[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Europese Hof: Detacheringsrichtlijn ook van toepassing op het internationaal wegtransport


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

De Europese detacheringsregels gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs die in dienst zijn van een buitenlands bedrijf die tijdelijk voor een Nederlands bedrijf, internationale ritten rijden. Dat heeft het Hof van Justitie in Luxemburg vandaag bepaald in een procedure die FNV in 2014 startte tegen Van den Bosch Transporten uit Erp. De uitspraak houdt in dat de chauffeurs, meestal uit lage lonenlanden, betaald moeten worden volgens de Nederlandse cao.

 

Meer op: Transport Online

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Onvoldoende nauwe band
Kortgezegd richt de procedure zich op de beloning van chauffeurs in dienst van buitenlandse vestigingen van Van den Bosch, die internationale ritten hebben uitgevoerd in opdracht van Van den Bosch Transporten B.V. Het Europese Hof oordeelt vandaag dat Nederlands loon in dit geval niet van toepassing hoeft te zijn. Daarvoor moet namelijk sprake zijn van een ‘voldoende nauwe band’ tussen Nederland en de werkzaamheden van de buitenlandse chauffeurs. Dat de chauffeurs hun instructies vanuit Nederland zouden hebben ontvangen en/of hun ritten begonnen of beëindigden op het hoofdkantoor in Erp, is volgens het Europese Hof onvoldoende om te concluderen dat er sprake is van een nauwe band. Ook het concernverband speelt hierbij geen rol volgens het Hof. 

 

ik lees toch wat anders in een recent bericht van het Hof,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Ger-1957:

Goed lezen, de hoge raad heeft beslist dat het bij het Europese Hof neergelegd moet worden en daar is nu uitspraak gedaan, hoe die uitgelegd gaat worden en wie gelijk heeft zal blijken.

 

Een andere zaak van de 10 Roemeense chauffeurs is terug verwezen naar de hoge raad

 

Dus volgens jou zijn het 2 zaken? Dat haal ik niet uit het artikel in het Brabants Dagblad. 

 

Reageren op arrest

Met het arrest en de antwoorden van het Europese Hof is deze inmiddels ingewikkelde juridische zaak echter nog lang niet rond. Zowel FNV Bondgenoten als ook het Erpse bedrijf krijgen nog gelegenheid te reageren op het arrest. En daarna zal de Hoge Raad zijn beslissing nemen in deze rechtszaak. Naar verwachting is dat eind december. Zowel Van den Bosch als FNV Bondgenoten zien die beslissing met vertrouwen tegemoet. 

 

Zie: Brabants Dagblad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Werkt dat niet net als in NL, dat de advocaat-generaal een 'advies' schrijft / uitspreekt dat de Hoge Raad dan overneemt.?

 

Het lijkt mij wel verstandig als de rechter uitspreekt wát dan wel een nauwe band met Nederland dient in te houden.

 

Hier vrouw en kinderen hebben zitten ofzo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Durashift:

Hier vrouw en kinderen hebben zitten ofzo?

hier belasting en premies afdragen zou wel beter zijn voor de nauwe band met NL.

 

hier werken (en evt. van de voorzieningen willen gebruikmaken) dan ook hier afrekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Durashift:

Werkt dat niet net als in NL, dat de advocaat-generaal een 'advies' schrijft / uitspreekt dat de Hoge Raad dan overneemt.?

 

Het lijkt mij wel verstandig als de rechter uitspreekt wát dan wel een nauwe band met Nederland dient in te houden.

 

Hier vrouw en kinderen hebben zitten ofzo?

IK denk eerder dat,als je een "nauwe band "hebt met Nederland,je een Nederlandse NIWO vergunning in de auto moet hebben.

Dan pas ben je een Nederlands bedrijf en dien je volgens Nederlandse normen betaald te worden.

 

Zelfs als v d Bosch een Nederlands gekentekende trekker verhuurt aan zijn Hongaarse of Slowaakse dochteronderneming,en daar een Hongaarse vergunning in legt,en er een chauffeur op zet die een arbeids oveeenkomst heeft met de Hongaarse dochter,is en blijft dit een Hongaars bedrijf,ondanks dat Nederlands kenteken.

 

Echter een binnenlandse rit in Nederland word wél gezien als cabotage.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

 

Bepaalde figuren hier spelen ook graag voor rechter heb ik de indruk, zonder een enkele waarschuwing of reden op te geven straffen is volgens mij alleen in laag ontwikkelde landen mogelijk, en op het CF forum natuurlijk ;)

 

 

 

 

 

Hier in Nederland kan de belastingdienst dat ook, en het CBR is er ook niet vies van. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Niet teveel denken en voor rechter spelen europeaan ;)

 

 

IK speel niet voor rechter hoor Ger,maar een recher zal zich ook moeten houden aan de voorschriften die ik ook gevonden heb op het WWW,nl : EU verordening 1/2006 en wel art 2.1 a t/m d en art 2 .2 a+b

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0001&from=EN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Ger-1957:

Je hebt het oordeel dus niet gelezen en roept maar wat, het gaat over verloning niet over het inzetten van voertuigen.

 

 

Zo jammer weer; altijd als een ander aan jouw lezing twijfelt kom je met dit soort commentaar.

 

As je eens leest in de link die ik je gaf naar EU 1-2006 ( en even daarbij nadenkt) zal je het volgende opvallen:

Art 2.1.d);

 

het gehuurde voertuig wordt bestuurd door personeel van de onderneming die het voertuig gebruikt.

 

Verder in art 2.2 a) :

a) de huurovereenkomst, of een voor eensluidend gewaarmerkt uittreksel daaruit, met onder meer de naam van de verhuurder, de naam van de huurder, de datum en de duur van de overeenkomst, alsmede de identificatie van het voertuig;

 

En art 2.2 )b :

 

b) indien de huurder niet zelf de bestuurder is, de arbeidsovereenkomst van de bestuurder, of een voor eensluidend gewaarmerkt uittreksel daaruit, met onder meer de naam van de werkgever, de naam van de werknemer, de datum en de duur van de arbeidsovereenkomst, dan wel een recent loonstrookje.

 

 

Dus niet alleen een huurovereenkomst ,maar ook een bepaalde eis tot verloning.

 

Als b.v V.D. Bosch nl een Nederlands gekentekende auto verhuurt aan V.D. Bosch Hongarije,moet er dus ,buiten een huurcontract,een vergunning aanwezig zijn in de auto,een vergunning van v.d. Bosch Hongarije,want die gebruikt die auto.

Verder dient de bestuurder in dienst te zijn van de gebruiker van de auto,op wiens naam het huurcontract en de vergunning staan,en t aan te kunnen tonen door een arbeids overeenkomst of recent loonstrookje.

 

Conclusie is dus :

>Dat je met een ,door een Hongaarse  firma gehuurd Nederlands gekentekend voertuig,

>Voorzien van een Hongaarse transport vergunning,

>En bestuurd door een ,bij de Hongaarse huurder in loondienst zijnde bestuurder,

Perfect in orde bent voor wat betreft de Europese regelgeving.

 

Wan waaruit de man zijn opdrachten krijgt is m.i. minder relevant,en ik vrees dat een beetje advocaat her binnen no-time gehakt van maakt.

Die Nederlandse rechter zal zich ook op Europese regelgeving moeten baseren ( helaas ,maar waar) of jij en ik dat nu leuk vinden of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

 

om aan te tonen dat je er werkt, niet om aan te tonen dat je Nederlandse CAO krijgt.

 

 

Als je bij een bedrijf op een Hongaarse ( of welke vergunning dan ook ) rijdt hoef je niet aan te tonen dat je Nederlandse CAO heb,alleen moet je aantonen dat je in loondienst bent van degen op wiens naam het huurcontract  of eigendomsbewijs van het voertuig( en dus ook de transportvergunning ) staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Ger-1957:

Vooruit dan maar, nog een keer. Lees het oordeel en oordeel dan. Het gaat om een rechtsgeldige uitspraak en niet om een vakbondsblaadje.  

 

Volgens Silo-Tank beschikten de vrachtwagens over een Hongaars kenteken en behoorden ze tot het ondernemingsvermogen van Silo-Tank. Bewijsstukken voor die stelling heeft het hof niet aangetroffen. Maar dan nog: de vrachtwagens stonden aan [geïntimeerden] c.s. ter beschikking in en vanuit Erp.

Heel bizar;dat je een Europese regel ( EU 1-2006) nu ineens afschildert als een "vakbonds blaadje.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

Het oordeel is al uitgesproken en terugverwezen om de hoogte van de salarissen te bepalen 

 

De beslissing

Het hof, recht doende in hoger beroep na verwijzing:

bekrachtigt, onder aanpassing van gronden, het vonnis van de kantonrechter te ’s-Hertogenbosch van 8 januari 2015 en verwijst de zaak terug naar de rechtbank Oost-Brabant, zittingsplaats ’-s Hertogenbosch voor verdere berechting;

veroordeelt Silo-Tank in de kosten van het hoger beroep aan de zijde van [geïntimeerden] c.s., te begroten op € 1615,- aan verschotten en op € 5.570,- aan salaris voor de advocaat en verklaart deze proceskostenveroordeling uitvoerbaar bij voorraad;

wijst af wat meer of anders is gevorderd.

 

Eigenlijk he Ger,eigenlijk was mijn bijdrage w.b. EU 1-2006 bedoelt als antwoord aan Durashift (op 6-12-2020)

Waarin hij zich afvroeg wat dan wel een nauwe band met Nederland inhield

 

© 

Werkt dat niet net als in NL, dat de advocaat-generaal een 'advies' schrijft / uitspreekt dat de Hoge Raad dan overneemt.?

 

Het lijkt mij wel verstandig als de rechter uitspreekt wát dan wel een nauwe band met Nederland dient in te houden.

 

Hier vrouw en kinderen hebben zitten ofzo?  ©

 

Wat in die EU regel beschreven staat maakt dat volkomen duidelijk volgens mij.

Niet de plaats van waaruit je vertrekt of waar je instructies vandaan komen,of wat voor kenteken het voertuig heeft,maar waar het bedrijf gevestigd is volgens de euro vergunning.

 

Maar ja,dat zal ik natuurlijk ook wel verkeerd zien.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 12-8-2021 om 18:53 zei Ger-1957:

Eigenlijk he, eigenlijk europeaan wil ik ophouden met dit spelletje, er is een uitspraak en jij en ik gaan daar niets aan veranderen.

Ik, maar ook de rechter zijn van mening dat ze zeker wel een binding hebben met Nederland, zij komen hier hun werk doen en dus hebben ze een economische binding waar geen enkele vergunning iets aan kan veranderen.

:kiss:  :kiss:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden