[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ERRU-register kan overtreders transportvergunning kosten


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

Vanaf januari 2021 is het Europese register van vervoersondernemingen (ERRU) ook in Nederland actief. Daarin worden onherroepelijke overtredingen van vervoerswetgeving bijgehouden. In het ergste geval kan de onderneming de betrouwbaarheidsstatus verliezen en daarmee de vergunning. Dat meldt TLN.

ERRU is een digitaal netwerk van gekoppelde nationale registers binnen de EU. Daarin zijn alle vergunninghouders in het wegvervoer opgenomen en worden overtredingen van de vervoerswetgeving bijgehouden. Overtredingen worden via een strafpuntensysteem naar zwaarte gewaardeerd. Kom je als ondernemer aan het plafond, dan kan dat leiden tot schorsing of intrekking van de vergunning. Dit geldt ook voor de vervoersmanager, die kan ongeschikt worden verklaard. De hoogte van het plafond is afgestemd op de grootte van het bedrijf. Strafpunten blijven 2 jaar in het systeem staan, daarna vervallen ze.

 

Meer op TTM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Een leuke bureauratieve oplossing.

Dit bestond al jaren.

Was de BAG een (bv) Nederlandse onderneming zat, werd er met de vergunningverlenende instantie (in NL is dat de NIWO) overlegt.

Dat het in de praktijk vrijwel nooit gebeeurde is een heel ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

FNV: Overheid moet transportbedrijven sluiten die stelselmatig rijtijden overtreden

De overheid moet transportbedrijven kunnen sluiten die stelselmatig sjoemelen om de rij- en rusttijdenwet te omzeilen. Dat zegt de FNV in reactie op het nieuws van het televisieprogramma De Monitor dat de helft van de vrachtwagenchauffeurs te lang doorrijdt. Nu kan de inspectie daarvoor alleen boetes opleggen. Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: "Maar die boetes worden ingecalculeerd als bedrijfsrisico en lossen daarom het probleem niet op."

In België kan de overheid wel ingrijpen met het in beslag nemen van vrachtwagens of het sluiten van bedrijven. Willem Dijkhuizen: "Daar tref je een bedrijf echt mee. Bedrijven die de regels overtreden, verdienen daar miljoenen mee. Een boete is op dit moment maximaal tussen de 60.000 en 70.000 euro. Dus het rekensommetje is snel gemaakt. Met het sluiten van bedrijven of in beslag nemen van vrachtwagens dwing je af dat bedrijven zich wel aan de regels houden", aldus Dijkhuizen.

 

Meer op: Transport Online

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

https://www.transport-online.nl/site/120995/enquete-helft-ondervraagde-chauffeurs-rijdt-te-lang-door/

 

" De ILT haalt de Europese norm niet die stelt dat drie procent van de gewerkte dagen van vrachtwagenchauffeurs moeten worden gecontroleerd. Zelf vindt de ILT de handhaving op orde: het gaat hen om de kwaliteit van de controles en niet om kwantiteit."

 

3% dan zouden ze het nog druk krijgen..... maargoed voor de meesten is het een kleine moeite om 15 en 30 minuten rust te maken tijdens laden en lossen. Er zijn zelfs bedrijven waar ze staffelpauzes hanteren en de chauffeurs vol trots verkondigen dat ze de rust maken tijdens het zelf lossen van de wagen 🤐

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei tstle:

maargoed voor de meesten is het een kleine moeite om 15 en 30 minuten rust te maken tijdens laden en lossen. Er zijn zelfs bedrijven waar ze staffelpauzes hanteren en de chauffeurs vol trots verkondigen dat ze de rust maken tijdens het zelf lossen van de wagen 🤐

Spreek voor jezelf😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Men zou ten eerste een keer die niet werkbare rij en rusttijden regeling op de schop moeten nemen zodat je niet zoals nu op de gekste tijden chauffeurs hun dagelijkse en weekendrust verplicht moeten nemen.

 

Maak gewoon een regeling van maximale werktijd incl de 45 minuutregelingen van bijvoorbeeld 13 uur maximaal per dag en dan de dagelijkse rust van minimaal 11 uur.

Kortere werktijd met aaneengesloten rusttijd hierna mag uiteraard , maar geen minuut langer

Bij overtreding van de maximale werktijd een straf voor elke overtreding gedurende 28 dagen voorafgaand er dan een week intrekking rijbevoegdheid voor de chauffeur en de wagen een week aan de ketting volgt (met een verbod dat  als de auto aan de ketting staat niemand in het voertuig mag komen)

Onder maximale werktijd vallen zowel rijden , laden/lossen en pauze's

Na vier rij-uren minimaal 30 minuten pauze dus op de lange afstand zijn max 12 rij-uren mogelijk. (Iets wat nagenoeg niemand zal halen)

Afschaffen van de twee wekelijkse rijtijdregel , huidige weekendregels wel handhaven (1x24 en 1x45uur minimaal)

Gewoon een stuk duidelijker voor iedereen en hier veel meer op controleren dan nu , met een grotere pakkans zullen de regels echt wel beter nageleeft worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Gegrand:

Men zou ten eerste een keer die niet werkbare rij en rusttijden regeling op de schop moeten nemen

 

 

Dat gaat niet gebeuren, 35 jaar  geleden zijden we met zen allen al dat dat Duitse zondags rijverbod er af moest want
dat kon niet anders omdat we steeds meer naar een 24 uurs economie gingen.

Nou anno 2020 is er nog niet veel verandert😁

We zijden toen ook dat we allemaal een rooie zwaailamp op de auto kregen en die zou aan gaan als we aan de uren zouden zittenLOL

Sterker nog, zometeen komen ze langs je rijden en lezen zo je gegevens uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Gegrand:

en 1x45uur minimaal)

 

Dit direct afschaffen, de markt regelt dit zelf.

 

En dan erbij: toen de Heer de aarde schiep deed hij dat in zes dagen,de zevende dag nam hij een rustdag.

Dan vind ik t vrij arrogant dat wij,als zijn schepselen ,ineens 45 uur rust willen hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Gegrand:

Men zou ten eerste een keer die niet werkbare rij en rusttijden regeling op de schop moeten nemen zodat je niet zoals nu op de gekste tijden chauffeurs hun dagelijkse en weekendrust verplicht moeten nemen.

 

Maak gewoon een regeling van maximale werktijd incl de 45 minuutregelingen van bijvoorbeeld 13 uur maximaal per dag en dan de dagelijkse rust van minimaal 11 uur.

Kortere werktijd met aaneengesloten rusttijd hierna mag uiteraard , maar geen minuut langer

Bij overtreding van de maximale werktijd een straf voor elke overtreding gedurende 28 dagen voorafgaand er dan een week intrekking rijbevoegdheid voor de chauffeur en de wagen een week aan de ketting volgt (met een verbod dat  als de auto aan de ketting staat niemand in het voertuig mag komen)

Onder maximale werktijd vallen zowel rijden , laden/lossen en pauze's

Na vier rij-uren minimaal 30 minuten pauze dus op de lange afstand zijn max 12 rij-uren mogelijk. (Iets wat nagenoeg niemand zal halen)

Afschaffen van de twee wekelijkse rijtijdregel , huidige weekendregels wel handhaven (1x24 en 1x45uur minimaal)

Gewoon een stuk duidelijker voor iedereen en hier veel meer op controleren dan nu , met een grotere pakkans zullen de regels echt wel beter nageleeft worden.

Klinkt anders aardig ingewikkeld 😎.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

 

 

En dan erbij: toen de Heer de aarde schiep deed hij dat in zes dagen,de zevende dag nam hij een rustdag.

Dan vind ik t vrij arrogant dat wij,als zijn schepselen ,ineens 45 uur rust willen hebben. 

 

mIsschien had ie dat beter wel kunnen doen. Was het niet zo'n zooitje geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alleen hoeft ie dat niet te doen want die kan gewoon een goed belegde boterham in 36 of 38 uur verdienen. 

En zelfs al zou hij zich te pletter werken en achter het stuur in slaap vallen dan richt hij waarschijnlijk minder schade aan als hij zich met zijn Volvo achter in een bus met schoolkinderen boort dan dat jij doet met je 45 ton. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Vledder:

Alleen hoeft ie dat niet te doen want die kan gewoon een goed belegde boterham in 36 of 38 uur verdienen. 

En zelfs al zou hij zich te pletter werken en achter het stuur in slaap vallen dan richt hij waarschijnlijk minder schade aan als hij zich met zijn Volvo achter in een bus met schoolkinderen boort dan dat jij doet met je 45 ton. 

Jij als chauffeur hoeft ook niet de max rijtijd elke dag te benutten. Dat je dan wat minder verdient is dan maar zo.  Ik had bijvoorbeeld afgelopen nacht ook maar een ritje van 5 rijuren en 9,5 dienstuur. En heb in die tijd ook nog heerlijk anderhalf uur op bed gelegen.

 

En met zijn volvo kan hij ook een kudde schoolgangers die op het fietspad fietsen over rijden. 

En wat voor schade kan die man financieel wel niet aanrichten binnen gezinnen. Want ik ben natuurlijk niet de enige waarvoor hij de belasting aangifte doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei iveco 35c17:

t. En dan de rust niet meetellen in de diensturen.

 

 

De uitdrukking diensturen is er niet in de wet.

Je moet binnen 24 uur na het be eindigen van je rusttijd,een nieuwe rusttijd aanvangen.

"Diensturen"is de uitkomst van een rekensom ( 24- 11= 13 of 24-9= 15 )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei europeaan:

De uitdrukking diensturen is er niet in de wet.

Je moet binnen 24 uur na het be eindigen van je rusttijd,een nieuwe rusttijd aanvangen.

"Diensturen"is de uitkomst van een rekensom ( 24- 11= 13 of 24-9= 15 )

 Dat snap ik ja. maar de 2x 45 min per dag moet niet van je te benutten werktijd afgaan vind ik

Dan word het dus 14,5 dienstuur max. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei iveco 35c17:

 Dat snap ik ja. maar de 2x 45 min per dag moet niet van je te benutten werktijd afgaan vind ik

Dan word het dus 14,5 dienstuur max. 

Dan ga je geen 11 uur rust maken.

Werken is gezond,er is nog nooit iemand aan dood gegaan,maar je moet wel zorgen dat jij de eerste niet bent.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei RobNiat:

 

Ik vind de Australische regels wel mooi.

 

Daar mag je twaalf uur per dag werken. Twaalf uur per 24 uur. En je nachtrust moet minimaal 7 uur bedragen. 

 

Zo 'verlies' je geen tijd als je wat langer eet of stopt op een plek naar keuze om bijvoorbeeld te douchen. 

'Strak rijden' is er niet bij zo. Zoals bijvoorbeeld volgens de Europese regels twee maal 4 1/2 uur rijden om vervolgens strak 9 uur rust te pakken. In Australië mag dat, maar dan mag je na die nachtrust nog maar 3 uur rijden en moet je daarna die 2 1/4 pakken die je nog tekort kwam. Had je ook langer kunnen blijven liggen dus!

 

(overigens zijn daar ook weer allerlei uitzonderingen die het toch weer ingewikkeld maken. Maar als je het snapt werkt het best prettig.

Das idd ook wel wat ja. In theorie kan je dan 5 uur per dag besteden aan rust. Praktijk zal er  wel op neer komen dat je dan langer als zeven uur rust maakt.

Maar als je ergens vier uur zou moeten wachten en je registreert die tijd als rust kan je dus nog gewoon je einddoel voor die dag halen. Hier word je in de wacht gezet en je zoekt maar lekker uit waar je die dag nog terecht komt. En dat resulteert dus vaak in rijtijd overschrijdingen. Net als met files.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei europeaan:

Dan ga je geen 11 uur rust maken.

Werken is gezond,er is nog nooit iemand aan dood gegaan,maar je moet wel zorgen dat jij de eerste niet bent.:D

Zeker heb je dan wel 11 uur rust  per 24 uur. Of tellen die 2 keer 45 min niet mee? En de meeste rusten daadwerkelijk tooch maar een uur of zes. De rest zitten ze in de kroeg😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
45 minuten geleden zei iveco 35c17:

Zeker heb je dan wel 11 uur rust  per 24 uur. Of tellen die 2 keer 45 min niet mee? En de meeste rusten daadwerkelijk tooch maar een uur of zes. De rest zitten ze in de kroeg😂

Die rust dient onafgebroken te zijn.

En als je op 11 uur maar 5 uur in de kroeg zit is dat erg weinig,de horeca zal daar niet blij mee zijn.:D

 

Binnen die 15 uren je werk doen,met inachtneming van de pauzes ,en geen onderscheid tussen overige werkzaamheden en rijden( wat het minst vermoeiende is) zal realistischer zijn.( of whishfull thinking)

Maar J de Chauffeur zal dan wel heel snel zijn werktijden als pauze weg gaan schrijven ( wat nu ook schering en inslag schijnt te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei iveco 35c17:

Maar als je ergens vier uur zou moeten wachten en je registreert die tijd als rust kan je dus nog gewoon je einddoel voor die dag halen. Hier word je in de wacht gezet en je zoekt maar lekker uit waar je die dag nog terecht komt. En dat resulteert dus vaak in rijtijd overschrijdingen. 

Dus als je staat te wachten resulteert dat in rijtijdoverschrijding????:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En jullie gaan alleen maar uit van chauffeurs die de gele week van huis zijn, mag ik jullie er aan herinneren dat een groot deel van de chauffeurs elke nacht thuis is?

Als je dan het woon werk verkeer mee telt.......

Er zal dus echt een compromis gezocht moeten worden omdat er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen nationaal en internationaal vervoer.

Toen ik nog de hele week van huis was wou ik ook meer rijden dan stil staan, nu ik elke nacht thuis ben vindt ik 11 uur rust veel fijner.......

Zo zie je maar, dat er altijd wat te wensen over blijft omdat niemand het zelfde werk doet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden