[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Weer nieuwe boerenprotesten


lientje

Recommended Posts

  • Forumlid

Afgelopen vrijdag, maar ook maandagmorgen weer protesteren boeren bij distributiecentra van onder meer Jumbo. Jumbo CEO Frits van Eerd kreeg zelfs thuis bezoek. “Protestacties van landbouwondernemers waarvan een grote groep andere hardwerkende ondernemers regelrecht slachtoffer is, kunnen niet door de beugel. Zeker niet in deze tijd. Ik begrijp natuurlijk heel goed dat de boeren óók opkomen voor hun bestaan, maar het kan niet de bedoeling zijn dat ze daarmee andere ondernemers in de wielen rijden. Dat is onacceptabel en oncollegiaal.” Dat zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post als reactie op recente boerenprotesten bij distributiecentra in onder andere Veghel, Woerden, Geldermalsen en Heerenveen.

Op verschillende plekken in het land blokkeerden tientallen tracktoren de in- en uitgangen van distributiecentra, waardoor vrachtwagens urenlang stil stonden. “Onze chauffeurs en transporteurs verdienen hun geld beroepsmatig op de weg en hebben niet de luxe om thuis te werken. Toch zijn zij de dupe van dit soort acties, terwijl ze er niets mee te maken hebben. Door met trekkers distributiecentra of bedrijven te blokkeren treffen ze onze transportbedrijven die bovendien voor ons allemaal in touw zijn.”

 

Post begrijpt de positie van de agrarische sector en onderschrijft nadrukkelijk het recht op protest. “Wij willen absoluut niemand het recht om te demonstreren ontzeggen, maar als in deze tijd van economische malaise acties ten koste gaan van mede-ondernemers, kom ik echt in het geweer. Als daardoor ook de bevoorrading van Nederland in gevaar komt, vind ik dat de veiligheidsregio’s in zouden moeten grijpen.” Dat gebeurde al eerder toen acties met trekkers de openbare orde verstoorden en hulpdiensten door blokkades hun werk niet konden doen. “Transportondernemers zijn van vitaal belang voor de bevoorrading van Nederland en moeten ongehinderd van A naar B kunnen rijden”, aldus Elisabeth Post.

 

Bron: TTM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou we zullen vanavond kijken of ik kan lossen in Delfgauw.

Ik ben het wel eens dat ze wel erg ver gaan op het moment en dat bedrijven en mensen die er los van staan de dupe worden van hun acties.

Ik vind het sneu voor de thuis bezorgers die nu laat tot laat in de avond en op zondag aan het werk moesten. 

En dat terwijl ze een paar drukke weken voor de boeg hebben. 
Als het nu het personeel van de dc's zouden zijn die actie voeren voor een nieuw cao dan zou ik er nog wel begrip voor hebben.

Maar wat de boeren nu doen dat vind ik niet kunnen.

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lientje , dis is echt een opmerking van ik heb er last van en dus ik heb er geen begrip voor , als medewerkers het doen is het prima , en als de boeren het doen niet , alle vervolg problemen zijn in beide gevallen hetzelfde , bij elke demonstratie zijn er een groep burgers de klos , of het nu de ov ,onderwijs ect , er is altijd een groep wat gaat stuiteren .

 

U heeft denk ik geen idee wat er achter de boeren protesten zit , dit protest staat los van het stikstof verhaal , en is ook bedoeld om het CBL aan tafel te krijgen en om geen loze beloften te krijgen maar dat er serieus eens gekeken wordt naar de verdiensten in de hele keten .

Onze opbrengst prijzen zijn overgeleverd aan de wereldprijzen , onze marktpositie is erg slecht , de prijzen zijn in de afgelopen 30 jaren niet gestegen , terwijl onze kosten en de eisen de pan uitrijzen  , terwijl de prijzen van onze producten in de winkel meerdere keren over de kop gaan terwijl daar niet de kosten en de risico's liggen .

In Nederland moeten we allemaal aan de certificering , keurmerkjes enz , behalve wij , boeren , zien daar financieel helemaal niets van terug , ja , het enige is dat we het product kwijt kunnen , verderop in de keten wordt het wel ten gelde gemaakt , beterleven keurmerkje , planetproof enz verkoopt , omdat de consument graag een goed gevoel aan over wil houden , dus de supers verdienen aan het logo en de boeren maken de kosten.

Daarnaast hebben boerenproducten geen sterke merk . een ei is een ei en blijft een ei , melk is melk en een aardappel is een aardappel enz , tja dan wordt er onderhandeld , nou ja , vorm van , wij telen producten die we niet jaren in opslag kunnen houden , wij moeten er vanaf , en de bank verplicht het ook vaak nog , er zijn nog 5 inkopers van de supers , en die zeggen gewoon , voor die prijs mag je leveren en zo niet ga ik naar een ander , cooperatie kan de omzet niet missen en gaat akkoord , winst moet ook gehaald worden en wordt van de boerenprijs afgehaald en dan ziet de boeren hun producten voor veel geld in de schappen liggen , en dat is zuur , we kennen de boeren allemaal als hard werkend en geen gezeur , maar tegelijk leeft meende de helft van de boeren onder de armoede grens .

En als het Nederlandsproduct te duur is ,lees winstmarge te klein , dan halen ze producten uit het buitenland zonder keurmerkje en certificering en laten ze ons product links liggen .

Een ander chantage middel van de supers is de schappen leeghalen , CBL heeft verleden jaar nog geroepen wij bepalen de prijzen niet voor de boeren , deels gelijk , ze hebben een verkopende partij nodig , maar 2 mnd later heeft superunie alle producten van Van Gilze uit de schappen gehaald voor de onderhandelingen , suiker steeg in prijs en superunie wilde voor de oude prijs een contract afsluiten , tja er is getekend dus van Gilze is door de knieen gegaan , maar dit doen de supers niet gauw met een coca cola of een heineken , dan is de kans groot dat de klanten weglopen naar een super die die producten wel hebben en doen de rest van de boodschappen ook .

 

Eigenlijk is er niet zoveel verschil in met de transport , transport , zeker het gangbare moeten ook rijden voor de prijzen die er geboden worden , het is ja of nee , nee betekend werk plus omzet weg , en het werk verdwijnt naar een collega die er wel voor kan rijden die kosten weet te drukken met bv Roemenen en bij een ja er wordt niets verdiend , dus je wordt ook min of meer met de rug tegen de muur gezet of je moet zo groot zijn met een totaal pakket dat ze niet meer om je heen kunnen .

 

Persoonlijk sta ik ook niet te juichen om de blokkades , maar snap het absoluut , 80% van de winst wordt gehaald met 30% van de omzet , en dat zijn de dagelijks vers , agf en melk ect , maar helaas profiteren wij er niet van en vele supers staan in de quote 500 en sponseren voor miljoenen .

Gun ieder hun boterham , maar het uitknijpen moet stoppen , hoop dat er naar de verdiensten worden gekeken naar de hele keten , en ben van mening dat marktwerking in de landbouw niet werkt , oa door ongelijk speelveld qua kosten en eisen .

  • Like 9
  • Thanks 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Schitterend verwoord Suggs73!

 

Dit soort acties zijn vervelend, maar absoluut nodig om een reele prijs te krijgen voor het produceren van 1 van onze eerste levensbehoeften. 

 

In bijna elke sector wordt een kostprijsverhoging netjes aan de klant doorberekend. Maar bij de boeren bepaalt de klant wat er berekend mag worden. Beetje omgekeerde wereld.

  • Like 3
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Zojuist zei Da Raymzter:

....

In bijna elke sector wordt een kostprijsverhoging netjes aan de klant doorberekend. Maar bij de boeren bepaalt de klant wat er berekend mag worden. Beetje omgekeerde wereld.

 

Lijkt wel op de transportwereld.....

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Ger-1957:

Juist!! Een race naar het putje die ze zelf veroorzaakt hebben, in plaats van gewoon niets meer te leveren gaan ze mensen lastigvallen die er niets aan kunnen doen.

Leuk om een reactie te lezen van iemand die er geen donder van snapt , niets meer leveren ? terwijl je de kosten al gemaakt hebt ! niets leveren betekend gewoon dat het ergens anders wordt gehaald , tevens zijn er veel bedrijven waarbij de bank eist dat er contracten zijn , ongeacht de prijs zolang de bank maar zekerheid heeft .

Niets leveren betekend niet dat de kosten stoppen , je teelt de gewassen al voordat de vorige oogst is betaald , wij bepalen de prijzen niet , maar houden ons hand op en moeten maar afwachten wat we er in krijgen en boeren allemaal met de gedachte misschien is het volgend jaar beter .

 

Ger . bij elke demonstratie worden er mensen lastig gevallen die er niets aan kunnen doen , als de politie demonstreert komen er toch ook files ? bekeuringen worden niet uitgedeeld , top, nou die ongeschreven boetes worden gewoon gecompenseerd door belasting verhogingen hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
36 minuten geleden zei Da Raymzter:

Schitterend verwoord Suggs73!

 

Dit soort acties zijn vervelend, maar absoluut nodig om een reele prijs te krijgen voor het produceren van 1 van onze eerste levensbehoeften. 

 

In bijna elke sector wordt een kostprijsverhoging netjes aan de klant doorberekend. Maar bij de boeren bepaalt de klant wat er berekend mag worden. Beetje omgekeerde wereld.

Dank je , maar er zijn er die er het veel beter uit kunnen leggen in de details , maar zoals jij  het schrijft , daar wringt wel de schoen , wij kunnen niets van de kosten doorberekenen , terwijl onze leveranciers dat wel kunnen en vooral ook doen , je hebt in ieder geval goed beeld wat er speelt 👍.

Landbouw zit op dit moment in alle hoeken de klappen op te vangen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei suggs73:

 

U heeft denk ik geen idee wat er achter de boeren protesten zit

 

Daar vergist u zich in!

Ik kom uit een kwekers en telers familie en gebied.

Dat de supers alle macht hebben sinds de groente niet meer via de klok gaat en daarin ook worden beschermd op een of andere manier is mij zeker bekend. En daar in steun ik ze ook zeker in.

Naar mijn menig is alleen het tijdstip nu verkeerd.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Beetje kort door de bocht wellicht en begrijp het probleem wel. 
maar..... een in of uitrit blokkeren is simpelweg verboden......

Aktievoeren zal dus op een andere manier moeten. 
bovendien Is er volgens het nieuws nu en goed gesprek geweest dus hup alles aan de kant en om tafel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

Goed verhaal @suggs73 Maar dat een Frits van Eerd thuis boze boeren op bezoek krijgt dat gaat mij echt veel te ver. 
 

Wegen en distributiecentra blokkeren om aandacht voor je zaak te vragen, oké. Maar heb wel het fatsoen om mensen thuis met rust te laten. Dit is wat mij betreft echt not done. 

Klopt , dat gaat mij ook te ver , is ook niet nodig , vindt blokkeren prima op dit moment , je krijgt de grutters echt niet anders aan tafel , en kerst is een prima druk moment , maar voor de supers is het op dit moment dankzij de corona elke dag kerst , ben verder niet op de hoogte wat er besproken is , weet wel dat er vaak een zoethoudertje gegeven wordt en na kerst op de zelfde voet wordt door gegaan , CBL is gewoonweg een hele sterke partij met steun van de overheid , duur voedsel is slecht voor de economie , vroeger ging 30% op aan voedsel en nu meende ik zo rond de 8 % , we zijn echt niet minder gaan eten , maar de voedsel prijzen zijn gelijk gebleven of door de politiek daar naar toe gedrukt .

Wat ook een nadeel is , de landbouw mist een goede pr , GL , wakkerdier of wie dan ook slingerd wat de wereld in , en wij moeten ons weer verdedigen en dat haalt amper de pers en we missen al 30 jaar een minister voor de landbouw ipv tegen de landbouw .

En of deze vorm nu verboden is of niet , denk dat bij vele demonstratie wel iets verboden is , en men is verwent dat alle dagen de supers overvol liggen en nu er een blokkade is , is er gelijk paniek .

 

Dit bericht is niet specifiek voor jou Rob , even een algemeen bericht .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

 

Citaat

 

Albert Heijn blaast gesprek met boeren af

ZAANDAM - Albert Heijn wil niet meer in gesprek met protesterende boeren, omdat zij zich niet aan de gemaakte afspraken houden.

Eerste publicatie op 10:00Laatst gewijzigd op 11:04Reacties910x gelezen
 
ANP-416570357.jpg
Foto:ANP

‘Opnieuw blokkeren protesterende boeren een van onze distributiecentra. Albert Heijn gaat niet in gesprek met groeperingen die zich niet aan gemaakte afspraken houden. Wij richten ons op de constructieve samenwerking met de vaste groep Nederlandse boeren en telers met wie wij veelal decennia lang samenwerken. De acties die de protesterende boeren houden belemmeren de bevoorrading van de winkels en de bezorging van online bestelde boodschappen, schaden de belangen van consumenten en brengen de voedselvoorziening …

 

Dit heb ik gekopiëerd van Distrifood.nl (de rest van het verhaal zit achter een decoder) en dat is denk ik een beetje de kern van de weerstand tegen de protesten. Ook onder de boeren is geen eenheid: vanochtend stond in de krant toch weer een verwijzing naar het stikstofverhaal, terwijl anderen dat ontkennen en er puur voor de betere prijzen staan. En wat hierboven staat: AH heeft z'n eigen circuit, met Bakker Barendrecht als draaischijf. AH is de enige klant daar zover ik weet  https://www.bakkerbarendrecht.nl

En inderdaad: als er toezeggingen zijn gedaan en afspraken gemaakt, afgelopen zaterdag in Zwolle een ultimatum is gesteld door de veiligheidsregio waar men mee instemt en vervolgens de dagen daarna gewoon weer nieuwe acties begint komt de geloofwaardigheid en het respect van de burgerij wel in het gedrang en de irritatiefactor omhoog. En dat snap ik dan ook wel...

 

Het is allemaal heel dubbel: ik heb alle begrip voor de boeren, wij als transport zitten eigenlijk in hetzelfde schuitje, maar nu met dat Corona- gezeik loopt in feite de hele voedselvoorziening via de supermarkten. Nu doe je de doelgroep het meeste pijn maar kweekt (denk ik) ook de grootst mogelijke weerstand bij het publiek. Wat de gevolgen op termijn daarvan zijn weet niemand, maar 'de boer' in het algemeen wordt nú al dingen aangewreven waar hij lang geen (hoofd)schuldige aan is: stikstof, ammoniak, algemene milieuvervuiling tot dierenmishandeling aan toe; als dat zich gaat uiten in het stemgedrag houd ik mij hart vast...   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of ik begrip heb voor boeren die een betere prijs willen hebben voor hun producten?? Jazeker!!!

Of ik ook maar enige sympathie kan opbrengen voor blokkades e/o bewust het verkeer hinderen om daar aandacht aan te geven?? Nee

 

De boeren meten zelf met meerdere maten , denk even aan de mestregistratie , oormerkenmalversaties , leeftijdsmanipulatie van dieren, melkquota gerommel e.d

 

Nu vinden ze dat zij in hun volste recht staan om de boel te blokkeren maar toen een tijdje terug actievoerders met andere sympathieën een aantal slachterijen wilden blokkeren vormden diezelfde boeren actieploegen om de toegangswegen juist open te houden.

En dat zijn diezelfde boeren die nu het werk van anderen onmogelijk trachten te maken bij de distributiecentra.

 

Mijn sympathie hebben ze al enige tijd verloren.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is met elkaar een lastige complexe materie , ik weet de oplossing ook niet , weet wel dat wij in de hoek staan en ook rake klappen krijgen , waar wij ook niet altijd schuldig aan zijn .

 

Snap het CLB ook wel , 80% van onze producten gaan de grens over  en 20% gaat hier als product de schappen in , het is zuur dat boeren hun producten 4 of 5 keer over de kop zien gaan , en aan de andere kant de burger die denkt dat wij gouden bergen verdienen omdat ze er duur aan moeten , niet wetende dat er maar weinig naar de boer gaat.

Daarnaast als er een misoogst is , wordt er direct een prijsverhoging doorgevoerd die er vaak niet meer vanaf gaat een jaar later als er weer voldoende is , dit is vooral in de horeca zo met een bakje patat , prijs verhoging van een 0,25 terwijl er niet eens een kg aardappel in het bakje ligt .

 

De boeren die demonstreren zijn meestal wel de sensatie zoekers en opgefokte bedrijfsopvolgers , zeker niet de doorsnee boeren , en rotte appels heb je overal .

De boeren die frauderen zijn er , mogen ook keihard aan gepakt worden , absoluut geen medelijden mee , maar dat is een beperkte groep , vaak met voorkennis en kennen de mazen van de wet en zijn aalglad in groene zeep en gezegend met een grote bek , daarnaast maakt de overheid ook fouten , met al die kalverfraude wat volgens Schouten gepleegd was , zat het uiteindelijk toch anders , en voor de rest is de landbouw zo complex geworden met regels en voorschriften dat het nog wonder is dat de boeren niet in de bak zitten , vroeg of laat hebben de meeste boeren een strafblad .

 

We zijn een land van regeltjes geworden , en valse beloftes , kenteken plicht trekkers en machines , op zich , nou ok , trekkers rijden 90% op het land , het kenteken is de kamer doorgesluisd dat het niet meer dan 60 euro zou gaan kosten , onderhand is het 250 e geworden , en ook dat kunnen we niet doorberekenen .

Kostprijs is te hoog geworden met als gevolg dat het onder de streep niet meer uit komt ,en hoe we daar uit komen geen idee , maar er komt wel zeer grote van machteloosheid weg , denk dat mijn sector te kampen heeft met de meeste zelfdodingen qua beroepgroep .

Daarnaast zijn er ook gewassen bij die wel goed renderen . pootgoed , als die inklapt is het helemaal klaar .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar moeten de leveranciers , transporteurs en bezorgers daar het slachtoffer van die acties worden?

 

Beklagen over kentekekenplicht is in mijn ogen niet terecht en het gevolg van nagenoeg ongestraft ge(mis)bruik maken van tractoren ingezet voor transportdoeleinden en zich niet aan de verkeersregels houden.

In nagenoeg alle landen in Europa is die kentekenplicht voor tractoren al decennialang gemeengoed.

 

Het moest allemaal groot , groter , groots en lijkt wel een beetje op de transportwereld😉 tot daar de klad in kwam waarna een sanering volgde en de banken aan de rem trokken.

Misschien komt de tijd van die sanering er nu zachtjes aan voor de agrarische sector en ja dat kost dan vele slachtoffers.

Niet dat ik ze dat gun hoor maar waar gehakt wordt vallen spaanders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

 

Zoals ik al zei , bij elke demonstratie raak je wat wat niet de opzet is , deze bezettingen hadden als doel om het CBL aan tafel te krijgen voor een beter beloning voor de producten , wat er uiteindelijk uit komt geen idee , ik verwacht weinig ervan , je kunt het natuurlijk ook omdraaien , als het CBL eerder aan tafel was gegaan , hadden deze blokkades niet plaatsgevonden , een jaar geleden was er al een dreiging met kerst en waren er toen ook blokkades , het CBL heeft niets gedaan met onze problematiek , niet eens een gesprek van hun kant aangegaan , nee het CBL wreef in hun handen met de uitspraak van de rechter achter zich , dus ja je kunt 2 schuldigen aanwijzen als u wilt .

 

Kentekenplicht zei ik al dat ik enigszins begrip er voor heb en ja , er wordt grondtransport mee gedaan , maar dit zijn de loonwerkers , boeren vervoeren ook hun eigen producten en dat is geen concurrentie , dat transport heeft een transport ondernemer nooit gehad , bedoel meer op het feit dat er eerst wordt gesteld dat het max 60 euro gaat kosten , hoppa door de 2e en 1e kamer en dan komt de aap uit de mouw dat het geen 60 , maar 250 euro gaat kosten per kenteken cq registratie , komend jaar wordt elk trekker en getrokken werktuig geregistreerd , straks als alles netjes op papier staat komt de rest eraan en is het voor de overheid gewoon een melk koe , met kosten die wij niet door kunnen berekenen.

 

Klopt , het moest allemaal groter , want grote bedrijven hadden/hebben de toekomst , kunnen goedkoper enz en het werd aan alle kanten gestimuleerd , door overheid en door de banken en door iedereen die er in geloofden en voorlichten , vervolgens met de nek erin en dan hebben ze je bij de strot , en dat bedrijven die zwaar zijn gefinanciert dat die omvallen ok , maar nu gaan alle bedrijven eraan , en ook door de burger gewenste familie boerderijen terwijl de overheid en banken de industrieele na streven .

 

Sannering komt er , ook al stoppen er velen op jaarbasis nu al , en de sector vergrijst enorm , geloof dat gemiddeld op 53 jaar zit , daarnaast zijn er vele partijen die azen op grond , overheid , natuurorganisaties en andere clubjes , vermogende beleggers die graag landbouw grond willen bezitten en ik denk persoonlijk dat de grote wereldwijde concerns ook alles in de hand willen hebben , van grondstof tot eindproduct en dat de boeren in de toekomst de grondbewerkers zullen zijn of als de grond in handen is van banken , overheid en beleggers , de boer die het meeste pacht op kan brengen mag het pachten , maar dit is toekomst kijken en ik weet het echt niet , maar Nederland wordt vol gebouwd en die ruimte kan maar van 1 plek vandaan komen .

  • Like 6
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei suggs73:


Wat ook een nadeel is , de landbouw mist een goede pr , GL , wakkerdier of wie dan ook slingerd wat de wereld in , en wij moeten ons weer verdedigen

Dat niet alleen: clubjes als Lekker dier, Wakker dier, en weet ik veel hoeveel andere Groene Khmer organisaties krijgen naast gratis reclame zendtijd op RTV ook nog riante subsidies waarmee ze hun 'aksies' mooi van kunnen betalen. Belasting betaler dwarszitten met hun eigen geld zeg maar.

Het is me trouwens ook een raadsel waarom er een Lekker én Wakker dier naast elkaar bestaan. En al die andere clubs hebben feitelijk allemaal dezelfde doelstellingen. 

Maar ja...die subsidie is ook wel lekker nietwaar..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor of tegen maakt mij niet zoveel uit, echter, als je je gaat realiseren hoeveel mensen direct of indirect van de sector afhankelijk zijn schrik je je denk ik kapot.

Waar willen we nog van eten als zeg eens 20/25% van de boeren er, gedwongen of niet, mee op houd?

 

Als de export van de agrarische producten percentsgewijs dan net zo wegvalt heb je denk ik echt de poppen aan het dansen.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, dat is mij bekend.

 

Toch weet (menig) ondernemer dat dergelijke kosten toch ook eerst ergens verdiend moeten worden.. 

 

Personeelskosten trek je ook af van het bruto resultaat.

 

Verliezen kan je ook (onder voorwaarden) in mindering brengen op te betalen belasting...

 

dus  tja.. wát zeuren die protesterende boeren nou eigenlijk.. gewoon je verlies indienen bij de fiscus. ;)   :zegtniets:

(grapje).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 14-12-2020 om 12:18 zei Da Raymzter:

 

 

In bijna elke sector wordt een kostprijsverhoging netjes aan de klant doorberekend. Maar bij de boeren bepaalt de klant wat er berekend mag worden. Beetje omgekeerde wereld.

Ik denk ( maar wie ben ik) dat het toch wat genuanceerder ligt.

Tussen de prijs wat de boer krijgt voor zijn product en de prijs die de consument uiteindelijk betaalt in de supermarkt ,zit een heel traject van allerlei handelingen,die allemaal hun prijs hebben.

Dat product moet vanaf de teler vervoerd worden,gewassen,gecontroleerd op de juiste kwaliteit,daar zijn gebouwen voor nodig.

Zo een product word verpakt in plastic kratten voor het naar het DC gaat en vervolgens in de winkel terecht komt,deze kratten moeten na ieder gebruik gewassen en ontsmet worden,die machines en dat product hebben ook een prijs.

De lege kratten gaan ook weer,per vrachtwagen, retour naar de kratten wasserij.

Alleen al de kwaliteits chauffeurs die dit alles vervoeren kosten al een godsvermogen( en ze willen alweer een loonsverhoging)

Dan een DC;een gebouw wat een vermogen kost en van zichzelf niks opbrengt;het dient als crossdocking om de producten bij de supermarkt,dat op zich ook weer een vermogen kost, te krijgen.

 

Wat ik wil zeggen is dat,als je de prijs ziet wat de teler krijgt,en dat vervolgens aftrekt van de prijs in de supermarkt,en dat het verschil als verdienste ziet,je wel erg zwart/wit kijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zit zeker een kern van waarheid in.

 

Maar als er een jaar een “tekort” dreigt te ontstaan van bv aardappels gaat de prijs in de winkel en horeca, hoofdzakelijk frites en chips, gelijk omhoog. Terwijl de boeren amper iets extra krijgen omdat “de industrie” zich heeft ingedekt met inkoop contracten, afgesloten in de winter voorafgaand. Alleen het deel op de vrije markt betalen ze dan de hogere (vrije) marktprijs voor. Deze prijs ligt vaak maximaal 5 cent boven de contractprijs.

 

Maar als het jaar er na er een overschot(je) dreigt donderen de prijzen gelijk in elkaar, met als gevolg dat “de industrie” een partij afkeurt om elke willekeurige spikkel die er op zou zitten.

 

En de prijs van bijvoorbeeld een patatje of een zak chips zal er zeker niet om zakken, integendeel, door de gestegen kosten en inflatie, wordt de prijs gewoon verhoogd. Terwijl niemand daar raar van opkijkt.

 

En er zit globaal genomen voor 3 tot 5 cent aan aardappels (inclusief was, schil en snij verliezen) in een bakje frites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Teddybeer:

 

 

En er zit globaal genomen voor 3 tot 5 cent aan aardappels (inclusief was, schil en snij verliezen) in een bakje frites

En ook hier geld dat van het verschil van die 3 tot 5 cent en de uiteindelijke prijs wat je in de horeca betaald ,een hele hoop dingen betaald moeten worden: het gebouw van de horeca ondernemer,zijn personeel, het warm maken en warmhouden van zijn frituur,de verpakkingen waarin hij zijn waren aanbied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei europeaan:

En ook hier geld dat van het verschil van die 3 tot 5 cent en de uiteindelijke prijs wat je in de horeca betaald ,een hele hoop dingen betaald moeten worden: het gebouw van de horeca ondernemer,zijn personeel, het warm maken en warmhouden van zijn frituur,de verpakkingen waarin hij zijn waren aanbied.

Dat klopt. Maar die prijzen veranderen niet als er eens een slecht groeiseizoen is.

 

Maar de contractprijs van fritesaardappelen is ongeveer alle jaren 16 tot 18 cent per kilo. En 90% to 95% van de benodigde aardappelen is afgedekt door contracten. Door oa de corona perikelen is de vrije marktprijs nu 2 cent per kilo. Die “overschot”aardappelen worden nu massaal door de verwerkers opgekocht om de vrieshuizen mee te vullen. En hun contractaardappelen blijven eerst bij de boeren in de schuur, en komend voorjaar vinden ze wel een reden tot afkeuren, wegens kwaliteitsproblemen.......

 

zo gaat het al vele jaren, het is de praktijk.
 

Als de aardappel opbrengsten laag zijn, dan is de prij voor vrije aardappels ergens tussen 20 en 30 cent per kilo. Dat betekend dat er dus voor 6 cent aan aardappels in een bakje frites zit. Maar aangezien slechts een klein deel van de inkoop bestaat uit vrije aardappels zit er voor maximaal 1 cent aan aardappels in, welke duur ingekocht zijn op de vrije markt. Immers, de contractprijs van 17 cent blijft gewoon gelijk. Daarom sluiten ze die contracten af.

 

De boeren sluiten die contracten af omdat een financier dat van ze eist. Niet welke prijzen of saldo vragen ze, alleen dat een (groot) deel van de afzet is afgedekt door contracten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden