[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bijna de helft Duitse cabotage is illegaal


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

Ik vraag me af hoeveel van de voertuigen in overtreding Nederlands waren. 

 

 

ik kan er zo 4 opnoemen waaronder ik er 1 van was alleen is het heel makkelijk te omzeilen. mijn oud-collega heeft 2x een boete gehad voor cabotage maar is 2 keer geseponeerd. hij reed met een nederlandse auto voor de nederlandse BV maar werd ingehuurd door de duitse BV en vanuit duitsland aangestuurd en dan is het ineens geen cabotage meer omdat je dan op een duitse vergunning rijd. Hadden ook zowel een nederlandse als duitse vergunning aan boord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei RobNiat:


Of een Kiepenboer die leeg opgaat naar Duitsland om daar te laden voor... Duitsland. 
 

 

Als ik me niet vergis is de baas van Kiepenboer een eigen vervoerder,die zij eigen handel dus bij zijn klanten brengt,of naar een fabriek voor verdere verwerking......en dan komt er geen cabotage bij kijken,dat mag gewoon.

 Van cabotage is er alleen sprake bij beroeps goederenvervoer,als je dus een EU vergunning nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
47 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

ik kan er zo 4 opnoemen waaronder ik er 1 van was alleen is het heel makkelijk te omzeilen. mijn oud-collega heeft 2x een boete gehad voor cabotage maar is 2 keer geseponeerd. hij reed met een nederlandse auto voor de nederlandse BV maar werd ingehuurd door de duitse BV en vanuit duitsland aangestuurd en dan is het ineens geen cabotage meer omdat je dan op een duitse vergunning rijd. Hadden ook zowel een nederlandse als duitse vergunning aan boord.

Niet helemaal juist(Indien je baas een transportbedrijf is,eigen vervoer is weer wat anders); de Duitse b.v kan de auto inhuren,daar een Duitse vergunning in leggen,maar moet dan zelf de auto besturen,of iemand erop zetten die bij hem in loondienst is.

Dat laatste zal de Controleurs ontgaan zijn waarschijnlijk,of heeft je collega een Duitse loonstrook kunnenlaten zien ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei europeaan:

Niet helemaal juist(Indien je baas een transportbedrijf is,eigen vervoer is weer wat anders); de Duitse b.v kan de auto inhuren,daar een Duitse vergunning in leggen,maar moet dan zelf de auto besturen,of iemand erop zetten die bij hem in loondienst is.

Dat laatste zal de Controleurs ontgaan zijn waarschijnlijk,of heeft je collega een Duitse loonstrook kunnenlaten zien ?

 

Hoe dat precies is gegaan weet ik niet want ben er bij de rechtszaken niet bij geweest maar ze zijn uiteindelijk beide geseponeerd na tussenkomst van een rechter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
44 minuten geleden zei europeaan:

Als ik me niet vergis is de baas van Kiepenboer een eigen vervoerder,die zij eigen handel dus bij zijn klanten brengt,of naar een fabriek voor verdere verwerking......en dan komt er geen cabotage bij kijken,dat mag gewoon.

 Van cabotage is er alleen sprake bij beroeps goederenvervoer,als je dus een EU vergunning nodig hebt.

Ik vermoed dat de werkgever van kiepenboer[ Een hond heeft een baas is mij hier eens duidelijk gemaakt😎] rijd in opdracht van een voerleverancier of een slagerij. Vermoed maar zo dat het geen eigen handel is. Maar dat kan kiepenboer ons het best zelf vertellen als hij dat al zou willen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

Hier op het forum zie ik er al zat langskomen. Gerrit Piel bijvoorbeeld, die bij zijn vorige werkgever hele weken alleen in Duitsland rondreed. 
Of een Kiepenboer die leeg opgaat naar Duitsland om daar te laden voor... Duitsland. 
 

 

Rob het is een Belgiche collega vervoerder overkomen in Frankrijk en die kreeg me daar een flinke boete voor.
Nu lossen we dat op door op de heenweg naar Frankrijk, maar dat zou in Duitsland ook kunnen, door op de heenweg 
een cmr te maken en daarop vul je in een lading lege containers of kratten met als afzender de wasplaats in NL.

Dan laad je vervolgens bij die boer een lading kippen en die los je weer in hetzelfde land, en dan mag het weer wel.
Dus gewoon zoals wij dus altijd zeggen dat we leeg naar een laadboer rijden en cmr van je leeg goed maken.

Zo zijn er vorige week 4 leeg naar Slowakije gereden en vervolgens geladen voor Klaipedia in Litouwen., en vandaar weer
leeg retour NL,   4350 km rond🙈

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Als ik me niet vergis is de baas van Kiepenboer een eigen vervoerder,die zij eigen handel dus bij zijn klanten brengt,of naar een fabriek voor verdere verwerking......en dan komt er geen cabotage bij kijken,dat mag gewoon.

 Van cabotage is er alleen sprake bij beroeps goederenvervoer,als je dus een EU vergunning nodig hebt.

We zijn gewoon beroeps goederen vervoer met  vergunning, en de opdrachtgevers zijn de broederijen die de kuikentjes
uitbroeden en deze vaak wel met eigen vrachtwagens naar vaste opfokbedrijven rijden, waar wij ze vervolgens na 17 of 20 weken
van opfok naar leg of vermeerderings bedrijf rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei iveco 35c17:

Ik vermoed dat de werkgever van kiepenboer[ Een hond heeft een baas is mij hier eens duidelijk gemaakt😎] rijd in opdracht van een voerleverancier of een slagerij. Vermoed maar zo dat het geen eigen handel is. Maar dat kan kiepenboer ons het best zelf vertellen als hij dat al zou willen natuurlijk.

Zoals ik al zei> vaak iov een broederij, en nooit een slagerij en dus ook geen eigen handel.

Dit omdat wij nooit op een slagerij komen.
Die jongens die pluimvee naar de slacht brengen, dat is een heel andere tak van transport

Ik zou zeggen google eens Hooijer hennenstransport en je vind de website

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Kiepenboer:

Zoals ik al zei> vaak iov een broederij, en nooit een slagerij en dus ook geen eigen handel.

Dit omdat wij nooit op een slagerij komen.
Die jongens die pluimvee naar de slacht brengen, dat is een heel andere tak van transport

Broederij is het idd in jullie geval.  Die jongens van Bouw e.d. rijden vaak in opdracht van een voerleverancier of slagerij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei Kiepenboer:

Rob het is een Belgiche collega vervoerder overkomen in Frankrijk en die kreeg me daar een flinke boete voor.
Nu lossen we dat op door op de heenweg naar Frankrijk, maar dat zou in Duitsland ook kunnen, door op de heenweg 
een cmr te maken en daarop vul je in een lading lege containers of kratten met als afzender de wasplaats in NL.

Dan laad je vervolgens bij die boer een lading kippen en die los je weer in hetzelfde land, en dan mag het weer wel.
Dus gewoon zoals wij dus altijd zeggen dat we leeg naar een laadboer rijden en cmr van je leeg goed maken.

Zo zijn er vorige week 4 leeg naar Slowakije gereden en vervolgens geladen voor Klaipedia in Litouwen., en vandaar weer
leeg retour NL,   4350 km rond🙈

Daar zit het verschil;indien je leeg een land binnenkomt mag je slechts één cabotage rit maken.

Kom je geladen een land binnen ( met lege kratten b.v. 0 mag je drie cabotage ritten maken.

Van Slowakije naar Litouwen is nooit cabotage,dat is een gewone buitenland rit,ook al kom je leeg dat land binnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:


Ik was niet op zoek naar trucjes om dergelijke zaken recht te breien of zo hoor. Ik nam je puur even als voorbeeld voor een Nederlander die cabotage doet in Duitsland. Vooral als reactie op Opa Bert van wiens reactie het anti Oost Europa sentiment afdruipt, ondanks dat hij het niet benoemt. 
 

 

 

 

Tis ook niet echt een trucje, maar je moet dan gewoon een cmr maken voor iedere beweging die je maakt, 
en bij ons is dat geladen met volle kratten of containers, maar ook leeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:


 Vooral als reactie op Opa Bert van wiens reactie het anti Oost Europa sentiment afdruipt, ondanks dat hij het niet benoemt. 
 



 

Ik dacht meer aan de grote expediteurs, die buitenlandse auto's van alles op laten halen om het vervolgens in hun eigen loods te lossen, en verdelen over de auto's die het meenemen naar hun eigen depot in bv NL, of B .

Onder het motto die nl auto staat toch bij de klant , kan mooi die zendingen voor ons depot meenemen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei Dokus:

Voor leeg goed moet je officieel altijd een CMR hebben


emoji40.png—- nulli cedo —-emoji40.png

Tja de enige die er moeilijk over doen zijn de Fransen, maar voor de rest is er geen een die een cmr maakt voor
het leeggoed na het lossen van de hennen.
We maken zoiezo maar 2 delen van een cmr die we zelf uitprinten na laden.
En zowel laad als losadres krijgt hem in de mail
Wanneer we na het laden de cmr naar de boer mailen gaat er tegelijker tijd 1 mail naar opdrachtgever en 1 naar kantoor.

Is gewoon een kleine epson printer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei volvofh12:

Klopt dat wel? Collega heeft daar een keer flink voor betaald in Duitsland. Leeg Duitsland in vanuit NL. Dan een cabotage rit.

E.e.a is beschreven in art 8.1 en 2 van EU 1072-2009 :

 

HOOFDSTUK III CABOTAGE

Artikel  8 Algemeen beginsel

1. Vervoerders voor rekening van derden die houder zijn van een communautaire vergunning mogen, mits de bestuurder, indien deze onderdaan is van een derde land, houder is van een bestuurdersattest, onder de in dit hoofdstuk vastgestelde voorwaarden cabotagevervoer verrichten.

 

2. Zodra de in het kader van het inkomende internationale vervoer vervoerde goederen zijn geleverd, wordt de in lid 1 bedoelde vervoerders toestemming verleend om, aansluitend op internationaal vervoer vanuit een andere lidstaat of vanuit een derde land naar de lidstaat van ontvangst, met hetzelfde voertuig of, in het geval van een samenstel van voertuigen, het trekkende voertuig van datzelfde voertuig, tot drie cabotageritten uit te voeren. De laatste lossing in het kader van een cabotagerit, alvorens de lidstaat van ontvangst te verlaten, vindt plaats binnen zeven dagen na de laatste lossing die in het kader van het inkomende internationale vervoer in de lidstaat van ontvangst heeft plaatsgevonden. Binnen de in de eerste alinea bedoelde termijn mogen de vervoerders een aantal of alle van de in die alinea bedoelde cabotageritten in iedere lidstaat uitvoeren, op voorwaarde dat zij worden beperkt tot één cabotagerit per lidstaat binnen drie dagen na de binnenkomst zonder lading op het grondgebied van die lidstaat.

 

bron:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R1072&from=NL

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden