ik was zo klaar met de controle, moest uitstappen en werd gefouilleerd en er werd even in de auto gekeken. Echter de lieden met een Marrokaans en Turks uiterlijk werden aan een uitgebreid onderzoek inclusief speurhond onderworpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei the duke:

 Echter de lieden met een Marrokaans en Turks uiterlijk werden aan een uitgebreid onderzoek inclusief speurhond onderworpen.

 

Ach, die zijn dat gewend. Ies coeltoer.

 

:D

 

.

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei the duke:

Ik was vannacht ook aan de beurt. Ik reed de snelweg af in Hedel en als je dan de bocht door bent zag je pionnen staan zodat je niet rechts kon. Dus automatisch links de fuik in. Er kwam een negroïde agent naar mn raampje en die vertelde me dat er een verkeerscontrole aan de gang was. Ik vroeg hem of hij aan etnisch profileren deed maar hij pakte het grapje niet😁.

 

Maar aan etnisch profileren werd wel gedaan, althans ik was zo klaar met de controle, moest uitstappen en werd gefouilleerd en er werd even in de auto gekeken. Echter de lieden met een Marrokaans en Turks uiterlijk werden aan een uitgebreid onderzoek inclusief speurhond onderworpen.

En dat is niet voor niets dat Marokkanen en turken aan een uitgebreid onderzoek onderworpen worden , heb niets tegen op dat etnisch profileren als er aanwijzingen voor zijn .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei suggs73:

En dat is niet voor niets dat Marokkanen en turken aan een uitgebreid onderzoek onderworpen worden , heb niets tegen op dat etnisch profileren als er aanwijzingen voor zijn .

 

En die zijn er, al die gasten die opgepakt zijn in Hilversum en omstreken zijn allemaal Marokkaans. De 'Tante van de onderwereld' uit Utrecht en die verdwenen is én in verband wordt gebracht met cocaïne-transporten was -je raadt het al- Marokkaans. Dat mens regelde transporten en is ergens in een betonnen vloer gestort naar verluidt in Antwerpen. Er schijnen foto's van haar in het criminele circuit te rouleren waarop te zien is dat ze behoorlijk dood is en dat haar ledematen afgehakt zijn. In een appje naar William de Groot stond te lezen dat 'men serieus is en dat de Groot voor het einde van de maand moest betalen. Hoe serieus ze waren kon William niet meer aan zijn Marokkaanse vriendin vragen stond er te lezen.

 

Nu ken ik een aantal van de bedreigden persoonlijk en ik weet zeker dat hun er niets mee te maken hebben maar puur slachtoffer zijn in deze zaak!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 16-5-2021 om 18:47 zei EJD:

@Duke: zeg nooit nooit.

 

 

 

.

 

Kijk, voorop gesteld: Men gaat mij natuurlijk nooit vertellen dat men drugs handelt/smokkelt/transporteert. Dus in die zin kun je inderdaad zeggen, zeg nooit nooit.

 

Maar ik ken 1 van de hoofdrolspelers dermate goed dat ik voor hem mijn hand in het vuur steek. Ik kan er ook niets meer over zeggen hier in het openbaar want wat ik dan zeg is rechtstreeks terug te leiden naar mijn persoontje. En hoewel het louter lof is, wil ik niet dat er mensen toevallig hier langs komen en zien dat er -ondanks mijn grote waardering en respect voor deze man- geluld wordt.

 

Maar zoals ik het zie en placht te weten zijn de heren de Groot onschuldig en net zo slachtoffer als de rest van de medewerkers én inwoners die in angst leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Of het is mislukt om die container eerder te onderscheppen voor het bij de loods aan kwam.

Ja of een van je medewerkers is iemand met een dubbelleven.

Ik word er een beetje naar van als je bedenkt hoe je zomaar in die shit kan belanden zonder dat je het wil.
Het kan je als chauffeur ook gebeuren dat je zo'n container mee krijgt.

En dan maar hopen dat je onderweg niet van de weg wordt gereden, of erger.....

Er is een tijd geweest dat men in Italië pressies wist in welke wagens die over de grens het land binnen kwamen waardevolle spullen zaten. Daar hoor je eigenlijk nooit meer wat over.

Gebeurd dat nog dat ze je de wagen uit zetten op een eenzaam plekje in het bos of zo? Of heeft de mobiele telefoon en andere volgsystemen deze werkwijze doen verdwijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 18-5-2021 om 16:20 zei RobNiat:

Ik geloof je op je woord Duke. Maar je zou toch gaan geloven dat een loods chef, of iemand anders met directe toegang tot alles, in eerste instantie betrokken is geweest?

 

Zoveel geweld en dreiging? Dat komt toch ergens vandaan?

 

Ik denk dat je verkeerd denkt @RobNiat

 

Als het een verkeerde/corrupte loodsbaas is dan is het doelwit duidelijk. Wat er hier verkeerd gaat is dat de containers met de handel helemaal Hedel niet zouden moeten bereiken. De bedoeling is dat die drugs voordat de container van de terminal af is als gelost is door corrupte havenwerkers zoals in Vlissingen het geval en in het nieuws is. Of de container wordt uit het verkeer genomen door de criminelen wat vaak riskant en niet doenlijk is. Dus het meest waarschijnlijke en de meest voorkomende manier is uithalen op de terminal. Containers worden verwisseld door reachstackermachinisten, douanebeamtes zijn omgekocht en knijpen een oogje toe etc. Verzin het maar. Op het moment dat de container op een truck staat en rolt ben je eigenlijk te laat en heb je het als 'uithaler' en als organisatie die het 'uithalen' arrangeert niet meer in de hand.

 

De drugs heeft ook helemaal niets met die bananen te maken, het wordt ook niet geladen op de plantage en tussen de dozen ingestopt. Het is ook niet zo dat die bananen dozen leeg worden gehaald en volgestouwd worden met coke en dat de loodsbaas dan een appje krijgt met zoiets als 'tweede pallet vanaf het kopschot links zitten de witte bananen in' of iets dergelijks. Als de bananen op de plantage geladen worden zitten de drugs er niet bij. Daar worden voorzorgsmaatregelen genomen. Maar op het moment dat de container op weg is naar de haven dan is er een zwakke plek. Men neemt dat ding uit het verkeer (je hoeft dan ook niet te selecteren op container want de handel zit er nog niet in, dus je kunt een corrupte chauffeur regelen) rijden hem binnen in de hal, slijpen het hele achterkalf eraf, dus de deuren blijven gewoon dicht, lossen een pallet bananen en zetten op de vrijgekomen plek de coke neer. Die plaats wordt of werd geregeld door die Marokkaanse Tante van de onderwereld die nu verdwenen is. Vaak verkocht ze meer plaats als dat ze had en tipte daarna de politie zodat de ontvangers niet door hadden dat ze betaald hadden voor plaats terwijl de handel niet mee kon maar dit terzijde. Die drugs staat dus achterop en is in de haven makkelijk te lossen. Men vertrouwt dus op de corrupte douane en havenarbeiders, dat zijn de gasten die makkelijk te benaderen zijn en op stationaire plaatsen werken en dingen in de hand hebben zoals de plaats en stalling en controle van de container. Risico is alleen dat de containers voor het lossen van het schip steekproefsgewijs gecontroleerd worden en dat dan de drugs gevonden wordt. Dat heb je niet in de hand.

 

Op het moment dat er door onvoorziene zaken in die keten wat mis gaat kan het zijn dat de container geladen wordt en richting de klant gaat. Ik zou als organisatie dit altijd zien te voorkomen omdat je het niet meer in de hand hebt. Als er tientallen containers per week richting Hedel gaan kun je het niet altijd uitkiezen welke specifieke container op een specifieke truck met daarop een eventuele corrupte chauffeur geladen wordt. Dat is ingewikkeld. Vervolgens komt die truck in Hedel aan, deuren gaan open, chauffeur ziet de drug en volgt vervolgens het protocol wat afgesproken is. 

 

Dan kun je dus wel een loodsbaas hebben die er eventueel mee te maken heeft maar das onwaarschijnlijk. Op het moment dat het haventerrein verlaten wordt hangt het af van toevalligheden en zeker als het bedrijf geen partij is en schuldig aan deze praktijken. Kun je als loodsbaas wel iets regelen maar voordat diezelfde loodsbaas iets kan doen heeft de chauffeur de wagen als met de deuren dicht tegen het dok geparkeerd en het noodnummer gebeld daar. En dan staan er heel, heel snel tot de tanden bewapende gasten overal hier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • 4 months later...
  • Forumlid

'Terreurcampagne' tegen fruitbedrijf: tot 15 jaar cel geëist

Als het aan het Openbaar Ministerie (OM) ligt gaan de drie verdachten van aanslagen op medewerkers van fruitbedrijf De Groot in Hedel 20 maanden tot 15 jaar de cel in. Tegen de minderjarige 'leider' van de groep werd gisteren al 15 jaar geëist.

 

Hij moet volgens de officier van justitie als een volwassene worden berecht, vanwege de ernst van de feiten.

Adam el-R bekende dat hij betrokken was bij de aanslagen. Hij wordt verdacht van beschietingen van huizen van personeelsleden van De Groot in Hedel, Kerkdriel, Velddriel en Waardenburg in mei 2021 en brandstichting bij een huis in Tiel in juni vorig jaar. Daarbij stuurde hij de andere verdachten aan. El-R. was betrokken bij de eerste aanslagen toen hij 17 jaar was, bij de laatste brandstichting was hij 18. 

 

861748867_degroot.jpg.edf975758e98e396cec738a4b5721af3.jpg

 

Bij het fruitbedrijf werd drie jaar geleden 400 kilo cocaïne gevonden tussen een partij bananen. De Groot deed aangifte bij de politie, die de cocaïne in beslag nam. Daarop zou hoofdverdachte Ali G. (37) uit Naarden de fruitimporteur zijn gaan afpersen omdat de drugs van hem zouden zijn.

 

Afpersing

 

Deze week staan nog zeven uitvoerders van de aanslagen terecht. Kevin D. (19) uit Amsterdam en Karim el K. (24) uit Almere zeiden vandaag in de rechtbank in Arnhem dat ze alleen maar waren meegereden naar de Bommelerwaard en niet wisten wat daar stond te gebeuren. Dat vond de officier van justitie erg ongeloofwaardig. Hij vroeg voor 'meeloper' Kevin D. 20 maanden cel en jeugd-tbs en 5 jaar cel voor Karim el K. voor hun aandeel in de 'terreurcampagne'.

 

bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5319478/fruitbedrijf-hedel-de-groot-drugs-bedreiging-openbaar-ministerie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

Daarbij stuurde hij de andere verdachten aan. El-R. was betrokken bij de eerste aanslagen toen hij 17 jaar was, bij de laatste brandstichting was hij 18. 


Nee dit soort ken je geen onschuldige puber meer noemen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden