[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Oostenrijk


trieftol

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
31 minuten geleden zei Durashift:

 

Nee. Wel dat de motorwarmte door de tunnel naar binnen komt (vind ik) en dat het brood bij deze temperaturen in het aflegvak boven mijn hoofd toch wel warm wordt.. :D

warme lucht stijgt zo wie zo. Dus je broodjes niet boven je bewaren. Beter dan eenvoudig koelboxje nemen. 

 

vaak zie je ook dat men bij stilstand de gril open zet om de restwarmte van de motor zsm te laten verwaaien. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:

hebt maar dat blijft ook behelpen zolang het draait of tot je met platte accu's staat 's ochtends.

Alle man’s bij ons nu uitgerust met koelkast, standkachel en standairco.  
inclusief beveiliging tegen stroomverlies

 

als de spanning te ver zakt gaat alles uit en blijft er stroom genoeg over om te starten 😊
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De benaming stand airco is ook niet de juiste want hij werkt niet als een airco. Terug koelen doet die niet en als je geluk hebt kan die de tempratuur een beetje constant houden. Collega van mij zweert ook bij zijn standairco hoe geweldig dat is maar ik vind het 3x niks en laat liever de motor gewoon de hele nacht draaien als het mij te warm is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan weet ik niet wat voor standairco jij hebt maar die van mij maakt van de cabine als ik wil een koelkast zo koud.

kan hem tijdens t rijden al inschakelen Dus bij stilstand geen temperatuurverschil. 
Enige wat ik vind en dat is ook al eerder ter sprake geweest: wat maakt dat ding een klereherrie👎🏼  
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 minuten geleden zei Pierre:

om de zoveel jaar een set nieuwe accu's wil nog wel eens een probleem zijn bij de diverse werkgevers zoals ik wel eens hoor...

Slechte accu’s vallen eerder op als het kouder wordt. Herfst Winter. Dan wordt het tijd voor nieuwe en daar wordt niet moeilijk over gedaan. Want wie wordt er graag om 4 uur smorgens wakker gebeld vanwege startprobleem en de bijbehorende vertraging? Inderdaad ....niet de planners. 

Dus is de keuze snel gemaakt. ( haal maar nieuwe😊)

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik wil niet eigenwijs zijn maar heb van de week menig koele pauze gemaakt met alleen de standairco.....

heb tijdens het rijden de temp op 19/20 graden (buitentemp 30) net voor de parking standairco ingeschakeld en tijdens pauze motor uit. 
 

aantal collega’s waren blij dat ze lekker onderweg waren sliepen koeler en lekkerder dan thuis. 
 

(wellicht is zo een MAN nog niet zo slecht😜)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Denk dat het ook scheelt als je de volgende punten in acht neemt:

Ding op tijd aanzetten voor je stopt en de normale airco zo koud mogelijk> dan maar ff bibberen.
Zodra je stopt gordijnen en ramen dicht.
Auto niet richting zon parkeren overdag, het liefst onder een boom, maar dat valt niet altijd mee.
In ons werk, als we bij een boer staan kunnen we nog wel eens een boompje op zoeken of in de schaduw van een gebouw staan.

Dit zijn ook de richtlijnen die airco boeren zoals Slimcool aangeven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
30 minuten geleden zei roadtrain:

Ik wil niet eigenwijs zijn maar heb van de week menig koele pauze gemaakt met alleen de standairco.....

heb tijdens het rijden de temp op 19/20 graden (buitentemp 30) net voor de parking standairco ingeschakeld en tijdens pauze motor uit. 
 

aantal collega’s waren blij dat ze lekker onderweg waren sliepen koeler en lekkerder dan thuis. 
 

(wellicht is zo een MAN nog niet zo slecht😜)

 

 Is dat een dak airco of de standaard af fabriek airco die Mercedes en Volvo ook hebbe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
59 minuten geleden zei Pierre:

 

 en met een 24V-ventilator en de ramen open ook... :p


Das allemaal leuk en aardig Pierre, maar mijn collega.s en ik zij de gek staan vaak bij een boer, en ja dan weet je het wel
>>>> het stikt er van de vliegen en muggen, dus dan houd je je ramen wel dicht:ja:

Dus de motor loopt tot het tijd is om te slapen en dan neemt de standairco het over.
Meerverbruik valt mee en zoals je weet verbruikt een combi meer als een trekker oplegger.
Afgelopen week afgetankt en met hetgeen wat verbruikt was heel veel de motor laten lopen
tijdens laden en lossen en voor het slapen.
Had nu een verbruik van 2.9 op 500 liter en normaal ongeveer 3.0 tot 3.2.
Licht er nog al aan of er ritten bij zitten waar gewoon plankgas gereden word of rond de 83/84
Dus dat meer verbruik valt ook wel mee.

Tijdens dat warme weer laat ik vaak de motor tijdens la/lo lopen omdat we dan onseigen de
tering zweten want tja dat la/lo doen we toch meestal zelf en dan is het wel prettig
om dan daarna in een koele auto te stappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei Pierre:


 

 

14 uur geleden zei Pierre:

 


Kantel dan gewoon je cabine voor die paar uur, dan ontsnapt er warmte. Maar ja, een cabine kantelen... :p

 

Iedereen die ooit met een DAF 2800/3300/3600 gereden heeft zal dit bevestigen.

Bij deze auto's werden op een gegeven moment ook de zij en achterkant voorzien van een geluidwerende omkasting,om een aankoopspremiepremie van 3000 gulden te kunnen vangen.

DE hitte kon nergens meer heen,en de turbo bevind zich op een paar centimeter van het onderste matras,slechts gescheiden door de bodemplaat en een hitteschild.

Deze hitte trok ook in het materiaal van de matras,zodat deze matras nog uren als een accumulator werkte.

Het enige wat hielp was inderdaad,direct na aankomst de cabine kantelen,zodat de hitte kon ontsnappen,ook in Oostenrijk werkte dat perfect

( zijn we gelijk weer on-topic:D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De standaard truckairco bij draaiende motor heeft een capaciteit van circa 6000 watt.

Voor een cabine van grofweg 15 m3 heb je 1000 watt koelvermogen nodig.

Even grof gerekend heb je dan 32A nodig uit je accu's.

Een standaard startaccu in een vrachtauto van 230 Ah levert dit vermogen gedurende maximaal 1,5 uur, omdat voor een lange levensduur startaccu's maar tot 80% ontladen mogen worden.

 

Met een extra accupack van gelaccu's, waarop je niet hoeft te starten en die dieper ontladen mogen worden, kun je wel langer koelen, maar we hebben toch al wat defecte accu's gehad, want magnetron, alarm, radio, koelkast enz. vreten ook stroom.

Het grote voordeel van standairco ligt voor mij vooral in het feit dat de lucht gedroogd wordt en je veel minder last hebt van dat plakkerige gevoel.

Ik merk dat standairco's best wel snel overschakelen van maximum koeling op een ECO-mode om de accu's te sparen.

 

Dat de ene chauffeur het fantastisch vindt en de andere het vindt tegenvallen, ligt denk ik aan de verwachtingen en of ze "cool" van zich zelf zijn. Maar 1000 watt van een standairco is maar nauwelijks genoeg. De kans dat je met dit koelvermogen na een nachtje standairco 's morgens moet zoeken, voordat je kan piesen, is wel erg klein.

  • Thanks 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Localton:

De standaard truckairco bij draaiende motor heeft een capaciteit van circa 6000 watt.

Voor een cabine van grofweg 15 m3 heb je 1000 watt koelvermogen nodig.

Even grof gerekend heb je dan 32A nodig uit je accu's.

Een standaard startaccu in een vrachtauto van 230 Ah levert dit vermogen gedurende maximaal 1,5 uur, omdat voor een lange levensduur startaccu's maar tot 80% ontladen mogen worden.

 

 

Hier zit je wel twee dingen door elkaar te halen:

Zolang je de airco met de motor aandrijft is er van verbruik uit de accus geen sprake,de compressor word door de motor aangedreven en het kleine beetje electronica word door de dynamo gevoed.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
49 minuten geleden zei europeaan:

Hier zit je wel twee dingen door elkaar te halen:

Zolang je de airco met de motor aandrijft is er van verbruik uit de accus geen sprake,de compressor word door de motor aangedreven en het kleine beetje electronica word door de dynamo gevoed.

 

Nee hoor, het zijn twee verschillende systemen: boordairco met compressor via een aandrijfriem op de motor en een al dan niet geïntegreerde standairco met aparte, elektrisch aangedreven compressor.

 

Veel "groene" bazen schakelen de stationair-regeling in, die de motor uitschakelt na een bepaalde tijd stationair draaien, dus dan kun je zelfs de boordairco niet meer gebruiken als je stilstaat.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden