[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Standairco - ervaringen


Localton

Vraag

  • Forumlid

In een ander topic is al uitgebreid ingegaan op de standairco, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen

Ik sprak vanmiddag even de vaste chauffeurs die op een nieuwe Volvo met geïntegreerde standairco rijden en zij zijn niet enthousiast.

 

Bij gebruik 's nachts werkt het systeem van Volvo redelijk, maar er wordt ook regelmatig overdag geslapen en dan is het waardeloos.

De capaciteit,  vooral als de auto in de zon staat, zelfs bij 25 graden,  is absoluut onvoldoende. Na een 1,5 tot 2 uur word je wakker gemaakt door het accualarm.

De gelaccu's van het extra accupack gaan maar een jaar mee omdat ze regelmatig te diep ontladen worden, de standairco schakelt wel uit, maar de koelkast, telefoonoplader en de boordcomputer niet.

 

Het wordt door allerlei instanties aangeprezen als het ei van columbus zelfs met subsidie, maar mijn baas overweegt om het niet meer te bestellen, want:

- toch brandstofverbruik omdat na 2 uur met standairco op max. vermogen, de motor gestart moet worden om de accu's op te laden. Doe je dat niet loop je het risico dat de accu's helemaal leeggetrokken worden door de koelkast e.d. of erger je koelkast stopt er ook mee.

- heel korte levensduur van de extra accu's (in een geval zelfs maar 9 maanden bij een chauffeur die zijn computer te intensief oplaadde via de omvormer)

 

Maar goed hebben jullie andere ervaringen?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
In een ander topic is al uitgebreid ingegaan op de standairco, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen
Ik sprak vanmiddag even de vaste chauffeurs die op een nieuwe Volvo met geïntegreerde standairco rijden en zij zijn niet enthousiast.
 
Bij gebruik 's nachts werkt het systeem van Volvo redelijk, maar er wordt ook regelmatig overdag geslapen en dan is het waardeloos.
De capaciteit,  vooral als de auto in de zon staat, zelfs bij 25 graden,  is absoluut onvoldoende. Na een 1,5 tot 2 uur word je wakker gemaakt door het accualarm.
De gelaccu's van het extra accupack gaan maar een jaar mee omdat ze regelmatig te diep ontladen worden, de standairco schakelt wel uit, maar de koelkast, telefoonoplader en de boordcomputer niet.
 
Het wordt door allerlei instanties aangeprezen als het ei van columbus zelfs met subsidie, maar mijn baas overweegt om het niet meer te bestellen, want:
- toch brandstofverbruik omdat na 2 uur met standairco op max. vermogen, de motor gestart moet worden om de accu's op te laden. Doe je dat niet loop je het risico dat de accu's helemaal leeggetrokken worden door de koelkast e.d. of erger je koelkast stopt er ook mee.
- heel korte levensduur van de extra accu's (in een geval zelfs maar 9 maanden bij een chauffeur die zijn computer te intensief oplaadde via de omvormer)
 
Maar goed hebben jullie andere ervaringen?
 
 
Dat klopt...bij Volvo staan te veel dingen nog aan als het contract uit is.
Die Volvo's bij ons hebben daar ook last van...maar meer snachts
Bij sommige hebben ze extra accu's geplaatst .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Localton:

In een ander topic is al uitgebreid ingegaan op de standairco, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen

Ik sprak vanmiddag even de vaste chauffeurs die op een nieuwe Volvo met geïntegreerde standairco rijden en zij zijn niet enthousiast.

 

Bij gebruik 's nachts werkt het systeem van Volvo redelijk, maar er wordt ook regelmatig overdag geslapen en dan is het waardeloos.

De capaciteit,  vooral als de auto in de zon staat, zelfs bij 25 graden,  is absoluut onvoldoende. Na een 1,5 tot 2 uur word je wakker gemaakt door het accualarm.

De gelaccu's van het extra accupack gaan maar een jaar mee omdat ze regelmatig te diep ontladen worden, de standairco schakelt wel uit, maar de koelkast, telefoonoplader en de boordcomputer niet.

 

Het wordt door allerlei instanties aangeprezen als het ei van columbus zelfs met subsidie, maar mijn baas overweegt om het niet meer te bestellen, want:

- toch brandstofverbruik omdat na 2 uur met standairco op max. vermogen, de motor gestart moet worden om de accu's op te laden. Doe je dat niet loop je het risico dat de accu's helemaal leeggetrokken worden door de koelkast e.d. of erger je koelkast stopt er ook mee.

- heel korte levensduur van de extra accu's (in een geval zelfs maar 9 maanden bij een chauffeur die zijn computer te intensief oplaadde via de omvormer)

 

Maar goed hebben jullie andere ervaringen?

 

 

Nee, geen andere ervaringen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei Localton:

 

De gelaccu's van het extra accupack gaan maar een jaar mee omdat ze regelmatig te diep ontladen worden, de standairco schakelt wel uit, maar de koelkast, telefoonoplader en de boordcomputer niet.

 

 

 

 

 

 

Wat heb je voor koelkast dan ??

Wij hadden ,door Volvo geleverde compressorkoelkasten ,die liet ik gewoon van vrijdag tot maandag aanstaan en dan startte die gewoon op maandagochtend.

Die dingen gebruiken 3 x niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wat heb je voor koelkast dan ??
Wij hadden ,door Volvo geleverde compressorkoelkasten ,die liet ik gewoon van vrijdag tot maandag aanstaan en dan startte die gewoon op maandagochtend.
Die dingen gebruiken 3 x niks.
Met de nieuwe fh4 alleen maar trammelant met accu's. Lees je heel veel over in de Facebook groep.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Op mijn vorige auto zat een waeco. icm het speciale accupack van 4 accus deed die het zelfs bij extreme hitte s,nachts zeker 11 uur aaneengesloten.

Op mijn huidige auto een Daf 106 stopt dat ding er na 4 uur maximaal al mee. Die is van het merk dirna.

Blijkbaar komt dat bij de serie waarvan ik er een heb door een optie die op onze autos zit. Het battery energy monitoring systeem. Weer een waaschijnlijk dure optie die alles uitschakelt bij een bepaald percentage van de accuspanning.

Dat is al bij 70%. Het nadeel is dat ook de koelkast ermee ophoudt.Maandag is de rayon manager van daf bij ons geweest en is er over dit probleem gepraat.

Helaas wist die ook de oplossing niet, en ligt het probleem nu in eindhoven.

Heb inmiddels al 3 keer bederfelijke etenswaren weg kunnen mikken nadat de koelkast er ook mee opgehouden was.

Ze verzinnen constant nieuwe opties waar geen mens eigenlijk iets aan heeft,

Maar even ter info.

Mijn standairco houdt mijn cabine zeker wel koel de korte periode dat hij draait. Ik laat wel altijd voordat ik hem aanzet de motor lopen om de cabine terug te koelen.

Onze nieuwe scanias hebben allemaal dat ingebouwde systeem. Dat werkt dus echt helemaal perfect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^
Raar ...heb op deze DAF ook een dirna standairco...
Maar bij mij houd hij toch de hele nacht vol gelukkig terwijl er ook zo'n systeem op zit die voldoende stroom overhoud om te starten....
Het is hoe je hem instelt.
Als het buiten een graad of 25 is zet ik hem op 23 graden.
Toch geeft dat voldoende koelte dat ik er geen last van warmte heb .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou nog maar eens reageren.

Ik rij met een Volvo met extra accu pakket, auto is 3 jr oud.

De standairco staat elke nacht aan ,de gel accu’s zitten er al 3 jr in en zijn bij de Volvo met gelijk met de apk getest en in orde bevonden.

De airco blijft de hele nacht draaien op 18 gr  (ook vorige week) na 10 uur automatisch uit of ik zet hem zelf uit, staat op standje auto.

Hoe het zou gaan in Spanje of Italië met 45 gr weet ik niet maar verleden week ook in Nederland s’avonds nog 33 gr of warmer.

Pas nog een update gehad voor het accupakket wat in hield dat alles nog zuiniger met stroom omgaat.

De koelkast staat s’morgens ook nog gewoon aan als de airco heel de nacht aan heeft gestaan.

De accu zijn nog niet onder de 23.6V 7 Amp geweest...dat is wat ik s’morgens als eerste doe ff kijken in mijn display....meten is weten...toch.
Dus dit is mijn ervaring en de waarheid.

Een charter bij ons rijd met nw model Scania nu 1,5 jr oud en daar doet de orginele standairco het ook de hele nacht ,Scania geeft geloof ik 8 uur op dus heeft hij mazzel.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor twee graden temperatuursverschil lijkt zo’n investering weggegooid geld. 
En dat zouden de accu’s inderdaad wel langere periodes vol moeten houden. 
Nou ...25 buiten, zet ik hem op 21 meestal.
Maar als je hem kouder zet draait hij idd maar kort...en lig je alsnog te zweten in bed.
Dus ...tsja...keuzes
Of de hele nacht draaien of kouder met het gevolg dat hij er midden in de nacht er mee stopt plus de rest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Japii:

Nou nog maar eens reageren.

Ik rij met een Volvo met extra accu pakket, auto is 3 jr oud.

De standairco staat elke nacht aan ,de gel accu’s zitten er al 3 jr in en zijn bij de Volvo met gelijk met de apk getest en in orde bevonden.

De airco blijft de hele nacht draaien op 18 gr  (ook vorige week) na 10 uur automatisch uit of ik zet hem zelf uit, staat op standje auto.

Hoe het zou gaan in Spanje of Italië met 45 gr weet ik niet maar verleden week ook in Nederland s’avonds nog 33 gr of warmer.

Pas nog een update gehad voor het accupakket wat in hield dat alles nog zuiniger met stroom omgaat.

De koelkast staat s’morgens ook nog gewoon aan als de airco heel de nacht aan heeft gestaan.

De accu zijn nog niet onder de 23.6V 7 Amp geweest...dat is wat ik s’morgens als eerste doe ff kijken in mijn display....meten is weten...toch.
Dus dit is mijn ervaring en de waarheid.

Een charter bij ons rijd met nw model Scania nu 1,5 jr oud en daar doet de orginele standairco het ook de hele nacht ,Scania geeft geloof ik 8 uur op dus heeft hij mazzel.

 

 

Denk dat we eruit zijn, en alles hangt of valt met goede accu,s
bv laadkleppen op aanhangers of opleggers die via klang stekker geladen worden hebben ook zware accu,s nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei syme65:

^^
Raar ...heb op deze DAF ook een dirna standairco...
Maar bij mij houd hij toch de hele nacht vol gelukkig terwijl er ook zo'n systeem op zit die voldoende stroom overhoud om te starten....
Het is hoe je hem instelt.
Als het buiten een graad of 25 is zet ik hem op 23 graden.
Toch geeft dat voldoende koelte dat ik er geen last van warmte heb .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Het probleem zal ook niet die standairco zijn, maar dat systeem dat alles uitschakelt bij 70% accuspanning.

Dit terwijl de auto nog makkelijk start als dat 30% is.

Afwachten dus hoe ze dat in Eindhoven denken te gaan oplossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 uur geleden zei Sander81:

Een paar maand geleden stond er een artikel in de Truckstar over accu's. Het kwam er eigenlijk op neer dat normale accu's helemaal niet geschikt zijn om langere tijd stroom te leveren en ze daardoor ook sneller verslijten.

Dat kan ook wel kloppen,de meeste vrachtauto's zijn voorzien van start accu's.

Voor langere stroomafname zal je toch uitkomen bij semi tractie accu's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wij hebben op de 106 uitvoeringen ook de Dirna nachtaircp maar het verschil zit hem wel in de accu's, sinds een tijdje ben ik nu springer en merk te wel aan accu's of ze al slechter worden de 106 en bij ons zijn nagenoeg allemaal even oud, maar en de afvoerpijpjes zijn weleens verstopt vorige week had ik er ook weer een ineens in een bocht een partij water naar beneden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden