[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Openbaar Ministerie start digitale handhaving op handheld telefoongebruik achter het stuur


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Wie vanaf nu zijn mobiele telefoon achter het stuur gebruikt, heeft een grotere kans betrapt te worden. De politie gebruikte vandaag voor het eerst een nieuwe speciale camera om telefoongebruik achter het stuur makkelijker te kunnen bekeuren.

 

Het resultaat: elf boetes van 240 euro in één uur tijd, zegt de politie tegen RTL Nieuws.

 

 A1 bij Laren

De politie zet in totaal twee mobiele camera's in. Die kunnen bestuurders met een mobiele telefoon, tablet of navigatiesysteem in de hand herkennen. Eén van die camera's was vandaag een uur lang actief, zegt Wendy Gehrmann, woordvoerder van de korpsleiding. De bedoeling is dat de camera's door het hele land gebruikt gaan worden op zowel snelwegen als provinciale wegen. Vandaag werd er onder meer geflitst op de A1 bij Laren, ter hoogte van het Van der Valk Hotel.

 

Weinig boetes

Elf boetes is niet zoveel, vindt Gehrmann. Maar de politie is nog zoekende. Na een pilot van anderhalf jaar waarbij de camera's op vaste plekken stonden, worden de camera's deze week op andere plekken neergezet. "We moeten nog uitvinden wat goede plekken zijn en waar je goed zicht hebt op de weg."

Je bent alleen in overtreding als je een telefoon, navigatiesysteem of tablet in je hand of aan je oor hebt. Staat je telefoon in een houder en wijzig je je navigatie, dan is er niets aan de hand. Hoewel: dat ligt anders als je afwijkend gedrag vertoont in het verkeer, zegt Gehrmann. "Als je een gevaar vormt op de weg, omdat je bijvoorbeeld constant met je navigatie bezig bent terwijl je 130 rijdt." 

 

Flits1.jpg

 

Foto in het archief

Ben je eenmaal gefotografeerd, dan beoordeelt een agent of je schuldig bent aan telefoongebruik achter het stuur. Blijkt dat niet zo te zijn, dan wordt je foto verwijderd. Maar ben je wel schuldig, dan gaat er een signaal naar het Centraal Justitieel Incassobureau, krijg je een boete en blijft de foto vijf jaar lang bewaard. Daarna wordt hij vernietigd.

De politie deelde in 2018 80.000 boetes uit voor bellen achter het stuur en verwacht dat aantal dankzij de mobiele camera's te verhogen. Gehrmann: "Uiteindelijk willen we dat mensen hun gedrag aanpassen. Alcohol drinken en daarna rijden is mede dankzij de Bob-campagne maatschappelijk niet meer aanvaardbaar. We hopen dat dat ook met bellen achter het stuur gebeurt." 

 

Hoe werken de camera's?

Betrapt worden door de mobiele camera, hoe gaat dat nu precies in z'n werk? De mobiele camera's kunnen dankzij bepaalde software zien of iemand een mobiele telefoon, tablet of navigatiesysteem in zijn of haar hand heeft. De nieuwe apparatuur kan een telefoon onderscheiden van een blikje fris.

Mocht je nu onverhoopt toch geflitst worden met iets anders in je hand dan een telefoon, tablet of navigatiesysteem, dan krijg je niet automatisch een boete. Een agent bekijkt alle beelden en bepaalt vervolgens of iemand schuldig is aan telefoongebruik achter het stuur. 

De camera wordt voorlopig alleen gebruikt door de landelijke eenheid van de politie en de politie-eenheid Midden-Nederland. Daarnaast controleert de politie ook op de gewone manier of automobilisten zich wel aan de regels houden.

 

Zo werken de camera's
De nieuwe camera filmt haarscherp wat je allemaal aan het doen bent achter het stuur.
 

 

bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4868141/aantal-boetes-appen-achter-stuur-politie-camera

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tis ook knap irritant wanneer er weer een luxe mobiel met 75 over de snelweg tuft en druk op zen smartfoon bezig is.

Inhaalverbod of niet, dan maar er voorbij, maaja dan zit je erlangs en komt het besef dat ze toch wel heel 
langzaam over de snelweg tuffen dus hoppa gas der bij terwijl ze ingehaald worden>>> 2 overtredingen in een.

Tja voor mij maar 1:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Flink, stevig, bierglas nemen. Aan één kant een vierkant stuk eruit branden.. zodat je met de vingers bij het telefoonscherm kan.. Achterkant van het bierglas bedekken met een verduisterende folie o.i.d... en het lijkt net of je wat aan het drinken bent.. iets dat in NL nog mag maar in FR al weer niet..  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei Teddybeer:

Welke werkgever moet je nog om een carkit vragen?

 

Is het dan echt zo triest gesteld dat men wel een vrachtwagen van €100.000, of nog veel meer, koopt en er geen carkit/bluetooth radio er bij in kan bedingen?

Ja die zijn er, of dacht je van niet.  niet bij ons in ieder geval ,

Hoe veel zijn er die geen stand airco hebben want het is maar 20dagen zeer warm . 

 

Maar ik dwaal af.:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Teddybeer:

Welke werkgever moet je nog om een carkit vragen?

 

Is het dan echt zo triest gesteld dat men wel een vrachtwagen van €100.000, of nog veel meer, koopt en er geen carkit/bluetooth radio er bij in kan bedingen?

Standaard in MAN 🤪

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
53 minuten geleden zei Teddybeer:

 

Zoals in het artikel staat mag je rustig op je telefoon kijken tijdens het rijden. Zolang je maar niet al slingerend over de weg rijdt......

 

En daar voel ik dus al een discussiepunt aankomen, slingerend over de weg is namelijk niet te zien op een foto. Hooguit dat je over de lijn rijd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Openbaar Ministerie start digitale handhaving op handheld telefoongebruik achter het stuur

 

Even een appje beantwoorden of een telefoonnummer opzoeken in de auto of vrachtwagen, veel weggebruikers doen dat. Maar het levert een groot risico op voor de verkeersveiligheid. Afleiding speelt steeds vaker een rol bij verkeersongevallen. Daarom gaat het Openbaar Ministerie vanaf maandag 16 november de handhaving op het vasthouden van mobiele devices intensiveren. Met slimme camera’s, die automatisch overtredingen doorsturen naar het Centraal Justitieel Incassobureau. Dat kan een boete van 240 euro opleveren.

 

 

Meer op : Transport Online

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 5-10-2019 om 13:43 zei Pierre:

Ben je eenmaal gefotografeerd, dan beoordeelt een agent of je schuldig bent aan telefoongebruik achter het stuur. Blijkt dat niet zo te zijn, dan wordt je foto verwijderd.

Ik ben diabeet en heb een sensor in de arm welke te scannen is middels een apparaatje òf telefoon. Soms geeft het apparaatje een foutmelding en moet ik 10 min wachten alvorens ik opnieuw kan scannen, dan grijp ik de telefoon. Ben benieuwd of ik dan strafbaar ben. Ik denk van wel omdat ik een telefoon in de hand heb, naar aanleiding van de quote is er kennelijk enige ruimte voor de dienstdoende agent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 5-10-2019 om 13:52 zei Kiepenboer:

Tis ook knap irritant wanneer er weer een luxe mobiel met 75 over de snelweg tuft en druk op zen smartfoon bezig is.

 

Vlak de collegas niet uit. Zie echt heel veel met andere voertuigen dan personenauto’s bezig met de gsm 👎🏼

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eigenlijk gewoon niet normaal dat we nergens meer wat kunnen doen zonder dat big brother meekijkt.

Op de plekken waar die camera s hangen is de pak kans natuurlijk 100 procent dus dat brengt vreselijk veel geld in het laadje. Geld dat ze nu gul aan het uitgeven zijn met een gemaakte crisis. En ja ergens moet dat terug komen he

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat het bizar is dat we overal in de gaten worden gehouden ben ik met je eens. 

 

Dat hiermee geld in het laatje moet komen lijkt me wat vergezocht. Ik mag toch hopen dat ze geen 100.000 mensen per maand bekeuren met de telefoon in de hand. Maar stel dat het wel zo is, dan zijn dat 1.2 miljoen bekeuringen per jaar. Van € 240 per stuk, levert € 290 miljoen op. Daar doe je niet heel veel mee. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Dat wordt toch helemaal niet gemeld in het artikel of uberhaupt toegepast in nederland...

Word al jaren meegerekend of je al eerder voor eenzelfde overtreding een sanctie hebt gekregen. Dat bepaalt (mede) de hoogte van de sanctie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
22 minuten geleden zei albertvv:

Word al jaren meegerekend of je al eerder voor eenzelfde overtreding een sanctie hebt gekregen. Dat bepaalt (mede) de hoogte van de sanctie. 

Dit zijn toch standaard overtredingen voor een vaste prijs, ooit uit de wet Mulder?

Bovendien valt de bekeuring 'automatisch op de mat', komt dus via het kenteken en dat is niet op de besturende persoon te herleiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden