[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

CCV Vervallen Vrijstelling code 95


Maersk

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal, ik heb in 2011 bij het vernieuwen van mijn rijbewijs toentertijd "gratis" en voor niets de code 95 op mijn rijbewijs gekregen, zie afbeelding, aangezien ik van voor 01-07-1955 ben iedereen op en na deze datum was verplicht toentertijd het zogenaamde "chauffeursdiploma" te gaan halen wat later code 95 is genoemd gaan worden maar vele oudere beroepchauffeurs zoals ik toentertijd waren hiervan dus vrijgesteld maar kregen wel bij vernieuwing de code er gratis bij.

Even ter verheldering, ik rij/bestuur al sinds januari 2015 geen vrachtwagens meer ik ben namelijk in februari van dat jaar volledig voor 100% afgekeurd, nu was dat al een bekend gegeven sinds de zomer van 2014 maar de officiële bevestiging kwam pas in februari 2015 en vanaf augustus 2014 was ik een "klant" van het UWV maar mocht zolang het nog kon wel doorrijden/werken alhoewel dat was maar tijdelijk.

Kortom ik rij of bestuur al ruim vijf jaar geen vrachtwagens meer en ook mij digitale bestuurderskaart was al vanaf februari 2017 verlopen en had nu niet de intentie om deze opnieuw te gaan aanschaffen, zo ook de verplichte keuringen heb ik laten gaan, was niet meer nodig zeg maar.

 

Anekdote:

In het jaar 2002 werd ik op veiling Aalsmeer aangehouden door twee vriendelijke politieagenten die chauffeurs controleerden op rijbewijs etc.

Hij vroeg aan mij m'n rijbewijs en ook om het "chauffeursdiploma" wat ik uiteraard niet had en dat verklaarde ik ook, ik vertelde hem hierbij dat gezien mijn geboortejaar (1953) vrijgesteld was van enige vorm van chauffeursdiploma's etc. de politieagent was een andere mening toegedaan en vertelde mij dat hij een proces-verbaal ging uitschrijven, ja dat mag het staat je vrij om dat te doen nietwaar maar ik pakte uit m'n broekzak een briefje van honderd gulden en lag dat op het tafeltje neer en ik vertelde erbij "als u gaat informeren bij uw meerdere hoe dat nu precies zit wat betreft dat "diploma' en u zou gelijk hebben dan is die honderd gulden voor uw beiden, heeft u het fout dan verwacht ik van uw beiden dat u mij elk vijftig gulden betaalt.

Nu dat was uit den boze want ambtenaren in functie mochten dit niet/nooit doen, ik zei ook maar er gelijk bij "beschouw het als symbolisch".

Hij weg en ging contact opnemen met het bureau en na vijf minuten kwam hij terug met het schaamrood op de kaken en moest toegeven dat ik inderdaad gelijk had, ik zei nog tegen hem "dat heeft je dan vijftig gulden bespaart want het was symbolisch bedoeld" ja zei hij ik had het al kunnen vermoeden dat u zomaar even "honderd gulden" neerlegt en dat doe je niet zomaar en zeker niet als je ook ongelijk zou kunnen hebben" en daarmee was de kous af, zo zie je maar dat de gewone politieagent dit soort zaken niet kan weten, want het waren geen verkeersagenten want die weten het over het algemeen wel wat er speelt, maar hier werden dus gewone agenten voor ingezet.

 

Vervolg CBR perikelen code 95:

Kreeg op 13 augustus 2019 voor het eerst een schrijven van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (zie afbeelding) en sinds afgelopen week wederom een soort van zelfde schrijven ook weer van hetzelfde ministerie, maar de toon hiervan was opeens heel anders.

Ik heb geprobeerd om het CBR om opheldering te vragen via de telefoon, één advies: niet doen!! schrijf een e-mail want daar heb je meer baat bij.

Hierbij zal ik wat antwoorden van de desbetreffende medewerkster bij het CBR weergeven, het is toch wel heel vreemd dat je nu opeens een soort van "crimineel" bent geworden omdat je met een ongeldige code op je rijbewijs rijdt en bij aanhouding kan de dienstdoende ambtenaar, mist hij verstand heeft van code 95 etc. je rijbewijs zomaar invorderen want je bent namelijk volgens Brussel, want uit die "koker" komt het hele verhaal, strafbaar geworden, zie hieronder enkele weergaven via het e-mail contact met het CBR:

 

Geachte heer,

Met een BSN kunnen wij in ons systeem uw gegevens erbij zoeken en hadden wij u misschien van een specifieker antwoord kunnen voorzien.

(dit was het antwoord waarom ik mijn BSN niet zomaar bekend maakt aan lieden die daarom terloops vragen, wees er voorzichtig mee, naderhand wel in vertrouwen alsnog gegeven)

Uit de inhoud van uw mail begrijp ik dat u nog een geldige code 95 op uw rijbewijs heeft staat en dat uw rijbewijs en daarmee ook uw code 95, op 1 april 2021 verloopt en dat u niet de intentie heeft om het rijbewijs voor die datum te vervangen. (nee waarom zou ik voor die paar maanden nog te gaan?)

U geeft aan dat u met uw categorie C en D al enige tijd niet meer beroepsmatig rijdt en dat u dit ook niet meer van plan bent. (o.a. pensioen inmiddels)

Ik kan me voorstellen dat u daarom in de veronderstelling bent dat, zolang u geen gebruik maakt van uw code95 (niet beroepsmatig rijdt), u geen vervangend rijbewijs hoeft aan te vragen.

Helaas is dit niet het geval omdat een rijbewijs in zijn totaliteit wettelijk ongeldig is als u er een onterechte code op heeft staan. 

Vanaf 1-12-2020 is dit het geval en u heeft daarna een maand de tijd om dit te voorkomen door uw rijbewijs te vervangen. 

Wij kunnen u vanzelfsprekend niet dwingen (zoals u zelf aangeeft) om uw rijbewijs toch te vervangen, maar willen u wel, met alle goede bedoelingen, hiervan op de hoogte brengen en u het advies geven dit wel te doen.

 

In de vervolgmail van de dame van het CBR kwam dit antwoord naar voren:

U vroeg zich nog wel af wat de reden is dat u niet door mag rijden met een ongeldig verklaarde code 95.

Het rijden met een ongeldige code op uw rijbewijs is namelijk strafbaar. De wet- en regelgeving zegt hier over:

Bij ongeldigverklaring van het getuigschrift moet het rijbewijs worden ingeleverd bij de instantie die belast is met de afgifte van rijbewijzen (artikel 124a, derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994). Doorgaans is deze instantie de gemeente.

Het niet inleveren van het rijbewijs na ongeldigverklaring van het getuigschrift is strafbaar gesteld.

Daarop staat een straf van hechtenis van ten hoogste twee maanden of een geldboete van de tweede categorie.

Artikel 124a, derde lid, en daarmee de strafbaarstelling, wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op het bij wet ongeldig worden van getuigschriften van vakbekwaamheid."

 

Kortom mensen mocht u in zo'n zelfde situatie verkeren als ik dan maar "buigen" voor Brussel en slaafs een nieuw rijbewijs aanvragen want ja nu opeens is die code 95 dus ongeldig verklaard en die nota bene in 2011 nog liefdevol en tegen de zin in van het almachtige Brussel, hier werd omarmd en niks ongeldig etc.

Maar nu ben je opeens een soort van een crimineel geworden bijna waarbij Ridouan Taghi een ordinair straatschoffie blijkt te zijn, zo voelt dit nu, maar oké het zijt zo en wederom heeft het almachtige Brussel wederom gewonnen en ik vraag af hoelang nog?

 

Zie de bijlagen ook van m'n rijbewijs wat nu nog vol staat zeg maar behalve A, ik heb dat nooit willen hebben ik noem het dan ook steevast de "zelfmoordcategorie" ja er zijn ook goede en verstandige motorrijders onder ons maar helaas ook een stel volslagen doorgesnoven idioten die het voor de andere groep (verstandige en rustige rijders) bijzonder aan het verpesten is en dat al jarenlang, neem alleen maar even het voorbeeld van die twee gasten die amper in 10 minuten tijd van Breda naar Rotterdam scheurden (het woord rijden is hier geheel niet van toepassing) volkomen onverantwoord en terecht dat ze zijn opgepakt.

 

Kortom wat rijbewijs betreft vanaf volgende week dinsdag ben ik dus officieel "chauffeur" af want dan mag ik wettelijk gezien geen vrachtwagens meer besturen en ik was al eigenlijk beroepschauffeur af sinds februari 2015 maar je blijft altijd hopen dat het over gaat, niet dus en was ook ijdele hoop.

Maar ik ben sinds maart van dit jaar met pensioen gegaan en heb geen enkele behoefte nog om op een vrachtwagen te gaan rijden, ik heb gelukkig hobby's genoeg, maar heb je als ex internationaal/nationaal chauffeur geen enkele hobby dan alleen maar rijden dan zie ik het somber in voor deze mensen, ik heb er persoonlijk diversen mee zien worstelen dat ze opeens van de ene op de andere dag niet meer rijden en vallen in een enorm groot diep zwart gat en dat kun je voorkomen om een hobby te nemen maakt niet wat als je maar wat om handen hebt, niets doen daar wordt je een verschrikkelijk mens van zeker tegenover je dierbaren!!

 

Met vriendelijke groet.

 

NB. ik zie dat de bijlagen niet geheel op de juiste volgorde staan, terwijl ik dit wel zo had geïmporteerd, maar een goede lezer en verstaander komt er wel uit neem ik aan, ha ha ha

 

 

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat-29-09-2020-001.jpg

Henk rijbewijs 2011-2021-aangepast bsn.jpg

CBR januari 2011.jpg

Miniserie van Infrastructuur en Waterstaat-13-08-2019-001.jpg

Miniserie van Infrastructuur en Waterstaat-13-08-2019-002.jpg

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat-29-09-2020-003.jpg

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat-29-09-2020-002.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Zo bizar is dit niet;De EU heeft besloten (onder druk van o.a. de vakorganisaties ,dat iedere beroepschauffeur in de EU aan een basiskwalificatie ( code 95) moet voldoen.

Nederland,zoals altijd het beste jongetje van de klas,had al lang zo iets: het "chauffeursdiploma"waarbij chauffeurs geboren vóór juni 1055 compleet vrijstelling hadden voor dit diploma.

Toen het chauffeursdiploma één op één overging in de Europese code 95 kregen de chauffeurs van voor 1955 automatisch ook weer vrijstelling van de Nederlandse overheid,iets waar de EU een stokje voor stak;immers in de rest van de EU kent men deze vrijstelling niet,iedere Duitser,Pool, Fransman of Bulgaar dient een basiskwalificatie ,in vorm van code 95 te hebben,ongeacht in welk jaar hij geboren is.

 

T.S. moet voor eind december een code 95 op het rijbewijs hebben,anders is hij strafbaar.

Hij word uitgenodigd zijn rijbewijs om te ruilen voor een die géén code 95 heeft.

T.S zijn rijbewijs verloopt zowiezo in april 2021.

Wat hij kan doen is nu naar het gemeentehuis gaan en vragen of hem dat omruilen iets kost,zo niet heeft hij een rijbewijs ,tot april 2021 zonder code 95.

Moet hij daar wel voor betalen zou ik gewoon gelijk een nieuw rijbewijs aanvragen,weliswaar ook zonder code 95,dat dan weer 5 jaar geldig is .

Of, voor december € 1000 aftikken bij een "opleidings instituut" en een week in de schoolbanken gaan zitten voor een code 95.

Maar omdat T.S. al aangaf dat hij toch geen plannen meer heeft om ooit nog met een vrachtwagen te gaan rijden zou ik ,als ik he was ,gewoon dat rijbewijs verlengen,zonder code 95.

Dan kan hij altijd nog met een zware camper( + 3500 kg) door Europa trekken als hij wilt

Medische keuring komt hij zwz niet onderuit,bij een C of D rijbewijs word je altijd gekeurd,en bij het B rijbewijs vanaf je 75 ste jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

 

Over een paar jaar begint het gezeur met leeftijdskeuringen...

Rob, bij een rijbewijs C of D ,dat 5 jaar geldig is moet je altijd een medische eigen verklaring invullen en met een keurings arts contact opnemen.

Vanaf je 75 ste jaar moet dit voor alle rijbewijzen,dus ook voor het B rijbewijs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Dit is weer eens onzin en puur stemmingsmakerij, maar jij kunt ongetwijfeld aantonen dat je gelijk hebt met je bewering :confused:

Je hebt gelijk,mijn excuses, sorry dat ik op je tenen ben gaan staan

Dat was de 48 urige werkweek waarvoor de vakbondsbestuurder( Belgie,Nederland) ooit actie gevoerd hebben aan de Belgisch Luxemburgse grens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei Pierre:

 

Niet alleen dat; vergeet niet het verbod op het doorbrengen van de 45-urige wekelijkse rust in de cabine. Mensonterende omstandigheden zoals de vakbond het noemt..

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/truckers-kamperen-gewoon-in-hun-vrachtwagen-ondanks-verbod-fnv-klaagt-inspectie-aan/

Dat ook ja,

Maar ,let op ,ik ben niet tegen een vakbond hoor,

Sterker nog,Ik heb jaren geleden nog eens zo een gouden speld,met daarop een rood saffiertje ( 50 jaar lidmaatschap)

Ik vind lidmaatschap van een vakbond enorm belangrijk,maar het is zeker niet zo dat ik alles wat hun bedenken rücksichtlos onderschrijf.

 

Eigenlijk zou iedereen lid van een vakbond moeten zijn ,zoals Ger terecht al jaren verkondigd;

Beide voorbeelden die hier genoemd worden bewijzen dat: de 48 urige werkweek en het verbod van verblijf in de cabine tijdens de 45 urige rust.

 

DE 48 urige werkweek betrof niet de beroepschauffeurs,tot de bonden zich er mee bemoeiden,

( zoals ons oud lid Karel 65 (R.I.P.)ons jaren geleden zwart op wit heeft laten zien)

ls je in een discussie dit aansneed bij collega's was het antwoord steevast dat men dit niet wilde.
ondanks alles ging men hier toch mee door.

 

Het verblijf in de cabine ( EU 561/2006 art 😎 hetzelfde; ik heb dat toen zelf hier op dit forum gevraagd aan een vakbonds leider,wat zijn motivatie was en zijn drijfveer om dit erdoor te drijven.

IK heb tot op heden,in tegenstelling tot wat Ger beweert,nog nooit een fatsoenlijk antwoord van hem gehad,het enige wat ik kreeg was een kribbig nietszeggend antwoord waar ik niks mee kon.

Verder kreeg ik meermalen de mening van Ger,maar iemands mening is niet het antwoord op de vraag aan een ander.

 

Men beroept zich dan op de meerderheid die beslist heeft: we zijn in Nederland met hoeveel chauffeurs?? 100 000 ??? 150 000 ??

Als er dan maar 8 op een bijeenkomst komen en er stemmen 5 voor en 3 tegen is dit met meerderheid aangenomen.

Geheel democratisch hebben die 5 man dan beslist voor die andere 100 of 150 000.

 

Precies zoals de landelijk politiek ook werkt.

Dus mannekes,morgen allemaal even een mailtje naar een of ander vakbond en laat je stem horen.:D

 

Speld.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En u raakt precies de juiste snaar......

DAAROM is het ook zo belangrijk om lid te zijn van een bond, zodat je mee kunt stemmen (lees: beslissen).

En dan ook wel naar de bijeenkomsten komen he, want daar kun je je stem laten horen.

Daarom heeft Ger zo vaak een punt als hij weer predikt over lidmaatschap van een bond.

Het zelfde met onze regeerders. Als je niet stemt, moet je ook niet klagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei sprinter 516:

En u raakt precies de juiste snaar......

DAAROM is het ook zo belangrijk om lid te zijn van een bond, zodat je mee kunt stemmen (lees: beslissen).

En dan ook wel naar de bijeenkomsten komen he, want daar kun je je stem laten horen.

Daarom heeft Ger zo vaak een punt als hij weer predikt over lidmaatschap van een bond.

Het zelfde met onze regeerders. Als je niet stemt, moet je ook niet klagen.

Anderzijds is t dan ook belangrijk dat je,wanneer je als werknemers organisatie op allerlei publieke plaatsen,zoals tankstations,wegrestaurants,bij portiers van grote containerterminals,flyers weg legt waarin je zegt wat je denkt  te gaan doen,zoals het promoten van art 8 van 56/2006,je ook wel eens commentaar kunt krijgen en er mensen zijn die kritische vragen stellen in een sessie op dit forum,je dan ook deze vragen naar eer en geweten beantwoord en je er niet met een Jantje van leiden vanaf maakt.

Als Rutte dit zou flikken word hij met pek en veren het torentje uit gejaagd.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

En u raakt precies de juiste snaar......

DAAROM is het ook zo belangrijk om lid te zijn van een bond, zodat je mee kunt stemmen (lees: beslissen).

En dan ook wel naar de bijeenkomsten komen he, want daar kun je je stem laten horen.

Daarom heeft Ger zo vaak een punt als hij weer predikt over lidmaatschap van een bond.

Het zelfde met onze regeerders. Als je niet stemt, moet je ook niet klagen.

Nou dat klopt niet helemaal hoorde laatst de vak bonds leider op de radio en of hij nog een nieuw termijn aan ging :nee: kwamen nog wat vage antwoorden en hij wist het nog niet, niet dus

 

Kijk dat er een bond moet zijn snap ik wel maar niet op deze manier, en we kunnen allemaal wel lid worden, maar gaat hem niet worden.ik wordt in ieder geval geen lid meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei road train:

Waarom niet??

Omdat,als je niet wilt dat een bepaalde beslissing,die van invloed is op jouw leven en toekomst,wel of niet door zal gaan,af hangt van hoe je er zelf overdenkt,en dat kenbaar maakt

Dat heet democratie: volks heerschappij,waar de wil van het volk de bron is van de machtsuitoefening.

In tegenstelling tot : tekenen bij het kruisje en verder je kop houden,dat heet dictatuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

 

 

Kom op zeg, er komen nog geen 10 man naar dergelijke bijeenkomsten en daar kom je niet boven uit LOL

En die tien man beslissen voor een hele beroepsgroep?  Over democratisch gesproken!  Als het een bedrijf zou zijn had men het al gauw over levensvatbaarheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei iveco 35c17:

En die tien man beslissen voor een hele beroepsgroep?  Over democratisch gesproken!  Als het een bedrijf zou zijn had men het al gauw over levensvatbaarheid.

Kom dan ook eens op een bijeenkomst, dan kan je jou stem ook laten horen.

Hier ben je ook mondig genoeg, dus mensen als jou zijn daar zeer welkom.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei RobNiat:


Nee. Koenders heette de man. 

Joop,,,,,,,,op FB zit hij ook,en als je een beetje doorvraagt naar details van de kwestie blijkt al snel dat het ook dikwijls zijn eigen mening niet is die hij verkondigd,of dat hij er de ballen verstand van heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zo bedoel ik het ook zeker niet Rob.
Maar blijkbaar heb jij een andere mening dan de mensen die wel op komen dagen, en dan is het goed om ook eens een ander geluid te laten horen.
Ik kan mij kon best wel vinden in enkele dingen waar jij achter staat, en ik zal zeker niet de enige zijn.
Helaas val ik niet onder de transport CAO doordat wij eigen vervoer doen, ik probeer mij wel in de detailhandel (waar ik onder val) hard te naken voor mijn belangen, maar helaas zijn chauffeurs daar in de minderheid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
21 uur geleden zei RobNiat:


Door een Joop Koenders en zo’n Grünbauer te overschreeuwen? Dat redt ik toch niet. Het is geen wedstrijd Cor. 

Alleen redt je dat niet,maar als je met wat medestanders bent en met goede argumenten komt ,kun je zo een Koenders,Grünbauer,en zelfs een Atema wel overstemmen misschien.

 

Maar helaas is t zo dat je dikwijls een roepende in de woestijn bent,ooit bij de "grote staking"in Nederland,zondagmiddag op de vergadering ,in de zaal in Roosendaal ,op de vraag van de bondsbestuurder: wie wil er actie ?125 vinger in de lucht.

Op maandag morgen om 6 uur .......3 man om de grens dicht te zetten.

Nota bene,een kaderlid en vakbondsman pur sang( bjnhet toemalige Heijnen) was er niet,die had om 6 uur zijn baas gebeld met de vraag : de grens zit vast wat wil je dat ik doe??

Blijf maar lekker thuis zei die baas ,je komt er toch niet langs.

Maar wel stiekum met de bondsman mee rijden,in de luxe wagen, naar de grens en proberen ,zonder dat zijn auto daar was ,een T2 document proberen te maken( hij moest nog naar Italie en was bang dat zijn weekend er bij indraaide)

De man is toen(terecht) met pek en veren het douane kantoor uitgejaagd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Op 5-10-2020 om 00:41 zei iveco 35c17:

En die tien man beslissen voor een hele beroepsgroep?  Over democratisch gesproken!  Als het een bedrijf zou zijn had men het al gauw over levensvatbaarheid.

Nou, als (wishfull thinking) je als vakbondslid 10% meer zou verdienen, omdat je ‘meepraat of lid bent) weet ik zeker dat er meerdere critisch ingestelden ineens van mening gaan veranderen. U.......profiteerd ook van wat de leden, in welke getale dan ook, bespreken/afspreken! Dus het constant afgeven op welke bond dan ook als niet lid zijnde is m.i. redelijk hypocriet. Nee, ben het niet altijd eens met wat welke bond dan ook voorstelt. Ben wel iemand die in het verleden (eind 70er, begin 80er jaren) op de barricaden stond om de CAO te handhaven/verdedigen. Lees het verhaal over Meeus maar eens in die periode. Iedereen heeft recht op een mening..........en respect voor deze mening!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei fleur:

Nou, als (wishfull thinking) je als vakbondslid 10% meer zou verdienen, omdat je ‘meepraat of lid bent) weet ik zeker dat er meerdere critisch ingestelden ineens van mening gaan veranderen. 

Ik geloof niet dat dit iets is wat je zou moeten willen. Dan zou je heel veel mensen krijgen die roepen puur voor die 10%. En of het daar nou beter van zou worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden