[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijtijd tacho langer dan volgens routeplanner


tstle

Vraag

  • Forumlid

Vaak bij lange werkdagen haal ik het niet met de 10 uren rijtijd. Dan is het vaak een half uur langer rijden.

 

Maar als ik alle adressen invoer in TomTom Myroutes Truck dan blijkt zo'n route maar 9 uur rijden  te zijn. Oke, ik rij een keer verkeerd of heb een korte file. Maar waar komt toch het grote tijdsverschil vandaan? Bij de klant zet ik de motor altijd uit als ik mij ga aanmelden en daarna rij ik naar de losplaats.

 

Hoe komt het dat de tacho zoveel rijtijd telt. Is er iets wat ik anders kan doen om dit te voorkomen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Stoplichten houdt TomTom natuurlijk wel rekening mee. Belgische wegwerkzaamheden dat zal geen enkele navigatie goed kunnen inschatten...:p

 

Zou dat uur verschil op een dag dan alleen het manouvreren zijn? Weet iemand hoe zo'n tacho eigenlijk telt? Als je binnen x minuten weer verder gaat rijden telt 'ie dan alle tijd mee etc? Hoop dat er dingen zijn die ik anders kan doen om die rijtijd omlaag te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Iedere 20 seconden even stoppen en wachten tot de minuut vol is? Ben je wel lang onderweg... :D

 

Serieus: na 20 seconden rijden wordt dat weggeschreven als één minuut maar of je daar op 'n dag wat uit kunt halen betwijfel ik, misschien de gemiddelde snelheid in de TT iets lager zetten? Uiteindelijk word je toch 'beoordeeld' op basis van de tacho...

 

Met vaak vaste adressen heb ik bijna geen navigatie meer aan, maar het valt mij ook wel eens op: stel om 13.00 u zit de pauze er op,  je vertrekt meteen voor 'n rit en zonder stops of andere afwijkingen geeft de tacho om 14.00 u toch 62 of 63 minuten rijtijd aan. Heel vreemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei Marotrans:

Met vaak vaste adressen heb ik bijna geen navigatie meer aan, maar het valt mij ook wel eens op: stel om 13.00 u zit de pauze er op,  je vertrekt meteen voor 'n rit en zonder stops of andere afwijkingen geeft de tacho om 14.00 u toch 62 of 63 minuten rijtijd aan. Heel vreemd.

 

Met zo'n verschil loopt het over een hele dag hard op... zal het eens in de gaten houden of mijn tacho dat ook doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei tstle:

Stoplichten houdt TomTom natuurlijk wel rekening mee. Belgische wegwerkzaamheden dat zal geen enkele navigatie goed kunnen inschatten...:p

 

Zou dat uur verschil op een dag dan alleen het manouvreren zijn? Weet iemand hoe zo'n tacho eigenlijk telt? Als je binnen x minuten weer verder gaat rijden telt 'ie dan alle tijd mee etc? Hoop dat er dingen zijn die ik anders kan doen om die rijtijd omlaag te krijgen.

Het duurt even voor je op snelheid bent....

stoplichten houd TomTom geen rekening mee maar bekende werkzaamheden, files ed dus weer wel (als je dat tot je beschikking hebt) 

manouvreren houd tt ook geen rekening mee. Hij plant op adres dus dan sta je voor de deur. Moet je bv eerst nog ergens je ahw lozen: houd tt geen rekening mee. 
als je veel door de bebouwde kom moet haal je vaak ook de 50 niet. Dat corrigeert de TomTom dus achteraf in langere tijdsduur. Niet vooraf. 
genoeg mogelijkheden dus om ten opzichte van de TomTom tijdverlies verliezen. 
als de planning dit gebruikt om je een rit van 10 rijuren te geven zal je dat dus nooit halen binnen  10 uur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei tstle:

Vaak bij lange werkdagen haal ik het niet met de 10 uren rijtijd. Dan is het vaak een half uur langer rijden.

 

Maar als ik alle adressen invoer in TomTom Myroutes Truck dan blijkt zo'n route maar 9 uur rijden  te zijn. Oke, ik rij een keer verkeerd of heb een korte file. Maar waar komt toch het grote tijdsverschil vandaan? Bij de klant zet ik de motor altijd uit als ik mij ga aanmelden en daarna rij ik naar de losplaats.

 

Hoe komt het dat de tacho zoveel rijtijd telt. Is er iets wat ik anders kan doen om dit te voorkomen?

Gewoon de hele dag plankgas en plat op ut stuur, dan kom je ook verder dan met 80 sukkelenLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

"normaal" gesproken haal je op een dag van 10 rij-uren en met de juiste snelheid in Nederland 80m/h een gemiddelde snelheid van 70km/h ( dan heb ik het over haven>lossen>laden>haven ) Je haalt dus al nooit de 800km niet die TomTom aangeeft, ook niet met een kwartiertje/half uur speling. 

22 uur geleden zei Kiepenboer:

Gewoon de hele dag plankgas en plat op ut stuur, dan kom je ook verder dan met 80 sukkelenLOL

Een paar weken geleden werd mij gevraagd welke regel ik snel zou willen veranderen om de verkeersveiligheid te bevorderen en ik heb daar al jaren maar drie antwoorden op:

- Snellere invordering rijbewijs. Als een chauffeur van welke categorie ook al met 10 km/h overschrijding zijn rijbewijs zou moeten inleveren voor al is het maar een week bij de eerste keer en drie maanden bij een tweede keer en opnieuw afrijden bij een derde keer moet jij zien hoe snel men zich aan de snelheid houdt. Maar aan de grens ook de KMar de grensoverschrijdende voertuigen die een overtreding hebben gemaakt laten stoppen en betalen voor de grens mag worden gepasseerd. 

- Hogere boete's voor de gemaakte overtreding en pas ze aan in hoogte naar  het inkomen van de overtreder en zorg ook dat de overtreder betaald. Betekend ook dat als een ander de boete betaald dan de overtreder deze andere ook strafbaar moet worden gesteld. 

- Maak de pakkans groter. Zorg dat de verkeerspolitie weer terugkomt en met als enige taak het verkeer en zet ze niet in bij alle andere werkzaamheden. 

 

Ik weet dat het erg radicaal is, maar op een andere manier krijg je het niet voor elkaar dat mensen zich aan de wet gaan houden. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@HIT: verbied de verkoop van auto's en vrachtwagens, dan voorkom je dat men er overtredingen mee begaat.😉

 

Maar heel realistisch is dit niet, net zoals het verbieden van keukenmessen, omdat er ooit eens iemand mee doodgestoken is.

 

Maar ik kan me indenken dat als je met "botsers"werkt, je op een gegeven moment redelijk gefrustreerd kunt raken van al die malloten die blind en doof lijken te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 uur geleden zei europeaan:

Misschien tijd om in te zien dat de rijtijd op de tacho de enige juist geregistreerde  tijd is

Zeker,  maar dat sluit niet uit dat het ding wel kan afwijken. En als door eigen waarneming je het idee hebt dat de tacho afwijkt, zou je ook kunnen overwegen om een her-ijking van de tacho uit te voeren. Al was het maar om een afwijking uit te sluiten. Overigens is her-ijking elke 2 jaar verplicht dacht ik, maar @HIT zal dat beter weten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Damster:

Zeker,  maar dat sluit niet uit dat het ding wel kan afwijken. En als door eigen waarneming je het idee hebt dat de tacho afwijkt, zou je ook kunnen overwegen om een her-ijking van de tacho uit te voeren. Al was het maar om een afwijking uit te sluiten. Overigens is her-ijking elke 2 jaar verplicht dacht ik, maar @HIT zal dat beter weten. 

Een tacho moet i.d.d iedere twee jaar ge eikt worden.

Maar een eventuele afwijking heeft alleen betrekking op de snelheid.

De geregistreerde tijd die je rijdt wijkt nooit af,een tachograaf gaat niet uit van de gemiddelde afgelegde afstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden